"my preciousss" Dynaudio 15W75-element börjar "spricka" i kantupphängningen. Eller snarare torka ut i gummit då dom stått en del i solen.
Min undran är; Finns det nåt bra som man kan olja/fetta in dom lite med. Pratade lite löst med Dynaudios representant på Arken och han sa nåt om "neoprenolja" men jag hittar inget som heter så på webben.
Isoparrafin, men det funkar på Butylgummi ej på urethanskum. Om det har börjat att spricka är det redan kört... Du får hitta nåt lim i så fall att dränka kanterna i, men jag är tveksam.
/esl
Innovare necesse est. Det är ännu häftigare utan baffel.
Parafinolja kan ju vara ett alternativ, hittade detta på bilvårdssite:
quote: Menar du att göra gummit mjukt igen? I såfall skall du undvika siliconpreparat som bildar en hinna på ytan. Däremot fungerar parafinolja (finns bland annat på Apoteket) aldeles utmärkt för att ge gammalt gummi nytt liv. Så länge som det nte har spruckit brukar det fungera med parafinolja.
Gör så här: Pensla på ett tjockt lager parafinolja och låt gummit suga åt sig oljan. Pensla på ny olja tills gummit är "mättat", dvs inte suger åt sig mer olja över natten.
Detta fungerar utmärkt på de flesta typer av gummi, bland annat gummiupphängningarna till högtalarkoner!"
Nu tror jag ju inte att jag ska pensla på ett tjockt lager på upphängning till högtalare precis.