HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Magneplanar smga-fynd lyssningsintryck
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2008/09/30 :  14:07:53  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Ingen har väl bett om denna rapport, men det behövs inte heller.

Smga är en föregångare till dagens minsta Magneplanarer:
MMG, har väl samma storlek, men säljs bara direkt från fabrik, vad jag begripit. MG12, något större, är väl vad som står närmast av det som kan köpas här. Den kostar c:a 15000.

Hittade dessa skärmar för tretusen kronor och tänkte att "va fan... dom tar vi"

Krånglig uppställning?
Jajamensan! Vissa plattor lät bra med en viss placering, andra lät illa osv osv... För mycket bas blev det lätt, och det förde med sej en inbäddad karaktär högre upp. En jävla massa flyttande på högtalare och fåtölj till sambons befogade kommentarer om att jag ju ALDRIG kommer att bli nöjd.
Jag lessnade och packade ner högtalarna efter ett par dagars krångel. Funderade tom på att avveckla hela hobbyn. (Men vissa plattor lät ju jättebra...)
Så, tur är väl att man är velig och försökte på nytt...

Rummet är smalt och långt (2,8x6,9...)
En placering nära sidovägg och c:a en meter från frontvägg, intåade så att bakåtloben först slår i sidoväg, sen i frontvägg och därefter INTE rakt i nyllet, gav en bra balans. "Lyssningstriangeln" blev för övrigt lite längre än vad som är normalt.

En lådhögtalare sprider basen och mellanregistret som ringar på vattnet runt högtalaren. En dipol sprider alla frekvenser som två lober, en bakåt och en framåt. Dessutom är "framåt och bakåt" i motfas.
Hur bakåtbasen riktas kan därför spela väldigt stor roll för totalnivån i lägre register, som jag förstått och upplevt det.

Att ställa skärmarna jättenära sidovägg?
Eftersom inget ljud strålar vinkelrät mot skärmen, så stökar det inte till ljudet, som jag har kunnat konstatera.

Basen är kanske lite hög i nivå, men extremt artikulerad och snabb!
Just renheten och snabbheten gör att jag kan acceptera att den är aningen för stark på vissa plattor.

Subwoofer behövs inte! Kraften och djupet är fullskaligt.

Trögdrivna? Nä, snarare får jag ställa ner nivån på Audion-slutstegen något för att få det att funka med Benchmarkens volymkontroll. Pga dipolutstrålningen så riktas en mycket stor del av inmatad effekt mot lyssningsplatsen. Det är ju väl använd energi, kan man ju säga...

Ut och sök efter billiga magnetostater! Dessa är stämplade 1987 på kartongen, men verkar inte alls trötta för det.

Strmbrg,

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2008/09/30 :  15:51:04  Show Profile Send Sceptic a Private Message
"Lyssningstriangeln" blev för övrigt lite längre än vad som är normalt."

Magnepan rekommenderar ett avstånd på ca 60% av lyssningsavståndet mellan diskanterna och de flesta Maggieägare skulle nog säga att det är en mer normal uppställning än en liksidig triangel.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/09/30 :  16:40:54  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Kan man vinkla talarna i höjdled ?
Det sitter ju inte band i diskanten men Magnepans lösning är kanske lika känslig som band när det gäller höjd ??

Det jag har testat med långa banddiskanter så har dom varit Mycket känsliga att få till i höjdled, att höja/sänka talarna i framkant med ½ cm har gjort milsvids skillnad !!

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2008/09/30 :  23:27:15  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Dom här har en liten bygel som kan fällas ner baktill på foten.Ganska fattig lösning, som inte funkar med ett glatt golv. Det krävs en viss friktion för att bygeln inte skall slinta...
Jo, spridningen vertikalt är lite snäv naturligtvis, så ljudet ändrar karaktär bara man sträcker på sej en aning.

/Strmbrg,

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2008/09/30 :  23:29:47  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Jo, det är sant att triangeln rekommenderas lite snävare än det gängse. Men med mitt långsmala rum finns det heller inte mycket annat att välja på.

