HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Enkelt horn för Fostex FP-203
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2008/10/08 :  08:34:11  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
Hej alla byggare!

Jag hittade denna ritning på nätet och detta hornet skiljer sig en hel del från det av Fostex rekommenderade BK-201 hornet för FP-203.

Kammaren bakom elementet är ju ganska stor om man jämför med BK-201 och då undrar jag, ska kammaren dämpas rejält för att få bort resonansproblem eller spelar detta mindre roll i ett horn?

Förresten, här är en länk med ritning till BK-201:
http://www.pirkensee.de/Downloads/BK%20Horn%20201.pdf

A balanced diet is a cookie in each hand.

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2008/10/08 :  09:23:16  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Jag vill nog egentligen kalla detta för en BVR. Big Vent Reflex.
Allså en basreflexlåda med en hornliknande port som ger ett betydligt lägre Q-värde på avstämningen, Lägre i amplitud, men över ett större frekvensområde.

Jag har byggt några olika BVRer och de låter bra om de designas rätt.
Pga lägre Q-värde så får man en tightare återgivning, bättre dämpning.
Bygg å prova. Tror att det skall funka bra.
Om du kan Hornresp kan du ju alltid stoppa in lådvolym och port i det programmet, å se hur det ser ut.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2008/10/08 :  09:47:35  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
Tack för svaret, Circlomanen.

OK, detta är alltså inget horn utan en BVR.

Om elementet ser lådan som en basreflex kanske jag ska prova med att dämpa kammaren som i en basreflex?, eller har jag missat principen?

Varför jag frågar är att jag blir så frustrerad om jag måste lossa ett sidostycke och prova all typ av dämpning från noll till heldämpat och allt däremellan, därför vill jag bara ha en fingervisning om vad som gäller för lådan/hornet/BVR'en i fråga och utgå från det, blir ju lite lättare att experimentera då.

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2008/10/08 :  10:28:29  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Lite dämpning är nog bra. Du vill ju inte ha det där ihåliga ekot i bakkammare.
Skruva ut elementet och prata in i kammaren. Fyll på tills det låter väldämpat, men inte för mycket, då det kommer påverka basåtergivningen.
Vad som är bäst kompromiss för dig vet bara du. Jag själv hade fyllt 2/3 av utrymmet med löst och fluffigt dämpmatrial. Inte alls mycket allså. Sedan kan man nog ägna veckor åt att finstämma ljudet. Det bli alltid en kompromiss.

Johannes.
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2008/10/08 :  21:46:31  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
Tack så mycket, Circlomanen.

Ska kolla om och när tid finnes för att prova.

Kan ju alltid hoppas på lite taskigt väder under senhösten så det blir mer inomhusarbete på hemmafronten.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000