HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Billigare att vara musiker än hifi-entusiast...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2008/11/06 :  21:26:30  Show Profile Send Blue a Private Message
Efter ett lååångt uppehåll har jag på sistone återupptagit mitt intresse för att inte bara lyssna, utan även själv spela, musik. I mitt fall handlar det om bas. Och vad jag då har slagits av är hur mycket rimligare prisnivåerna känns för musikinstrument och tillbehör till dessa, än vad som gäller inom hifi/hiend.

Ett exempel: Köpte denna kabel: http://www.fender.com/products//search.php?partno=0990712003 för 300 spänn.

Från ett mycket starkt varumärke, snygg finish och av allt att döma en kabel av alldeles utmärkt kvalitet rent tekniskt. Dessutom tre meter lång.

Om vi skulle överföra samma egenskaper på en hifihögtalarkabel: Nog tusan hade priset blivit någonstans sisådär fem-tio gånger så högt?

Visst finns det dyra grejer även för musiker. Men, medan man för 10.000 kronor får en verklig superelgitarr, räcker det bara till vad som skulle anses vara ett par "midfi"-högtalare inom vår värld, eller hur?

Personligen tror jag såhär: Prisvärdheten är generellt ett rejält snäpp högre när det gäller musikinstrument, och anledningen är förmodligen att musiker inte är beredda att betala för status och prestige på samma sätt som många är med hiend-utrustning.

Ett kungarike för en vevgrammofon.

Edited by - Blue on 2008/11/06 21:28:02

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2008/11/06 :  21:55:22  Show Profile Send svanbo a Private Message
Jag tror det är exakt som du spekulerar, Blue. Musiker är inte kända för att ha feta plånböcker. Det skulle inte gå att sälja saker för samma priser som till hifi-människor.
Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2008/11/06 :  22:08:47  Show Profile Send lars a Private Message
Fiol är nog det dyraste instrument man kan spela. Kostar en förmögenhet.
Valthorn 70.0000.
Tenorsax 30.000 och uppåt.
Baritonsax 50.000 och uppåt.
Sen vill en riktig musiker ha en flygel att komponera på. 100 laxar.

Inte direkt gratis.
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2008/11/06 :  22:14:42  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Det är samma mönster när det gäller slutsteg.
Vad jag kan bedömma är det väl bara på högtalarsidan som priserna är jämförbara (Lösa element alltså. Inte fabriksbyggda system).
Är kraven annorlunda hos musiker än hos lyssnare?
En del av priskillnaden är nog finish. Prylarna ska mer tåla smällar än att stå och glänsa i vardagsrummet, men det kan knappast förkmlara hela skillnaden.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2008/11/06 :  22:16:38  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Som vänsterhänt blev det väldigt (extra) dyrt när man skulle beställa en telecaster och stratocaster hos fender... men det var de jag ville ha... och när man sedan ville ha en schysst rörstärkare...

Instrumenten är dock nerpackade sedan några år... synd... gitarrförstärkaren blev stulen tillsammans med annat i vår dåvarande replokal. Försäkringsbolaget var sådär hjälpsamma. Nog kan det kosta att pyssla med musik...

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Anjin
Member

158 Posts

Posted - 2008/11/06 :  22:20:53  Show Profile Send Anjin a Private Message
Stråkinstrument är nog med undantaget pianon/flyglar de dyraste instrumenten. Kommer ihåg att ena systern fick något stependium och köpte en stråke till sin cello för 20000kr. Och den kunde man tydligen bara använda till de mindre snabba styckena eller något..
Ibland är jag nöjd att jag skippade någon musiksatsning.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/11/07 :  06:09:39  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Ska du ha en bra gura, stärkare plus effekter o kablar då drar det iväg ganska rejält. Samma gäller syntar om man vill driva dom med PA för att känna trycket.

Men visst är det överlag Mycket lägre priser !

