HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Högtalare för akustisk musik
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2008/10/22 :  14:00:08  Show Profile Send Sundström a Private Message
Vilka högtalare återger oförstärkt akustisk musik verklighetstroget. Exempelvis ska det vara svårt att avgöra om sång och gitarrspel kommer från högtalarna eller från en verklig person på en pall mellan högtalarna. Jag tror flertalet högtalare passar för rock och pop och ger bra ljud för lyssning, men kanske inte återger akustisk musik som den verkligen låter. Har jag fel?

Som förenklande förutsättning är rummets akustik oklanderlig och inspelningen av gitarr och sång är av bästa kvalitet.

Är det en fråga om fininställning av hela systemet oberoende av högtalartyp, bara det är hög kvalitet?

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2008/10/22 :  14:09:23  Show Profile Send jonasz a Private Message
Orion verkar vara ett givet alternativ.

Några korta recensioner från årets RMAF:

"Linkwitz's dipole Orion http://www.linkwitzlab.com/ I'd never listened to the Orion's before and this just blew me away. They were just simply better than every box speaker I head at the show. The soundstage was perfect. The dynamics excellent. And they handled full-range orchestral music without losing detail in the midrange."

"I missed some stuff in the BPT and Salk room (thanks for the veneer tips Jim!), but did get to hear some Linkwitz Orions finally and man, for the $2.3k or so to build these they are nearly unbeatable. Smooth and coherent with good driver integration. Big, enveloping soundstage. And the bass was superb, tight and tuneful. A "walking" bassline was perfectly clear. A little on the warm side, great with classical/acoustic/new age, but I'm not sure about rock and roll."

"I was VERY VERY, impressed with the Orions. As Branden mentioned driver integration was excellent. They neither added or subtracted anything from the music. They created a superb soundstage even in the untreated hotel room. And all this was accomplished with Radio Shack interconnects and a very modest amp. The cost of these makes them one of the true bargains in audio today"

http://www.htguide.com/forum/showthread.php4?t=31481


You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

alpinist
RödaTråden-vinnare

963 Posts

Posted - 2008/10/22 :  14:13:52  Show Profile Send alpinist a Private Message
Har ett par Dynaudio Audience 42 (stativare) som låter riktigt
bra på akustisk musik. Mellanregistret är viktigast så vitt jag
förstår, och där är 42:orna kanon. Dessutom har de rejäl dynamik,
så enskilda gitarrtoner blir väldigt distinkta. Dessutom är de helt vidöppna så att säga, ingen tendens till burkighet utan musiken "släpper" verkligen från högtalaren. Provlyssna gärna med lite egna skivor.

Tremolo junkie!
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2008/10/22 :  14:24:22  Show Profile Send Sundström a Private Message
Orion verkar vara ett bra val!

Är det någon som har hört oförstärkt akustisk musik på dem?

Dynaudio Audience 42 hörde jag för länge sedan i en musikaffär. Jag tror inte de kan lura mej att tro att sångaren verkligen befinner sig mellan mina högtalare. Men det var inte akustisk musik den gången jag lyssnade och inte heller något bra lyssningsrum.

Edit: Jag kanske har fel men jag har börjat få den uppfattningen att det behövs mer membranyta än vad Dynaudio Audience 42 har för att knarret i knarriga röster ska komma fram rätt.

Edited by - Sundström on 2008/10/22 14:37:29
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2008/10/22 :  14:36:22  Show Profile Send EAR a Private Message
Quad elektrostater

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2008/10/22 :  14:47:49  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Den musik du ger exempel på är väldigt dynamisk (stora skillnader mellan medelnivå och transienter) och det är ganska få högtalare som kan återge sådana på ett realistiskt sätt. Några märken är speciellt kända för att kunna hantera sådana så bra att de finns i studios och i många hem där ägaren tröttnat på att byta prylar varje månad. Typiskt kan du hitta dom bland märken som funnits i ganska många år på marknaden.
Quad, Harbeth, Tannoy, JBL är några exempel men det finns säkert fler.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2008/10/22 :  14:50:37  Show Profile Send Sundström a Private Message
Quad, är det de där 40 år gamla....har det inte kommit något bättre sen dess? Om du jämför dem med akustisk musik mot andra högtalare, skillnad, ljudmässiga plus och minus?
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2008/10/22 :  15:13:24  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Det finns nyare Quad-elektrostater också.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2008/10/22 :  15:15:29  Show Profile Send Sundström a Private Message
Tack för svaret Micke! Jag är inte helt ute och cyklar alltså.

