HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Sub - 1 eller 2 element?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Nisse2
Member

65 Posts

Posted - 2002/12/23 :  17:28:52  Show Profile Send Nisse2 a Private Message
Har ett par Peerless 220WR39/115HP-AL-LS (8-tums basar) liggande. Har också en Zachry subförstärkare liggande (SW 200 tror jag den heter, köpt på Ljudia för ett par år sedan). Tänkte nu använda detta till en sub. Finns det några principiella synpunkter på parallellkopplade kontra att bara använda ett element? Fördelen med två och mottaktskoppling blir bl a att man kan få en liten låda. Synpunkter?

Nisse2

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/12/23 :  23:26:55  Show Profile Send mag a Private Message
Använd båda fast i olika lådor :)


//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

Nisse2
Member

65 Posts

Posted - 2002/12/24 :  11:56:38  Show Profile Send Nisse2 a Private Message
Jag har använt de så tidigare, som basar i ett 3-vägssystem. Av utrymmesskäl måste det bli EN låda denna gång. Undrar om det finns erfarenheter av några nackdelar med mottaktskoppling. Spelar det nån roll mht den typ av förstärkare som ska användas (Zachry DSW 200 tror jag den heter).

God Jul förresyen! Dags för gröt!

Nisse2
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2002/12/25 :  22:24:42  Show Profile Send brumel a Private Message
Måste inte subelement ha dubbla talspolar. Fast det problemet är väl redan löst.Har man två element kanske de går att köra i isobarikkoppling för att köra i samma inte allt för skrymmande låda.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2002/12/25 :  22:31:15  Show Profile Send AndersP a Private Message
Jag har en 20 år gammal Sentecsub med två isobaric-kopplade Sinusbasar. Fördelen är att lådan kan bli väldigt liten. Nackdelen är att effektiviteten blir 6 dB lägre än om bägge elementen spelar in i lådan som på en vanlig hifi-högtalare med två basar.
6 dB låter kanske inte mycket, men motsvarar faktiskt skillnaden på en förstärkare med 50 W och en med 200 W och då förutsatt att kompresionen i elementens talspolar är noll, vilket den aldrig är.

Jag ska snart bygga om min gamla sub så som beskrivet här. Lådan blir dock MYCKET större, men det tycker jag det är värt.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2002/12/26 :  16:27:58  Show Profile Send brumel a Private Message
Eftersom peerless basarna har låg egenresonans kanske en slavbaskonstruktion också kan vara ett alternativ för två små lådor. Peerless har väl slavar i xls serien. Men ett högt q 0.45 gör troligen en sluten konstruktion mer lämpad. Har Zachryn högpassfilter?
Bra för att undvika skadliga konrörelser i djupbasen om det skall vara portat eller slav.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Nisse2
Member

65 Posts

Posted - 2002/12/26 :  23:51:45  Show Profile Send Nisse2 a Private Message
Zachryn har högpassfilter - 2 alternativ: 40 resp 80 hz. Men att känsligheten sjunker 6 db med isobarik har jag inte tänkt på. Jag får testa några simuleringar och se om sluten låda kan var ett alternativ. Slavbas xls 8 tum vet jag inte om det finns.

Nisse2
Go to Top of Page

Nisse2
Member

65 Posts

Posted - 2002/12/27 :  00:03:39  Show Profile Send Nisse2 a Private Message
Känsligheten igen .... 2 isobarikkopplade element ligger ju på samma nivå som 1 element. Enligt en snabbkoll med LspCad skulle en basreflexlåda ligga på ungefär 25 l med 1 element och 12-13 l med två. Den senare låter ju litet och behändigt!

Nisse2
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2002/12/27 :  00:25:23  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Blir inte basreflexröret väldans långt i 12-13 l lådan???

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

Nisse2
Member

65 Posts

Posted - 2002/12/27 :  10:07:24  Show Profile Send Nisse2 a Private Message
Jo, det blir långt. Man får väl öka lådvolymen en del. Trots det blir det fortfarande en relativt liten låda.

Är det någon som provat bandpasslåda (med lyckat resultat)?

Nisse2
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2002/12/27 :  13:25:52  Show Profile Send brumel a Private Message
Hej!
Tanken med slaven var att ta en 10´´ xls slav med stor massa för den låga avstämningens skull (under 30 för vi pratar ju subbas). Men jag såg fel på element. Du har ett gammalt element som inte finns på hemsidan men dock i hifi kits katalog. Jag hade för mig att det var 220wr 33 med helt andra egenskaper. Filåt.

mvh Johan

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2002/12/28 :  20:01:22  Show Profile Send AndersP a Private Message
Du Nisse. Seas gör slavbasar, både 8 och 10 tum tror jag. Gå in på deras hemsida och kolla. Dom brukar ha fin dokumentation.
Själv hade jag byggt en sluten låda, som jag equaliserade med kontrollerna i subförstärkaren, om jag stod i dina skor. Jag gillar rappt ljud nämligen, men jag vet att jag är i minoritet på det här forat.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2002/12/28 :  20:17:03  Show Profile Send brumel a Private Message
YES! Rappt, snabbt ljud. Det där med xls var nog ingen höjdare för jag läste i Highfidelity där dom hade byggt en sub med två passiva peerless xls 10 som kunde göra jordbävning men.. snyft.. den klarade inte att hänga med i musiken.
Så fram för slutna lådor med eq.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

MrT
Starting Member

48 Posts

Posted - 2002/12/29 :  00:06:18  Show Profile Send MrT a Private Message
Är det ingen här som har byggt med dessa (på papperet ganska fina) element?? Basen har ett riktigt X-max på 8,5mmm.

Tydligen behövs en ganska liten portad låda, dock med ett långt rör.
Kan det vara ett baselement för en 3-vägs stativare, med en sidmonterad bas?
Go to Top of Page

MadMan
Member

540 Posts

Posted - 2002/12/29 :  21:53:19  Show Profile Send MadMan a Private Message
Jag har byggt med Peerless HP 220WR39...

Jag tycker också elementet är bra.... har inte hittat nån bättre 8:a faktiskt... men jag kanske inte har letat tillräckligt...

den har en xmax linear oneway 8.5 mm slaglängd men klarar av 10mm oneway

tillfälliga data:
Portad
30L låda
avstämd vid 40hz =( (går det att stämma lägre ?)
RILA SW 5000 (ca 200 WRMS )


Mitt kommande projekt:
dubbla HP220 WR 39...
parallell kopplad
58-62L låda
avstämd vid 30hz
EQ'ad med ca 5-8dB vid 30hz.. = rak frek kruva ner till 30hz....

Nice from a far, but far from nice.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.73 sekunder. Snitz Forums 2000