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2008/11/07 :  07:33:33  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message
10kkr tycker jag är billigt. Enligt min mening är det runt den siffran man slutar med kompromisser och börjar göra instrument, iaf vad gäller basar och elgitarrer. En vettig Gibson, typ liknande BB Kings "Lucille" kan man gräva ned uppåt 100kkr, och då är det innan börjar titta i kategorin fabriks-vintage. Genuin vintage är ännu värre; till skillnad mot hifi så är begagnatmarknaden mycket mer utbredd, och fler saker är ikonifierade. Har man en genuin goldtop Les Paul som man glömt bort perfekt förvarad i en garderob sen 50-talet, så kan man för värdet finansiera ett helt russinhems PPM-fonder. Fler exempel finns.

Musikinstrumentbranschen har sin ormolja, men inte på samma sätt som hifi kanske. Men de hiskeliga priserna finns absolut.

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/11/07 :  07:46:20  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Där finns ett samlarvärde som inte finns på samma sätt inom hifi. Man behöver heller inte vara musiker för att förstå värdet o investera i en äldre gura.
Hur många icke Hifinördar hade gjort samma sak med en vintage rörstärkare ?


>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2008/11/07 :  08:03:24  Show Profile Send Per a Private Message
För att fortsätta på öppningsrepliken:
Att köpa Hi-end hifi betyder väl inte nödvändigtvis att man vill köpa sig status och prestige. Precis som med ett dyrt instrument så köper man något som är mycket bättre än genomsnittet.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2008/11/07 :  08:07:46  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag har försökt få tag på en liten gitarrförstärkare med högtalare för hemmabruk som låter bra.
Billig finns men bra? Näpp! Det låter mycket bättre när jag kopplar gitarren till stereoanläggningen.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2008/11/07 :  10:33:10  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Nu ska väl inte en gitarrförstärka lämna 500W med 0,00001% distortion. Sådär 10% är väl mer normalt ...
Go to Top of Page

Twilighter
Member

590 Posts

Posted - 2008/11/07 :  10:55:05  Show Profile Send Twilighter a Private Message
Hej jag är själv basist och jag har väl valt den inte helt billiga vägen heller

Tecamp Badbull top 3stegs stärkare med lite extra egna options >33K:-
Tecamp Badcab kabinett >25K:-

sedan finnes även en annan rigg fats i Behringer med 2st BA115 och en BA410 kabinett ett EP2500 steg samt elektroniska delningsfiltret vad det nu hette

basar är Schecter omen 8 Ibanez Sr900 samt en ranger okänd modell

så det plockar på äen där:p



Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5
--> Ino Audio pi60s

Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2008/11/07 :  11:26:41  Show Profile Send poppen a Private Message
Taralabs gör ocks elgitar kablar. Vete katten om det inte är samma kablar men till lägre peng.
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/11/07 :  20:11:32  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Fiol är nog det dyraste instrument man kan spela. Kostar en förmögenhet.
Valthorn 70.0000.
Tenorsax 30.000 och uppåt.
Baritonsax 50.000 och uppåt.
Sen vill en riktig musiker ha en flygel att komponera på. 100 laxar.
Men nog får man skapliga Tenor resp Baritonesaxar för en bit under 30 resp 50 000kr, men det kanske bara är rena proffsinstrument du menar? Äger för övrigt en Tenorsax själv.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2008/11/07 :  20:30:23  Show Profile Send Lech a Private Message
Vee-Eight

en 58-a > 1 MSEK är priset i Japan.

quote:
Har man en genuin goldtop Les Paul som man glömt bort perfekt förvarad i en garderob sen 50-talet, så kan man för värdet finansiera ett helt russinhems PPM-fonder.

MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2008/11/09 :  19:28:59  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Som musiker vill man väl alltid ha ett instrument som aldrig begränsar. När det kommer till gitarrer så har jag inte provat en akustisk gitarr under 20,000:- som känns värd pengarna. En elgitarr likaså. Att betala t ex 15.000:- för en gitarr som är skitbra känns ganska förkastligt då en för 25-30kkr känns, låter och spelar som en dröm.

