HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Nya alster - Julskivor
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2008/11/07 :  10:17:46  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message

Visst,,, även om en hel del inte vill veta av det, så är det snart dags Hos vissa idioter entusiaster har det redan snurrat julskivor i en månad.

Nåväl, Att alla inte har denna passion har jag förstått, även om det finns några vänner här på forumet.


Ett av årets mest givna köp kommer från en svensk musiker och här kan man nog gissa att det är kvalite på inspelningen.

"Nils Landgren & Friends" är tillbaka med en uppföljare till succen för några år sen,, så nu är "II" här.
http://cdon.se/musik/landgren_nils/christmas_with_my_friends_ii-4046963


Jeanette Köhn och Jessica Pilnäs är nåt jag ser fram emot att lyssna på. Ett givet köp för julintresserade audiofiler.

Nästa skiva är även den svensk (De flesta är nog kanske svenska i denna genomgång), där 3 av våra "nyar"e förmågorgår ihop på en julskiva. Troligen en bra sak, för att de inte skulle klara en hel skiva själv.
Det är tjejerna Shirley, Sonja och Sanna, som har slagit sig ihop. Det finns möjlighet till riktig skönsång, hoppas att det även blir så..
http://cdon.se/musik/sanna_shirley_sonja/our_christmas-4050341





"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2008/11/07 :  11:04:25  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Om det är julkänsla som ska förmedlas, så måste denna DVD vara ett praktexempel på hur man gör det. Såg konserten på TV för nåt år sen,,

Vår norska vän Sissel, uppbackad av en jättekör, trots detta känns det så svensk/nordisk som det bara kan bli.

Länk


Den som inte har Sissels första julskiva ska passa på att införskaffa den. För mig är den nästan julkulturhistoria. Tyvärr inte den bästa inspelningen,,, Så bra.


"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Gabe
Member

535 Posts

Posted - 2008/11/07 :  11:05:18  Show Profile Send Gabe a Private Message
Jag brukar hålla mig till första advent, och sen spelar jag Camille Saint-Saens juloratorium varje helg fram till jul, På vinyl förstås! En anna julplatta jag gillar är The McGarrigle Christmas Hour med Kate and Anna McGarrigle plus gästspel av barnen Rufus och Martha Wainwright m fl). Men som sagt - inte förrän 1:a advent!
hälsar
gabe
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2008/11/07 :  11:17:25  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
1:a avdent,,,
Då skulle jag inte hinna igenom mina skivor :)

Det kommer fler nyheter i eftermiddag,,

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2008/11/07 :  11:45:30  Show Profile Send Ayn a Private Message
Angående Sissel så vill jag tipsa om att hon kör en julturné i Sverige i år. Jag ska se henne i Uppsala den 10/12

I övrigt har Loreena McKennitt precis släppt en julskiva, "A Midwinter Night's Dream".


Vidare hoppas jag innerligt att en viss yngre svensk artists nyligen släppta julskiva utelämnas i tråden

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!

Edited by - Ayn on 2008/11/07 11:45:45
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2008/11/09 :  11:30:02  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Jaså Ayn,, den tycker du vi ska utlämna,,,
Näe,, Det finns det andra skivor som är mer lämpade för utelamnande,, tex En viss schalagersångearska med namn typ "Michelin".

För att vara riktigt säker på vilken skiva du menar Ayn, så måste jag ju fråga om det är denna.
Länk



Personligen så har jag hittat två andra som kan falla in unfer favoriter,,, Den ena är av nyare slag och en andra av lite äldre.

"Staple Singers"

Lite svensk gospel
One voice


"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2008/11/10 :  13:12:42  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Ja,, man blir ju aldrig förvånad när det gäller vilka som kommer med Julskivor.

Detta är en artist som jag trodde hade haft sitt "bäst före datum" för månag år sen, men tydligen är det några som tror på detta.


Swinging Christmas 2007

Kan detta bli mer än nåt som spelas i gallerios runt om ?

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"

Edited by - Zalve on 2008/11/10 13:13:02
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2008/11/10 :  13:16:16  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
När man börjar kolla i listor över julskivor för 2008 så upptäcker man ett ANTAL utgivningar med Tex Elvis.
Ja,, Det där med julskivor är tydligen en nåt man kan göra pengar på..

Tyvärr.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2008/11/10 :  13:23:53  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Ni som är duktiga på det här med julskivor, har ni några tips på skivor light-julmusik, gärna jazzigt.

En skiva som jag har, som jag tänker på när jag skriver det här är Diana Krall Christmas Songs. Fantastiskt bra och inte så "TUNG" julmusik vilket mycket annat är, det blir lite för mycket traditionellt julsväng i det hela.

