HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Passande CD spelare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2008/10/26 :  19:01:38  Show Profile Send bibi50 a Private Message
"Det här med data är inte riktigt "hifi" för min del (man är väl gammalmodig)"
Samma för min del, tog mig evigheter att tolerera CD formatet,
ungefär som Neil Young utryckte sig om CDn: Mina öron giller det de hör men inte mitt hjärta...
Ställde en någorlunda konkret fråga beträffande CDP alternativ och fått flera svar om DAC och Transport och Sqweezbox och Flac och Nas...
för guds skull jag är ju....... gammal
Av alla dessa som svarat har jag förstått att jag måste helt enkelt börja spara i dessa ekonomins förfallsdagar för att köpa en kostsam CDP... inga undanflykter helt enkelt


Edited by - bibi50 on 2008/10/26 19:03:07
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2008/10/26 :  19:39:41  Show Profile Send Vox a Private Message
För ett år sedan skrev jag på det här forumet att jag aldrig skulle acceptera att spela musik från en dator, men jag var inte sämre än att jag kunde ändra mig.

Jag fick en squeezebox i julklapp julen 2007 av vår hund och då såg jag ljuset. Sedan dess är det bara vinyl och squeezebox som gäller.


"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2008/10/26 :  19:44:26  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Vem fan är inte gammal, men det betyder ju inte att man är död!

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2008/10/26 :  19:50:20  Show Profile Send Leif B a Private Message
Man närmar sig de 50... är man gammal då? Ja kanske för en del men man måste våga ta steget fram för ny teknik och om man har en dator så är valet enkelt... squeezebox!
Men vill man bevara det gamla så finns det säkert bra alternativ runt 20 tusen som kan konkurera med en box+bra dac.
Din fina förstärkare behöver en fin spelare... den är kompetent.
Om du envisas med cd spelare så visst välj något av dina alternativ.
Köp en nyare för dem gamla cd spelarna har kommit efter.

Edited by - Leif B on 2008/10/26 19:50:55
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/10/26 :  21:32:23  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Såna här trådar borde egentligen förbjudas, det haglar av subjektiva åsikter i alla vädersträck och det sannolika resultatet är att trådskaparen går i spinn av förvirring hellre än att bli så mycket klokare, låna hem och testa en hög alternativ eller köp begagnat och sälj om du inte blir nöjd, det är det enda rätta...

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2008/10/26 :  22:13:07  Show Profile Send matte76 a Private Message
CD-spelaren är (inte) död, länge leve CD-spelaren!!

Jag kommer som jag känner nu aldrig att endast spela musik från datorn (känslan av att man verkligen lyssnar på en skiva försvinner vid datorlyssnande IMO), och vinyl som format har jag aldrig gillat. Nej, för mig är det CD som gäller tills ett annat digitalt fysiskt format tar över, om det nu kommer att ske. Och CD kan låta HELT fantastiskt med rätt hård- och mjukvara.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2008/10/26 22:14:36
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2008/10/26 :  23:35:46  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Såna här trådar borde egentligen förbjudas, det haglar av subjektiva åsikter i alla vädersträck och det sannolika resultatet är att trådskaparen går i spinn av förvirring hellre än att bli så mycket klokare, låna hem och testa en hög alternativ eller köp begagnat och sälj om du inte blir nöjd, det är det enda rätta...

Kan inte annat än hålla med Goldfinger som vanligt.

Du får ta dig en ordentlig funderare över vad som kan passa dig bäst angående detta med dator/squeezebox eller spela skivor på det gamla hederliga sättet som många inkl mig själv ännu kör med.
Om du nu väljer Cd-spelare så finns äldre och riktigt bra maskiner ibland ute på beg marknaden som jag skulle ha valt framför en ny maskin för samma peng.
Tex. http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=11195

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

pewe
Member

335 Posts

Posted - 2008/10/27 :  08:58:12  Show Profile Send pewe a Private Message
Min poäng var ju att det blir så mycket billigare att gå på en Squeezebox/DAC-lösning istället för motsvarande CD-spelare som trådskaparen efterfrågade. SB+Cambridge DACMagic kostar 4000sek...Och du kommer upp i högsta klassen med en Transporter för 13-15K.

Tänk att ha en hårddisk med 3000 cd-skivor lagrade i okomprimerat format, tillgängliga med en knapptryckning, sorterade och klara. Med bättre ljudkvalitet än originalskivan, hundratals internetradiokanaler. Ingen laser eller felkorrigeringskrets, bara ettor o nollor. Kort sagt så ökar din kontakt med bra musik på ett dramatiskt sätt jämfört med cd-skivan.

Det är ingen som ifrågasätter att dyrare cd-spelare kan ge bra ljud men till en alldeles för hög kostnad. Hela teknologin och förfarandet med cd-skivor känns inte som den bästa lösningen nu när det finns så många bättre alternativ.

Go to Top of Page

Micke65
Member

471 Posts

Posted - 2008/10/27 :  09:59:58  Show Profile Send Micke65 a Private Message
Glöm inte en vettig lagring av musiken (läs NAS) vilket kostar minst ca 4000:-
/Micke
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2008/10/27 :  10:49:45  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
bibi50!

