HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Ulf Lundell lägger av.......
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2008/09/26 :  20:45:34  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Enligt rubriker i kvällspressen............

Är det bra eller dåligt?


Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2008/09/26 :  20:54:00  Show Profile Send B-200 a Private Message
Känns ganska bra faktiskt.
Bra när man själv väljer att sluta än att köra på enbart för att man lever på gamla meriter.
Nu säger inte jag att Ulf gör det men många gör så.
Finns många skräckexempel på detta.
Bra initiativ iallafall hoppas på flera tar efter det exemplet.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2008/09/26 :  20:58:54  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Det vet bara han själv...

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2008/09/26 :  20:59:32  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Han har ju trots allt åstadkommit en del klassiker, den gammle mannen...

"Öppna landskap" och "Var är vargen" kan väl nämnas som klassiker, eller?

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2008/09/26 :  22:30:13  Show Profile Send matte76 a Private Message
"Var är vargen" är en Imperiet-låt från början, även om Uffe gjort en schysst cover av den...men Uffe har gjort massor av bra skivor och låtar, skivorna "Ripp Rapp", "Kär och galen" och "Den vassa eggen" tillhör de bästa skivorna som någonsin gjorts i detta land.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2008/09/26 :  23:27:51  Show Profile Send iroise a Private Message
För min del så kan han ta en låååång paus, däremot kan han fortsätta skrivandet, gillar hans litteratur skarpt! Hade ingen relation till Lundell från början och har ännu inte lyckats grotta ner mig i hans musik.
Go to Top of Page

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2008/09/26 :  23:59:52  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message
Han verkar släppa ny platta, samt ha spelningar inbokade nu i höst...

Olle Norell
Go to Top of Page

Musik Hemma
Member

191 Posts

Posted - 2008/09/27 :  00:18:35  Show Profile Send Musik Hemma a Private Message
Ulf Lundell har skapat skola sedant 70-tal.

Hur man än vrider och vänder på det, så har vi blivit påverakade av hans konstänrskap.Bra eller dåligt.

I alla fall jag, och den generationen jag tillhör har påverkats av den mannens åsikter, rätt eller fel och bra eller dåligt och dravvel eller inte?
Jag tillhör inte Lundells tillskyndare men, för fanken, jag förstår hans dito.
Jag har flertalet av hans plattor, och jag hittar inte många fel i det gunget han vill ha. Gunget.

Det svänger och det svider.
Sen får det vara att det blir tokigt många gånger.

Det gör ont och det svänger. Tja, inte fan kan det vara så dåligt egentligen.

När jag blir avklädd av en tös som nynnar "ooooolalllaaala jag vill ha dig.


Nå, det var kanske inte vad jag skulle skriva, men så blev det.

" 90 procent av min förmögenhet har jag spenderat på droger och prostituerade, resten har jag slösat bort".
Sebastian Horsley.
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2008/09/27 :  10:35:36  Show Profile Send svejk a Private Message
En av de största vi har/har haft. En kompromisslös man som alltid stått upp i alla lägen. Oerhört bra texter kommer att överleva på samma sätt som Bellman och Taube. Hade Lundell vart från USA eller England hade han spelat i samma liga som Dylan och Springsteen.



pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

McEnroe
fd ARCshark, 100.000-klubben

1486 Posts

Posted - 2008/09/27 :  11:08:48  Show Profile Send McEnroe a Private Message
Det är nog svårt att hålla "glöden"
Är det inte samma man som myntat "En inställd konsert är också en konsert"

I was talking to myself!
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2008/09/27 :  13:33:35  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Jag upplever honom snarare som ett uppsamlingsheat i spåren efter Dylan och Springsteen, fast med sämre sångröst.
Go to Top of Page

brewitz
SW-hantering

1624 Posts

Posted - 2008/09/29 :  22:39:21  Show Profile Send brewitz a Private Message
Äntligen.....
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2008/09/30 :  07:20:01  Show Profile Send matte76 a Private Message
Han håller nästan samma klass som Bossen, hade han bara sjungit på engelska så...han har bra röst, karismatisk och personlig. Mycket bra känsla för melodier och låtar som fungerar. En svensk legend helt enkelt!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2008/10/02 08:06:53
Go to Top of Page

Freddie Boy
Member

704 Posts

Posted - 2008/10/01 :  20:37:04  Show Profile Send Freddie Boy a Private Message
han får lika gärna lägga av, har aldrig gillat honom och sjunga ska han låta bli....

Länge leve Vinylen!
Because Sound Matters.
Go to Top of Page

maal
Member

791 Posts

Posted - 2008/10/01 :  23:41:53  Show Profile Send maal a Private Message
quote:
Hade Lundell vart från USA eller England hade han spelat i samma liga som Dylan och Springsteen.


Instämmer helt! Men vi får inte glömma bort alla duktiga musiker som har kompat Uffe; Janne Bark, Backa Hans Eriksson m.fl. Låtar som "Idiot City", "Silver och Guld", "Siddharta", "Tre bröder", "Bente"... Listan med kanon-låtar kan göras lång. Jag tycker att gubben kan hålla på länge till .

