HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Erfarenheter av billiga banddiskanter?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2008/11/01 :  13:47:24  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Spanade lite på följande sida - http://www.bmm-electronics.com/Producten_c.asp?Productgroep_B_ID=708&Productgroep_a_ID=67

Och jag har bara erfarenhet utav Etons ER-4, vilken i mina öron låter riktigt bra. Men hur prestererar de billigare banddiskanterna, de för under/runt 1000kr/st? Någon som har erfarenhet?

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462

Edited by - Mcz on 2008/11/01 13:49:53

weedo
Member

175 Posts

Posted - 2008/11/01 :  18:09:45  Show Profile Send weedo a Private Message
Om man tittar på mätningar i tidningar som tyska Klang & Ton har ofta enklare banddiskanter förhöjd distorsion. Men har ofta rätt rak frekvensgång. Dyrare modeller mäter lika bra som andra bra diskanter.

Min personliga erfarenhet är att banddiskanter låter som... ja, som banddiskant. En del gillar det, en del inte. Och som vanligt får man vad man betalar för.

Anders Cöster www.coster.se
Go to Top of Page

RTB
Member

75 Posts

Posted - 2008/11/07 :  21:39:02  Show Profile Send RTB a Private Message

Jag har ett par byggsatshögtalare med Fountec diskanter och Scan-speak Revelator. De låter bra, stämmer säkert att den uppmätta distortionen är högre än andra alternativ men det finns också flera lyssningsresultat som säger att det inte stör. Dvs det låter bra trots mätresultatet. Sen har de ju en annan karaktär så det kanske är det du ska fokusera på, inte mätresultaten.
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2008/11/07 :  22:10:12  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message
Hej
Om du tycker om Etons diskanter som inte är band utan airmoiontransformers, små "kopior" på gammla heil diskanter, helt annorlunda än banddiskanter. En amt diskant är på några parametrar alltid överlägsen andra tekniker, först och främst när det gäller dynamik och transientåtergivning, det är en effekt av funktionen och inte så speciellt subjektivt. Etons diskant är nog den billigaste amt som finns idag, jag känner inte till någon kinakopia ännu.
Banddiskanter är något helt annat, och även där är spännvidden enorm, en äkta banddiskant har inbyggd transformator eftersom membranet är ett rent aluminiumfolieband och det finns inga "billiga" sådana. Men jag har aldrig hört en banddiskant, inte ens Raven, som kan tävla med en amt, (i mina öron).
Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2008/11/09 :  00:01:38  Show Profile Send Hasse a Private Message
jag tror att du många banddiskanter kan låta riktigt bra bara man inte delar dom för lågt. Om du vill ha en diaskant som går hyfsat lågt i frekvens så ger vanlig 1tummare bättre value for money. om man villa ha skön akustisk klan så rekommenderar jag varmt band.

quote:
Hej
Om du tycker om Etons diskanter som inte är band utan airmoiontransformers, små "kopior" på gammla heil diskanter, helt annorlunda än banddiskanter. En amt diskant är på några parametrar alltid överlägsen andra tekniker, först och främst när det gäller dynamik och transientåtergivning, det är en effekt av funktionen och inte så speciellt subjektivt. Etons diskant är nog den billigaste amt som finns idag, jag känner inte till någon kinakopia ännu.
Banddiskanter är något helt annat, och även där är spännvidden enorm, en äkta banddiskant har inbyggd transformator eftersom membranet är ett rent aluminiumfolieband och det finns inga "billiga" sådana. Men jag har aldrig hört en banddiskant, inte ens Raven, som kan tävla med en amt, (i mina öron).
Ingvar

Lite nyfiken. Varför skulle AMT ha bättre dynamik och transientåtergivning än andra tekniker?
Det finns bra banddiskanter som inte har någon transformator.

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2008/11/09 :  20:13:53  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message
En airmotiontransformers membran är utformat ungefär som ett dragspel, plastfilmen som "talspolen" sitter på är veckad och när signal sänds igenom så "pumpar" membranet, dvs sträcks och trycks ihop, ungefär som en dragspelsbälg. Det som händer då är att luften sätts i rörelse ca 4 gånger så fort som om membranet rörde sig fram och tillbaka, be mig inte förklara, jag begriper det nämligen inte riktigt, men det finns i Oscar Heils originalpatent och alla efterkommande tillverkare är snabba att betona detta förhållande.
Likna det lite vid vad som händer i ett horn, i elementändan har man ett tryckmaximum och ett hastighetsminimum, genom hornets "impedanstransformering mot luften" får man i mynningen ett tryckminimum men ett hastighetsmaximum, och där ligger nog orsaken till hornens transient ochy dynamikegenskaper, man flyttar mycket luft väldigt fort med små initialrörelser.
Sen uttryckte jag min åsikt, inte rena fakta
Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000