HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 till er som bytt ut supra ply3.4
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

steffo74
Member

188 Posts

Posted - 2008/11/01 :  00:27:21  Show Profile Send steffo74 a Private Message
ÅHHHHHHHHH nej inte en ny kabeltråd

Jodå men denna skall inte kröna vad som är bäst.

Precis som rubiken så undrar jag vad ni som haft supra ply 3.4 ett bra tag har bytt till när ni väl bytt.

Vad var det som blev bättre med bytet.

Min ply 3.4 s har nu häng med i tio år genom förstärkar och högtalarbyten. Testat några andra men tyckt att något fallit bort. Tex en linn som blev spretig, en mit terminator 4 som blev lite svullen samt nån ringledning som jag nog får koppla in igen och ha i några veckor. Jag är rätt kass på att bygga själv så om det blir nån kopparband med nåt filter får vi se.

Ps. Personligen så tycker jag mer eller mindre alltid att det stämt med att man får vad man betalar för.
Som sagt bara oftast så tex en nordost signalkabel funkade inte i mitt system.

Förstärkare Rega Mira 3 och nad 542 cd. Signalkabel audioconcept siganl one och högtalare Sytem audio 1280 (närmast ljudkaraktär är väl monitor audio rs 6, men mina är i mitt tycke rappare).

Så vad säger alla gamla trogna plyare som bytt.

MVH
Stefan

Nöjd tills man vet bättre!
........och just nu BlutEngel i cd:n och Hocico och Soulfly

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2008/11/01 :  02:08:38  Show Profile Send Eref a Private Message
Bytte först från 3,4 till 3,4s den skärmade varianten. Vet inte om det blev nån ljudlig skillnad. Sedan letade jag efter en platt kabel eftersom den skulle löpa under en matta och hittade Xindak FS1 till ett facilt pris. Såsom jag har kopplat behöver jag två par högtalar kablar så jag använder en tjock Proson kabel och Xindak FS1 de passar ihop utseendemässigt och jag hör ingen jätteskillnad på ljudet möjligen är det aningen mörkare med min nya kombination.
Har också testat med sån där namnlös kabel som saluförs som högtalarkabel. Det är en underskattad produkt tycker jag. Finns i olika tjocklekar är billig, smidig och lätthanterlig.

Fast Supra 3,4 är allt en riktig klassiker som aldrig skäms för sig!

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2008/11/01 :  08:14:56  Show Profile Send Smackman a Private Message
Det va länge sedan supra ply satt i min anläggning .. Det jag minns när jag testade då va att Ply`n va lite grumlig grå och trist i jämförelse med tex Kimber 8-tc


Go to Top of Page

ud
Member

894 Posts

Posted - 2008/11/01 :  09:01:00  Show Profile Send ud a Private Message
Jag bytte mina för att jag inte tyckte om diskanten ihop med mina DIY Dynaudiohögtalare. Lät vasst och spretigt på nåt sätt.

Jag hade i samma veva läst ett recept i norska Audio om coaxkablar som högtalarkablar så jag gjorde mig ett par och testade då jag hade en massa gratis gammal RG62 efter att kabelsystem börjat göra sitt intrång på kontoren.

TNT-Audio har en artikel om konstruktionen fast med andra kablar som grund.
http://www.tnt-audio.com/clinica/ubyte2e.html

Hur funkar dom då
Klart mycket renare, speciellt i diskanten där jag hade problemet, och det utan att detaljerna saknas eller att det skulle rulla av tidigare.
Nu är det ganska länge sen jag bytte så jag minns inte riktigt hur pass bättre dom var i mellan och bas, bara att dom inte var sämre i alla fall.


En kompis hörde resultatet och då hans jobb precis bytt ut kabelsystem hade han några hundra meter "skräp" liggande,
så han gjorde ett par till sitt bands replokal och smög dit dom när inte ljudteknikern var där.
Nästa reptillfälle slog teknikern på prylarna och drog upp som vanligt.
När först ackordet spelades slängde han sig på reglarna och undrade vad som hänt
Jag har ingen aning om vad som satt där innan och hur länge sen något rördes, så jag vet inte om det var andra fakrorer oxå som spelade in.

torsdag 11 oktober 1956 - tisdag 26 januari 2010
Medlem i Svavel - Södra Vätterbyggdens Audiofiler & VälljudsELit
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=10071

Edited by - ud on 2008/11/01 09:01:23
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2008/11/01 :  09:05:57  Show Profile Send Eref a Private Message
Hmmmm... grumlig grå....?
Håller inte med.

Ju mer jag tänker på det borde Supra Ply 3,4s utnämnas till en Golden klassiker. Untouchable...



Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

BluesBoy
Member

160 Posts

Posted - 2008/11/01 :  14:08:54  Show Profile Send BluesBoy a Private Message
Jag bytte faktiskt till Supra Ply 3.4 för ca 6 månader sedan. Jag hade Gignos innan, som var betydligt dyrare. Supran kanske inte har samma finess men med tanke på hur mycket det skiljer i pris så är det den bästa uppgradering jag har gjort.

