Author |
Topic |
|
Beat
Member
1505 Posts |
Posted - 2008/10/04 : 13:06:43
|
Finns det någon tumregel om storlekar på element när de ska delas mot ett annat?
Exempelvis: om ett mid-bas element, här 10", ska delas av vid ca 130 hz neråt till ett, ehm, 18" element.
Vad är det som spelar störst roll? Accelerationsfaktor? Eller helt enkelt att deras lådor ger lika känslighet? Borde de vara proportionella till varandras storlek enligt någon praktisk fysikalisk regel? Vad borde jag ta reda på...?
Pontus |
Du når oss på Lazy Boy hær:
sales@lazyboyaudio.no
https://www.facebook.com/lazyboyaudio/
http://www.lazyboyaudio.no/ |
|
Beat
Member
1505 Posts |
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7937 Posts |
Posted - 2008/10/04 : 15:23:43
|
Är inte säker på att jag minns rätt men jag tror att det på Linkwitz hemsida finns nån sorts tabell över vid vilken frekvens uppbrytningarna börjar hos olika element. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Beat
Member
1505 Posts |
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2008/10/04 : 18:38:41
|
340/mebrandia i m = Högsta fekvens för elementet.
EX: Diametern på membranet är 200mm= 0,2m= 340/0,2= 1700hz. Alltså kan man dela före 1700hz för 200mm membran. Det motsvarar ca 8 tummare.
Stämmer inte alltid men kan vara ett sätt att hålla reda når man skall dela. Det finns också element som är byggda för att klara högre frekvenser än bredden tillåter. Råder dock olika meningar om det.
|
|
|
hoktuna
Jultomte
2786 Posts |
Posted - 2008/10/04 : 19:15:15
|
I ett bra förhållande har storleken ingen betydelse |
Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se |
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2008/10/05 : 02:26:01
|
hoktuna: Nä, du har helt rätt. Det handlar inte om cm det handlar om cm/s...
|
|
|
ILLY
HiFitraktör
1325 Posts |
Posted - 2008/10/05 : 12:06:13
|
C-c-måttet mellan elementen bör inte överskrida delningsfrekvensens våglängd, har jag fått lära mig. Alltså exakt vad linnar sa, fast annorlunda uttryckt. Kort sagt, ju mindre element och ju tätare du monterar dem, desto högre kan du lägga delningsfrekvensen. Sen är det väl också så, att man kan tänja mer på dessa tumregler om man har brantare delning. |
Militant cyklist. |
|
|
Beat
Member
1505 Posts |
Posted - 2008/10/05 : 13:09:49
|
@linnar - perfekt! Precis vad jag var ute efter. Får jag vara så fräck att fråga om det finns en enkel, relativt iaf, förklaring till varför detta förhåller sig så? Är ju intressant att veta vad jag pysslar med också, ifall det blir pannkaka och måste göra om... Men det innebär ju också att ett 18" element från Precision Devices kan delas vid 343/0,46 = 740 Hz. Det är ganska högt upp. Eller är jag fel på det? Tänkte dela runt 150Hz så det måste räknas som "safe".
@hoktuna - nä, jag har hört det.. Men det kan väl aldrig bli helt fel?
@ILLY - Men ILLY, det skulle ju omöjliggöra att ha separata subwoofers i hörnorna på rummet. Få se nu; lambda = V(ljud@20)/f ger våglängden till 343/150 = 2,28m. Men det kanske gäller för element monterade i samma baffel? Tanken är ju separata subbor. Stora, snabba och elaka.
Placeringen på elementen i en och samma baffel, avgörs alltså av den frekvens vid vilken jag vill dela dem? Det måste göra det så öerhört mycket enklare att bygga fullregisterhögtalare med PA-element.
Nästa dumma fråga - Koppling till golvet; finns det något jag måste tänka på höjdmässigt när jag designar lådan? Jag menar; finns det någon tumregel där med, som kan förhindra för bumlig bas eller allmän katastrof för grannarna? Jag är mer för att höra bas än att känna den. Ska ju vara för musik.
Och TACK för de svar jag redan fått, helt ovärderligt.
Pontus |
sales@lazyboyaudio.no
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2008/10/05 : 17:44:33
|
quote: @linnar - perfekt! Precis vad jag var ute efter. Får jag vara så fräck att fråga om det finns en enkel, relativt iaf, förklaring till varför detta förhåller sig så? Är ju intressant att veta vad jag pysslar med också, ifall det blir pannkaka och måste göra om... Men det innebär ju också att ett 18" element från Precision Devices kan delas vid 343/0,46 = 740 Hz. Det är ganska högt upp. Eller är jag fel på det? Tänkte dela runt 150Hz så det måste räknas som "safe".
Vad det handlar om är att inte låta elementets membran bryta upp. Membranet bryter upp när signalens våglängd är kortare än membranets diameter. Om våglängden är ex.vis 15cm och membranet 20cm i diameter kommer ljudvågen, som består av tryck och undertryck, tendera att få membranet att följa efter. Dvs membranet får en topp och en dal för varje frekvens under membranets diameter. Membran som är tjocka och hårda som alu och vissa plaster klarar sig inte heller undan. De böjer sig inte efter hög och lågtryck där kommer ljudvågen istället att fortplantas i materialet. Kallas för strukturellt ljud och ger en vasst ljud där våglängden är mindre än membranets diameter. Sedan finns en massa mellanting men det lämnar vi därhän denna gång.
|
|
|
silvervarg
Member
652 Posts |
Posted - 2008/10/05 : 21:10:16
|
Om du har funderingar på att flytta bort basarna från topparna så är grundregeln att man inte hör rikning på ljud upp till 80Hz. Dvs om du delar avsevärt högre än 80Hz och inte har dem under eller precis bevid topparna så får du problem med riktningen på vissa ljud. Om du delar avsevärt under 80Hz så tar du inte bort så stor del av energin från topparna att det är värt att köra delat system. Människans öra är extra känsligt för grupplöptid i basområdet speciellt 120-200Hz, så det ger extra problem att dela i detta område. Jag skulle rekommendera att du lägger delningen på 80-100Hz.
