HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Cambridge DacMagic
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2008/09/29 :  12:33:20  Show Profile Send sopwith a Private Message
Har någon hunnit handla eller lyssna in sig på denna nya DAC?, funderar på att koppla en extern DAC mellan min Thule CD100 och Thule IA100, CD100:an har en gammal 16 bitars DAC men en RCA utgång finns för att kunna gå vidare till något mordernare.
Eller vad för typ av maskin kan man koppla emellan då det är all tillstymmelse till bas som saknas, rent som en fjällbäck men utan botten, jag kan köra via biostärkarens inbyggda DAC men det blir lite brum i högtalarna, dock kan man använda tonkontrollerna för att få lite stöd i basen men ljudet blir rätt dåligt via biostärkarens försteg..., jag skulle även vilja ha mera kraft, högtalarna är specade till 350Watt, sidmonterad 12:a så bas borde finnas, är det någon som har ett Thule PA100 att sälja?, eller en MF X-DAC24 bitars.

keso77
Member

220 Posts

Posted - 2008/09/29 :  12:52:01  Show Profile Send keso77 a Private Message
Jag frågade efter den förra veckan och då hade hifiklubban inte fått in den ännu.
De trodde att den skulle komma i början på nästa månad enligt försäljaren jag pratade med.


Lyssningsrum: Nottingham Interspace / Space tonarm (Ortofon Rondo Bronze) - PS Audio GCPH - Squeezebox Touch - Primare A.30.1 - Dynaudio A52SE / 2 x Velodyne SPL-800i
Go to Top of Page

Tonkis
Member

393 Posts

Posted - 2008/09/29 :  15:04:10  Show Profile Send Tonkis a Private Message
Skulle den komma i början av oktober till Svea rike?? Den är väl inte släppt i England än... känns som det kan dröja till Jul. Hoppas jag har fel :-)

//Lyssna och njut (eller sälj och köp nytt )
Go to Top of Page

keso77
Member

220 Posts

Posted - 2008/09/29 :  15:25:02  Show Profile Send keso77 a Private Message
Mjo, jag var inne för några veckor sedan på en annan av deras butiker och fick annorlunda besked, så de verkar inte riktigt veta själv. Oerhört nyfiken på produkten i alla fall, den skulle lösa många problem åt mig. Speciellt eftersom den har USB också.


Lyssningsrum: Nottingham Interspace / Space tonarm (Ortofon Rondo Bronze) - PS Audio GCPH - Squeezebox Touch - Primare A.30.1 - Dynaudio A52SE / 2 x Velodyne SPL-800i
Go to Top of Page

Mschill
Member

420 Posts

Posted - 2008/10/20 :  16:00:00  Show Profile Send Mschill a Private Message
Jag har förbokat en av dessa juveler, och de ska komma in i mitten början mitten av november. De verkar vara ruskigt prisvärda (1998.-) och ha 2 X WM8740 (Wolfson DACar)och en DSP från Texas instruments

http://www.cambridgeaudio.com/summary.php?PID=320&Title=DacMagic

Snurrar, blänker och transporterar ljud, om den inte var platt kunde man tro det va Gud.
Go to Top of Page

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2008/10/20 :  19:06:15  Show Profile Send Leif B a Private Message
Man är onekligen intresserad på hur bra den kan vara.
Någon som har någon uppfattning om hur bra dem där Wolfson Dac:arna kan vara?
Här är en länk: http://www.bildochljud.se/billig-da-omvandlare-fraan-cambridge.4519994-50713.html
Och en till: http://www.engadgethd.com/2008/09/04/cambridge-audio-intros-dacmagic-upsampling-digital-to-analog-con/

Mvh Leif

Edited by - Leif B on 2008/10/20 19:15:37
Go to Top of Page

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2008/10/20 :  23:38:15  Show Profile Send coldcut a Private Message
Arcam använde(r?) väl wolfson dacar i sina cd spelare? Minns dessutom en mp3 spelare http://www.lordpercy.com/monolith_mp3_player.htm som använde sig av wolfson sigma dacar, och fick mycket goda betyg för sitt ljud.

