HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Har Norska Audio ett piano i testrummet?!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2008/10/09 :  15:41:15  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
När man läser norska Audios tester, så visar ofta bilderna ett (tjusigt) rum med en flygel(!) bakom högtalarna.

Jag hoppas, men tror nog inte, att högtalarna bara ställs upp i det rummet för fotografering. Rummet förekommer farligt ofta i bild.

Förutsatt att det faktiskt är en "riktig" flygel, och inte en icke-resonant attrapp, så torde den ju ge ifrån sej en hel del "oväsen" under testförfarandet.

Är detta seriöst? Eller kan recensenten filtrera bort resonanserna mentalt på något vis?

Har letat efter Audios eget "forum" för att kunna ställa frågan direkt, men inte hittat den.

/Strmbrg,

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/10/09 :  16:07:53  Show Profile Send huzze a Private Message
Strängarna sjunger iaf inte med om det är det du oroas över.
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2008/10/09 :  16:19:32  Show Profile Send Ayn a Private Message
Hela pianot blir väl en stor resonanslåda? Känns inte så särskilt optimalt. Det funkar säkert men i ett rum specifikt för utvärdering av high end-högtalare blir det väl lite konstigt...

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2008/10/09 :  16:19:50  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Ja, jo det är just det jag funderar över.

Har du egen erfarenhet?

Jag hade en akustisk gitarr i rummet när jag spelade PÅ STEREON ALLTSÅ :-), den sjöng med. Förvisso var det väl gitarrlådan som påverkades av högtalarna i detta fall, och därmed satte strängarna i rörelse.
Vips hade man ett resonant system som trallade med - och mot- musiken.

Pianolådan är ju ganska så mycket kraftigare, så det kanske inte ger samma resultat.

Jag menar dock, detta kanske är något som påverkar ljudet i ganska liten omfattning. Men, rimligen såpass att ett piano inte hör hemma i ett rum där man skall utvärdera högtalare och apparater.
Visst: Står pianot där hela tiden så är ju förutsättningarna ganska lika hela tiden, men ändå...

/Strmbrg,

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.


Edited by - Strmbrg on 2008/10/09 16:20:48
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2008/10/09 :  16:21:18  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
En intressant frågeställning är ju vilket som ger värst resultat: ett kalt naket tomt rum eller ett rum med piano som kanske "sjunger med" men som å andra sidan diffuserar och bryter flutter-eko?


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2008/10/09 :  16:22:59  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Bra synpunkt, såvitt jag begriper.

Men ändå, liksom, apropå detta med att tillföra "osäkra" variabler, eller vad man skall kalla det.

/Strmbrg,

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/10/09 :  16:24:37  Show Profile Send huzze a Private Message
En flygel har alltid en dämpare som ligger an på respektive sträng så att de inte vibrerar om man inte trycker med en tangent alternativt trycker på höger pedal. Annars skulle flygeln sjunga med sig själv när man spelar.

Hur lådan påverkar resonansmässigt vet jag inte, men det är väl bara att stänga locket?

Skulle nog betrakta ett piano eller en flygel som en möbel i största allmänhet.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2008/10/09 :  16:24:39  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Själv strängarna i ett piano eller en flygel är ju dämpade så länge ingen är är pillar på klaviaturen eller pedalerna. Titta ner i ett piano och tryck på klaviaturen och på pedalerna så kommer du se. Det betyder ju dock inte att lådan på flygeln är helt problemfri i sammanhanget, men sannolikheten för problem blir ju klart mindre iom ovanstående.

Edit: huzze var snabb som blixten, eller också är det jag som är en sköldpadda.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

JockeWe
Member

151 Posts

Posted - 2008/10/09 :  21:57:59  Show Profile  Visit JockeWe's Homepage Send JockeWe a Private Message
Titta lite mer noggrant så ser ni att de översta oktaverna inte dämpas...

Men det är ju inte svårare än att lägga en handduk eller liknande i flygeln så är problemet löst.

