HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Advantage P1 - vad säger ni om detta?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2002/12/27 :  23:24:04  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Snart har jag gått igenom alla försteg som finns, men nu vill jag veta vad ni säger om ett Advantage P1:a.

Hur är ljudet ur ett sådant, klangen? Kvaliten? Prisvärdhet om man får ett för 7-8000:-?



*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

hali
Member

374 Posts

Posted - 2002/12/27 :  23:35:16  Show Profile  Visit hali's Homepage Send hali a Private Message
Mycket trevlig pjäs rent ljudmässigt om man kan leva med resten.
Ganska lurig Ir-sensor, texten på displayen är gansk oläsbar från soffan, fjärren är väll inte den bästa (snygg iofs).
Klarar man detta så är det ett enromt bra försteg för pengarna.

Klangmässigt är det lite varmare och fylligare än t.ex. nya Advantage S-serien.

Say's who!?
Go to Top of Page

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2002/12/29 :  16:41:11  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message
För några veckor sedan köpte jag en begagnad Advantage P1. Jag har inte jämfört med några likvärdiga produkter, men mina intryck kanske ändå kan vara av intresse.
Nedanstående bygger helt på subjektiva bedömningar från min sida. Jag har således inte utfört några test enligt de metoder som betecknas med olika kombinationer av versaler.

För att beskriva vad jag nu hört för skillnader känner jag att jag måste gå igenom vad jag tidigare använt. Mitt första försteg var (är) en Sony TA-E1000ESD (beg.) som jag köpte hösten –93. Det är ett surroundförsteg som var tämligen avancerat på sin tid. Det har dock vissa egenheter, t.ex. omvandlar det alla inkommande analoga signaler till digitala innan de skickas ut igen - även om de inte ska behandlas i DSP:n. Uppföljaren (TA-E2000ESD) har möjlighet till analog förbikoppling.
Slutsteget för sidohögtalarna fram var ett Sony TA-N55ES (beg.). De första ”riktiga” högtalarna köpte jag i början på –95, ett par Mirage M5 (beg.), och de har jag kvar än.
Först tyckte jag det lät jättebra, men insåg efter hand att här behövdes mer effekt. Ett h/k Signature PA2400 (beg.) inköptes och nu trodde jag nog att nirvana var uppnått, det gick ju att spela så att högtalarna bottnade!

När så DVD-spelaren gjorde intåg i min anläggning i början av –99 krävdes ett försteg som även klarade de nya ljudformaten. Valet föll på en Sony SDP-EP90ES, en signalprocessor med enbart digitala ingångar, med möjlighet till sexkanals förbikoppling. Den hamnade alltså mellan det gamla försteget och slustegen.
Jag kopplade även CD-spelaren, med optisk kabel, till den nya processorn. Nu kunde jag enkelt koppla om mellan förstegen under pågående lyssning, men lyckades aldrig höra någon skillnad.

Efter att ha funderat ett tag på hur jag skulle förbättra tvåkanalsljudet köpte jag våren –01 ett Dynamic Precision PA4000H (beg.), ett MOSFET-slutsteg på 2x400W (46kg).
Eftersom jag tyckte att det lät bra med gamla slutsteget blev jag närmast förvånad över hur mycket bättre det lät. Nu började saker och ting verkligen ramla på plats, basen blev mycket mer kontrollerad och djupare. Basen blev dock på viss musik lite för mycket och ibland lite ”diffus”. Jag provade att flytta omkring högtalarna en del men det blev inte bättre, jag var dock i stort sett nöjd.

Jag gick efter detta och funderade på vad jag skulle uppgradera härnäst, det kändes som förstegen var den svagaste länken i kedjan. Eftersom slutsteget bara har balanserade ingångar hade jag fått en semibalanserad Supra DAC tillverkad. Jag var dock sugen på att även ha ett riktigt balanserat försteg, eftersom slutstegstillverkaren förespråkar detta. Bland surroundförstegen finns det inte så många som har denna möjlighet, och de kostar en hel del. Jag kände inte heller att jag ville lägga massa pengar på att förbättra bioljudet, då det inte används lika mycket som tvåkanalsljudet. Jag började titta lite efter tvåkanalsförsteg men visste inte hur jag rent praktiskt skulle integrera ett tredje försteg i systemet.

En dag fick syn på att den butik jag brukar handla i hade en Advantage P1 på begagnathyllan, jag visste att det var ett bra försteg men inte så mycket mer. Efter att ha läst i tråden: http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=6299 (tack till signaturerna Audionet och Björn-Ola) förstod jag att det här var precis vad jag ville ha. Jag åkte hem och letade reda på High Fidelity 2/98, där P1 & A300 testades. Efter att ha läst omdömen som ”försteg i hästväg” och ”världsklass” var jag än mer övertygad.
Jag åkte och lånade hem försteget och tryckte i första skivan, Emmylou Harris ”Wrecking Ball”. Första intrycket var hur mycket mer detaljer jag hörde, det andra hur mycket bättre basen blivit. De problem jag tidigare upplevt med överdriven bas var som bortblåsta. Nästa skiva var Annalotta Larsson ”Jag ser dig i smyg”, förutom ovannämnda reagerade jag på hur mycket bättre hennes röst lät.
De här förbättringarna har varit genomgående för allt jag lyssnat på efter detta.

