Author |
Topic |
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2008/11/05 : 09:52:25
|
Fick idén att bygga en smal(med sidor) och hög(max 1,8m) OB till min leksaksanläggning.
Vilket, antingen fullrange- eller koax-element, rekommenderas? Har iofs ett par riktigt gamla Jordan-Watts element någonstans(har ingen aning om var). Känaligheten måste vara hög! Säkerligen finns något billigt och riktigt bra!? |
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
Edited by - reVintage on 2008/11/21 13:16:53 |
|
jonasz
Member
2542 Posts |
Posted - 2008/11/05 : 10:32:38
|
Sonido verkar vara "the shit" nuförtiden när det kommer till prisvärda bredbandare...
http://www.sonido.hu/eng/home.htm |
You'll Never Walk Alone... |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2008/11/06 : 18:17:45
|
Har du kollat Faktiskts (knut på tungan där) gruppköp av El Bosso Del Muppo? Det kan ju vara något kanske?! |
|
|
Bardis
Member
3348 Posts |
Posted - 2008/11/06 : 20:06:18
|
Finns en hel del gamla fina element på loppisar. Många äldre element har högt Qt värde som passar för OB. Kan dessutom bli billigt. |
Modda allt som går att modda! |
|
|
Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran
1969 Posts |
Posted - 2008/11/06 : 20:38:26
|
Hur litet? Visaton har roliga bredbandare från 3" och uppåt, billiga, inga mästerverk men ok, jag tror att det ligger ett par gamla Philips 6" alnico bredbandare i verkstan, om dom duger kan Du överta dom, skall kolla efter jobb i morgon om dom ligger kvar och är funktionsdugliga. Ingvar |
Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design. Driver också The Vacuumed Cat co. |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2008/11/06 : 22:25:20
|
Tack Ingvar! Men det var nog lite mer påkostade element jag tänkt mig. Letar upp mina Jordan-Watts moduler från 60-talet först. Mycket intressanta med alu-koner och spider bestående av tre berylliumstavar(!) om jag förstått allt rätt. |
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2008/11/10 : 13:03:46
|
Här kanske man kan hitta vad man söker:
http://www.spectrumaudio.de/
Någon som testat "Tangband W4-1320SA" ? |
Edited by - reVintage on 2008/11/10 15:32:03 |
|
|
scorpion
Member
608 Posts |
Posted - 2008/11/14 : 12:39:18
|
Lars,
1320 kommer att fungera förträffligt i OB från ca 200-300 Hz och uppåt men under behöver du också något.
På Uppsala-mässan hade Levande en sluten låda med 1320 som han delade vid 127 Hz (mycket väldefinierat) tillsammans med en Peerless bas motsvarande SLS-serien av dagens basar.
1320 i en välarbetad basreflex-låda 5.5 liter avstämd till 75 Hz skulle nog upplevas som ganska exceptionell i omfång och prestation.
/Erling |
OB ... cd |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2008/11/14 : 14:03:04
|
Hej Erling,
Har beställt W4-1320SC kommer att sitta på 150*47cm bafflar som är monterade på sidovägg. Mao blir det mycket rumsstöd. Funderar som bäst på om jag ska låta bafflarna vara rektangulära eller om de ska smalna av uppåt. Det räcker kanske iofs att göra "vingen" kilformig med spetsen uppåt.
I Trilunds ingångssteg byggs ett HP-filter 20Hz samt ett shelvingfilter ung. 50-100Hz in. På detta sätt tänker jag köra dem fullrange. Har noga tittat på max konutslag när jag dimensionerat filtret för att inte överbelasta. Säkerligen blir det mer filterpyssel men Tripath-kretsarna har en opamp på ingången som är tacksam att använda. Innan opampen sitter en 2:1 Lundahl.
Den här anläggningen ska bara användas för okritisk lyssning på fhv låga ljudnivåer. Om man senare vill komplettera kan man bygga in ett bassystem under TV:n som sitter mitt i bokhyllan. Där finns plats för upp till två 15"i en 120l låda.
Har också läst mycket gott om 1320 i basreflex, men det får vänta. Nu ska vi köra OB vilket bl.a. du inspirerat till! |
Edited by - reVintage on 2008/11/14 14:20:29 |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2008/11/14 : 14:56:17
|
Yippiye! Hittade just mina 60-tals Jordan-Watts moduler hos en kompis. Ska hämta dem senare idag. De sitter i granplybafflar i ett par skrotade B&W D5-lådor och är basreflexavstämda.
|
|
|
scorpion
Member
608 Posts |
Posted - 2008/11/14 : 20:59:07
|
Ja det är bara att prova, men inte får du någon bas ! Basreflexen som jag föreslog finns i en nästan men inte helt identisk variant hos tyska Klang & Ton. Jag har också, men med lite andra vägar att få hit dom beställt 2 st 1320 + 2 st 1364 för tester nu när priserna är OK. Ang Jordan-Watts så ska du ta kontakt med Lusse för suverän kunskap.