Äsch, svårt att förklara mig i ord, ni förstås nog

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2008/11/10 :  13:25:39  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Kolla in Nils Landgren ovan. Första skivan som kom för ett tag sen är trevlig.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2008/11/10 :  13:34:41  Show Profile Send Ayn a Private Message
Jazzigt, på gränsen (eller kanske till och med över gränsen) till muzak - Fourplay - Snowbound.


Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2008/11/10 :  14:25:34  Show Profile Send Orpheus a Private Message
Julmusik är trevligt
Och jag kan hålla med om att december är alldeles för kort för att smällta all musik.
Landgrens skiva nr 1 var ju helt underbar,så även D.Kralls julskiva.
Real group är en annan favo i denna genre.

Funderar starkt på att kopiera ditt koncept Zalve med en träff för enbart denna ypperliga typ av musik.

Mvh Patrik

Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2008/11/10 :  14:43:55  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Kopiera du,,, Det är värt att sprida detta nöje!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

gnutten
Member

71 Posts

Posted - 2008/11/11 :  21:59:07  Show Profile Send gnutten a Private Message
Äntligen kom tråden jag har väntat på,
måste ju påminna om den enda man behöver Lars vegas trio har man den så går man hem hos dom flesta.
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2008/11/11 :  22:11:35  Show Profile Send Ayn a Private Message
Den spisas traditionsenligt i sin helhet tidigt på morgonen varje första advent

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2008/11/11 :  22:41:16  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Det är en fin tradition Ayn.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2008/11/16 :  12:28:32  Show Profile Send hal a Private Message
Den bästa julskivan jag har som återkommer varje jul är:

Jon Rekdals Orkester - Julmusik i bossanovatakt

Finns på Ginza för det facila priset av 49:-

Avslappnande och skön jazzinspirerad julskiva som man kan njuta av.

En perfekt gebortskiva i juletider, alla blir postivt överraskade.


Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2008/11/17 :  10:25:57  Show Profile Send shaft a Private Message
Hej!
Jon Rekdals Orkester - Julmusik i bossanovatakt
Jag håller med den är urtrevlig ;-)

Gillar man den så kan man även prova Michael Franks stilsäkra "Watching the Snow". Det är vår familjs klassiker.
/Shaft
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2008/11/17 :  11:11:38  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Gjorde ett försök på Nils Landgren Christmas with My Friends (1:an) och måste erkänna att jag är rejält besviken då det i min mening är långt under nivån för hissmusik, väldigt sävligt och stapplande utdraget sångmässigt, definitivt i min bok inget man sitter och lyssnar på, inte heller direkt bra för bakgrundsmusik men däremot så skulle det fungera bra att spela när min pappa som har 2 x hörapparater kommer på besök eftersom det är såååå lååångt mellllan tooonerna så att det inte inkräktar på annat ljud då han har svårt att höra vad som sägs när det blir många ljud på samma gång

Han har ju för bövelen inte en sångröst karln! ..och toner hålls ut på ett onaturligt sätt i många av låtarna.

...för mig alltså, men smaken får vara och är förstås som baken.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2008/11/17 :  12:40:20  Show Profile Send Ayn a Private Message
Hm, känner inte igen mig i beskrivningen, men alla tycker ju tack och lov inte lika här i världen

För mig är höjdpunkterna på första "Christmas with my friends" trombonkvartetten. Lascia Chéio Pianga är så vacker.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2008/11/17 :  16:31:58  Show Profile Send Orpheus a Private Message
Jag blev gymt besviken på 2:an,inte mycket julkänsla där inte....


.....men det är ju min åsikt.

1:an tycker jag var kalasbra

God jul!!!(jag var först)

Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2008/11/18 :  17:50:50  Show Profile Send mace a Private Message
quote:
Ja,, Det där med julskivor är tydligen en nåt man kan göra pengar på..


Ja titta på Cliff Richard. Han har väl släppt en "julskiva" vartendaste år sedan han föddes, för en sisådär 75 år sedan

M

Leontyne Price

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2008/12/19 :  12:56:40  Show Profile Send mace a Private Message
Några bra förslag på gosskörer??

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2008/12/19 :  16:29:39  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Lund och Göteborgs domkyrkorsgosskörer har gjort några skivor skivor.
Den från GBG är helt ok,, av vad jag kommer ihåg.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2008/12/19 :  20:28:49  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
http://www.goteborgsgosskor.se/

GLORIA, är en fin skiva. Finns att beställa från deras hemsida direkt.
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2008/12/19 :  22:35:11  Show Profile Send mace a Private Message
Nääää! de har ju nötterna kvar

Skämt åsido, det fårbli en Gloria till mellandagarna

TACK!!
M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000