DIY och rör.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2008/10/02 :  08:03:06  Show Profile Send matte76 a Private Message
Åsikterna om vår nationalskald går isär tydligen , Uffe har alltid varit en av mina största favoritartister, tillsammans med bland andra ett par av hans stora förebilder som Springsteen, Dylan och Neil Young. Ska jag lyssna på svensk musik väljer jag främst mellan Uffe och något Thåström gjort (min andra stora svenska favorit) med Ebba Grön, Imperiet eller solo.

Jag förstår dock inte hur man kan neka till att Uffe har gjort massor av otroligt bra rocklåtar och skivor, det är väldigt imponerande. Jag tror det har lite med hans åsikter att göra, han är väl ingen feminist direkt... men jag tycker det är skönt med någon som vågar stå för delvis kontroversiella åsikter i detta land, det är inte så vanligt.

Synd att han slutar men å andra sidan har han nog gjort all musik och turnerande han vill, så han känner sig nog "mätt". Tur man får se honom en sista(?) gång, 19 oktober på Malmö konserthus delvis akustiskt ska bli grymt!

maal: Du har rätt angående Uffes medmusikanter, de har varit väldigt bra. Janne Bark inte minst är ju en hjälte som spelat med honom i runt 25 år. Uffe har helt klart gjort bra val när han valt vilka han ska spela med.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2008/10/02 08:08:48
Go to Top of Page

mikaels
Member

160 Posts

Posted - 2008/10/03 :  13:05:53  Show Profile Send mikaels a Private Message
quote:
Hade Lundell vart från USA eller England hade han spelat i samma liga som Dylan och Springsteen.


Det har jag mycket svårt att tro, snarare skulle han vara ännu en i den ändlösa raden av wanna-bes/has-beens som aldrig blev Dylan eller Bossen, utan hankar sig fram på landsortshotell, folkparker etc.

Jag har aldrigt förstått hans påstådda storhet som musiker, visserligen han han fått ur sig en eller två hyfsade låtar, något annat vore ju märkligt med tanke på att han i princip releasar allt han spelar in, men han låter ju som vem som helst med svåra Springsteenkomplex.
Han skrev en del OK böcker i början av sin karriär, men även där hade han vunnit på att någon hjälpt honom att sovra.

Jag är född -60, och känner ingen (nästan) som påverkats särskilt av honom, eller ens brytt sig, han var kanske viktig för en del av den generationen, men inte för mig.

- "Do you indulge in any form of worship?"
- "Life. I love life, very much indeed.
David Bowie interviewed by Russell Harty, 1973

Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2008/10/03 :  14:29:37  Show Profile Send NtR a Private Message
Tja, lägga av finns det väl många som borde gjort för länge sedan. När det bästa man gjort gjordes på 70-80-talen så tror jag man märker det själv. Lundell har ju tagit paus från musiken förr och bara ägnat sig åt sina böcker, så det kanske är dags. Blir ju lite löjligt att gapa 67-67 40(!!!!) år senare också, hur bra den låten än är.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2008/10/03 :  15:20:12  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
visserligen han han fått ur sig en eller två hyfsade låtar


årtusendets hittills största underdrift?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2008/10/03 :  16:15:11  Show Profile Send Ayn a Private Message
quote:
årtusendets hittills största underdrift?

Inte nödvändigtvis, det beror ju på om man gillar Ulf Lundell eller inte. Jag har inte mycket till övers alls för honom men några av de låtar han gjort har onekligen lyckats bli svenska klassiker.

Man behöver väl inte bli så putt om andra gillar inte samma musik som en själv? Lundell har influerat svenskt musikliv, det måste ändå kunna sägas vara fakta vare sig man själv tycker om hans musik eller ej. Samma sak med Beatles, Rolling Stones, etc etc (som jag f.ö. heller inte tycker är så bra )

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2008/10/03 :  16:34:18  Show Profile Send matte76 a Private Message
Du har helt rätt Ayn, även om jag inte blir putt precis...men man måste ju kunna diskutera saken. Jag har full respekt för dem som inte gillar Uffes musik, däremot förstår jag dem inte du gillar varken Beatles eller Stones? Det är originellt, oftast gillar man båda eller en av dem. Jag gillar båda!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2008/10/03 16:35:34
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2008/10/03 :  18:40:47  Show Profile Send Klenkar a Private Message
Bättre sent än aldrig!

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2008/10/03 :  21:35:04  Show Profile Send Bubbel a Private Message
quote:
Äntligen.....


Kunde inte säga det bättre själv.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2008/10/04 :  00:51:39  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message

Waf, Waf!

Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2008/10/04 :  09:24:09  Show Profile Send Zombie a Private Message
Lägger av? Det gjorde han redan på slutet av 70-talet men fortsatte ge ut skivor ändå. Kul att verkligheten har kommit ikapp.

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2008/10/04 :  09:41:16  Show Profile Send matte76 a Private Message
Märklig inställning vissa har...har man verkligen lyssnat på musiken och texterna? Lyssna på följande skivor och återkom sedan: "Ripp Rapp", "Vargmåne", "Kär och galen", "Den vassa eggen", "Längre inåt landet". 3 av dessa är 80-tal, de andra 2 70-tal. Han har gjort några bra skivor på 90- och 2000-talen också (lyssna tex på "I ett vinterland" från 2000, en kanonskiva), men 70- och 80 var ju hans bästa årtionden.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2008/10/04 09:44:12
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000