Author |
Topic |
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2008/11/25 : 15:11:51
|
quote: Om du använder dig av samma invändiga längd mått, element placering och ull densitet. Men du ökar lådans tvärsnitt till 4 x Sd. Och gör öppningen 0,5 x Sd och med längden 9cm så ser det riktigt bra ut. Det blir nästan samma som Tabaq med 3" fast i större scala
Kan lägga ut graf senare om intresse finns...
Har testat med cementrörets area, 177cm2, i Hornresp och det blir inte alls bra oavsett avstämning.
Kanske Mathcad-simulering ger annat resultat..... |
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
|
|
asto
Member of Nerikes Audiofiler
2011 Posts |
Posted - 2008/11/25 : 19:57:12
|
quote: Kanske Mathcad-simulering ger annat resultat.....
ja, kanske
Med ditt betongrör blir ju tvärsnittet ca 3,1 x Sd. Jag simulerade om öppningen efter detta och fick fram 0,5 x sd och 12,7 cm långt för att få samma avstämning. Ser väl skapligt ut iallafall..... Tänk vad dämpull kan göra |
|
|
BjornJ
Member
101 Posts |
Posted - 2008/11/25 : 21:33:56
|
Input til MJK for 3" TB:
Sd for enheten: 32 cm2
From driver to closed end: 10" 4 Sd Density: 0.99 lb/ft3
From driver to open end: 10" 4 Sd Density: 0.99 lb/ft3 10" 4 Sd Density: 0.00 lb/ft3 3.8" 0.5 Sd Density: 0.00 lb/ft3
Det vil sige, porten er 3.8" = 10,1 cm
TABAQ som jeg har designet den har faktisk lite længer port, som Lars påpekar, men det er av praktiske årsager: 1,2 cm + 9 cm + halvdelen av öpningen mellem portlocket og bakväggen (dvs. + 1,9cm) + vinklen uppåt.
En ting är MJK simulering, en annan en låda som är enkel. Dette avvik har ingen praktisk betydelse.
Til Lars, och andra, använd MJK input om du vil designa din egen variant.
Jag har simulerat med Vifa 3,5" och TB 4" og det ser mycket lovande ut.
Om du højer kabinettet från golvet funkar det inte så bra - enlikt MJKs modell.
Du kan. om du vill, montera enheten i toppen av kabinettet. Eftersom kabinettet är kraftigt dämpat, har det inte den helt stora betydningen. Personligen ville jag dock montera enheten 1/3 från toppen. Då får du inte problem om du tycker den skal dämpas lite mindre. |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2008/11/25 : 22:15:45
|
Har precis fått igång Mathcad och ska nu bekanta mig med MJKs worksheets. Det ska bli spännande!
Men Björn, 3,8" blir 9,652cm när jag räknar....
Edit: Det MLTQWT worksheet (FE-164) som jag har är betydligt mer komplext än Tabaq-bladet. Har jag missat något? Har lagt in W4-1320-data i detta men får något annorlunda resultat. Iofs är jag inte klar över hur jag ska hantera "Transmission Line Definition". Jag är också osäker på vilken ända "Driver Position Ratio" ska räknas ifrån, valde 0,33. |
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
Edited by - reVintage on 2008/11/26 08:48:14 |
|
|
asto
2011 Posts |
Posted - 2008/11/26 : 09:32:20
|
quote: Edit: Det MLTQWT worksheet (FE-164) som jag har är betydligt mer komplext än Tabaq-bladet. Har jag missat något? Har lagt in W4-1320-data i detta men får något annorlunda resultat. Iofs är jag inte klar över hur jag ska hantera "Transmission Line Definition". Jag är också osäker på vilken ända "Driver Position Ratio" ska räknas ifrån, valde 0,33.
Välj istället "TL sections" Här kan du välja dämpning i olika sektioner av pipan. I MLTQWT blir dämpningen utspridd med samma densitet i hela pipan.
Driver pos ratio räknas från den slutna änden. |
Edited by - asto on 2008/11/26 09:34:08 |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2008/11/26 : 10:31:59
|
Asto: Resultaten blir identiska! Det går att ändra dämningen även i TQWT. Fortfarande högre nedre gränsfrekvens och sluttande från 300Hz. Rel 300Hz hamnar -3dB vid ca 70Hz. Mao ung. som den kurva du publicerade.