Den kritik som brukar framkomma avseende teckenfönster etc. anser jag vara befogad. Det är inte lätt att läsa från 3,5m.
Visst är det fränt med metallfjärr, men jag hade hellre sett att man lagt pengarna på funktionen. Det krävs oftast ett antal försök för att höja eller sänka ljudtrycket, mycket irriterande. Sonys fjärrar framstår som exemplariska i jämförelse med denna.

Jag har inte haft möjlighet att prova med balanserad koppling då den kabel jag beställde f.n. inte fanns på rulle i Sverige, en Neotech NA-012095 XLR 2,5m. Jag har alltså använt den tidigare nämnda Supra-kabeln. CD-spelaren jag använder är en Sony CDP-X303ES (från –94), den är inkopplade med en Neotech NA-012095 RCA 1,0m.

Den här uppgraderingen har även gjort att jag nu förstår en sak som hifi-recensenter brukar skriva. De skriver ibland att t.ex. ett slutsteg ställer stora krav på övriga delar av din anläggning och ”letar reda på allt som stör signalen” (typ!). Jag har bl.a. läst detta om andra slutsteg från Dynamic Precision.
Det är ju precis vad jag upplevt! Med de billigare slutstegen upplevde jag aldrig problemet med basen, de framkom med DP-steget. Efter byte av försteg var problemet borta, det tolkar jag som att det var DP-steget som gjorde denna nackdel hos de andra förstegen tydlig.

Om det är av intresse så betalade jag 7000kr för min P1. Med tanke på förbättringen anser jag att det vara ett fynd. Jag tycker även mina Mirage M5 är ett par fantastiska högtalare, med tanke på hur mycket bättre de blivit med bättre elektronik. Dock hägrar ett par M3si nu!

Det blev långt det här. Jag hoppas dock att ni, som jag, tycker det är bra att få en bakgrund för att förstå skillnader och vad man jämfört med.

Erik Nyström
Mitt system eller här

Edited by - Mirage on 2003/01/01 04:14:29
Go to Top of Page

Pelle
Member

417 Posts

Posted - 2002/12/30 :  22:02:50  Show Profile Send Pelle a Private Message

I Advantages försvar måste jag lägga till att jag aldrig har haft problem med höjning/sänkning/byta spår o.s.v med metallfjärren till min CD1:a/I200. Jag kan rikta fjärren precis vart som helst.


[Audio Aero] [Audio Research] [inga högtalare]
Go to Top of Page

prodigy
Starting Member

37 Posts

Posted - 2002/12/30 :  22:20:48  Show Profile Send prodigy a Private Message
Körde tidigare P1an och var mycket nöjd. Diskuterade med Bladelius lite på Arken 2000 och han tyckte att jag skulle behålla min P1a och fokusera på uppgradering till M300 (från A300). Följde dock inte hans råd (inte alls beroende på att jag inte höll med utan för att jag kom över en S2a). Jag har därför kunnat jämföra S2 kontra P1 och mina intryck är som följer efter sammanställningen av min utrustning:

Sony SCD-1 (SACD/CD)
Advantage S2/P1
Advantage A300
Advantage DAC-1 (Till Salu)
Mirage M3Si/Martin Logan Prodigy
MIT Proline Balanserade Signalkablar (Till Salu 2m/1m)
MIT MH750 Shotgun (Till salu)

P1:
Neutralt ljud, Musikalisk, svängigt, bra med kanalvis inställning av ingångsnivå (möjliggör jämförelser mellan olika signalkällor utan att intrycken färgas av olika ljudtryck), knepigt handhavande-Ja-men detta till stor del beroende av den komplexitet/kapacitet som ges,kör alltid alla displayer släckt eftersom jag lyssnar och inte tittar på musiken varför läsbarheten på långt håll inte bekymrar mig.

En sak bör nämnas: Om dina signalkällor innehåller mycket "DC-komponenter" kan man vid övergång till vissa "volyminställningar", (i mitt fall 36 och 41) få ett lätt knäpp ut genom högtalaren (oftast bara i ena kanalen). Detta beror på den ingångskoppling (spänningsdelare utan hård filtrering) som valts vid konstruktion av P1an. Anledningen är fokus på bra ljud och enligt Bladelius kan man få bort det lilla knäppet med en liten kondensator...på bekostnad av välljud. Nej tack! Jag hade inga stora problem med detta under min tid som användare.

Enheten låter bäst i balanserad driftsättning (som alla Advantage produkter jag provat), men skillnaden är marginell och kan säkert överkommas av att du köpt en bättre obalanserad kabel än jag använde på den tiden i mitt system.

Jag var både helnöjd och begeistrad ägare till P1an. Mina varmaste rekomendationer (och gratulationer om du redan köpt den)!

/Peter


Prodigy
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000