/Erling |
OB ... cd |
Edited by - scorpion on 2008/11/14 21:07:21 |
|
|
Lord
Member
1020 Posts |
Posted - 2008/11/14 : 22:32:35
|
Jag blir faktiskt lite förvånad när jag hör rekommendationer om bredbandare i basreflex Min erfarenhet är att brendbandare i fullregister inte får röra på sig nämnvärt, och om der inte har möjlighet att röra på sig i en basreflex så vet inte jag. För när de börjar röra på sig så ökar disten och "grumligheten" i ljudbilden markant! Jag har inte hör det här elementen i basreflex men i slutna lådor låter det mycket bätter om man skär av dem vid 200-300Hz |
En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion Min anläggning |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2008/11/14 : 22:54:48
|
Basreflex kommer inte på fråga. Dessutom är jag inte så säker på att basen uteblir. Rummet kopplar oerhört fint och den elektroniska kompensationen kommer att hjälpa till bra.
Om man med bas menar det som kommer från 12" och 15" så är det nog riktigtatt det inte kommer att hända så mycket, men det kommer att spelas på riktigt från ljudrummet en våning ner.
Behöver nog ingen hjälp med Jordan-Watts. Har haft dem i min ägo minst 20år. Lådorna var från en av B&Ws första högtalare DM-1. Massor med råttlort på insidan, det var väl varmt och gott i fårullen! Lagom stort att ta sig in och ut genom basreflexhålet!
De spelar musikaliskt men färgat och kräver nog lite handpåläggning och inspelning då de lagrats i minst 10 år. Ska pröva OB även på dessa. Det får bli lite billigt gran-limträ från Rusta.
Glömde kameran på jobbet. Så här ser det ut i gästrummet/kontoret, taget med min usla mobil.
|
Edited by - reVintage on 2008/11/15 12:54:10 |
|
|
scorpion
Member
608 Posts |
Posted - 2008/11/15 : 20:40:59
|
Lord, Tjaa det är förmodligen det enda sättet att få någon bas från det här elementet. Men annars håller jag med dig, basreflex är och förblir en second hand lösning. I OB kommer 1320 att prestera fint från 200-300 Hz, no problem men längre ned har man fysiken emot sig.
/Erling |
OB ... cd |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2008/11/16 : 14:14:32
|
Erling: Tror du missat den elektroniska kompenseringen som hjälper upp en del av fallet från ca 200Hz och nedåt i kombination med ett HP för att skära bort det allra lägsta. Då systemet inte ska spela högt kommer det blygsamma Xmax ändå att räcka till.
Jag har iofs dimensionerat en Onken med min Excel-applikation men den ska inte användas här. Ger 5dm3 lådvolym. Men snarare var jag inne på Daline.......
Då väggmonteringen är att betrakta som om att elementet sitter långt ut på sidan av en mkt stor baffel(vilket inte är optimalt) så behövs säkerligen lite handpåläggning för att få bort lite dippar och toppar, dvs om de stör lyssningsmässsigt. Det gäller ju att se till helheten där Ninas krav är att det ska vara lättlyssnat samt estetiskt tilltalande. Basbögar har jag hört talas om men aldrig basflator!
|
Edited by - reVintage on 2008/11/16 14:17:29 |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2008/11/20 : 21:45:24
|
Det blev WAF-stopp när jag kom hem med bafflarna! Det får bli "Tabaq" modifierade med 4", öppning bakåt, glastopp och 30cm sandfylld fot ist:
http://coolcat.dk/bjoern/TABAQ_TL_for_TB.pdf
http://www.diyaudio.com/forums/attachment.php?s=&postid=1036923&stamp=1161533495
Med den 18mm ek jag köpt blir måtten: B*H*D 136*1160*164mm Dessvärre måste jag köpa en 1500*400 platta till.......
Körde just en simulering i Hornresp som ger resultat i samma riktning som MJKs men här kan man inte lägga in dämpning.
Simulerat ger den -3dB vid 45Hz!
Nästan så att konstruktionen ser för enkel ut!
|
Edited by - reVintage on 2008/11/21 13:16:24 |
|
|
asto
Member of Nerikes Audiofiler
2011 Posts |
Posted - 2008/11/22 : 10:51:51
|
quote: Det får bli "Tabaq" modifierade med 4"
Vilken trevlig liten konstruktion, kommer säkert prestera mer än man kan tro.
Vad har du för tanke med att ha öppningen på baksidan? |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2008/11/22 : 13:42:59
|
Estetik och WAF!
Lådan är från början konstruerad att stå med öppningen i golvnivå. Nu ligger den ca 30cm upp och behöver antagligen lite hjälp av den bakomvarande väggen.