Björn: Kanske du har ett nyare worksheet som ger annorlunda resultat. |
Edited by - reVintage on 2008/11/26 10:33:49 |
|
|
asto
2011 Posts |
Posted - 2008/11/26 : 11:18:30
|
quote: Asto: Resultaten blir identiska! Det går att ändra dämningen även i TQWT. Fortfarande högre nedre gränsfrekvens och sluttande från 300Hz. Rel 300Hz hamnar -3dB vid ca 70Hz. Mao ung. som den kurva du publicerade.
Är inte riktigt säker på vad du menar med identiska, vilka resultat?
Om du använder samma indata som TABAQ i bägge fallen (TQWT eller Sections) men med enda avvikelsen att du bara dämpar 2/3 av pipan i "Sections" och i TQWT blir ju hela pipan dämpad, om du väljer samma densitet. Då ska det ge olika resultat. Med dämpningen i endast 2/3 av pipan ska det ge högre output neråt avstämning.
Kan ha missuppfattat ditt tidigare påstående |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2008/11/26 : 11:35:40
|
Frekvensgång är det vi pratar om. Som jag också definierade till området under 300Hz. Den blir inte densamma som Björns trots samma indata.
Du kan definitivt ändra dämpningen i TQWT så långt som du vill ha den i linen. Bara att sätta "Density" alt. 0... sist i varje sektionsdel om jag förstått det hela rätt.
Detta var mkt intressant och kul alt.!
|
|
|
asto
2011 Posts |
Posted - 2008/11/26 : 13:15:33
|
quote: Frekvensgång är det vi pratar om. Som jag också definierade till området under 300Hz. Den blir inte densamma som Björns trots samma indata.
Jag var tvungen att putsa glasögonen Du har rätt, det var en liten diff där såg jag oxå till sist. TABAQ:s simulering har lite mer output från öppningen.
quote: Du kan definitivt ändra dämpningen i TQWT så långt som du vill ha den i linen. Bara att sätta "Density" alt. 0... sist i varje sektionsdel om jag förstått det hela rätt.
Jag antar att du verkligen har testat detta. Jag fick det inte att fungera Men det vore kanon om det funkade. När jag skriver en önskad densitet i sektionsdelarna i TQWT, så blir så uteblir vissa grafer. |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2008/11/26 : 14:03:08
|
Försökte också göra som du först men det gick inte!
Man anger "Density" sist på raden på den sektion som ska dämpas. Själva värdet på densiteten anges tidigare i bladet. Mao kan man bara använda en densitet. |
Edited by - reVintage on 2008/11/26 15:13:40 |
|
|
asto
2011 Posts |
Posted - 2008/11/26 : 16:31:36
|
quote: Man anger "Density" sist på raden på den sektion som ska dämpas. Själva värdet på densiteten anges tidigare i bladet. Mao kan man bara använda en densitet.
Ja tusan, det var en smart funktion jag inte sett tidigare. Blir ju lite mer snabbjobbat så. Antar att sektionerna också är indelade i lika långa delar när det exempelvis är 5 sektioner över elementet. Under är den förståss indelad i 4 lika långa och den 5:e är öppningen. Kan det stämma?
Och då ser jag även att jag tidigare pratat i nattmössan vad gäller TQWT Worksheet, den är alltså inte heldämpad i den befintliga simuleringen med fostex elementet. Ber om ursäkt för detta misstag
Fler trix Lars?? Imorgon knackar du väl in egna Worksheets i Mathcad |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2008/11/26 : 16:45:45
|
Den verkar dela upp sektionerna lika mellan sig.
Man kan ta bort alt. lägga till det antal sektioner man vill bara man angett rätt antal ovanför. Gäller bara att räkna rätt så att integralfunktionen(?) nedanför sektionsindelningen inte ger upp.
Måste leka mer ikväll! |
|
|
BjornJ
Member
101 Posts |
Posted - 2008/11/26 : 17:15:28
|
Hej Lars, jag hittate bara 3,8 tummar och vände tumstocken og såg det var 10, 1 cm.
Jag använder altid "Sections" som Asto påpekade.
Från driver to cosed end har jag 1 section. Number of sections skal sättas til 0 i detta fallet.
Jag använder senaste MatchCad modeller från MJK, men resultatet är det samma som i dom gamla. Dom nyare MHJ modellerna har en fin figur som visar kabinettet och kan beräkna SPL i dit vardagsrum. Och hur du justerar med BSC (3,9 Ohm och 1.0 mH i parallel i dette fallet) |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2008/11/26 : 17:57:27
|
Tror att mina worksheets är från 2004. Hur får man tag på nyare, nu när inte MJK varken vill bjuda på eller sälja? |
|
|
Topic |
|