HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Wentus Blues Band har släktträff
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2008/10/20 :  10:07:56  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Bänka er ner vid klockan 22.00 i SVT1 i kväll.
Finska Wentus Blues Band 20-årsjubilerar och bjuder in musiker som stått bredvid dem genom decennier. Även 26/10.

Och jag känner mig faktiskt ganska stolt att grabbarna kommer nära min hemstad.

Tux
Klubbmästare: Audiogruppen Väst

490 Posts

Posted - 2008/10/21 :  16:39:59  Show Profile  Visit Tux's Homepage Send Tux a Private Message
Jag kan varmt rekommendera skivan som detta resulterade i.
Wentus blues band - Family meeting.

/Pontus

Klubbmästare för Audiogrupp Väst
Redaktör för Carlsson Illuminati på faktiskt.io
Carlsson Illuminati - ett hegemoniskt och subkulturellt omnipotent socialt nätverk i mängden...

Officiell innehavare av "Snigeltråd-priset"!
Go to Top of Page

Johan G
Starting Member

27 Posts

Posted - 2008/10/23 :  15:39:53  Show Profile Send Johan G a Private Message
Enormt besviken över detta "Family meeting".

Jag är enormt fan av blues och har sett de flesta i det där "familjemötet" live mer än en gång.

Wentus Blues Band - känner jag varken glädje eller ångest över. Det är även det som gör mig mest besviken. De sjunger och spelar inte rätt in i hjärtat. Det är, för mig, inte TRUE! Såg dem på blues cruise. Kim Wilson kom upp och började jamma med dem med sitt munspel!

Kim Wilson - Jag har sett Fabulous Thunderbirds typ 4 ggr. De tre första spelningarna var med Nick Curran, Kirk Fletcher, Ronnie James Weber (trummisen kommer jag inte ihåg vad han hette). Bjöd Nick och Ronnie J på dryck, hälsade på Kim och snackade med dem ett litet tag. Overkligt stort för mig just då!

Därefter såg jag dem i Vänersborg med Moeller svinen. Rock n rollen var som bortblåst och toner av jazz hade letat sig in. Det går inte att lyssna på dem längre och jag tycker de borde byta namn eller åtminstone åka dit för falsk marknadsföring då de inte spelar musiken Fabulous Thunderbirds står för!

-Omar Kent Dykes har jag sett i både Omar and the Howlers och tillsammans med Jimmie Vaughan, Lou Ann Barton, Delbert McClinton m.fl. "Jimmy Reed Highway" spelningen var förövrigt riktigt bra och levererade på hög nivå! Men Omar i Omar and the Howlers sög stenhårt. Han stod bara och slog på gitarren och försökte onanera m.h.a den. Det gick inte så bra...

Vad vill jag då ha sagt med detta. Jo, det är helt enkelt inte bra. Är det där det bästa dom kan skaka fram efter tjugo år i branschen ska de ju nästan dö! Patetiska är vad dem är! Lazy Lester var verkligen Lazy...

Nej, vad hände med känslan, glöden och passionen i bluesen som spelar rätt in i ens hjärta!! Tror de inte längre på vad de sjunger eller har helt enkelt nyproducerad bra blues dött ut. Doyle Brahmall håller ju förvisso men annars är det skapligt dött!

Tack för ordet!!

// Johan
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2008/10/24 :  18:13:49  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Jag måste hålla delvis med dig, Johan. Inte är det just världens häftigaste blues de spelar. Med eller utan gäster.
Om jag ska riktigt hårddra det, så är det inte helt riktig äkta svart blues de spelar.
Till det behövs mer glöd, hjärta & smärta.

Det sägs att om man inte själv har upplevt blues, kan man inte heller spela den. Jag tror på det.

Zetterberg gör ganska bra musik, även fast han blev kallad hallick pga. sin färgglada kostym *ler* Samt hans musik är nån sorts soul blues, men han gör det oerhört bra.
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2008/10/25 :  20:49:10  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Jag tittar just nu på en video på youtube med Lazy Lester. Den är helt okej.

Det som slog mig var att den blues som han spelar och sjunger är INTE chicago blues som jag själv gillar mest. Det verkar att Wentus Blues Band spelar också lite annan stuk. Det är kanske därför man inte tycker att det är så märkvärdigt.

Men om vi pratar om Swamp blues är Lazy Lester ett respektabelt namn.

Edited by - pick-me-up on 2008/10/25 20:50:51
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2008/10/25 :  21:05:21  Show Profile Send svejk a Private Message
Har sett Wentus några gånger med Yngström bla, har vart braaa men kanske saknade de den där sista udden.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000