Edited by - BluesBoy on 2008/11/01 19:55:29
Go to Top of Page

matta
Member

627 Posts

Posted - 2008/11/01 :  16:46:12  Show Profile Send matta a Private Message
Jag bytte till transparent plus och i mitt system blev det "lungnare" och mer musikaliskt. Tycker också att supran är lite vass och spretig, men i mina öron en väldigt bra kabel för pengarna.

Marantz -> Leben RS-100 + Leben CS660P <- EAR834P <- ZYX R-1000 Airy3 <- Continuo+Cantus =>Tannoy Kensington se (ihopsnörat med auditorium 23)
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2008/11/01 :  19:48:24  Show Profile Send Smackman a Private Message
Japp , grå och trist i jämförelse med kimber 8-tc som i mitt tycke är mkt mer färgglad :) och alert .
Musiken blir helt enkelt mkt mer intressant att lyssna på med Kimbern.
Kimbern är dock mkt dyrare men ändå värd det dom kostar extra om man har laggt ner en del stålars i sin anläggning ..
Jag tycker att just högtalarkablar är det rätt stor skillnad på ljudet om man byter men med interconnects så har jag svårt att märka nån skillnad dock.
Mvh


Go to Top of Page

kentkreitler
Member

654 Posts

Posted - 2008/11/01 :  20:57:24  Show Profile Send kentkreitler a Private Message
Jag bytte precis till 3.4 från Eichman 6 då de senare gick sönder. Har inte saknat dem iaf...

Almost cut my hair
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2008/11/01 :  21:56:19  Show Profile Send ulfsan a Private Message
Har Supra Ply 3,4 till mina surroundhögtalare. Duger gott till detta...

Fram har jag bytt till Nordost Valkyrja. En befrielse...

Bomber och granater!

/ Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

steffo74
Member

188 Posts

Posted - 2008/11/02 :  20:06:41  Show Profile Send steffo74 a Private Message
Det här va ju riktigt intressant.

Vissa har bytt till den och vissa ifrån den. Jag är väl på det stora hela nöjd och det blir ju lätt att man vänjer sig vid ett ljud och då jag bytt har jag inte tyckt det blivit bättre. Eftersom jag gillar supran så kanske sworden skall testas.

Har väl ett rätt "ombonat ljud".

Just det här med en renare och klarare diskant i kimbern lät som om man vill prova. Tycker definitivt inte jag har någon form av vasshet nu så den kanske tillför lite mer luft.

Återigen tack för alla intressanta kommentarer.

Fler synpunkter någon?

MVH
Stefan

Nöjd tills man vet bättre!
........och just nu BlutEngel i cd:n och Hocico och Soulfly
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2008/11/02 :  20:49:20  Show Profile Send Klenkar a Private Message
Bytte till Clou 310, sedan till Audioquest Granite...hade den ett tag....ville ha nytt.....Svalander silverfläta...nu Van Damme Black Series 4*2,5mm, tour grade! Har blivit en kabelskeptiker.
Hade ett tag ett par Harmonic tech Truth Link.....jämförde dem mot ett par hemlödda med de billigaste xlr-kontakterna från Elfa...hörde knappt någon skillnad.......ändå köpte jag dyrakablar med Furutechs dyraste xlr-kontakter.....stolle!!!!
dd

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2008/11/02 :  20:50:45  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Jag bytte till först Transparent Super och sedan till Transparent Ultra i stereokanalerna,men har kvar den i surroundkanalerna. Jag tycker att den är ett mycket prisvärt alternativ.MvhKristofer

Edited by - whiskyman on 2008/11/03 13:38:55
Go to Top of Page

Ubbe O
Member

82 Posts

Posted - 2008/11/02 :  21:00:55  Show Profile Send Ubbe O a Private Message
Bytte till Kimber 8TC single-biwire.
Provade en massa olika kablar, bla Linn och Monster (inga superdyra varianter) men det var med Kimber'n allt föll på plats. Den spretiga diskanten och den bumliga basen från Supra försvann, med Kimbern fick jag en behagligare och mer upplöst diskant + djupare OCH fastare bas.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2008/11/04 :  11:25:25  Show Profile Send CC a Private Message
Supra Ply 3.4... Den enda kabel som jag haft som bara blir sämre ju längre den sitter i... Fruktansvärd! Byttes efter lång frustration ut till Kimber 8 TC vilken var utomordentligt bra på den tiden det begav sig (ca 10 år sedan?).

Ps. Kimber 8tc är en klassiker som man alltid kan rekommendera utan att skämmas!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

steffo74
Member

188 Posts

Posted - 2008/11/05 :  22:35:15  Show Profile Send steffo74 a Private Message
Finns det olika modeller av kimber 8tc. Såg i en annons att det stod "den nya" modellen. Hur vet man skillnaden i så fall?

