HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Smörja gummiupphängning på basar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Musik Hemma
Member

191 Posts

Posted - 2008/10/26 :  22:51:20  Show Profile Send Musik Hemma a Private Message
Gokväll alla inbitna!

Jag fick en fråga från en bekant/kund som undrade om det var någon vits med att smörja gummikanterna på baselement, så att dessa inte torkar ut.

Tja, ärligt talat har jag nog inte alls reflekterat över detta, inte heller provat, och sålunda har jag inget svar.

Några kunniga inom elementrenovering som kan gör mig klokare på detta?

mvh Mats

" 90 procent av min förmögenhet har jag spenderat på droger och prostituerade, resten har jag slösat bort".
Sebastian Horsley.

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2008/10/26 :  23:21:57  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
Det är aldrig fel att smörja in gummikanterna med parrafin med hög viskositet, köpes lättast på närmsta apotek.

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6797 Posts

Posted - 2008/10/27 :  08:23:23  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Kallas även för glycerin men detta har varit på tapeten flera gånger och vår search länk är mycket bra att använda.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

SW
Member

542 Posts

Posted - 2008/10/28 :  09:02:17  Show Profile Send SW a Private Message
Parafinolja är nog det rätta. Kan tom finnas på ICA.

S
Go to Top of Page

Musik Hemma
Member

191 Posts

Posted - 2008/10/28 :  18:07:51  Show Profile Send Musik Hemma a Private Message
Tackar för svaren, skall vidarebefordras.

Bubbel. Va? finns det en sökfunktion?

" 90 procent av min förmögenhet har jag spenderat på droger och prostituerade, resten har jag slösat bort".
Sebastian Horsley.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2008/10/28 :  19:22:23  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

ja, det gör det.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2008/10/29 :  00:17:33  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message
Jag har fina och fungerande kantupphängningar på mina gamla B&W 802 matrix. Jag vill ju absolut inte att de ska torka ut för det är så bra högtalare . Men finns det några risker med detta trick? Några egenskaper som ändras hos elementet?
Annars man kanse skulle stryka på lite försiktigt. Har lite parafinolja hemma någonstans...

Olle Norell
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2008/10/29 :  08:05:57  Show Profile Send jonsson a Private Message
Ett tips kan vara om du springer på en produkt som heter "Omega 917 - Packningsskydd". Den är till för att mjuka upp och regenerera gamla gummipackningar och O-ringar, visserligen är den ju tänkt för andra applikationer men kan den mjuka upp gummi i ett system där det konstant är olja i vanliga fall och gummipackningar har torkat så -BORDE- den ju kunna vara ett intressant alternativ.

Mvh Magnus Jonsson

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2008/10/29 :  08:16:41  Show Profile Send jonsson a Private Message
hmm ... DOCK tror jag när jag tänker efter att den bör spädas, i Normal användning tillsätts bara 3% så det kanske är lämpligare att tillsätta några droppar i tex. paraffin så det blir ungefär 1-3%, resten som blir över används med fördel i en läckande servo på bilen eller liknande:-)
OBS Detta är en ganska dyr produkt, kostar ca 370kr för 177ml och räcker alltså till knappa 6liter om man har oljeläckage, som förebyggande underhåll används 1% dvs det räcker till ca 17liter olja totalt... kan användas i de flesta oljesystem utom säkerhetssystem.(såsom bromssystem på en bil)

Mvh Magnus Jonsson

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000