HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Audio research försteg? Historia om dem
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2002/12/29 :  20:12:26  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Har nu också kollat in 3st Audio Research försteg. Det är modellerna SP-9, LS-7 och LS-3

Vad kan ni säga om dessa? Kvalite, ljud, prisvärdhet?

Har någon jämfört dem, eller något av dem mot de andra eller någon som helst jämförelse med andra försteg som ni kan berätta om?


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2002/12/30 18:33:54

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2002/12/29 :  20:20:42  Show Profile Send brumel a Private Message
Ls 7 minns jag. Den kom i mitten på 90-talet och testades med framgång i H&M. Kommer att ge ett mjukare ljud än Krell. Rörgrejor med allt vad det innebär.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2002/12/29 :  20:55:27  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
quote:
Originally posted by mangew

Har nu också kollat in 3st Audio Research försteg. Det är modellerna SP-9, LS-7 och LS-3

Vad kan ni säga om dessa? Kvalite, ljud, prisvärdhet?

Har någon jämfört dem, eller något av dem mot de andra eller någon som helst jämförelse med andra försteg som ni kan berätta om?



Hej Mangew!

AR SP9:an har jag haft den är fantastiskt bra nästan lika bra som SP6B. Om du får den för ca: 7- 9000kr så har du gjort ett bra köp.
Glöm dock ej att kontrollera rörens kvalitet dvs när böt säljaren dessa senast! AR är mycket kräsna när det gäller olika rörsorter,och de kräver så kallade matchade par för att fungera perfekt.
De andra är väl inte så dumma de heller, jag själv föredrar dock SP6B,SP9,Sp11:an
Mvh
Kenth
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2002/12/29 :  21:16:22  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Nu gäller det att hålla tungan rätt i munnen för Audio Research "blandar och ger" mellan rör och transistorer.

-LS7 är helt riktigt ett rörförsteg. Det är vad de kallar ett linjesteg och har ingen phono ingång.
-Sp9 är ett försteg med rör-Phono ingång. I linjestegsdelen finns både rör och transistorer. Det fanns i tre versioner SP9, SP9 MkII, SP9MkIII och SP9rMkIII
-LS3 är, om inte mitt minne sviker mig, INTE ett rör linjesteg (saknar altså phono ingång) och det fanns i fyra versioner(RCA, BAl, RCA med fjärr och Bal med fjärr).


Det är nog rätt och riktigt att Audio Research försöker hålla ungefär samma ljudideal oavsett teknologi så du kan förvänta dig ett "lent" ljud utan förluster av detaljer oavsett vilket steg du väljer.

Lycka till i letandet, Audio Research är bra grejor som håller länge om de får rätt skötsel.

Vänligen, P

Edit: kretsschema koll

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/12/29 :  22:26:35  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Snark.........................

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2002/12/30 :  00:49:44  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Trött Sladd?


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/12/30 :  07:43:00  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Njaa, inte så trött. Jag har testat ett asntal AR försteg, ls 7, ls 8, ls 16, då ihop med Krell KSA 150.

Städat, snyggt, melodiskt, långsamt, osprittande, grått, snark.......

Då ville jag verkligen ha ett, tyckte de var urfräcka och antog att Krellen och Thiel 3.6 högtalarna kunde må bra av lite neutralitet alternativt värme.

Icke så för mig. I jämförelse med Krell 7:an och Advantage P 1 ser jag ingen anledning att reflektera över 7:an, 3:an eller 9:an. Om man inte är helt såld på designen.

Annars är det inget fel på dem och andrahandsvärdet är nog OK men inte min bag.

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2002/12/30 :  12:21:46  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Tyvärr så har en annan deltagare här på forumet hunnit före och köpa det Advantage steg som jag beslutat köpa. Så det är inget alternativ längre och jag måste leta vidare. ARC verkar intressanta, men jag får gå ganska många år tillbaka för att kunna ha råd med dem.

LS-3:an verkar vara det steg av dem jag har listat som fått mest beröm på en annan forumsida (Audioasylum).



*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2002/12/30 :  18:34:45  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Kan någon också dra historian, vilka år dessa tillverkades, i vilken följd de tillverkades.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2002/12/30 :  19:44:18  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Magnus, du har PM

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister


Edited by - Pac on 2002/12/31 09:22:02
Go to Top of Page

bubbas
Member

57 Posts

Posted - 2002/12/30 :  21:05:01  Show Profile Send bubbas a Private Message
quote:
Originally posted by sladd


Städat, snyggt, melodiskt, .......



Precis vad jag gillar!!!!!

Dessutom: Djup bas (nyare modeller), klangmässigt överlägsen de flesta transistorförstärkare, sammanhållet ljud, högupplöst, mjukt, etc, etc ....

Vad mer kan man önska?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000