HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 storlek på slavbas?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

bernu
Member

424 Posts

Posted - 2002/12/29 :  15:13:28  Show Profile Send bernu a Private Message
Jag har kollat lite på slavbasar som jag skrev i en tidigare tråd...

Jag fick då tips om att seas har slavbasar. Jag har kollat lite och dom verkar passa kanon. Till deras slavbasar finns en pdf fil med ett diagram som visar vilken vikt som skall användas till slavbasen samt vilken storlek som passar till olika låd och element storlekar.

Jag undrar om någon skulle kunna hjälpa mig att reda ut lite frågetecken.

Jag hade tänkt testa att stämma av en liten låda (ca 25-30 lit) mycket lågt (ca 20Hz). Jag tänkte använda en 8" slavbas till ett 7" (ss-8535) baselement eftersom jag hört att man bör ha en större slavbas än elementet. Stämmer det?

Enligt seas grafer (http://www.seas.no/seas_line/Passives/h9928.pdf)så bör jag isåfall välja deras 6,5" element istället för 8" eftersom jag enligt dom inte bör stämma av slavbasen lägre än 32 Hz i en 25 literslåda.

Kan någon hjälpa mig att reda ut detta? Finns det simuleringsprogram för slavbassystem?

/Björn


/Björn, Halmstad (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=15306)

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2002/12/29 :  18:18:34  Show Profile Send henricsson a Private Message
quote:
Jag tänkte använda en 8" slavbas till ett 7" (ss-8535) baselement...

Skulle inte jag klippa dem?

Lite offtopic, ville bara höra hur det går med fanér & när du är tillbaka.. Tänkte att vi kunde använda stativarna som "labbråttor".


Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000