/Strmbrg,

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2008/10/01 :  09:28:48  Show Profile Send shaft a Private Message
Hej!
SMGa har man ju ägt en gång i tiden ,-) ca 1992
Jag gillade dem jättemycket och i min erfarenhet skall de spela på längden i rummet och ha ca 1m från bakvägg. Jag fick bäst resultat om de vinklades så att diskanten kom från mitten av högtalaren (på höjden). Dipoler skall ha luft runt sig och skall gärna stå i hastighetsmaximum (dvs fritt blås ;-) jämfört med te.x dynamiska högtalare där basen gärna trivs i tryckmaximum (dvs stöd från angränsande ytor). Dock är de inte så känsliga för sidovägg. Det blir nästan tyst om man lyssnar direkt vid sidan.....
Maggisarna har förvånandsvärt bra bas och är fria från lådljud.
/Shaft
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2008/10/01 :  14:00:28  Show Profile Send NtR a Private Message
Nostalgi! Har också haft ett par i början på 90-talet, inte alls dumma. Kolla säkringarna till diskanterna, de pajar rätt ofta. Konstigt nog är detta inte uppenbart, det kommer en hel del diskant från baspanelerna också.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2008/10/02 :  10:18:54  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Intressant det där med hastighetsmaximum!

Men hm, tryckmaximum för fundamentalresonansen i rummet bör ju vara mitt mellan måtstående väggar. Hstighetsmaximum för samma resonans bör sålunda ligga direkt mot väggarna.

Det gäller väl således att välja att placera skärmarna på andra eller tredjetonens läge för hastighetsmaximum, om jag förstår dej rätt.

Dvs då bör man dela rummets "längd" i deltons-multipler och välja en vettigt möbleringsbar av dessa, eller?

/Strmbrg,

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.


Edited by - Strmbrg on 2008/10/02 10:24:11
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2008/10/02 :  10:20:07  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Tack för det tipset!

Jag har iofs varit framme och scannat av membranet med örat, och det lät som att diskanten rasslade på som den skulle.

/Strmbrg,

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2008/10/02 :  10:38:33  Show Profile Send shaft a Private Message
Hej!
Jag vet inte om man behöver vara så vetenskapligt exakt ;-)


Här kan du se från en gammal manual hur Magnepan själva rekommenderar setup:
http://www.integracoustics.com/MUG/MUG/pix/BrianBennett/manual.html

En annan kul länk till Maggies User Group:
http://www.integracoustics.com/MUG/MUG/

/Shaft

Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2009/09/29 :  19:56:32  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Jo, jag Googlade på Magneplanar och hamnade i min egen gamla tråd...

Dessa gamla SMGa visade sej vara behäftade med det klassiska felet, att talspole-trådarna släppt från membranet.

Jag konstaterade att det inte var lönt att försöka laga. Jag hade inte någon garanti heller.

Kanske lite förivrat, men det blev sopstationen.

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2009/09/30 :  06:59:25  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Intressant betraktelse. Det där med placering är inte helt lätt. Min upplevelse är också att Maggisar behöver en del luft runt sig för att spela ut ordentligt.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2009/09/30 :  15:14:45  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Det är lite mer toe-in än vad som framgår av bilden. (Bakåtloben studsar i sidovägg.)


Hyfsat realistisk vy från lyssningsplats.
(20mm (30mm i småbild))

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.


Edited by - Strmbrg on 2009/09/30 15:17:37
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2009/10/01 :  14:48:17  Show Profile Send shaft a Private Message
Bara ett förtydligande - bilden visar inte ett par SMGa.
/Shaft
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2009/10/01 :  15:56:41  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Just precis.
Jag hivade ju dem och skaffade dessa istället.

/Strmbrg,

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.


Edited by - Strmbrg on 2009/10/01 15:57:03
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2009/10/01 :  16:13:36  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Ser VÄLDIGT mysigt ut!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000