Author |
Topic |
|
Musik Hemma
Member
191 Posts |
Posted - 2008/10/26 : 22:51:20
|
Gokväll alla inbitna!
Jag fick en fråga från en bekant/kund som undrade om det var någon vits med att smörja gummikanterna på baselement, så att dessa inte torkar ut.
Tja, ärligt talat har jag nog inte alls reflekterat över detta, inte heller provat, och sålunda har jag inget svar.
Några kunniga inom elementrenovering som kan gör mig klokare på detta?
mvh Mats |
" 90 procent av min förmögenhet har jag spenderat på droger och prostituerade, resten har jag slösat bort". Sebastian Horsley. |
|
CarlssonH
Skämtsam
1265 Posts |
Posted - 2008/10/26 : 23:21:57
|
Det är aldrig fel att smörja in gummikanterna med parrafin med hög viskositet, köpes lättast på närmsta apotek. |
A balanced diet is a cookie in each hand. |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6797 Posts |
Posted - 2008/10/27 : 08:23:23
|
Kallas även för glycerin men detta har varit på tapeten flera gånger och vår search länk är mycket bra att använda.
Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
SW
Member
542 Posts |
Posted - 2008/10/28 : 09:02:17
|
Parafinolja är nog det rätta. Kan tom finnas på ICA. |
S |
|
|
Musik Hemma
Member
191 Posts |
Posted - 2008/10/28 : 18:07:51
|
Tackar för svaren, skall vidarebefordras.
Bubbel. Va? finns det en sökfunktion? |
" 90 procent av min förmögenhet har jag spenderat på droger och prostituerade, resten har jag slösat bort". Sebastian Horsley. |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2008/10/28 : 19:22:23
|
ja, det gör det.
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
mr.olle.norell
Member
443 Posts |
Posted - 2008/10/29 : 00:17:33
|
Jag har fina och fungerande kantupphängningar på mina gamla B&W 802 matrix. Jag vill ju absolut inte att de ska torka ut för det är så bra högtalare . Men finns det några risker med detta trick? Några egenskaper som ändras hos elementet? Annars man kanse skulle stryka på lite försiktigt. Har lite parafinolja hemma någonstans... |
Olle Norell |
|
|
jonsson
Member
574 Posts |
Posted - 2008/10/29 : 08:05:57
|
Ett tips kan vara om du springer på en produkt som heter "Omega 917 - Packningsskydd". Den är till för att mjuka upp och regenerera gamla gummipackningar och O-ringar, visserligen är den ju tänkt för andra applikationer men kan den mjuka upp gummi i ett system där det konstant är olja i vanliga fall och gummipackningar har torkat så -BORDE- den ju kunna vara ett intressant alternativ.
Mvh Magnus Jonsson |
När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra. |
|
|
jonsson
Member
574 Posts |
Posted - 2008/10/29 : 08:16:41
|
hmm ... DOCK tror jag när jag tänker efter att den bör spädas, i Normal användning tillsätts bara 3% så det kanske är lämpligare att tillsätta några droppar i tex. paraffin så det blir ungefär 1-3%, resten som blir över används med fördel i en läckande servo på bilen eller liknande:-) OBS Detta är en ganska dyr produkt, kostar ca 370kr för 177ml och räcker alltså till knappa 6liter om man har oljeläckage, som förebyggande underhåll används 1% dvs det räcker till ca 17liter olja totalt... kan användas i de flesta oljesystem utom säkerhetssystem.(såsom bromssystem på en bil)
Mvh Magnus Jonsson |
När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra. |
|
|
|
Topic |
|