HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Magneplanar + Audion = "Näe"?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2008/10/29 :  16:31:42  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Nästan var jag än läser en recension om Magneplanar, så noteras det att högtalarna kräver rejält med effekt. 100 watt i 8 Ohm, minst. Eller liknande.

Jag kör med mina gamla Audion Single ended 30-wattare, och saknar absolut inte något vad gäller effekt, kontroll, dynamik, bas och allt vad som åberopas.

Har lånat hem bla Lyngdorfs slutsteg, Advance och Inter M 500 och alla låter mindre dynamiska och mer hoptryckt och hårt "liksom".
Inte heller upplever jag mer "kontroll" men jag kanske inte förstår vad som menas med "kontroll"...
Inte ens basen upplever jag som bättre, snarare tvärtom faktiskt.

Jag spelar förvisso inte speciellt högt, tror jag, men ändå.

Förmodligen är man väl både döv och dum... Eller så skall man devestera i en Skrell eller Mark Levinson för att få den där förbättringen (som jag inte vet om jag behöver). Det jag har lånat hem kanske inte räknas...

/Strmbrg,

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.


Edited by - Strmbrg on 2008/10/29 16:32:43

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2008/10/29 :  16:56:36  Show Profile Send Per a Private Message
Inte är du döv. Jag hör ju hur du skriker av förtjusning ända till Bromma så fort du sätter dig framför anslagstavlorna.

Jag tyckte att coplanden räckte riktigt bra ända till jag råkade låna en VT100. Som du vet står den ju kvar och coplanden är förpassad till skamvrån. Kör på med audionerna. Jag tycker det är kul att du är motvallsgubbe och inte gör som alla säger. Är du dessutom nöjd så är det väl bra?
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2008/10/29 :  17:30:54  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Om inte jag missminner mig var det just ett par mMagneplaner killarna i Vimmerby försökte styra ut med mina PastAudio M3 (60W circlotron). De tyckte inte det var riktigt optimalt. Men jag var aldrig där och lyssnade, så jag vet inte hur det funkade.

Sedan är det en annan femma att vissa högtalare ska vara så inninorden trögdrivna.
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2008/10/29 :  18:12:52  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
En gång i tidernas begynnelse, nästan när jag startade som ren "Hi-Fi handlare" blev jag övertalad av Dimitri Sovre med firma Glotta AB att inköpa ett komplett Audio Research/Magneplanar system. Systemet bestod av Magneplanar Tympani 1D, Audio Research D100 slutsteg med försteg SP 4 samt Linn Sondek skivspelarkombination. Ljudet från den anläggningen lät dovt och uddlöst, det tyckte min fru och mina kunder oxså. Jag påpekade detta för Dimitri men fick det svaret att "Audio Research (som då även sålde Magneplanar) vet vad dom gör".
Jaha, jaha, hur som helst kopplade jag in en enkel Luxman L30 intregrerad förstärkare i stället (2x30 watt) och då släppte högtalarna loss med besked! Jag som alla andra trodde ej att det var möjligt att driva magneplanerna med så låg effekt, men det var inga som helst problem. Detta nådde så småningom Dimitris öron med påföljd att han blev rosenrasande på mig. Audio research kombinationen lyckades jag så småningom byta bort med en kollega. Jag förlorade en del på den affären, men var bara glad att bli av med skräpet!

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2008/10/29 :  20:55:27  Show Profile Send Sceptic a Private Message
quote:
Det jag har lånat hem kanske inte räknas...


Huvudsaken är väl att du själv tycker det låter bra.
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/10/29 :  21:06:42  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Det jag har lånat hem kanske inte räknas...
Jodå, men det är väl kanske fel matchning mot dina burkar, eller fel matchning mot din personliga referens. Tvivlar på att Krell eller Levinson löser ditt problem heller om du gillar rör.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2008/10/29 :  21:18:27  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Vilket problem? Audionerna verkar göra sitt jobb!

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/10/29 :  22:38:22  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Då kanske en moddning/uppgradering av dessa kan vara vägen att gå!

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2008/10/29 :  22:40:37  Show Profile Send Per a Private Message
Audion är ju faktiskt ganska bra grejor. Det är väl nån engelsman som ligger bakom konstruktionerna va?

Edited by - Per on 2008/10/29 22:41:26
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/10/29 :  22:59:55  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Kan vi be den skyldige stiga fram?

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/10/30 :  00:11:54  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Han har väl redan klivit fram två gånger i den här tråden?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/10/30 :  06:36:36  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Hörde på Magnepan tillsammans med JJ:s 322 (var det väl) uppe hos Akkelis o det rockade på bra !
Mycket handlar om förutfattade meningar men jag har även lyssnat på 2 versioner av Tympani med Mactosh o jäklar vad det lirade bra !