Boutique-världen bland förstärkare och pedaler gör att det inte är så svårt att komma upp i 100.000:- för förstärkare, låda, kablage och pedaler. Lägg då till tre-fyra gitarrer i det övre segmentet som sitter man med en gitarrigg för mer än 200.000:-

Att man sen behöver en high-end-anläggning för 52.000.000 för att kunna återge detta korrekt känns snarare helt vansinne, än bara "dyrare".
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2008/11/09 :  22:12:57  Show Profile Send Blue a Private Message
Eh... 52 mille?

Nja, jag vet inte om vi behöver ta i så vi kräks för att få den här jämförelsen att stämma, men du är nog inne på samma grundtänk som jag MullBenkt: Hifi är dyrare än musikinstrument. Och om man ska generalisera lite, rätt rejält mycket dyrare. Och visst, till viss del kan man nog också kalla hela hifigrejen för vansinne.

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2008/11/09 :  22:32:33  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
quote:
Att betala t ex 15.000:- för en gitarr som är skitbra känns ganska förkastligt då en för 25-30kkr känns, låter och spelar som en dröm.

Aha, nu förstår jag varför det låter så risigt när jag spelar. Jag som trodde det berodde på mig.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2008/11/10 :  08:16:30  Show Profile Send CC a Private Message
Blue, "Hifi-grejen" är väl inte mer vansinnigt än något annat? Oavsett vilket intresse man har så kan det kosta hur mycket som helst, om så vill. Det ligger ju hos en själv var man drar gränsen?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2008/11/10 :  09:39:19  Show Profile Send Blue a Private Message
CC: Det har du rätt i. Fast skillnaden mellan hifi och många andra intressen är väl då att hifi inte bara KAN - utan rent generellt BLIR - väldigt dyrt för den som ger sig in i leken.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2008/11/10 :  10:25:53  Show Profile Send CC a Private Message
Mja... Dyrt å dyrt... Det är väl en definition grundad på ens personliga ekonomi samt uppfattning på vad som är bra nog (och värt det)?

Själv tycker jag inte min anläggning är speciellt dyr, men frågar jag min fru så är hon av en annan uppfattning! Så det ligger la i betraktarens ögon..? ;-)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

marran
Member

540 Posts

Posted - 2008/11/10 :  10:54:16  Show Profile Send marran a Private Message
Oj vad ni tar i när det gäller priser! Det är klart, ska man plocka ihop det värsta i elgitarr/bas-svängen så är det klart det drar iväg ett par hundra tusen, men gör samma sak för Hifi och du är uppe i miljoner!

En riktigt bra gura får man för runt 15k, iaf om man inte tvunget måste ha Fender eller Gibson, det finns sjukt många prisvärda märken! Speciellt beg-marknaden är lysande på instrument, sålänge man inte tvunget ska ha det som alla andra vill ha. En japansk racergura från 80-talet fick man iaf på min tid för kaffepengar, typ 5-7kkr, och den skulle jag i byggkvalitet och matrialval jämföra med vilken Gibson eller Fender som hellst upp till iaf 50kkr.

Skillnaden mellan en billig och en dyr gitarr sitter ofta bara i kvalitetskontroll av matrial, och i hårdvaran som lätt bytes för några tusenlappar. Det handlar mer om att orka leta upp rätt exemplar.

Likadant med förstärkare, måste man inte ha det tufaste och mest "mojo" märket klarar man sig i regel under 20k.

Häpp, där plockade jag precis ihop en rigg för mellan 10 och 40k som i princip kan mäta sig med vad som helst, givetvis upp till tycke och smak. Men några kompomisser behöver inte göras i alla fall, mer än varumärke och statusmässiga. Säg det om en hifi-anläggning för 40k?

Do never underestimate the power of a large number of morons!
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2008/11/10 :  12:34:22  Show Profile Send CC a Private Message
Fast anläggningen ska ju återge lite mer än "bara" gitarren? ;-)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2008/11/10 :  12:56:44  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message
marran:

Det värsta inom gitarr/basområdet är många mil förbi "par hundra tusen", och det finns många idiotiskt mkt mer dyra märken än Fender och Gibson. Det är ju precis som med hifi, man kan klara sig minst lika bra på mindre prislappar. Skulle vilja säga att de båda kapitalsporterna är väldigt lika; man kan gräva ned hur mycket pengar som hellst.

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000