Även små toppar fås lätt att gå ned till 80-100Hz utan några större problem. |
|
|
Beat
Member
1505 Posts |
Posted - 2008/10/05 : 22:11:52
|
@linnar - tackar! Låta bli att dela för högt alltså. Bra förklaring, greppade nog. Vad händer i andra änden av ett elements frekvenskurva? Ex då resonansfrekvensen är 40Hz och lådan avstäms till 30Hz. Vilka "biverkningar" uppstår? Inget mer dramatiskt än att elementet inte kan återge de tonerna eller kan det vara skadligt om för hög effekt används? Eller uppstår några resonansfenomen?
@silvervarg - Då verkar det vara vettigt att dela ner i registret. Placering får jag lösa efter det som låter bäst. Men att dela lägre gör det alltså lättare att placera? |
sales@lazyboyaudio.no
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2008/10/06 : 06:28:53
|
Beat:
Dagens element är väldigt okänsliga för under eller överavstämning. Beräkna en låda för 30hz och använda ett element som har resonansen på 40hz är inga som helst problem. Sanab OA5 hade ett element med resonansen på 51hz, den lådan var avstämd till 35hz, om jag inte mins fel, och det vet ju alla hur bra den lådan var.
|
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2008/10/06 : 06:34:27
|
En lite reflexion bara: "Människans öra är extra känsligt för grupplöptid i basområdet/../"
Jag tycker inte man skall bry sig så mycket om grupplöptid (group delay). Kolla i stället på fasen och vanlig enkel löptid. Flera "stora" använder aldrig Group Delay som ett verktyg. Möjligt att jag svär i kyrkan nu men grupp löptid är en mycket mer komplicerad kurva plockad ur frekvensen, fasen och vanlig löptid osv. Det är mycket enklare att se och förstå de "vanliga" kurvorna. Jag tror "slitvargen" menar så också men använder ordet grupp löptid som ett samlande namn (vilket det nästan är åxå). I övrigt tycker jag "slitvargens" kommentarer är kanon.
|
Edited by - linnar on 2008/10/06 06:37:01 |
|
|
Beat
Member
1505 Posts |
Posted - 2008/10/06 : 09:25:25
|
@linnar - ehm, jag är inte bekant med löptid, eller grupplöptid, för den delen. Finns det en enkel förklaring till det med?. Då skulle jag kunna försöka stamma av lådan till 25Hz utan problem? Resonansfrekvensen är 27Hz. Basarna kommer att placeras så nära topparna det som är möjligt. |
sales@lazyboyaudio.no
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2008/10/06 : 10:12:04
|
Beat: Kolla så att fasen är jämn och någorlunda lika för de olika elemnten där du tänkt dela. Det räcker långt. Jag har mätt upp några köpehögtalare och det jag sett så verkar dom inte att ha brytt sig särskilt mycket kring fasfrågorna. Dock så har ingen av dem delat inom det känsliga området 100- 200hz. Det går att dela då med men då ställer et högre krav på mätning, optimering mm.
|
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2008/10/06 : 16:38:14
|
quote: Diametern på membranet är 200mm= 0,2m= 340/0,2= 1700hz. Alltså kan man dela före 1700hz för 200mm membran. Det motsvarar ca 8 tummare.
Stämmer inte alltid men kan vara ett sätt att hålla reda når man skall dela.
jisses, jag som kör med en 10" mellan 200Hz - 4kHz :), (och en 2" som delas 5kHz :) men 15" är nog ok som delas uppåt vid 200Hz. |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2008/10/06 : 19:05:40
|
martinsson:
Det finns element som är byggda för att jobba med korta våglängder. Dessutom finns det de som gillar ljudet när membranet bryter upp. Man har tom optimerat membran för att låta på speciellt sätt vid uppbrytning osv.
Gillar du ljudet är det ju ok.
|
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2008/10/07 : 19:24:16
|
quote: Det finns element som är byggda för att jobba med korta våglängder.
Hur känner man igen dessa ? är det något man kan peka på i T/S parametrarna ?
Om man säger att en 10" har en BL faktor på 19,6 och en känslighet på 100dB samt ett qts på 0.21 och mms på 31g, ser man på detta eller något annat vis om man kan frångå regeln om dimater och uppbrytningsfrekvens ? |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2008/10/08 : 19:22:46
|
quote: Hur känner man igen dessa ? är det något man kan peka på i T/S parametrarna ?
Om man säger att en 10" har en BL faktor på 19,6 och en känslighet på 100dB samt ett qts på 0.21 och mms på 31g, ser man på detta eller något annat vis om man kan frångå regeln om dimater och uppbrytningsfrekvens ?
Nja, ofta har de elementen en extra liten tratt i mitten men inte alltid. För att hålla fasen rätt har en del en fasplugg i mitten, dvs en grunka som ser ut som en glödlampa som sticker upp i mitten.
Oftast har dessa element låg massa och hög Bl-faktor. En 10-tummar på Bl 20 och en massa på 20-30gram är med all sannolikhet ett sådant element.
Sedan kan man också se i databladet, står det att det är för frekvenser upp till 20khz är det sannoligt byggd för den frekvensen.
|
|
|
|
Topic |
|