HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Bygga slutsteg
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Petter
Member

129 Posts

Posted - 2002/12/27 :  23:44:17  Show Profile  Visit Petter's Homepage Send Petter a Private Message
Tja, nu har man knåpat ihop RIAA, ambiofonidekoder, micförstärkare m.m. Men nu känner jag för att ta ett steg längre och bygga ett slutsteg. Jag har en trafo på 2x24v~ som jag tänker använda till att börja med men jag vill helst kunna byta ut den mot en lite större senare.
Jag har hittat ett schema på ett slutsteg som verkar spännande.
Finns här: http://www.ptt.yu/korisnici/s/r/srmarkovic/poweramp.htm
Nu vill jag ha lite tips och förslag, kanske fler scheman att titta på.
Vad har du byggt? Blev det bra och vad ska jag tänka på...?

/Petter Lind

"Friskt lödat, hälften brunnet."

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/12/28 :  00:02:13  Show Profile Send celef a Private Message
Inte för att jag kan sånt här men 47 Lab's Gaincard klonen verkar intressant.

sound pollution
Go to Top of Page

HPW
Member

370 Posts

Posted - 2002/12/28 :  11:49:23  Show Profile Send HPW a Private Message
Har du tittat på denna länk http://www.diyaudio.com/forums/

Rundgång & Omgång
Go to Top of Page

paradis_oscar
Får jag lov?

628 Posts

Posted - 2002/12/28 :  12:13:05  Show Profile Send paradis_oscar a Private Message
quote:
Originally posted by celef

Inte för att jag kan sånt här men 47 Lab's Gaincard klonen verkar intressant.


har du nån adress till den ?

Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2002/12/28 :  12:20:25  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:
Originally posted by paradis_oscar

quote:
Originally posted by celef

Inte för att jag kan sånt här men 47 Lab's Gaincard klonen verkar intressant.


har du nån adress till den ?



Kan ge dig två adresser:
http://home.student.utwente.nl/f.s.bouwman/audio/diy-thor-amp.html
http://www.geocities.com/rjm003.geo/rjmaudio/diy_gc.html

Jag tänker bygga den överst. Någon klon är det nog inte frågan om.
Många sidor på nätet beskriver dessa kopior som Gaincard kloner.
Klon betyder för mig en EXAKT kopia.

Edited by - n/a on 2002/12/28 12:21:49
Go to Top of Page

Petter
Member

129 Posts

Posted - 2002/12/28 :  20:19:05  Show Profile  Visit Petter's Homepage Send Petter a Private Message
Hrmm...allvarligt talat...verkar det inte lite för enkelt...killen på den första sidan beskriver ju den här stärkaren som ett underverk fullt jämförbart med stärkare i 10000:- klassen. Men detta är ju bara en OP-Amp, ett par resistorer och ngn konding...??
Ngn på forumet som byggt den, kan det verkligen vara ngt?
Jag hade nog mest funderat på att bygga med trissor, är det ngn som har erfarenhet av det och som jämfört en sådan stärkare med en IC-stärkare?

/Petter Lind

"Friskt lödat, hälften brunnet."
Go to Top of Page

Petter
Member

129 Posts

Posted - 2002/12/28 :  20:27:49  Show Profile  Visit Petter's Homepage Send Petter a Private Message
OPampen kostar knappt 70:- på farnell...???
Också några motstånd och ett par kondingar så har man stärkaren utan nätdel för 150:- kanske...en kanal alltså...det är så billigt så man kan testa mest för att det är kul...

/Petter Lind

"Friskt lödat, hälften brunnet."

Edited by - Petter on 2002/12/28 20:29:25
Go to Top of Page

HPW
Member

370 Posts

Posted - 2002/12/28 :  21:07:26  Show Profile Send HPW a Private Message
Det är Trafo låda kylflänsar kontakter ellytar som det dyra i slutsteg för DYI inte op ampar kondingar o sånt. Jobbet till at få till ett bra ljud är inte hur många komponenter man använder snarare vilka och hur.
Här är lite tips på NAIM klonar
http://www.neilmcbride.co.uk/preampcircuits.html se även
min tidigare länk nelson pass har inte så mycket komponeter i sina konstruktioner.

