HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Phono-steg?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Andy
Member

269 Posts

Posted - 2008/08/13 :  23:12:42  Show Profile  Visit Andy's Homepage Send Andy a Private Message
Hade tänkt fråga om någon hade ett bra phono-steg på lager. Gärna ett kit, men det går väl att knåpa ihop något själv också, med ett bra schema. Har hittat förslag på rörbaserat steg, men jag har aldrig labbat med rör. Om nån rörnisse vill övertyga mig om saligheten (och gärna enkelheten) med rörträsket/rörhimlen, så är det fritt fram.

Hittade följande på internet:
http://www.paia.com/riaa.asp
Tänkte kanske byta ut några komponenter i signalvägen till bättre dito, men priset är ju svårslaget!!! Skulle det kunna tjäna mig bra? (Tänkt att fungera tillsammans med en Grado MM och GC LM3886.)

Mvh
Andy

Är stationerad i Uppsala.

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/08/14 :  07:24:34  Show Profile Send reVintage a Private Message
Paia-makapären passar nog bättre på LowFiForum!

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2008/08/14 :  08:55:13  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message
Många lovordar detta steg:

http://www.tnt-audio.com/clinica/indiscreet.html

Vill du komma igång snabbt:

http://www.geocities.com/rjm003.geo/rjmaudio/diy_pho5.html

Satsa några kronor på en bra OP i så fall och snåla inte med nätdelen!

Lycka till med bygget!

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/08/14 :  09:01:32  Show Profile Send reVintage a Private Message
Om du inte vill leka i sandlådan/grustaget längre:
En enkel, oprövad, variant skulle kunna vara att bygga Bo Hanssons "nuvistor-RIAA" med ett ECC88/6DJ8/kanal. Om kraven sedan stiger kan man byta ut rören mot 6CW4. Bl.a. Time och hoktuna har koll på kopplingen.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2008/08/14 09:11:40
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2008/08/14 :  09:12:47  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message
..missade en klassiker (..inte amorf sand dock! ) :

http://www.passdiy.com/pdf/pearlphono.pdf

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/08/14 :  09:24:54  Show Profile Send reVintage a Private Message
quote:
..inte amorf sand dock!

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2008/08/14 09:25:14
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2008/08/14 :  10:16:05  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Jag själv har ju två steg som kanske är lite overkill men annars så tycker jag att Pearl är en bra konstruktion. Har du kollat in denna?
http://sjostromaudio.com/joomla/index.php?option=com_bookmarks&Itemid=26&task=view&id=555

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2008/08/14 :  10:44:06  Show Profile  Visit peranders's Homepage
http://www.hagtech.com/bugle.html Denna är OK och går att tweaka en hel del.

Herr Ruschkowskis tweak http://www.audiocircle.com/circles/index.php?topic=21339.0

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Andy
Member

269 Posts

Posted - 2008/08/14 :  12:12:03  Show Profile  Visit Andy's Homepage Send Andy a Private Message
WOW!!!!

Vilken respons! Nu har jag lite att bita i. Har inte tid att kolla upp det nu, men tackar så mycket för hjälpen, grabbar! Nu lär ju ljuva toner sprida sig från min TT!

Mvh
Andy

Go to Top of Page

Andy
Member

269 Posts

Posted - 2008/08/26 :  01:53:37  Show Profile  Visit Andy's Homepage Send Andy a Private Message
McGyver: TNT Indiscreet Phono Pre-amp verkar jätteintressant. Återkoppling!!!

Men jag har en fråga: Krävs antingen 15v, eller batteri 9v matning. Jag har 24v ca 2*200VA trafos (som också ska driva LM3886:en), och så har jag 12v batteri (typ bilbatteri). Kan man modifiera dessa strömkällor på nåt sätt för att passa? Påverkas resultatet negativt om man bara tar ner 24v till 15v, och sen kör med schemat som tar upp det till 27v igen? Det lättaste kanske är att lyfta batteriet bara? (Då förmodar jag att jag ska lyfta den till 27v direkt???) Finns det några rekomendabla ICs för detta, eller är det bara att köra på med vilken som helst?

Mvh
Andy

Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6797 Posts

Posted - 2008/08/26 :  09:55:54  Show Profile Send Bubbel a Private Message
quote:
McGyver: TNT Indiscreet Phono Pre-amp verkar jätteintressant. Återkoppling!!!