Edited by - Sundström on 2008/10/22 15:15:54
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2008/10/22 :  15:49:17  Show Profile Send Sundström a Private Message
Ja, se vad jag fann :

Quad ESL 988
* Golvhögtalare
* Elektrostatelement
* Dipolspridning av ljudvågorna
* Pris: 41 500 kr

Bara att börja köpa lotter. Den ska vara snäppet bättre än ESL 63 dessutom.

Kom gärna med fler förslag.

Edited by - Sundström on 2008/10/22 15:49:54
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2008/10/22 :  15:53:23  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Du har 989, 2805 och 2905 också. De två senare är de nyaste (och dyraste) konstruktionerna.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2008/10/22 :  15:58:18  Show Profile Send Vox a Private Message
Rauna Njord.
Otroligt kompetent högtalare framtagen av en av männen bakom skivbolaget Opus 3 som bara spelade in aukustisk musik.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/10/22 :  16:05:14  Show Profile Send OcA a Private Message
Final Sound bör funka utmärkt och kostar inte flera månadslöner att köpa.

De jag har är ruggiga på akustisk musik (och allt annat med). Lyssning är obligatorium!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

pewe
Member

335 Posts

Posted - 2008/10/22 :  16:43:11  Show Profile Send pewe a Private Message
Säga vad man vill om Audiovector men återge akustiskt musik RIKTIGT bra, det kan dom...Titta först på Mi3 Super, Signature o Avantgarde eller de nyare S3-orna.
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2008/10/22 :  17:59:49  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Oskar Heil-högtalare är helt suveräna på akustisk musik, lugnt och avslappnat men supersnabba!
Även Intelligent Sound är mycket bra på detta ;)

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Wiker
Member

104 Posts

Posted - 2008/10/22 :  18:03:42  Show Profile Send Wiker a Private Message
QRS, Intelligent Sound kan va värt att kolla på.
Tycker mina Audio Physic Tempo är bra duktiga på akustisk musik, men det bästa jag hört under 30.000kr är faktiskt QRS Luna (det va audiofil versionen).

This article is about audiophile sound systems. For other uses, see High fidelity (musical).
Go to Top of Page

Revoxarn
Klubbmästare, Nerikes Audiofiler

806 Posts

Posted - 2008/10/22 :  19:38:17  Show Profile Send Revoxarn a Private Message
Ino piP:s

Revoxarn
Klubbmästare för N.A - skicka PM för mer info/medlemskap.
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2008/10/22 :  20:03:11  Show Profile Send Jamo a Private Message
Magnepans olika storlekar.

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2008/10/22 :  20:19:01  Show Profile Send ninja a Private Message
Respons

Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2008/10/22 :  20:21:18  Show Profile Send Lech a Private Message
Horn
Mvh
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2008/10/22 :  21:20:49  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message
Hej!
Ni diskuterar orsaken till att jag fortfarande, efter drygt 35 år, håller på med det här, yrkesmässigt. Lite kommentarer och tankar, försöker undvika marknadsföring, knäpp mig på näsan om jag irrar fel.
Just den känslan av levande musik ur högtalarna hemma, oavsett musikgengre, naturligtvis lättast att känna igen i relativt akustisk musik med få instrument. Till en del beror det på att den typen av musik oftast är bättre inspelad och mindre processad innan den når konsumentprodukten.

Den där känslan/upplevelsen av att det är live- äkta levande musiker i lyssningsrummet är magiskt, håret ställer sig rätt upp, det var så mitt skägg blev vitt.
Dynamiken i levande musik är enorm, det existerar fortfarande inget inspelningsmedia/teknik som kan spela in en symfoniorkesters dynamikspann.
Musik i mindre skala, gitarr, sång och lite så går att få in med full dynamik, av bra tekniker med rätt utrustning.

Som jag upplever det kan man endast återskapa denna dynamik och direkthet, om den finns i källan, med högtalare som har mycket hög verkningsgrad, endast då bibehålls programmaterialets dynamik.

En del av problemet kan vara att begreppet verkningsgrad används fel och därfor missförstås. De flesta högtalare specas med känslighet och ett vanligt värdeär 87dB/1W, det är en verkningsgrad på 0,3%, dvs 99,7% av förstärkareffekten blir värme, inte ljud.

Om vi då tittar på en högtalare som har känsligheten 97dB/1W är
verkningsgraden 3%, fortfarande ganska dåligt men det är en logaritmisk skala så skillnaderna är dramatiska.

