HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Ny DIY kabel
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2002/12/20 :  23:57:56  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Har nu efter en del velande gjort slag i saken och beställt hem lite Tunn koaxkabel och gjort Gignos kopior. Verkar lovande. Har bara lyssnat lite ikväll, och de är väl inte inbrända ännu men detta kan nog vara alternativ till iaf budget kabel Kostar ca. 1300:- för biwire 2,5m med skyddstrumpa, krympslang och bananer.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

kasra
Member

588 Posts

Posted - 2002/12/21 :  00:06:47  Show Profile Send kasra a Private Message
quote:
Originally posted by mangew

Har nu efter en del velande gjort slag i saken och beställt hem lite Tunn koaxkabel och gjort Gignos kopior. Verkar lovande. Har bara lyssnat lite ikväll, och de är väl inte inbrända ännu men detta kan nog vara alternativ till iaf budget kabel Kostar ca. 1300:- för biwire 2,5m med skyddstrumpa, krympslang och bananer.



Jag vet inte vilken kabel du har inhandlat, men om det är den som dem rekomenderar på diyforum.net (RG-179) eller dem kablarna som ELFA/bhiab har så har du inte "rätt" kabel.
Jag har bygggt några sladdar med RG-179 som elfa säljer, var ingen höjdare alls som högtalarkabel dock skapligt bra som signal.

Kabeln som gignos använder heter RG-178XX 50ohm om jag kommer ihåg rätt. den är bla tunnare än rg-179.

/kasra

"Pretty girls dont cry"
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2002/12/21 :  00:14:08  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Jag har använt den som BHIAB säljer. Jag vet inte om jag drömt, men har för mig att de från Gignos någonstans sagt att det är denna kabel de använder, men en modifierad variant.

Jag ska testa och se hur den är jämfört med den U-byte med RG62 jag har. Kanske inte alls är bättre i långa loppet.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

kasra
Member

588 Posts

Posted - 2002/12/21 :  12:16:51  Show Profile Send kasra a Private Message
Du har drömt
Kabeln i fråga är en 75ohms med 2.55mm diameter. Kabeln Gignos använder har en diameter på 1.8mm och impedansen 50ohm.
Det enda gemensamma dem har är att dem kommer från samma tillverkare.


Denna kabel lät sämmre och elakare än ekk som högtalar kabel.
Hurvida den står såg mot RG62 har jag ingen aning om, på enda stället jag har rg62 är mellan min nya tuner och försteget, och det ska snarast bytas ut!

/kasra

"Pretty girls dont cry"

Edited by - kasra on 2002/12/21 12:18:02
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2002/12/22 :  11:29:23  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Teoretiskt sett borde väl ingen av dessa kablar vara särskilt lämplig som högtalarkabel, däremot som signalkabel.
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2002/12/22 :  12:19:50  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
På vilket sätt ska de inte vara lämpliga som högtalar kabel. Teori vet jag lite om...

Har iaf gjort färdigt ett par, ska göra för biwire så småningom. men tycker inte det låter sämre iaf än tidigare.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/12/22 :  12:21:44  Show Profile Send Nagref a Private Message
Låt mig gissa...De är för höginduktiva för att vara optimalt lämpliga som högtalarkablar.

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Benji
Starting Member

36 Posts

Posted - 2002/12/27 :  07:18:41  Show Profile Send Benji a Private Message
Är inte detta då kabeln som ni söker? 1.8 mm - 50 ohm... säljes på elfa 32.70 kr/m

Fabr Habia Cable

Koaxialkabel med innerisolering av PTFE och mantel av FEP. Dessa material kännetecknas bl a av utmärkta kemiska och mekaniska egenskaper.
Motsvarar RG178B/U. (Ersätter RG196A/U).
Uppbyggnad innerledare:
7×0,10 mm, kopparbelagt stål, försilvrad
Diameter innerledare:
0,30 mm
Diameter dielektrikum:
0,84 mm PTFE
Skärm:
Försilvrad koppar
Ytterdiameter:
1,80 mm
Mantel:
Vit FEP
Temperaturområde:
-55 till +200 °C
Impedans:
50
Kapacitans:
94 pF/m
Våghastighet:
0,7
Dämpning

  vid 100 MHz:
50 dB/100 m
  vid 200 MHz:
68 dB/100 m
  vid 500 MHz:
105 dB/100 m

"The unexamined life is not worth living."--Socrates
Go to Top of Page

kasra
Member

588 Posts

Posted - 2002/12/27 :  13:51:00  Show Profile Send kasra a Private Message
Mycket möjligt att det är liknande eftersom den "ersätter" fast denna kabel har annan färg =D

/kasra

"Pretty girls dont cry"
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2002/12/27 :  14:15:36  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Har satt ihop kompletta par för biwire av den kabel jag köpt från BHIAB. RG179 elle rvad den hette som jag tidigare fått uppgifter om skulle vara gignos kabeln. Kan iaf inte påstå att den ska vara sämre än vad jag haft tidigare. Har då haft Supra Ply 3.4 som var värdelös enligt mig samt RG62 som lät bra, men jag tycker nästan att detta är strået vassare, alltså bättre.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Benji
Starting Member

36 Posts

Posted - 2002/12/27 :  22:26:37  Show Profile Send Benji a Private Message
Håller med om att ply inte är nåt vidare. man kanske skulle ta och pröva denna "gignos". en grej som man kanske skulle prova, är att fläta den till kabel för mina hörlurar som har 3.5 plugg i ena änden och 2.5 mm i andra. borde bli bra om man sköter flätningen.

"The unexamined life is not worth living."--Socrates

Edited by - Benji on 2002/12/27 23:02:07
Go to Top of Page

Benji
Starting Member

36 Posts

Posted - 2002/12/29 :  06:51:54  Show Profile Send Benji a Private Message
e det nån som vet hur flätningen och kopplingen på gignoskabeln går till?
ska man koppla via skärmen eller signalledaren?

"The unexamined life is not worth living."--Socrates
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2002/12/30 :  00:50:53  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Endast skärmen kopplas.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000