Rundgång & Omgång
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/12/28 :  21:42:11  Show Profile Send celef a Private Message
Gayclones i en sådan låda:



eller













Höger kanal



Vänster kanal



Coolt!

sound pollution
Go to Top of Page

Petter
Member

129 Posts

Posted - 2002/12/28 :  22:49:57  Show Profile  Visit Petter's Homepage Send Petter a Private Message
quote:
Originally posted by HPW

Det är Trafo låda kylflänsar kontakter ellytar som det dyra i slutsteg för DYI inte op ampar kondingar o sånt. Jobbet till at få till ett bra ljud är inte hur många komponenter man använder snarare vilka och hur.


Jo, det håller jag med om. Och konceptet gillar jag, så kort signalväg som möjligt med så få komponenter som möjligt. Men det verkar nästan för enkelt...

Jag läste en konstig sak på 47 lab´s hemsida, de skrev att de använde så små kondingar som möjligt att glätta med. Jag trodde att ju mer kondingar man glättar med ju bättre är det, vad vinner man på att glätta med små kondingar??

Celef, de där transparenta lådorna var snygga, vänster kanal i en pippigul och höger i en mintgrön. Nätdelen i en rosa...sexigt!...

/Petter Lind

"Friskt lödat, hälften brunnet."

Edited by - Petter on 2002/12/28 22:52:52
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/12/28 :  23:05:25  Show Profile Send Flint a Private Message
Petter
quote:
Jag läste en konstig sak på 47 lab´s hemsida, de skrev att de använde så små kondingar som möjligt att glätta med. Jag trodde att ju mer kondingar man glättar med ju bättre är det, vad vinner man på att glätta med små kondingar??

Kolla http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=6935
Jag har ett, kanske galet men ändå, försök till förklaring där.
För övrigt håller jag med om det där idén med något mindre kondingar.
Skönt att det finns fler än jag som tycker så tvärs emot.
Go to Top of Page

loovet
Member

354 Posts

Posted - 2002/12/28 :  23:23:32  Show Profile  Visit loovet's Homepage Send loovet a Private Message
När jag någon gång under 2003 blir klar med min Aleph 1.7 så har jag tänkt att bygga ett par monoblock Aleph 2.

Kanske kan vara något även för dig???

Kolla in:

www.passdiy.com

och

www.diyaudio.com

Det som kommer att kosta mycket är traffo, kylelement och matchning av trissorna. Kanske kan vi gå ihop flera stycken för att få ner priset...

/loovet

// det blev en aleph 1.7 //
Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2002/12/28 :  23:34:52  Show Profile Send n/a a Private Message
"Gayclones i en sådan låda:"
Go to Top of Page

Petter
Member

129 Posts

Posted - 2002/12/28 :  23:41:44  Show Profile  Visit Petter's Homepage Send Petter a Private Message
Ja, aleph 2 ser ju intressant ut. Det var nog ngt i den stilen jag var sugen på att bygga. Har du ngn hum om vad kostnaden skulle kunna bli på ett ungefär?

/Petter Lind

"Friskt lödat, hälften brunnet."
Go to Top of Page

Petter
Member

129 Posts

Posted - 2002/12/29 :  10:21:05  Show Profile  Visit Petter's Homepage Send Petter a Private Message
Chrille, du tänker bygga en 47 Lab´s gaincard s k klon? Har du provlyssnat ett sådant bygge? Är det någon annan på forumet som har provlyssnat en sådan?

/Petter Lind

"Friskt lödat, hälften brunnet."
Go to Top of Page

loovet
Member

354 Posts

Posted - 2002/12/29 :  10:34:41  Show Profile  Visit loovet's Homepage Send loovet a Private Message
quote:
Originally posted by Petter

Ja, aleph 2 ser ju intressant ut. Det var nog ngt i den stilen jag var sugen på att bygga. Har du ngn hum om vad kostnaden skulle kunna bli på ett ungefär?




Har kollat runt lite efter priser och gjort en lite sammanställning. De dyraste komponenterna är dock följande (pris per block):

Traffo 1,5kVA ca 2000:-
Elektrolyter ca 1300:-
Kylelement ca 1300:-
Transistorer 1000:- (Beror dock på hur bra matchningen går)
Divese motstånd, diodrar, kondensatorer, kontakter m m 1000:-

Utöver detta så tillkommer själva lådan. Själv har tänkt att använda mig av borstad alu till bak, botten, topp och front. Sidorna kommer att utgöras av svartakylelement.

