HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Bygga 2A3 rörsteg själv ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

matsj
Member

937 Posts

Posted - 2008/11/10 :  15:47:39  Show Profile Send matsj a Private Message
Jag var hemma hos en forum medlem förra helgen och fick lyssna till ett Audion steg med 2A3 rör i och det lät mycket bra. Nu snurrar det i huvudet om ett steg med 2A3 rör i.
Vad kostar det att bygga ett sådant själv med hyffsade prylar ? Vilka trafo ?
Någon som har ett påbörjat projekt ?

mats

1W=115db.

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2008/11/10 :  17:18:43  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Påbörjade för 3-4 år sedan. Blir liksom aldrig klar.

Jag köpte Valve Art-rör på www.tubesandmore.com för $25/st.
Till ingångsrör har jag valt 5842 vilket jag köpt för några få dollar också på Tubes And More.

Trafarna (som sitter i just nu) är ett par Danbury DB1090 (ska ev bytas) - kostade £29
Nätrrfo är från Frag Jan Zuerts (TRA0201) för ¤26 + extra trafo 2 x 2,5V från www.vt4c.com. Dessa båda skulle kunna ersättas med en 52.09 för ¤76.

Jag kör dessutom med drossel från Hammond (4H, 225mA).
Lådan är snickrad av mig.

Tilläggsmaterial - diverse kontakter, komponenter - några hundralappar. Potar till glöd/katod köpte jag från Conrad eftersom de var så MYCKET billigare än ELFAs. Nu har jag en påse 100Ohm 2W-potar iofs.

Plocka fram miniräknaren och summera!

En sån här ska det bli: http://www.diyparadise.com/5842-2A3.html

Edit. Gjort texten läslig och jag har gjort lite ändringar i steget med en pot mellan glödanslutningarna och 750 Ohm till jord.

Edited by - soundbrigade on 2008/11/10 17:24:14
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2008/11/10 :  18:51:54  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Slänger in två bilder som visar projekts nuvarande läge. Och samtidigt ser du ungefär mängden och "kvalitetn" på komponenterna. Socklarna och kragarna är special från VT4C (se tidigare inlägg).

Edited by - soundbrigade on 2008/11/10 18:56:13
Go to Top of Page

secanbj
Member

641 Posts

Posted - 2008/11/10 :  19:36:15  Show Profile Send secanbj a Private Message
http://www.audiodesignguide.com/New2A3/new2A3.html
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000