Om jag vore i din sits, skulle jag försöka provlyssna så många av dina förslag som möjligt. Sen skulle jag vilja lägga till en annan spelare som har fått oerhört bra kritik.
Nämligen Cambridge Audio AZUR 840C. Den är visserligen lite dyrare, men innehåller en mycket avancerad DAC som du kunde använda tillsammans med något annat.

På ett annat forum, (amerikanskt), har den fått mycket bra kritik och anses vara helt överlägset i sin prisklass. Men man får nog provlyssna själv för att bilda en uppfattning, då ljudideal kan variera rätt så kraftigt hos varje individ. Glöm inte att det spelar också roll vilken typ av musik du mestadels lyssnar.
Go to Top of Page

pewe
Member

335 Posts

Posted - 2008/10/27 :  11:18:21  Show Profile Send pewe a Private Message
Instämmer med föregående talare...Även om jag talat mig varm för Squeezebox/Transporter i denna tråden så är 840C ett mycket bra alternativ om man nödvändigtvis måste ha en renodlad cd-spelare. Jag har ju en själv...

Den spelar väldigt fint med dynamik, snärt och ger samtidigt mycket rumsinformation och perspektiv. Grötar inte ihop musiken och är tonalt korrekt. Har överhuvudtaget inget att klaga på! Sen har den ju dessutom den ypperliga DAC:en som kan användas separat vilket möjliggör att du kan koppla in en Squeezebox/Transporter/DVD/PS3 om du skulle vilja.
Varm rekommmendation på Cambridge 840C. Kostar 9998 på Hifiklubben.
Go to Top of Page

VA333ES
Member

90 Posts

Posted - 2008/10/27 :  11:45:39  Show Profile Send VA333ES a Private Message
Dator anser jag vara pyssel när det kommer till HiFi. Ni får ursäkta men min åsikt är den.

Jag rippar själv musik men då för bärbart bruk (eAAC+ 64 kbit/s) och det är pyssligt, framförallt när det gäller album art plus det faktum att det tog ett tag att hitta rätt program etc.

Det är inget jag vill göra när jag sätter mig vid stereon för att lyssna på musik.

Jag tror starkt på konceptet lagring på hårddisk eller flashminne. Men det bör ske via en HiFi-burk vilket innebär ett mediacenter i stil med Bladelius Embla där allt sköts i en och samma apparat - utan att en PC eller Mac måste blandas in. Eller ens en Squeezebox. I väntan på att den typen av mediacenters kryper ner i pris röstar jag starkt för en CD-spelare.

Jag kan rekommendera provlyssning av Marantz KI-modeller. Har en SA 7001 KI som är mycket trevlig. Kolla gärna in efterföljare till den.

Stereon: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=67255
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2008/10/27 :  21:36:29  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Håller med VA333ES!

Marantz gör riktigt fina spelare i de flesta prisklasserna. Har själv en Marantz SA8400 som jag har varit mycket nöjd med. Så många SACD har det inte blivit, men kanske nån gång i framtiden. Om det nu finns att köpa!
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2008/10/27 :  22:48:01  Show Profile Send lennartj a Private Message
pewe skrev:
quote:
Tänk att ha en hårddisk med 3000 cd-skivor lagrade i okomprimerat format, tillgängliga med en knapptryckning, sorterade och klara. Med bättre ljudkvalitet än originalskivan, hundratals internetradiokanaler. Ingen laser eller felkorrigeringskrets, bara ettor o nollor. Kort sagt så ökar din kontakt med bra musik på ett dramatiskt sätt jämfört med cd-skivan.

Ja tänk, eller förklara hellre hur jag kommer dit!
Jag har ganska säregen musiksmak, så i bekanskapskretsen finns möjligen en liten bråkdel av "min" musik som någon redan rippat i flac enligt konstens alla regler. Hur många arbetstimmar går åt för att rippa 3000 CD och ha full kontroll på att allt gått in felfritt och korrekt taggat? Åtskilligt finns inte i CDDB, Gracenote eller liknande. I USA finns tjänster där man skickar iväg alla sina CD och får dem rippade till en NAS, men det kostar!

Nu går jag lite OT, mitt viktigare projekt, när min DAT kommit tillbaka från renovering är att läsa över alla mina ovärderliga live-inspelningar till hårddisk och DET kommer att ta mycket tid eftersom det måste göras i realtid och all information måste skrivas in för hand.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2008/10/28 :  08:01:08  Show Profile Send matte76 a Private Message
Och så kraschar hårddisken och tusentals musikfiler är förlorade! Backup på minst en hd är nog att rekommendera...cd-skivor håller däremot otroligt länge om man sköter de bra, har 20 år gamla skivor som funkar perfekt! Skönt också att slippa blanda in datorn när man ska njuta av musik! Säger jag som nog ändå lyssnar mer på musik framför datorn än framför stereon men jag njuter mer av musiken i soffan med cd-bookleten, en kall en och välljudande musik från cd-spelaren

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2008/10/28 :  09:05:15  Show Profile Send Ayn a Private Message
Musikfiler håller också länge om man sköter dem bra, dvs använder hårddisk-setups som klarar eventuella krascher.