Jajamensan, jag är en lycklig ägare till ett sådant sedan 4-5 år tillbaka och jag är helnöjd detta trots att jag har hört andra betydligt dyrare och bättre (?). Jag kan summera ljudkvaliteten så här, den spelar med stor ljudbild har en härlig attack utan att låta forcerad placerar musikerna där de skall vara.

P-G och jag är eniga om att det är ett av de bättre phono stegen man kan bygga för så lite pengar och varje gång man har hört andra så blir man överraskad hur bra det låter varje gång man lyssnar på musik.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2008/08/26 :  10:41:15  Show Profile Send svejk a Private Message
Detta är ett grymt riaa har lyssnat och tittat och njutit

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70024

pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Andy
Member

269 Posts

Posted - 2008/08/30 :  23:56:24  Show Profile  Visit Andy's Homepage Send Andy a Private Message
Det låter spännande att det finns några lyckliga ägare på forumet! Jag är säkert näst i raden:-)

Finns det någon som vet hur man bäst kunde fixa strömförsörjningen???
24V trafo eller 12V batteri?
Eller köpa en trafo enligt specen?

Mvh
Andy

Go to Top of Page

Bubbel

6797 Posts

Posted - 2008/08/31 :  10:10:11  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Andy vilket riaa har du tänkt att bygga är det ett TNT Indiscreet har jag lite xtra tips.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.

Edited by - Bubbel on 2008/08/31 10:11:16
Go to Top of Page

Andy
Member

269 Posts

Posted - 2008/08/31 :  21:59:51  Show Profile  Visit Andy's Homepage Send Andy a Private Message
Bubbel: Tell me, tell me!!!!

Go to Top of Page

Andy
Member

269 Posts

Posted - 2008/09/02 :  11:44:45  Show Profile  Visit Andy's Homepage Send Andy a Private Message
Jag kanske inte svarade ordentligt?

JA, TNT INDISCREET ÄR DET SOM GÄLLER (för stunden;-)

Berätta nu!
Mvh
Andy

Go to Top of Page

Bubbel

6797 Posts

Posted - 2008/09/02 :  18:10:06  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Jag skall leta reda på mitt papper som jag har det lilla antecknat sen återkommer jag men det är lite mica i signalvägen till att börja med.

Anders

Go to Top of Page

Bubbel

6797 Posts

Posted - 2008/09/04 :  07:55:34  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Saxat ur anteckningsboken:

mica på ingång 100pF

mica på utgångskonding 1000pF, 10uF konding som är av hög kvalitet, jag kommer att prova Auricap men har just nu elfa 65-471-29 som fungerar utmärkt.

matcha trissorna mät sedan hfe då skall det högsta värdet vara närmst ingång på riiadelen sedan faller det tills det lägsta är nära utgången * tips av J Curl*.

C2a Wima black box men går bra med elfa 65-662-85 bejoken 510119

C2b 4.7nF elfa 65-181-20

C3a, C3b - wima elfa 65-226-84

C4a 15nF - bejoken 510626

C4b 1,5nF -elfa 65-561-12 (bejoken 510614)

C5 10nF - Bejoken 510624

E-lytar

C1a, C1b, C2a, C2b, C4, C5, C8 - elfa 67-193-55

C3, C6 - elfa 67-187-95

Separat nätdel givetvis, kabel mellan nätdel och riaadel har jag elfa 65-471-29

Matcha alla motstånd så nära varanda det bara går nu pratar vi inte om % utan helst lika värden.

Alla kablage i phono delen är 0,2-0,3 lackad koppartråd i teflon rör.

alla elytar har en liten wima över benen "Wimafierad" elfa 65-226-8

Nu kan det verka knasigt att köpa delar från två företag men jag anser att de filmkondigar som bejoken har är värt besväret. E-lytar är viktiga jag hade billiga först för att få ihop ett phonosteg snabbt men när jag bytte till Elna så hände det mycket positiva saker.

Sedan köpte jag kontakt så att jag kan dela phonosteget och nätdelen vid transport men den är även bra att ha när man ha riiat ut och in i stereobänken.

Det är en ny nätdel på gång men än så länge är den en skrivbords produkt.

