HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vet vi allt, eller inget?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/12/28 :  23:53:37  Show Profile Send nin a Private Message
Detta har väl inget med hifi och göra, men ändå ALLT med hifi att göra. Såg denna trevliga länk om olika uppfattningar gällande VAD man blir fett av:
http://www.nytimes.com/2002/07/07/magazine/07FAT.html?pagewanted=1

Mycker intressant artikel. Här är några smakprov:
By the 70's, you could still find articles in the journals describing high rates of obesity in Africa and the Caribbean where diets contained almost exclusively carbohydrates. The common thinking, wrote a former director of the Nutrition Division of the United Nations, was that the ideal diet, one that prevented obesity, snacking and excessive sugar consumption, was a diet ''with plenty of eggs, beef, mutton, chicken, butter and well-cooked vegetables.''

Should these clinical trials also find for Atkins and his high-fat, low-carbohydrate diet, then the public-health authorities may indeed have a problem on their hands. Once they took their leap of faith and settled on the low-fat dietary dogma 25 years ago, they left little room for contradictory evidence or a change of opinion, should such a change be necessary to keep up with the science. In this light Sam Klein's experience is noteworthy. Klein is president-elect of the North American Association for the Study of Obesity, which suggests that he is a highly respected member of his community. And yet, he described his recent experience discussing the Atkins diet at medical conferences as a learning experience. ''I have been impressed,'' he said, ''with the anger of academicians in the audience. Their response is 'How dare you even present data on the Atkins diet!'

Vart vill jag komma med detta?? Jo, att med ett område som det har lagts så OFANTLIGT stora summor pengar på (miljarder efter miljarder) under många år så vet man inte riktigt vad som är rätt!
Vissa påstår att fett är inte bra, andra att kolhydrater är själva boven i dramat.
Något som speciellt jag fastna för var den LIKRIKTIGHETEN inom själva forskningen där man har antagit en viss inriktning och sedan letar och letar efter bevis att det stämmer, utan någon större succe.
Något som jag tycker passar in inom våran hobby, hifi. Där likriktigheten efter vissa siffror/idèer/antagande är dom som gäller istället för för att vara öppen för andra idèer/inriktningar.

Bara en tanke.

Flint

3862 Posts

Posted - 2002/12/29 :  00:06:42  Show Profile Send Flint a Private Message
Du har helt rätt. Det finns en offentlig sanning och den behöver inte
nödvändigtvis vara sann bara alla tror på den och inte ifrågasätter.
Jag går däremot gärna på tvären genom livet men har också fått
minna smällar för det. Tur att vi inte bor i en riktig diktaturstat.

Edited by - Flint on 2002/12/29 00:07:26
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/12/29 :  04:54:51  Show Profile Send nin a Private Message
Flint
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2002/12/29 :  06:11:57  Show Profile Send markih a Private Message
Detta gäller nog inom många områden. Det är närmast mänskligt att ha skygglappar. Jag tror att alla har det mer eller mindre.
Tänker också på något som någon annan skrev på forumet; nytänkare blir ofta kontroversiella i andras ögon.

Det som kan vara värt att tänka på för var och en, är att det antagligen är dessa försvarmekanismer som går igång vid olika trätor. Bara den som känner sig lugn och öppen i en debatt har nog inga skygglappar, inget personligt att försvara.
Sen kan man komplicera detta lite; det som man försvarar behöver nödvändigtvis inte vara relaterat till sakfrågan i debatten och här ligger då skygglapparna inom ett annat (omedvetet) område inom individen. Då blir debatterna ännu rörigare.

markih

Edited by - markih on 2002/12/29 09:11:24
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000