CC :"sämre ju längre den sitter i".
Läste faktiskt någonstans om det där för längesen om det med försämring efter många år. Skulle koppla ur o låta den ligga...
Kan man slå liv i den igen genom att ta väck den och hoppa hopprep med den och klippa till nya ändkontakter?. Varför blir den sämre med tiden, tro? Gäller detta både 3.4 och 3.4s?


hmmm, verkar vara många som gillar kimber.

/Stefan


Nöjd tills man vet bättre!
........och just nu BlutEngel i cd:n och Hocico och Soulfly
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2008/11/06 :  12:19:03  Show Profile Send CC a Private Message
steffo74, "Varför blir den sämre med tiden, tro? "

- Vet inte. Något händer, men jag vet inte vad. Något är det med konstruktionen eller materialvalet? Men du behöver inte klippa ändarna, räcker med att ha den urkopplad några timmar eller så. Det är de övre registren som ballade ur redan efter någon vecka med kabeln. Tyckte på den tiden den lät okej för sin prisklass när jag kopplade in den, men efter tag så blev det bedrövligt illa...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2008/11/06 :  18:01:46  Show Profile Send Anton a Private Message
"...räcker med att ha den urkopplad några timmar eller så"

-Ursäkta, men exakt vad skulle ändras vid urkoppling?
Fungerar det i så fall lika bra att bara stänga av prylarna en stund?
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2008/11/06 :  18:30:02  Show Profile Send Eref a Private Message
Jag har ingen erfarenhet av att Supra Ply skulle uppträda på detta sätt.
Verkar ju jätteskumt. Har det att göra med nån speciell kombination månntro? Jag tycker Supran släppt igenom ljudet förträffligt när jag använt den.

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2008/11/06 :  18:31:27  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Även jag hade Ply 3.4 och bytade till Kimber 8TC. Mycket roligare kabel! Hade 8TC i ett par år och ville prova nytt, sålde och köpte Clou 310. Nja..saknade min 8TC. Sålde 310:an och köpte Anticables. Roligare än Clou men saknade fortfarande min 8TC. Bytade till Transparent och i den familjen stannar jag men som budgetval hade jag personligen köpt Kimber 8TC.

Artphotography
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2008/11/06 :  18:45:24  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Ja Dan jag är också väldigt nöjd med mina Transparent Musicwave Ultra och tycker att den är värd prisskillnaden mot mina tidigare Transparent Musicwave Super.MvhKristofer
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2008/11/06 :  20:25:35  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
whiskyman, jag har gjort samma resa där också - först super sen ultra Känns som jag kan sitta tryggt i många år.

Artphotography
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2008/11/07 :  10:40:01  Show Profile Send CC a Private Message
Anton, "-Ursäkta, men exakt vad skulle ändras vid urkoppling?
Fungerar det i så fall lika bra att bara stänga av prylarna en stund?"

- Ja du.. Säg det? Men nej, det räckte inte med att stänga av prylarna.

Eref, "Har det att göra med nån speciell kombination månntro? Jag tycker Supran släppt igenom ljudet förträffligt när jag använt den."

- Tror inte det. Körde med Rotelprylar på den tiden. Oballade. Standard nätkablage osv. Men jag hade andra hifi-vänner som upplevde samma fenomen... Och liksom du tyckte jag Supran var utmärkt just när jag kopplade in dem(bytte till o med internt i högtalarna), men efter ett tag så... :-(

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -

Edited by - CC on 2008/11/07 10:40:40
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2008/11/08 :  23:29:22  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Ja när man kommer upp i nivån till Ultran så finns det ju inte så mycket inom något så när rimliga nivåer eller hur?Sedan så kan man ju alltid drömma men inom Transparentfamiljen riskerar det lätt att kosta som en ny bil eller något så det får nog kvarstå om man säger...Dvs jag kommer inte ens att våga låna hem någon kabel i högre nivåer. MvhKristofer

Edited by - whiskyman on 2008/11/08 23:37:16
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2008/11/09 :  08:53:53  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Beträffande Supran så är ju smaken olika men att den ändrar sig tycker jag låter skumt. Det kan inte vara så enkelt som att man själv funderar på om inte "gräset är grönare på andra sidan" eller med andra ord att man funderar på mer esoteriska kablar? Dvs att det borde ju bli bättre om jag byter till bättre kablage?( läs dyrare ) Eller något sånt?mvhKristofer
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2008/11/09 :  08:59:42  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Men här hemma har det figurerat en del annat sedan Supran så mina åsikter när det gäller just Supra Ply 3,4 är inte helt up to date eftersom jag endast använder dem på surroundhögtalarna, dvs jag har inte Supra någon annanstans och varför det är Supra till surroundhögtalarna beror mycket på att det är kostnadseffektivt eftersom det ju gärna krävs långa längder till surroundhögtalarna. mvhKristofer

Edited by - whiskyman on 2008/11/10 20:43:42
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.8 sekunder. Snitz Forums 2000