HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Grus i signalvägen
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

widescreen4
Member

264 Posts

Posted - 2008/10/24 :  23:25:40  Show Profile  Visit widescreen4's Homepage Send widescreen4 a Private Message
Ni som inte tror effekt behövs kan ju läsa lite om Bob Carvers historia och hans legendariska 700wattare.
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2008/10/25 :  18:24:40  Show Profile Send Lech a Private Message
Widesceen4

Effekt i massor behövs om man ska driva en spik ,men inte om man driver högtalare med hög känslighet. ( < 100 db /1 watt ).
quote:
Ni som inte tror effekt behövs kan ju läsa lite om Bob Carvers historia och hans legendariska 700wattare.


Varför "gasa och bromsa" samtidig ? det blir ju bara värme.

MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page

Andrén
Medlem i AÖ

557 Posts

Posted - 2008/10/27 :  13:11:39  Show Profile Send Andrén a Private Message
Lech: Räkna på det här, men ni kanske var i Globen och då går det ihop (kanske).

Med avståndsberoende, strålning, Rumsvolym, absorbtion mm, så helt galet är det ju ändå inte.
För den gemene lyssnaren kommer ju ljudnivån att landa kring dryga hundra dB. Snällt räknat, om nu Mcintosh steget visade rätt vill säga =)


Akustikchef på Sounds of Science

Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2008/10/27 :  14:47:32  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Den där watt är en lustig figur jag är en övertygad lågeffekt anhängare och jag har helt ovetenskapligt bevis att det går hur bra som helst med det.

En lite ihop kastad träff med både köpe och diy grejor hade jag med en del av min anläggning ett par kvartshorn och en 25W Nad3020, i rummet brevid fanns en betydligt grövre don. Jag tror att de snackade 300W + och 91dB känslighet på lådorna.

Problemet var att de alltid spelade så förbaskat högt att man inte kunde lyssna med en behaglig nivå nåväl lösningen fanns genom att vrida upp lite till vilket orsakade rabalder för jag överröstade musiken i det andra rummet utan att dra på för fullt.

Efter den gången har jag hört fler anläggningar med lite effekt och övertygats av dess musikaliska förträfflighet.

Men sedan finns det faktorer som gör sitt till och där har oftast högtalaren en fot med spelet bara som att basreflex lådor har en effektivetet på ~1% medan horn är upp till 10% det säger hel del.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2008/10/27 :  18:46:52  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Hög känslighet är alltid trevligt, men jag ser inte riktigt koppling till grus i signalvägen, mer än att man nära nog är tvungen att använda högkänsliga högtalare för att verkligen få till det om man använder mindre effekt.

Man begränsar sitt utbud lite som jag förstår det, men det betyder inte att det itne blir kanon för den skull.

Jag är själv anhängare av hög känslighet, men då med skillnaden att jag gärna har mkt effekt också, det funkar rätt bra det med.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2008/10/27 :  20:27:21  Show Profile Send Lech a Private Message
Bästa vännen Martinsson

quote:
Jag är själv anhängare av hög känslighet, men då med skillnaden att jag gärna har mkt effekt också, det funkar rätt bra det med.


Jag vet att du är en anhängare av hög känslighet och hög effekt.
Du är också en anhängare av stooora avlyssningsplatser. tror jag mig veta.

Mitt lilla vardagsrum ( 60 m2 ) som du besökt, är inte förtjänt av mer pulver. ( du har lyssnat )

Globen däremot behöver och förtjänar mer "pulver" ,det har sjävklart inget med "grus" att göra. Det skulle lika gärna funka med "gödlampor" om de var möjliga att konstruera och industrialisera.

Allt blir lite OT,då Topic var "Grus i Signal vägen" och då i massor.
Skulle kunna skrivit "glödlampor i signalvägen" för den delen.

Min devis är: ju mindre i signalvägen desto bättre!!

Sen kom tråden in på effekter ,vilket inte var meningen. Isf hör det nog ihop.


MVH
Lech



Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.

Edited by - Lech on 2008/10/31 18:05:05
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2008/10/31 :  18:22:26  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Du har rätt, det handlade inte om mer eller mindre effekt, utan om hur mer komponenter i signalkedjan kan bidra med negativa effekter :)

Mkt av det man ser när man lyfter på locket till en modern transistorförstärkare ligger inte signalen till last, en del kommer sig av nätdelen, andra av de olika styrkretsar för reomte, ingångsväljare, eventuella displayer etc...

Hur fungerar det med utgångstrafos på rörsteg ? lägger de sig i signalen ? (uppriktig fråga)

Ser man till purism, vilket är en hedervärd företelse och inställning, så tror jag även att man skall se till de senare instanserna i signalvägen så som delningsfilter och akustik.

Tänk såhär, en riktigt bra bredbandare med högverkningsgrad och ett akustikreglerat rum, detta borde göra sitt till purismen, inget delningsfilter och inga jobbiga rumsklanger som ligger och släpar.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2008/11/01 :  07:43:44  Show Profile Send Lech a Private Message
Martinsson

Som svar på din fråga : Ja, den är nog A och O hur det låter.
quote:
Hur fungerar det med utgångstrafos på rörsteg ? lägger de sig i signalen ? (uppriktig fråga)


MVH
Lech

Här måste jag nog rätta mig själv
Bernt Janssons skapelser är nog annorlunda ( utanför min kunskap )

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.

Edited by - Lech on 2008/11/01 08:02:53
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2008/11/01 :  10:55:17  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Jo, Bernts förstärkare (jag antar att du menar monstret med femtioelva rör i) är en OTL, dvs Output TransformerLess. Den saknar alltså utgångstransformatorer.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2008/11/01 :  11:35:22  Show Profile Send Hasse a Private Message
Jag kör också Output TransformerLess. ;-) Fast det gör nog dom flesta som inte har rör.

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2008/11/07 :  18:10:11  Show Profile Send Lech a Private Message
Till denna får man ha en trafo. ( bästa möjliga för applikationen.)



Men i övrigt räcker det med " rakt in , rakt ut " för välljud i överflöd. Krafs som återkoppling etc ska man undvika helt.

MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2008/11/08 :  08:36:27  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
quote:
Jag kör också Output TransformerLess. ;-) Fast det gör nog dom flesta som inte har rör.


Jag kan nog ta ett steg längre, jag kör TL, transformerless, helt och hållet :) (switchat)

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000