Anders

Edited by - Bubbel on 2008/09/15 22:22:39
Go to Top of Page

Andy
Member

269 Posts

Posted - 2008/09/09 :  00:26:53  Show Profile  Visit Andy's Homepage Send Andy a Private Message
quote:
matcha trissorna mät sedan hfe då skall det högsta värdet vara närmst ingång på riiadelen sedan faller det tills det lägsta är nära utgången

Nu känner jag mig riktigt dum, men har väl ingen självrespekt att tappa ändå TRISSOR? Menar du alltså spolar? Finns det i detta schemat?
Har försökt finna ut vad som menas, men det är lika bra att ställa en dum fråga istället!

Mvh
Andy

PS. Tack så jättemycket för tipsen! Jag ska gå igenom dem noga! Det var verkligen jättesnällt av dig

Edited by - Andy on 2008/09/09 00:28:22
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2008/09/09 :  07:08:05  Show Profile Send Bardis a Private Message
Bättre med en dum fråga än ett dumt misstag. Som vi brukar säga på jobbet.

När jag funderade lite fins det sågra slanguttryck i vår buissness, som inte är helt självklara.

Trissor = Transistorer
Konding = kondensator
Traf/Traffo = Transformator
Kappen = Kapasitansen
Puppa = Pickup

Det finns säkert fler slanguttryck så fyll på. Rätt kul faktiskt.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Bubbel

6797 Posts

Posted - 2008/09/09 :  11:06:04  Show Profile Send Bubbel a Private Message
quote:
Bättre med en dum fråga än ett dumt misstag. Som vi brukar säga på jobbet.

Helt rätt Bardis man tänker sig inte för ibland alla kan inte veta.

Det jag tänker på Andy är BC109 inget annat, om du har råd köp flera kondansatorer av varje och matcha även dessa.

quote:
PS. Tack så jättemycket för tipsen! Jag ska gå igenom dem noga! Det var verkligen jättesnällt av dig

Jag letar fortfarande efter förbättringar men det blir längre mellan gångerna det känns som jag är nära nu det enda jag kan komma på är utgångs kondensatorn 10uf som inte är bytt.

quote:
Finns det någon som vet hur man bäst kunde fixa strömförsörjningen???
24V trafo eller 12V batteri?
Eller köpa en trafo enligt specen?

Jag använder nätdelen som finns med den fungerar utmärkt men ha den separerad från phonosteget bara så slipper du störningar.

Anders

Edited by - Bubbel on 2008/09/09 11:08:24
Go to Top of Page

Andy
Member

269 Posts

Posted - 2008/09/09 :  12:50:52  Show Profile  Visit Andy's Homepage Send Andy a Private Message
OK! Haha Nämen, dra på transistorer Verkar som jag missat det slanguttrycket OK, jag ska mäta HFE-värdet. Bra tips!

Tack för att du också svarade på en tidigare fråga om strömförsörjning - jo, jag tänkte att det kanske vore bäst ändå att köra på rekomendationerna...

Kan man montera in Phono-steget (förutom nätdel) i skivspelaren? Tänker att det vore smart att minimera längden på den icke förstärkta signalen... Men man vill ju inte göra plinten till en akustisk låda heller.

Mvh
Andy

Go to Top of Page

Bubbel

6797 Posts

Posted - 2008/09/09 :  20:26:11  Show Profile Send Bubbel a Private Message
quote:
Kan man montera in Phono-steget (förutom nätdel) i skivspelaren? Tänker att det vore smart att minimera längden på den icke förstärkta signalen... Men man vill ju inte göra plinten till en akustisk låda heller.

Det kan man göra men jag är av den gamla skolan att man bör ha kabel så att man lastar puppan innan phonosteget (kablens kapitans) men det är upp till var och en att avgöra vad som är bäst.

Anders

Go to Top of Page

Fix
Member

294 Posts

Posted - 2008/11/16 :  19:13:16  Show Profile Send Fix a Private Message
Jag byggde Pearl phonosteget...

Och måste säga att jag är mycket nöjd med det, helt otroligt vad lite brus det är i det... Helst när jag jämför med det inbyggda i min Denon förstärkare.
Sen låter det Riktigt bra, plockar fram detaljer som jag aldrig hört innan.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000