Som du ser så springer kostnaderna iväg mot ca 6 600 + låda/per block.

Skulle man gå samman så skulle man kunna få ner priser på:
- Transistorer (matchningen blir enklare)
- Traffo (ställkostnad slås ut på fler)
- Allmänt genom en beställning av större kvantiteter.

Därför vore det kul om man kunde gå samman och beställa komponenter tillsammans.

Man kan väl säga att det inte är helt gratis, men det är kul

/loovet




// det blev en aleph 1.7 //
Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2002/12/29 :  12:18:58  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:
Originally posted by Petter

Chrille, du tänker bygga en 47 Lab´s gaincard s k klon? Har du provlyssnat ett sådant bygge? Är det någon annan på forumet som har provlyssnat en sådan?



Jo det ska jag.
Jag har inte lyssnat till den.
Den är så pass billig så den måste man ju prova!
Go to Top of Page

Petter
Member

129 Posts

Posted - 2002/12/29 :  13:18:52  Show Profile  Visit Petter's Homepage Send Petter a Private Message
quote:
Originally posted by loovet

Man kan väl säga att det inte är helt gratis, men det är kul

/loovet




Nja...jag tror att jag får göra dig besviken, tror inte att min ekonomi i dagsläget överlever ett sånt slutsteg...
Men jag ska fundera på saken iaf...

/Petter Lind

"Friskt lödat, hälften brunnet."
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2002/12/29 :  13:26:20  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Jag har byggt en sak liknande som Gaincard med LM3886 (för flera år sen) har grävt fram den nu.
Skall bygga om den till monoblock med två parallella LM3886 så att man kan bryggkoppla och få kraft till en subwoofer.
Bygger typ så här; http://www.national.com/appinfo/audio/files/BPA-200_Application_Note.pdf , fast mycket annorlunda (= färre komponenter)
Håller på att Cadda just nu. Bygger med ytmonterat i stor utsträckning, får se hur det går.

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

xCarlsson
Starting Member

16 Posts

Posted - 2002/12/29 :  21:33:56  Show Profile Send xCarlsson a Private Message
Celef, kan du eller någon annan som vet berätta var man kan hitta den andra lådan uppifrån.

Of those who say nothing, few are silent
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2002/12/29 :  21:41:16  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
quote:
Originally posted by xCarlsson

Celef, kan du eller någon annan som vet berätta var man kan hitta den andra lådan uppifrån.


Elfa 50-250-02
Elfa 50-250-10
Elfa 50-250-36

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/12/29 :  21:49:47  Show Profile Send Flint a Private Message
Om man tittar på bildens adress så verkar den komma från ELFA
Annars har Solectro några liknande lådor
http://www.solectro.se/
Lådorna verkar inte finnas på deras sida men finns med i deras katalog. Dom har också profiler som man kan kapa och kombinera ihop.
Go to Top of Page

xCarlsson
Starting Member

16 Posts

Posted - 2002/12/29 :  21:55:17  Show Profile Send xCarlsson a Private Message
Tackar Skrutten,

Letade själv på elfa utan att hitta lådan.

Of those who say nothing, few are silent
Go to Top of Page

radelius
Member

163 Posts

Posted - 2002/12/30 :  10:32:03  Show Profile Send radelius a Private Message
Har precis byggt en par gaincard "kopior". De låter superbra! Jag är positivt överraskad. Har aldrig haft en sådan ljudbild i mitt system. Inget fel på ljudet i övrigt heller. Som referens så gillar jag rör. Clonen har rörets värme men transistorns exakthet.
Visst är det märkligt detta med trender, Erik "rörgurun" Andersson, hävdade för flera år sedan att man ska hålla kapacitansnivån så låg som möjligt annars dödar man dynamiken. Efter att ha testat lite så får jag nog ge honom rätt.
Har använt små 1000uF lytar till Clonen. Tror att man bör öka till 2000, det hörs ett svagt nätbrum ur mina prototyper, det kan också bero på taskig skärmning.
I övrigt så har jag återgått till kolfilmsmotstånd. De ger ett klart mysigare, rundare ljud. Undrar hur många gamla goda rörhäckar som förstörts med utbyte till "bra metallfilmsmotstånd". Jag är skyldig till två.
Har en bild på bygget men vet inte hur jag ska få in den i detta inlägg. Kan någon hjälpa mig?
H/S

Staffan Rådelius
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000