På en gammal Ibanes Lonestar producerar man på en meter med lite fingerknäppande lätt 105 dB, för att återge detta på högtalaren med 87 dB känslighet behövs 350W. Jag tror att dynamik och livekänsla handlar om detta, men är på tok för gammal för att säga att jag vet.

Paus, återkommer i ämnet.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.

Edited by - Ingvar.Ahlberg on 2008/10/22 21:23:21
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2008/10/22 :  22:27:44  Show Profile Send Sundström a Private Message
Oj, vad många förslag det har hunnit komma! Kul med sån stor aktivitet, mycket att kolla upp!

Ingvar, det där var intressant! Berätta gärna mer!

Hur blir dynamiken för elektrostaterna då? Jag har för mej att de har låg verkningsgrad, eller blandar jag ihop det med bandhögtalare?
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/10/23 :  08:51:33  Show Profile Send OcA a Private Message
Det är därför jag kör bryggat med 2x850 watt i 8 ohm...

Det fattas då inte någon dynamik i mina "burkar"....

Nu måste man ju inte ha så mycket effekt, men enligt egna erfarenheter kan man aldrig få för mycket effekt, så därför kör jag alltid med kraftiga doningar oavsett högtalarval.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2008/10/23 :  09:15:20  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
quote:
Horn
Mvh
Lech


Nog sagt

Du (och alla andra naturligtvis) är välkommen till DIY-mässan i
Uppsala 8 November. Där kommer det bland annat finnas minst fyra
olika hornsystem att lyssna på

Mer om vad som kommer ståri första posten här:

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=68817&whichpage=1
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2008/10/23 :  19:14:10  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message
quote:
Nog sagt

Inte riktigt, även om jag tycker mycket om horn så tänker jag babbla en stund till om det här.
Dels var det det här med elektrostater, en del sådana gör ju precis det här vi pratar om, dock endast vid måttliga ljudtryck och oftast med begränsningar i frekvensomfång. En av hemligheterna är säkert den relativt stora membranarean som dels ger en fantastisk koppling till luften/rummet i likhet med stora öppna bafflar/lådor, dels blir dom mer lika planvågskällor än punktformiga på mindre lyssningsavstånd.

Hos min gode vän och granne lyssnar vi ibland på jazz och akustisk musik i mindre sättningar över ett par äldre Acustat och en Airtight förstärkare. På rätt skivor så blir det systemet otroligt levande och man kan ta på instrument och musiker.
Begränsningarna är dock markanta, särskilt när det gäller bas som jag tror är en större del av det här än man anar.

Det finns en helt fabulös skiva, (tack Janne)som heter The Weavers, Reunion at Carnegie Hall 1963, omnämnd här och där som en av de ljudmässigt bästa skivorna någonsin, den är fantastisk även musikaliskt tycker jag. Ett spår, Ramblin Boy, där Pete Seeger får hela publiken att sjunga med är perspektivmässigt det mäktigaste jag har hört. Det är inspelat med 3 st Schoeps mikar på höga stativ i framkant på scen, allt är akustiskt, det finns en ståbas (Bernie Krausse) men egntligen ingen direkt bastyngd på skivan. När jag spelar denna skiva på ett par mindre högtalare som låter som jag vill och har allt utom energi under kanske 40Hz, inget på skivan går under 80, så låter det helt underbart, och när publiken sjunger så sitter dom bredvid mig, framför, bakom! och applåder och annat transientrikt ekar i taket, men alltihop väldigt nära.
När jag spelar samma sak på mina stora högtalare som går ner till 17-18Hz så blir allting i rätt storlek, det är 20 meter till tak och han som hostar hela tiden sitter 12 meter till vänster. Det här tror jag beror på att det finns massor med information i infraljud, under själva musiken som bär mycket av den rumsliga signaturen, placering osv, därför tror jag att mycket god basåtergivning, inte kvantitet, är viktig även om skivan är en ensam sliten man med gitarr.

Nu skall jag laga Chili con Carne till mig och sonen, hustru´n är borta så vi kan passa på och krydda lite mer.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2008/10/23 :  19:28:14  Show Profile Send Lech a Private Message
Ingvar
Jag tror inte du är fel ute,jag har samma erfarenheter och är nog lite äldre än du, så skyll inte på åldern.

quote:
På en gammal Ibanes Lonestar producerar man på en meter med lite fingerknäppande lätt 105 dB, för att återge detta på högtalaren med 87 dB känslighet behövs 350W. Jag tror att dynamik och livekänsla handlar om detta, men är på tok för gammal för att säga att jag vet.



MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000