-
Go to Top of Page

johmi
Member

215 Posts

Posted - 2008/10/21 :  07:21:13  Show Profile Send johmi a Private Message
Använder inte Cambridge Wolfson i sina vanliga cd-spelarae? Har också för mig att H/K använde dessa för ljuddelen i deras hyllade DVD25.
/Mikael
Go to Top of Page

Mschill
Member

420 Posts

Posted - 2008/10/21 :  14:54:29  Show Profile Send Mschill a Private Message
Jo Både Cambridge och Arcam använder Wolfson DACar i sina CD spelare.
Dock så har Wolfson precis som många andra tillverkare av DACar många varianter att välja ifrån dock så är deWM8740 som sitter i DacMagic bland de bästa Wolfson har att tillgå. Även DSP från Texas instruments (TMS320VC5501) som är en Fixed-Point Digital Signal Processor är en av de bättre i serien som TI har att tillgå. Så den kommer nog att fungera bra för mig

Snurrar, blänker och transporterar ljud, om den inte var platt kunde man tro det va Gud.
Go to Top of Page

Sudden
Member

475 Posts

Posted - 2008/10/21 :  16:02:07  Show Profile Send Sudden a Private Message
Början på december är vad jag har hört
Go to Top of Page

Njord
Member

298 Posts

Posted - 2008/10/21 :  16:04:10  Show Profile Send Njord a Private Message
I den här listan kan man se vilken Dac som finns i vilken CD spelare:

http://www.marantzphilips.nl/index.asp?strBrand=Various&strPage=Daclist#D
Go to Top of Page

pewe
Member

335 Posts

Posted - 2008/10/22 :  09:16:53  Show Profile Send pewe a Private Message
Kanske bäst att förtydliga att Cambridge 840C inte använder Wolfson DAC:ar utan dessa istället: Analog Devices AD1955 24bit DAC. 840C är i en helt annan liga än Cambridges övriga cd-spelare och är en mycket, mycket fin spelare som enkelt kan mäta sig med långt dyrare spelare.

DACMagic använder Wolfson DAC:ar vilket gör att den nog inte riktigt kommer upp i 840:ans nivå men jag är säker på att det är en kompetent maskin till ett bra pris.
Go to Top of Page

Wader
Member

460 Posts

Posted - 2008/10/23 :  15:55:46  Show Profile Send Wader a Private Message
Cambridge 840C har jag haft hemma till låns över en helg. Vete tusan hur jag ska bekriva den. I mitt tycke var den lite sval, spelade korrekt och allt men det blev liksom aldrig något drag i musiken. Säkert passar den andra bättre eller det kanske behövs andra grejor för att den ska låta bättre vad vet jag.

Dancing in the shadows of my memories.
Go to Top of Page

pewe
Member

335 Posts

Posted - 2008/10/23 :  17:11:10  Show Profile Send pewe a Private Message
Vad parade du ihop en med? Lite nyfiken då jag har en 840C själv tillsammans med Nuforce Ref 9 V2 monoblock samt Nuforceförsteget P8 och Audiovector-högtalare. Fungerar riktigt fint.
Go to Top of Page

Wader
Member

460 Posts

Posted - 2008/10/23 :  19:03:26  Show Profile Send Wader a Private Message
Jag har ett Spark sc-8 rörförsteg, electrocompaniet aw-250 slutsteg och canton rc-l högtalare.

Kanske något av det som inte passar 840'an nått vidare.

Dancing in the shadows of my memories.
Go to Top of Page

Mschill
Member

420 Posts

Posted - 2008/10/23 :  19:32:22  Show Profile Send Mschill a Private Message
Förstår inte riktigt vad du menar PEWE? Är AD1955 bättre än WM8740 ?

quote:

Kanske bäst att förtydliga att Cambridge 840C inte använder Wolfson DAC:ar utan dessa istället: Analog Devices AD1955 24bit DAC. 840C är i en helt annan liga än Cambridges övriga cd-spelare och är en mycket, mycket fin spelare som enkelt kan mäta sig med långt dyrare spelare.

DACMagic använder Wolfson DAC:ar vilket gör att den nog inte riktigt kommer upp i 840:ans nivå men jag är säker på att det är en kompetent maskin till ett bra pris
.



Då AD1955 och WM8740 är 24bit/192kHz Multibit sigma delta konfiguration och har väldigt liknade specar så förstår jag inte hur det kan skilja så mycket mellan dessa DACar Men jag är inget Elektronik snille.

Snurrar, blänker och transporterar ljud, om den inte var platt kunde man tro det va Gud.
Go to Top of Page

pewe
Member

335 Posts

Posted - 2008/10/24 :  09:13:03  Show Profile Send pewe a Private Message
Det är nog riktigt svårt, för att inte säga omöjligt, att ge en korrekt beskrivning vad som skiljer ljudmässigt mellan AD1955 och Wolfson DAC:arna. Men jag tycker definitivt att AD1955 låter bättre. Inte mycket men dock klart bättre. De produkter som använder sig av Wolfson DAC:ar och som jag lyssnat kommer inte upp i 840C:s klass, rent ljudmässigt.

