Author |
Topic |
|
Eddie
Member of Nerikes Audiofiler
624 Posts |
Posted - 2008/09/19 : 22:00:45
|
Idag när jag kom hem låg det ett stort vitt kuvert innanför dörren. I kuverthuvudet stod "Varbergs tingsrätt". Jag förstod direkt vad det handlade om. Ett brottsmål jag var inblandad i.
I oktober trodde jag att jag köpte ett Playstation 3 på Blocket. Konsollen skulle jag använda till att se på bluerayfilm med och min femårige son skulle få en häftig julklapp. Jag betalade 3 100:- till säljaren för konsollen. Jag satte in pengar på hans konto (som vi på hififorum är vana att göra) men faanskapet skickade ingen konsoll. Jag köpte t o m en Bluerayfilm till min son i julklapp så vi direkt skulle ha något att titta på.
Jag blev blåst.
Givetvis polisanmälde jag. Jag hade ju kontonummer som jag satt in pengar till.
Idag kom domen.
Detta jävla as, född 1986, hade blivit fälld för bedrägeri. Han hade sålt sitt PS3 till 13 personer och fått ca 3 000:- av var och en. Hans straff blev 40 dagsböter á 200:-. Han ska också betala tillbaka de pengar han blåst folk på med ränta.
Det är så skönt att han åkte dit men några pengar lär jag väl aldrig se röken av tyvärr. Toligen har han inga tillgångar att ta av.
Ska nu göra allt för att få tillbaka mina pengar via kronofogden. Det kan gå men jag vågar knappast hoppas. Jag har hans fullstädiga namn och personnummer och kommer aldrig att glömma vad han gjorde mot mig och grabben. Jag har aldrig känt mig så kränkt förut.
Jag skulla vilja ropa ut hans namn över hela världen och tala om vilket jävla as han är. |
/Eddie
Fritänkare
www.kapellet.net |
|
jonasz
Member
2542 Posts |
Posted - 2008/09/19 : 22:10:13
|
Jag har råkat ut för detsamma, jag köpte ett par Scan-Speak diskanter och fick naturligtvis inga... Har alltid trott folk om gott här på HF och Hifimagasinet men säg den lycka som varar... Fy fan!
Jag är glad åt din seger dock! Grattis! |
You'll Never Walk Alone... |
|
|
B-200
fd. asimov66
4687 Posts |
Posted - 2008/09/19 : 22:11:05
|
Bra gjort och GRATTIS. |
.....Med reservation för subjektivitet och stavfel |
|
|
ulfsan
Member
921 Posts |
Posted - 2008/09/19 : 22:12:29
|
Att du kan bli så arg Eddie...! Det trodde jag inte. Men visst är det för djäkligt att bli blåst. Man ska nog akta sig för Blocket och hålla sig till den inre krets som går att lita på....Här eller på andra forum t ex.
Själv väntar jag på lite LP-skivor som är betalda och som ska komma med Bussgods. Känner mig lugn fastän "inget paket" kan hittas med det kollinummer jag fått. Köpet är uppgjort via Hifimagasinet + telefon. Hoppas jag har rätt....
/ Ulf |
Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem |
|
|
Eddie
624 Posts |
Posted - 2008/09/19 : 22:13:30
|
Hur gick det för dig då jonasz? Anmälde du och fick rätsida på saken? |
/Eddie
Fritänkare
www.kapellet.net |
|
|
Eddie
624 Posts |
Posted - 2008/09/19 : 22:23:13
|
Intressant att du inte trodde att jag kunde bli arg!?!?
Vi skapar oss en bild av varann i detta forum liksom i verkliga livet, inte sant?
Jo, ulfsan, just när det skedde skulle jag inte dragit mig för någonting. Jag var så oerhört kränkt för jag varit så "godtrogen". Jag hade bara genomfört ett köp såsom jag är van att göra bland vänner här på Internet. Denna människan hade dock satt detta i system. Ni skulle bara veta vilken korrespondens vi hade innan affären gjordes upp. Han var som vem som helst och skämtade och var som en medmänniska, vilken som helst. Hela tiden visste han dock att han höll på att blåsa mig.
Jag kunde inte för mitt liv föreställa mig att det fanns så illasinnade och hjärtlösa människor. |
/Eddie
Fritänkare
www.kapellet.net |
|
|
B-200
fd. asimov66
4687 Posts |
Posted - 2008/09/19 : 22:45:03
|
" Man ska nog akta sig för Blocket och hålla sig till den inre krets som går att lita på....Här eller på andra forum t ex. "
usch säg inte så skickade precis iväg en reciver som jag sålde via blocket via bussgods...efterkrav med så man är lite småspänd... |
.....Med reservation för subjektivitet och stavfel |
|
|
jonasz
Member
2542 Posts |
Posted - 2008/09/19 : 22:48:15
|
quote: Hur gick det för dig då jonasz? Anmälde du och fick rätsida på saken?