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2008/10/30 :  12:02:07  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Jag har en bekant som sitter med nyare Tympany modell större. Vad dom heter vet jag inte men de kostar en slant. Det skall bli mycket mycket intressant att spela vår (Hesselvall audio) The Dream när den blir klar på dessa! Just nu spelar de utmärkt på en 20 watts triodförstärkare.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2008/10/30 :  12:36:11  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Erik, är du igång med produktutveckling igen?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2008/10/30 :  12:48:58  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Jodå, Erik och OlaH har till och med startat ett handelsbolag.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

ThinMan
Member

215 Posts

Posted - 2008/10/30 :  13:49:44  Show Profile Send ThinMan a Private Message
Spelar just nu på - förvisso nya och oinspelade - Magnepan 3.6 och med 18 triodwatt är det allt lite tunt och blodfattigt, inväntar dock kraftpaket från Musical Fidelity, hehe. Å andra sidan hörde jag nyligen 1.6:orna med 30W monoblock från Audiospace vilket var alldeles strålande. Och orsaken till köp av 3.6

Bop til you drop
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2008/10/30 :  15:36:00  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Magnepan kommer jag ihåg var lite tråkigare att driva än Magneplanar modellerna. Men mina erfarenheter av dessa högtalare är inte precis dagsfärska. De modeller som säljs idag vet jag inte så mycket om.Möjligt är att de fortfarande är mer svårdrivna än Magneplanarerna.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2008/10/30 :  17:54:55  Show Profile Send Sceptic a Private Message
Hmmm, vad är skillnaden mellan Magnepan och Magneplanar menar du? Jag trodde Magnepan var märket medan Magneplanarer är själva högtalarna. Var det en annan uppdelning tidigare?
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2008/10/30 :  20:15:13  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Jag kan inte helt besvara den frågan, men de som såldes under namnet Magneplanar var 3 eller 4 delade system, medans de som gick under namnet Magnepan endast var en del.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2008/10/30 :  20:33:48  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message
Hej

Magneplanar modellerna som hadde tympani som efternamn var 3 delade med gångjärn mellan bitarna, lite som "omklädningsskärmar" Så vitt jag kommer ihåg så hade magneplanarmodellerna inga bandelement utan var rena "magnetostater". Erik, det lät rätt kul om de 3c (tror jag det var) som vi drev med ditt Electro Research steg, även med ML2:orna men dom var för klena. Kul att Du håller på med nya grejer, det kändes trist när Du stängde ner.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2008/10/30 :  20:53:44  Show Profile Send NtR a Private Message
Nu är det väl så att en del av de förstärkare som nämnts här är mer snygga än bra, eller? Min Copland var en kär kamrat tills den behövde in på reparation. Reparatören lånade mig en billig integrerad, massproducerad, sak och den lät VÄLDIGT mycket bättre än vad Copland gjorde. Både före och efter reparation. Copland fick flytta.

Min Linn Classic ska inte orka med mina Sonus Faber Minima heller, men jag har aldrig haft något bättre än den kombinationen. Och då har jag haft mycket grejor, läs personlig finanskris.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2008/10/30 :  21:01:26  Show Profile Send Sceptic a Private Message
quote:
Magneplanar modellerna som hadde tympani som efternamn var 3 delade med gångjärn mellan bitarna, lite som "omklädningsskärmar" Så vitt jag kommer ihåg så hade magneplanarmodellerna inga bandelement utan var rena "magnetostater".


Mja, Tympani IV var en av de första modellerna med banddiskanter men det var ju en del olika modeller och de var väl inte direkt vanliga här i Sverige då storleken var något avskräckande .
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2008/10/31 :  03:12:52  Show Profile Send Sundström a Private Message
NtR: Copland försöker väl vara snygga, Audion är bra. Har inte stor erfarendhet av Copland, men den erfarenhet jag har var att den inte lät rak i frekvensgången.


Edited by - Sundström on 2008/10/31 03:14:18
Go to Top of Page

John K
Member

112 Posts

Posted - 2008/10/31 :  11:04:14  Show Profile Send John K a Private Message
Jag har kört mina Magnepan 1.6 med Copland CTA-401 (rör, 2x30watt) vilket fungerade perfekt (kontroll/välljud).
Det ända jag saknade var kontrollen när jag spelade lite högre.

Ta ut glädje i förskott!
- Det ända som kan hända är att du varit glad i onödan!
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2008/10/31 :  11:29:08  Show Profile Send Sceptic a Private Message
Vad gäller kontroll så upplevde jag att mitt gamla McCormack DNA-1 dlx inte riktigt orkade hålla basen under kontroll på mina 3.6. Märktes tydligast på baskraftigt material som exempelvis Patricia Barber´s "Modern Cool" eller Jennifer Warnes "Way Down Deep" (från "The Hunter"), men sen handlar det ju om vad man prioriterar i ljudet. Hade kontakt med en recensent som menade att de stora 20.1 inte nödvändigtvis krävde ett kraftverk till slutsteg med absolut kontroll då basen hos Magneplanarerna redan från början är torr och tight... kunde bli lite för mycket av det goda.
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2008/10/31 :  19:37:52  Show Profile Send Per a Private Message
@John K

Det var copland ct501 jag körde med. Funkade, precis som du sa, utmärkt när man inte spelade högt. Gjorde man det så behövde man trimma mylaren lite så den inte fladdrade för ohejdat. Det var ARC det perfekta medlet för att åstadkomma. Sen fick man ju större bandbredd, mer transparens och dynamik på köpet.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000