Sen är det ju så att det finns ju dessutom gott om andra tekniska skillnader mellan DACMagic och 840C-spelaren som i slutändan gör en skillnad rent ljudmässigt. 840C är ju en komplett spelare med robust chassi mm., DACMAgic måste ju förlita sig på en transport tidigare i kedjan.
Go to Top of Page

Mschill
Member

420 Posts

Posted - 2008/10/24 :  14:57:45  Show Profile Send Mschill a Private Message
quote:
Det är nog riktigt svårt, för att inte säga omöjligt, att ge en korrekt beskrivning vad som skiljer ljudmässigt mellan AD1955 och Wolfson DAC:arna. Men jag tycker definitivt att AD1955 låter bättre. Inte mycket men dock klart bättre. De produkter som använder sig av Wolfson DAC:ar och som jag lyssnat kommer inte upp i 840C:s klass, rent ljudmässigt.

Sen är det ju så att det finns ju dessutom gott om andra tekniska skillnader mellan DACMagic och 840C-spelaren som i slutändan gör en skillnad rent ljudmässigt. 840C är ju en komplett spelare med robust chassi mm., DACMAgic måste ju förlita sig på en transport tidigare i kedjan.


Det kan jag köpa att det kan vara andra aspekter än bara DAC-arna det skiljer på. Då 840C-spelaren är en intelligent konstruerad maskin som många "HiEnd" tillverkare skulle kunna lära av.

Snurrar, blänker och transporterar ljud, om den inte var platt kunde man tro det va Gud.
Go to Top of Page

pewe
Member

335 Posts

Posted - 2008/10/24 :  15:58:24  Show Profile Send pewe a Private Message
Jag tror att den nya DacMagic är en riktigt fin produkt till ett kanonpris. Med en bra transport så kommer ljudet att lyfta rejält. Kan tänka mig att den blir en given partner till Squeezebox eller en trött dvd/cd.

Iallafall är jag väldigt nöjd med min CA 840C som också fungerar som DAC till en PS3 - och ljudet på PS3:an tog ytterligare ett hopp framåt när den kopplades in.

BRA KÖP med andra ord!
Go to Top of Page

Angberg
Starting Member

39 Posts

Posted - 2008/10/24 :  16:14:51  Show Profile Send Angberg a Private Message
Pratade med HiFi-klubben igår, för att förhandsboka ett exemplar av denna DAC... HiFi-klubben visste fortfarande inte när de skulle komma in och hur mycket de ska säljas för.

För mig är den stora grejjen usb-porten. Det blir ju förträffligt att köra flac- eller mp3-filer från den lilla bärbara via denna DAC, då man slipper de förhållandevis dåliga ljudkort som finns till bärbara datorer.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=78793
Go to Top of Page

Mschill
Member

420 Posts

Posted - 2008/11/17 :  18:43:08  Show Profile Send Mschill a Private Message
Pratade med HiFI-klubben idag, DacMagic kommer in i februari 2009, och till ett högre pris än 1998.-. Dock så kommer de dom förbokar före 1:a dec att få köpa den för 1998.-. Han visste inte vad priset skulle hamna på men det skulle vara en bra bit högre än 1998.-

Snurrar, blänker och transporterar ljud, om den inte var platt kunde man tro det va Gud.
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2008/11/18 :  07:54:13  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
DacMagic finns på Hifiklubben i Oslo för 1598 NOK, de har några ex. i silver på lager. Har inte lyssnat på den änn, men har beställt en i svart, och den kommer om två veckor.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

Njord
Member

298 Posts

Posted - 2008/11/19 :  11:09:59  Show Profile Send Njord a Private Message
Ett lyssningsintryck från Norge. Jag har knyckt det från Hifisentralens forum, signaturen Stoffe.

quote:
Sitter nå og tester denne yndige boksen for første gang på alvor siden jeg fikk den i hus på lørdag. Mine svært foreløpige tilbakemeldinger kan vel oppsummeres som "svært oppløftende".

Må innrømme at jeg fikk blod på tann etter å ha lest skamros i både HiFiWorld og HiFiChoice, og i lettere nervøsitet over den varslede prisøkningen som det har versert rykter om på diverse forum - og det faktum at den er oppført med veiledende pris på 200 £ i de to ovennevnte testene - gikk jeg til anskaffelse av et eksemplar forrige lørdag. Tanken er å være utrustet til den kanskje uunngåelige dagen da jeg melder overgang til harddiskbasert avspilling, samtidig som jeg har hatt ønsker om å teste ut en separat DAC-løsning i lang tid. Prisen på aktuelle produkter med både USB og gjerne flere digitale innganger har holdt meg på sikker avstand fra ekstraboks tidligere.

Jeg bruker en Usher CD-1 som kilde, en kilde jeg er godt kjent med og i tillegg svært godt fornøyd med. Spilleren levere behagelig og relativt oppløst lyd med mye "kraft" i bunn, men savner kanskje det siste stuket i diskant og topp. Spilleren er paret med en Rogue Audio Metis rørpre og en Doxa 70 SE effekt, som i sin tur fôrer et par med Dynaudio Audience 52 via Kimber Kable 8vs. Signalkabler er Kimber Kables PBJ. Er godt fornøyd med dette oppsettet som ikke gir lyttetretthet, men som samtidig leverer varene på mye ulikt innhold (her spilles alt fra samtidsmusikk via jazz, opera, klassisk, elektronika, pop og rock til hardcore...)