____ ____
Joakim Wendel

Come visit my home page at http://www.violinist.nu
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/10/09 :  22:12:50  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Hur lådan påverkar resonansmässigt vet jag inte, men det är väl bara att stänga locket?
Och vips så har man ett slutet system!

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/10/09 :  22:58:47  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag har en fiol i mitt rum. Den sjöng med så jag dämpade strängarna lite med en bit resårband mellan strängarna längst upp på greppbrädan.
Skulle väl tro att man kan eliminera eventuellt plong med en filt i flygeln ifall den skulle spela med. Bara att slänga ut när man vill spela piano.
Men normalt är de ju redan dämpade som sagt.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2008/10/09 23:00:35
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2008/10/10 :  01:02:58  Show Profile Send edison a Private Message
OM flygeln utan särskilda "tilltag" skulle "spela med" vid stereolyssning lär herr redaktör Vadseth rimligen sett till att åtgärda saken...(?)

(Nog är det i "Fidelity" han skriver, och visar upp sitt vardagsrum då och då...?)

Rummet ifråga är dessutom ganska stort, så flygeln utgör inte en så stor del av rummets volym som den skulle gjort i ett "normalstort" rum...vad det nu skulle kunna ha för betydelse...jag tror iaf det gör det mindre störande än om rummet var tajt.

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2008/10/10 01:04:39
Go to Top of Page

om.s
Avstängt på egen begäran

383 Posts

Posted - 2008/10/10 :  08:43:26  Show Profile Send om.s a Private Message
@edison

Helt på din linje her, de er nok "proffe" nok å ta hensyn til slikt i sine tester vil tro, og det er Fidelity som gjelder, Audio lades ner for 5 år siden, ikke minst kan man jo nevne at det nevnte huset tidligere tilhørte en av Norges store komponister så det er vel utmerkt til musikalske oppdagelser, det seg være ved stereoanlegget, eller flygelet ....

mvh

"Too many people of today know the price of everything and the value of nothing"...

Edited by - om.s on 2008/10/10 08:44:36
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2008/10/10 :  08:55:28  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Räcker en handuk för att få bort eventuella vibrationer i själva pianots "trälåda"? Jag tänker mig energi mellan 100 och 500 Hz...


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2008/10/10 :  09:25:46  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
og det er Fidelity som gjelder, Audio lades ner for 5 år siden,


Hoppsan! Det gjelder å vakne opp, Strmbrg,
Har vi bytt konge i det seneste dessuten, eller heter han fortsatt Göran Persson? :-)

/Strmbrg, tänka medans man sover... Det är väl mest drömmeri det?

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2008/10/10 :  15:37:14  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message
Jag flyttade nyligen till nytt hus och tidigare ägarna hade ett piano ståendes i det som skulle bli hifirum som de inte hann bli av med och inte ville/kunde ta med sig. Således fick det stå där fram till nyligen då vi hittade en som ville ha det.

Det pianot hade, som alla andra pianon, inbyggd dämpning. Lik förba--at sjöng det med. Inte så högt att det störde lyssningen nämnvärt, men klart märkbart, särskilt om man pausade musiken... Dämpningen verkar ju inte på hela strängen så det är klart att det sjunger med lite grann ändå.


"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2008/10/10 :  16:32:27  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Kan jag tro, Jojje! Å dämpningen är ju inte 100% kraftfull eller "momentan" eller hur man skall säga. Den bara *dämpar* beteendet!

Dämparna på en bil gör ju till exempel inte att bilen inte gungar alls. Men dom gör att det gungar betydligt mindre än utan!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

Edited by - EngelholmAudio on 2008/10/10 16:41:42
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2008/10/24 :  10:07:08  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Ja,

Och sen kan man ju undra lite kring att hr redaktör'n placerar sina högtalare tätt intill sidovägg (=långvägg, som det ser ut).

Men det kanske är bra? Jag gör ungefär likadant själv, så det är ingen egentlig kritik, snarare en reflexion. I dubbel bemärkelse he-he...

/Strmbrg,

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000