HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Gruppköp Gainclone med många watt på DiyAudio
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MadFinn
Member

87 Posts

Posted - 2008/10/10 :  19:34:56  Show Profile Send MadFinn a Private Message
Kolla in länken om ni är intresserade av Pcb's till en ganska hyffsat fet Gainclone på DiyAudio
Verkar blki ganska billiga kort oxå ca 8-10 usd + frakt per kort

http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&postid=1629359#post1629359

MadFinn (Tänk vad mycket enklare livet vore om man vore tondöv :=) )

ricenq108
Starting Member

16 Posts

Posted - 2008/10/11 :  08:53:17  Show Profile Send ricenq108 a Private Message
Bra timing! Har kollat på den där gainclone-modellen på sistone.

En svensk kille sålde för ett tag sen ett tresiffrigt antal liknande kort på faktiskt.se,
nu är en andra omgång kort eventuellt på gång:
http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=b0d94c8b3cd92d096dca48e850000462&threadid=130386&perpage=25&pagenumber=1

Lite frågor som jag hoppas någon kan svara på:
Kan man använda ett kort per kanal genom att förenkla hans bygge något och på så sätt få 150 watt per kanal?
Vad tycker ni om kortets design? (gärna ett uttalande av peranders)
Om man jämför de två olika versionerna av PCBt (MadFinns länk och min länk), hur står de sig mot varandra tror ni?

Om det är många svenskar som är intresserade, ska vi då ordna ett gruppköp i gruppköpet för att spara in på frakten från ryssland?
Kan tyvärr inte hålla i det om det skulle bli något då jag är i Norge för tillfället, hade gärna gjort det annars.

Mvh Ricard
Go to Top of Page

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2008/10/11 :  13:09:46  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message
Jag var med på gruppköpet på faktiskt.se
Finfina kort!

De har tre chip parallellt per kort. Att sätta chip parallellt ger nog inte mer effekt i 8ohm, så det blir nog samma effekt som en vanlig gainclone med ett chip per kanal.
Fördelen med tre chip per kanal är att om du kan lasta mycket tyngre! 4ohms högtalare drivs lätt! Man kan nog gå en bit under 4ohm med, och plocka ut dessa 150W

Alltså: Du får inte ut några 150W med 8ohms högtalare. Däremot är jag ganska säker på att distortionen är lägre med tre chip parallellt, om konstruktionen är vettig!

Det går jättebra att köra ett kort per kanal! Iallafall på de kort jag har som bullit har ritat! Han heter så på faktiskt.se.

Om jag fick välja så skulle jag köpa kort av bullit:
http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=b0d94c8b3cd92d096dca48e850000462&threadid=130386&perpage=25&pagenumber=1
Ifall det blir av...

Olle Norell
Go to Top of Page

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2008/10/11 :  13:25:38  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message
Just det: Varför sätter man då tre chip parallellt?

Jo, huvudtanken är nog inte att man ska driva högtalare med en impedans under 4ohm.
Det är tänkt att man ska kunna bryggkoppla om man vill! Man bryggkopplar två kort!

Om ska driva en högtalare med exakt 8ohms impedans med två kort som är bryggkopplade kommer vardera kortet "se" en 4ohms last.

Säg att man matar ett kort med +/- 35V och driver en 8ohms last. Då får man enligt national 50W.
Om vi bryggkopplar har vi två kort som jobbar med fyra ohm var.
Ohms lag omskriven: Effekt=spänning i kvadrat genom resistansen
Genom att halvera resistansen dubblas effekten, och detta sker på två kort. Två kort ser 4ohm vardera.
Det blir i teorin en fyrdubbling!
Alltså 50W blir 200W om man bryggkopplar.
Anledingen att man sätter flera chip parallelt är att de ska palla tyngre laster som uppkommer vid bryggkoppling. 8ohm ses ju som 4ohm per kort...

Om man ökar matingsspänningen kan man få de 300W som det talas om.
Jag kommer nog hamna på 2*250W med min matningsspänning. Det blir lagom!

Olle Norell
Go to Top of Page

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2008/10/11 :  13:27:30  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message
Jo vad ska jag bygga då? En förstärkare med ett kort per kanal. Den blir duktig på att driva tunga laster!
Och en förstärkare som är bryggkopplad som kommer ge ungefär 2*250W

Olle Norell
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000