Anmälde aldrig..
Men en annan person anmälde men jag vet inte hur det gick för personen i fråga...
Mycket dumt av mig, ångrar mig i efterhand, kommer INTE agera likadant om det händer igen... |
|
|
ulfsan
Member
921 Posts |
Posted - 2008/09/27 : 00:18:39
|
Vill bara berätta att mitt köp av LP-skivor gick bra (som jag trodde)... Jag har fått hem 40 st i precis min musiksmak i kanonskick för 1000:- (inkl min del av frakten - de väger en del!) och är mycket nöjd. Av misstag kom en skiva inte med (i stället fanns en annan intressant skiva i paketet), men den tänker säljaren på egen bekostnad skicka separat i veckan!!!
Så kan det också gå...
/ Ulf |
Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem |
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2008/09/27 : 19:57:56
|
När jag köper via internet köper jag bara om säljaren finns så nära att jag kan åka dit och byta varan mot pengar ur hand i hand.
Ett par gånger har säljarna backat ur när jag ville komma personligen och hämta produkten.
|
|
|
Eddie
624 Posts |
Posted - 2008/09/28 : 09:11:33
|
Grattis ulfsan! - det brukar ju faktiskt gå bra.
Smart linnar! - men kan i alla fall föreslå att man ska hämta varan för att se hur säljaren reagerar. Det går ju förstås bara om det är rimliga avstånd och stora belopp. Man åker ju t ex inte till Piteå och hämtar en LP-skiva om man bor i Ystad. |
/Eddie
Fritänkare
www.kapellet.net |
|
|
Gordi
fd. Mikael_1979
1922 Posts |
Posted - 2008/09/28 : 13:09:23
|
Jag blev blåst på mitt första köp (nu nästa 20 år sen men det gjorde ont då =( ) skulle köpa ett par högtalare jag hittat i gulasidorna säljarens pappa sov när vi kom dit så vi kunnde inte lyssna på dom.....
JaPP o så lär man sig så länge man lever .. |
wHy r u here? ask yourself
|
|
|
Eddie
624 Posts |
Posted - 2008/09/28 : 22:12:39
|
Det gör otroligt ont. Kanske inte för pengarna utan därför att man känner sig så oerhört kränkt. Jag blev inte mig själv på flera dar efteråt. Gick bara och tänkte på den illasinnade människan i ändra änden av avtalet. |
/Eddie
Fritänkare
www.kapellet.net |
|
|
maal
Member
803 Posts |
Posted - 2008/09/30 : 14:04:11
|
Mitt råd: anmäl såna j*a kräk som håller på och blåser vanliga hederliga människor. Felet som många gör, är att just INTE anmäla. Nu är det ju visserligen skillnad på att bli blåst på en hundring eller två, det kan man ju låta passera. Men när det handlar om så mycket som flera tusenlappar. Jaga dom med blåslampa genom att skicka mail, ringa oavbrutet och om det inte hjälper; GÖR EN POLISANMÄLAN !
Jag har köpt mycket prylar på blocket, tradera, ebay etc.. Men...peppar..peppar..aldrig blivit lurad . Höll på att bli det på tradera för ca: 2 år sedan. Jag ringde helt enkelt upp säljaren, talade med myndig stämma in på hans mobilsvar att jag FÖRUTSATTE att han hade skickat varan eftersom jag hade betalat flera dagar innan samtalet. Vips, 4 dagar senare kom ett paket med ursäkten om sen leverans. Säljaren är numera avstängd på tradera.
Eddie; hoppas det löste sig så din grabb kan se på sin Bluerayfilm .
Edit felstavning. |
DIY och rör. |
Edited by - maal on 2008/09/30 14:06:47 |
|
|
ahultin
Member
240 Posts |
Posted - 2008/09/30 : 15:28:54
|
Skönt att killen åkte dit - även om det kanske är en klen tröst efter att ha blivit blåst på pengarna... Missförstå mig inte - men varför använder man inte en säkrare betalningslösning som t.ex. Internetgirot? Det är klart att man vill lita på sina medmänniskor, men om man är ärlig så är det väl inget problem med att ha en opartisk mellanhand (förutsatt att man inte kan åka och köpa produkten på plats)? Fick avstå ett par högtalare i våras för att säljaren inte ville skicka mot efterkrav eller via Internetgirot - pengarna skulle in på hans bankkonto innan han skickade....varpå jag avböjde affären. Att inte acceptera en betalningslösning som Internetgirot eller liknande på Blocket eller diverse hififorum tycker jag verkar lite suspekt.... På Tradera finns i alla fall omdömessystemet att gå på...även om det finns fulingar även där. |
Massa Linnprylar... |
|
|
|
Topic |
|