Siden jeg har vært godt fornøyd med Usher-spilleren og kanskje kun har savnet noe i topp, var jeg ærlig talt skeptisk til den lille boksens muligheter til å gi meg nye opplevelser. Så feil kan man ta. Uten at den magiske mellomtonen som skapes i samarbeid mellom cd-spiller og rørpre blir saldert eller at dypbassen blir henvist til en annen og mørkere kjeller enn min egen, "leter" denne lille magiske boksen frem et vell av detaljer i topp/diskant som jeg faktisk ikke visste fantes på de ulike innspillingene jeg nå tester den med.

Det er merkbart mer detaljer og en større opplevd dybde i lydbildet, samtidig som jeg nok også mener at bredden er noe større. Sistnevnte er ikke påtakelig, mens dybden er av en helt annen karakter enn før boksen ble satt i sving.
Dette med 3D-følelse og lyd er ofte et begrep man støter på i tide og utide, men jeg mener helt klart at DACMagic i mitt oppsett gir meg et gløtt inn i lydverdenen som begynner et sted mellom høyttalerne og strekker seg langt inn i og gjennom frontveggen min.

...og disse inntrykkene er før jeg får testet USB, dvd-spiller, tuner og PC... Ajajaj som jeg gleder meg.

Lykke i en liten eske?



Stoffe skriver vidare:

quote:
Jeg opplever bassen som om den går like dypt som tidligere - noe jeg forøvrig opplevde som en betydelig forbedring fra Marantz 63 SE til Usher CD-1 ved forrige skifte av spiller - men at den ikke er like fremtredende som før. Tilskriver dette økt detaljnivå i toppen, men skal sjekke mer, mer, mer... Blir nok ikke så tidlig kveld i dag som jeg opprinnelig hadde tenkt, gitt.



...och ytterligare ett inlägg:

quote:
Sitter og lytter til Radka Toneff og Steve Doborogosz' klassiker "Fairytales", og noe som slår meg som svært betegnende for hva den lille Cambridgeboksen tilfører i tillegg til det jeg tidligere har nevnt er ro. De ulike instrumentene, pianoet og vokalen fremstår som helt likeverdige parter - det låter rett og slett harmonisk og helhetlig, samtidig som detaljeringen er langt bedre enn hva jeg tidligere har erfart med samme utgivelse på samme utstyr.

Jeg synes at jeg fra tidligere har hatt god opplevelse av både romklang og utklinging av toner, men det står nå helt klart for meg at dette er i en annen klasse. Uten å virke overdrevent eller farget gis klavertonene den tiden de faktisk skal ha, vokalens skjøre vibrato gis tid til å ebbe ut i en helt nydelig romklang og summen av alt er faktisk at det henger sammen som en helhet.

Har ennå ikke testet andre kilder eller mer up tempo musikk - til dét er lyden nå alt for besnærende... Gir en tilbakemelding når jeg har fått skrudd opp både tempo og aggresjonsnivå på musikken.
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2008/11/19 :  16:43:26  Show Profile Send sopwith a Private Message
Låter ju som fin reklam, vi får hoppas att denna maskin ankommer Hifiklubben snart så att man kan handla.
Jag letar fortfarande med ljus, lyckta och snart annonser i dagspressen efter ett Thule Pa-100, konstigt att det skall vara så förbaskat svårt att få tag i ett.
Go to Top of Page

steelth
Starting Member

21 Posts

Posted - 2008/11/19 :  21:21:42  Show Profile Send steelth a Private Message
Vissa Hifiklubbenbutiker har redan fått några exemplar men de flesta är sålda. Men tidigare än feb 09 bör det ju dyka upp fler iaf...
Go to Top of Page

RotelPower
Member

525 Posts

Posted - 2008/12/28 :  21:38:25  Show Profile Send RotelPower a Private Message
Först höjde dom till 2498:- på webben och nu ligger den på 2748:-

Kommer fortfarande in i feb.


Det stör mig att hifiklubben smyghöjer priserna hela tiden. Var inne på att köpa en CAMBRIDGE Azur 540C v.2 Cd-spelare som kostade 2700kr, nu kostar den närmare 3100kr bara på någon dag, medans 640:an kostar samma som förut. 640 CDn ingår i något paket med en Cambridge 640 förstärkare för 5000kr så marginaler verkar det ju finnas.


Advance Acoustic MCD-403 --> Digisnake2 --> Panasonic SA-XR25 --> Ixos Gamma 6003 --> Quad 11L2
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000