Men jag skissar faktiskt på ett annat material och ca 100cm totalhöjd(samma innermått) samt större area på öppningen. Ex.vis blir den med 57cm2 öppning drygt 40cm lång. Skulle tro att jag hamnar på 40cm2 och drygt 25cm längd.
Använder Hornresp då jag inte har tillgång till vare sig Mathcad eller MJKs spreadsheets. |
|
|
asto
2011 Posts |
Posted - 2008/11/24 : 11:01:20
|
quote: Men jag skissar faktiskt på ett annat material och ca 100cm totalhöjd(samma innermått) samt större area på öppningen. Ex.vis blir den med 57cm2 öppning drygt 40cm lång. Skulle tro att jag hamnar på 40cm2 och drygt 25cm längd.
Jag körde simulering i mathcad med den ökade öppningsarean och längden. Jag skulle nog vara lite försiktig med att öka så mycket, då den ökade arean bidrar till mer bredbandig output från öppningen. Far field responsen blir ganska orolig kring 600Hz om man utgår ifrån att övrig data i simuleringen är lika.
Kan dock inte se hur resultatet påverkas av att portens placering är på baksidan. |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2008/11/24 : 11:54:03
|
Du måste kalkylera längden ifh till portens area så att du får samma avstämningsfrekvens och ML som den ursprungliga. Porten blir iofs drygt 30cm2 sedan jag räknat lite mer.
Du kan väl PMa bladet när du kollat och gjort ev. justeringar. Kan sedan PMa Hornresp resultatet med de data du använt.
Det som händer vid 600Hz har nog snarare med dämpning att göra och inte med portens area. Det ska ju vara samma ML.
Enligt Hornresp blir det jämnare med porten bakpå.
Det är synd att Hornresp inte går att använda med dämpning och MJKs med tidsdiff från porten.
Min erfarenhet från basreflex säger mig att en lite större area på porten alltid fungerat bättre.
Ingen av kalkylmetoderna säger nog hela sanningen.
Har tänkt att använda ett sk lantbruksrör med 150mm innerdia med en mellanvägg av Minerit. Det är bara att fylla upp med betong i botten så att 78cm återstår. Kan bli mycket snyggt med fot och topp av ek.
|
|
|
asto
2011 Posts |
|
asto
2011 Posts |
Posted - 2008/11/24 : 19:10:28
|
Om du använder dig av samma invändiga längd mått, element placering och ull densitet. Men du ökar lådans tvärsnitt till 4 x Sd. Och gör öppningen 0,5 x Sd och med längden 9cm så ser det riktigt bra ut. Det blir nästan samma som Tabaq med 3" fast i större scala
Kan lägga ut graf senare om intresse finns... |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2008/11/24 : 19:16:02
|
Jag ska lägga ut Hornresp-varianterna när jag kommer hem. De är rätt hackiga men det hänför jag till frånvaron av dämpning.
Har gjort ett Excelblad där man kan lägga in olika tjocklekar på mellanvägg för att få fram areor för runt rör. Med 13mm mellanvägg blir det 31cm2 och med 22mm ca 20cm2.
Blir inte klok på Tabaqs öppningslängd som i Mathcad-bladet anges till 3.8"=9,66cm. I verkligheten är den ju klart längre???? Den raka delen är 10,2cm plus den första delen som är bortåt 3cm med minskning från 38cm2 till 16cm2!
Har MJK någon rekommendation om area eller genereras den automtiskt i bladet?
|
|
|
BjornJ
Member
101 Posts |
|
asto
2011 Posts |
Posted - 2008/11/25 : 13:40:01
|
quote: I verkligheten är den ju klart längre???? Den raka delen är 10,2cm plus den första delen som är bortåt 3cm med minskning från 38cm2 till 16cm2!
Jag förstod inte heller var dessa mått kom ifrån?
quote: Har MJK någon rekommendation om area eller genereras den automtiskt i bladet?
Det är fritt att använda vilken area man vill |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2008/11/25 : 14:37:28
|
Hej Bjorn, kul att du hängde på:
Vet inte om jag missuppfattat men som jag ser det består porten av en vertikal, ett hörn och en horsiontell del: Vertikal: Area 38cm2, längd 1,2cm Hörn: Area 38cm2 till 16cm2, längd ca 2,5cm Horisontell: Area 16cm2, längd 10,2cm
Pga detta undrade jag om 3,8"=9,7cm längd i MJK simuleringen.
Har vid simuleringarna i Hornresp gjort den som en 3,5cm lång konisk övergång från 128cm2 till 16cm2 samt en 10,2cm2 lång med 16cm2 area. Men jag inser att de inte är pålitliga pga att ingen dämpning finns.
Jag väntar nu med spänning på W4-1320 som är på väg från Soundbrigade. Cementrör är också på väg. Betong till gjutning, ek till fot och topp har jag hemma.....
Enl. Mathcad-kalkylen:
|
Edited by - reVintage on 2008/11/25 14:43:58 |
|
|
Topic |
|