Förstår som vanligt inte riktigt varför det ska vara så svartvitt om det hela. Det finns fördelar med CD och det finns fördelar med hårddisk-/nätverksbaserade lösningar. Är man allergisk mot datorer är det såklart bara att hålla sig ifrån och vara nöjd med det man har i CD-spelarväg istället...

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2008/10/28 :  09:16:54  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
använder hårddisk-setups som klarar eventuella krascher


Hur menar du? Alla hårddiskar kan ju krascha, har själv råkat ut för det...göra backup kan man ju göra men många gör nog inte det.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2008/10/28 :  10:04:03  Show Profile Send lennartj a Private Message
Använd RAID.
Citerar Wikipedia:
The phrase "RAID" is an umbrella term for computer data storage schemes that can divide and replicate data among multiple hard disk drives. RAID's various designs all involve two key design goals: increased data reliability and increased input/output performance. When several physical disks are set up to use RAID technology, they are said to be in a RAID array. This array distributes data across several disks, but the array is seen by the computer user and operating system as one single disk. RAID can be set up to serve several different purposes.

Där finns mer att läsa.
Den som vill vara på säkra sidan utan att lägga ner arbete med att ta regelbundna backuper skaffar sig lämpligen NAS (Network Attached Storage), en låda med flera hårddiskar och logik (RAID mm.)som lagrar data med redundans så att om en disk går sönder kan allt data återskapas från de återstående när man sätter i en ny och systemet jobbat ett tag (timmar eller rent av dygn).

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"

Edited by - lennartj on 2008/10/28 11:10:24
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2008/10/28 :  10:15:15  Show Profile Send lennartj a Private Message
"Det här med data är inte riktigt "hifi" för min del (man är väl gammalmodig)"

Nja, jag är inte gammalmodig, men noggrann och försiktig innan jag lägger ner en massa tid och pengar på något nytt. Dock har det blivit uppenbart för mig att högsta graden av HiFi när det gäller inspelningar kan bara spelas upp via dator och super-DAC, exempelvis
http://www.referencerecordings.com/HRx1.asp
uppspelade via
http://www.weiss-highend.ch/minerva/index.html

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2008/10/28 :  10:27:57  Show Profile Send Ayn a Private Message
matte, som lennartj sa - man använder RAID.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2008/10/28 :  11:08:49  Show Profile Send lennartj a Private Message
bibi50 och andra:
Minervan har balanserat ut och vanliga digitalingångar samt Firewire in och ut.
De är kanske aningen overkill till din Krell och i dessa tider kan 29.900 kr som AudioConcept tar vara i mesta laget, men då kan du använda befintlig CD-spelare som drive, hänga på klämbox och få bästa möjliga ljud som den lösningen kan leverera samt det ultimata, att spela högupplöst material direkt från datorn via Firewireanslutning till DAC'en.
Det verkar ganska framtidssäkert, men stöder inte SACD, men det formatet har väl framtiden bakom sig?

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

BluesBoy
Member

160 Posts

Posted - 2008/10/28 :  12:17:52  Show Profile Send BluesBoy a Private Message
Marantz gör trevliga cd-spelare och 6002 låter alldeles utmärkt. En bra signalkabel är ett måste. Här vinner du mycket. Att skaffa sig Squeeze Box är inte så dumt, en framtidssäker lösning i vilket fall. Som det är nu så anser jag att även de billigare cd-spelarna (4000 - 5000 kronor) börjar bli så bra att det verkligen är värt att tänka över om man vill lägga 15000 kronor och uppåt på en CD. Speciellt nu när musik via dator till Squeeze Box eller liknande lösning kommer att vara det som gäller i framtiden.
Go to Top of Page

Jimmy
Member

245 Posts

Posted - 2008/10/31 :  08:30:34  Show Profile Send Jimmy a Private Message
ähhhh.. köp en wadian(wadia)


sen har du välljud..



Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2008/11/01 :  22:44:37  Show Profile Send bibi50 a Private Message
WADIAN var och förblir en våt dröm....
Har lånat hem en Rega Apollo och det låter fantasssssstiskt !!!!
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2008/11/01 :  23:42:50  Show Profile Send pak a Private Message
wadia...JAA!
det kan hända att en del påstår att "gamla" spelare inte hänger med dagens nya billigare och ?bättre? teknik.!?
Men-har de som påstår detta verkligen hört vad en sån "dinosaurie" kan gör tro?.
själv gick jag ett steg tillbaka och köpte en wadia-ca 8år gammal spelare,bara för att gå mot strömmen.
Å jäklar! fattar inte varför jag inte tog det steget förut.den spelar med en pondus och självklarhet som jag aldrig kunde tro att min anlägging kunde göra.sen att man kanske måste serva den lite är ju en annan sak-men spelar bra gör den!
spela musik med datan kommer inte på fråga här i alla fall.
edit: Tillägg..varför blev det så bra då kan man undra..JO-matchning!
i mitt fall=perfekt så nyare behöver inte va bättre...

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!

Edited by - pak on 2008/11/01 23:59:15
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000