HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 XTZ vs B&W o KEF
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

80-talet
Member

362 Posts

Posted - 2008/10/05 :  17:48:24  Show Profile Send 80-talet a Private Message
jag ställer mig också lite frågande till att det är olika lådor till "samma" högtalare!? t ex ingen avfasning på kanterna på de med faner... skulle inte det potentiellt kunna påverka ljudet?

eoJeud
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2008/10/05 :  18:48:40  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
quote:
På vilket sätt verkar det vara folie ?
(Det är Faner)


Ber om ursäkt Zalve om jag trodde fel , min teori kom ifrån bilder där jag tycker mig se att ytan hade träojämnheter som såg "konstgjort" ut. Tycker fortfarande att det ser ut som plastfolie, men om det är äkta träfanér så bockar jag och bugar för XTZ:s förmåga att baka in så mycket fina komponenter och byggkvalitet i en högtalare till det priset!

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2008/10/05 :  19:40:56  Show Profile Send U1 a Private Message
Synd bara att testen hade så många faktafel.

XTZ är riktigt intressanta, skulle vara kul att höra dessa.
Go to Top of Page

Slinger
Member

50 Posts

Posted - 2008/10/05 :  21:18:07  Show Profile  Visit Slinger's Homepage Send Slinger a Private Message
Dessa verkar ju vara mycket intressanta. Undrar hur de står sig mot tex mina Quad 12L?

www.kanonfilm.se
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/10/05 :  22:53:30  Show Profile Send gcs a Private Message
Är verkligen XTZ High end och hur står sig 99.38 mot mina nuvarande högtalare?
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2008/10/05 :  22:58:27  Show Profile Send ztenlund a Private Message
quote:
Är verkligen XTZ High end

Vad är High End?
Ett flertal trådar under åren har visat på att det verkligen inte finns någon gemensam definition.
Personligen hävdar jag att det är ett urvattnat marknadsföringsbegrepp som klistras dit på allt mellan himmel och jord. Det säger ingenting om produkten alls utom möjligen (i kombination med priset) hur marknadsföringsavdelningen, eller motsvarande, vill framställa produkten.
quote:
hur står sig 99.38 mot mina nuvarande högtalare?

Nu undrar jag ju förstås hur "vi" ska kunna veta det?

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

widescreen4
Member

264 Posts

Posted - 2008/10/06 :  00:09:05  Show Profile  Visit widescreen4's Homepage Send widescreen4 a Private Message
High End är det som är helt utan kompromisser, där det inte sparas i någon ände.

Alltså XTZ är inte efter konstens regler.
Go to Top of Page

kentkreitler
Member

654 Posts

Posted - 2008/10/06 :  07:49:31  Show Profile Send kentkreitler a Private Message
Det gick åt helv... Vi hann aldrig bära högtalare och stärkere i helgen. Kan bli ett nytt försök under veckan.

Almost cut my hair
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2008/10/06 :  08:55:09  Show Profile Send edison a Private Message
widescreen4:
Finns ju inga prylar som inte innehåller någon kompromiss, så i såfall existerer inte någon hi end.

Vad som är hi end är i min mening ung så som ztenlund beskriver det: en mktt flytande "stämpel" som ofta används av den som tillverkar/säljer men som eg inte kan säga särskilt mkt om en produkts verkliga egenskaper relativt andra produkters.

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/10/06 :  09:20:03  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Vad är High End?

Ja det var ju det som är det roliga. High end betyder olika för olika människor som t.ex för de som hänger på Euphonia.se. Där är det tror jag prislappen, märket och design som är avgörande.
quote:
hur står sig 99.38 mot mina nuvarande högtalare?

Jag har hört flera av XTZ´s modeller och jag tycker att dom låter mycket bra för sin storlek. Men jag vill hävda att stora högtalare låter avsevärt mycket bättre. Och då typ dom för ett tag sedan omtalade Tannoy eller B&W 800 serien eller ännu bättre är de större nya och äldre modellerna från JBL typ 4345 eller 4350.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2008/10/06 :  13:06:28  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Vad är High End?
Ett flertal trådar under åren har visat på att det verkligen inte finns någon gemensam definition.
Personligen hävdar jag att det är ett urvattnat marknadsföringsbegrepp som klistras dit på allt mellan himmel och jord. Det säger ingenting om produkten alls utom möjligen (i kombination med priset) hur marknadsföringsavdelningen, eller motsvarande, vill framställa produkten.

Instämmer! Tex så har många av mina absolut bästa ljudupplevelser kommit ifrån riggar i helt olika prisklasser, ifrån ganska lite till jätte mycket.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2008/10/06 :  14:50:52  Show Profile Send bearwik a Private Message

De nya 99.26 i valnöt är ju riktigt snygga.

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2008/10/06 :  21:30:49  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
En trevlig test, ursprungstexten var på norska men jag föredrog den engelska varianten, nio sidor att läsa allt som allt. Slutklämmen lyder:

quote:
For the first time I find it necessary to give a reviewed product top score.


http://avforum.com/forum/showthread.php?t=857

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2008/10/07 :  12:23:56  Show Profile Send bearwik a Private Message
Det testet gjorde ju inte att man blev mindre sugen! Zalve, när kommer XTZ till Stockholm?

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2008/10/08 :  10:28:38  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Det testet gjorde ju inte att man blev mindre sugen! Zalve, när kommer XTZ till Stockholm?

Undrar om de har några sådan tankar i huvudtaget. Om man nu får tycka lite så borde XTZ tjäna rejält i längden på att få fler försäljning ställen än bara i Örebro och Torup.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2008/10/08 :  11:42:42  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
FBK: XTZ säljs även i Luleå.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2008/10/08 :  12:41:19  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
FBK: XTZ säljs även i Luleå.

Står inget om det på hemsidan Zalve, men bra att det blir fler försäljnings ställen

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Mschill
Member

420 Posts

Posted - 2008/10/08 :  15:57:45  Show Profile Send Mschill a Private Message
Vill bara tacka Zalve och XTZ för en superb service.Bakgrunden till denna komplimang är att ett av mina Bas/mellan element skrapade lite, pratade med Zalve och XTZ sedan fick jag ett nytt element skickat till mig dan efter, Det är service det.

Tack och bock XTZ.

//Schill

Snurrar, blänker och transporterar ljud, om den inte var platt kunde man tro det va Gud.
Go to Top of Page

Jimmy
Member

245 Posts

Posted - 2008/10/08 :  16:15:55  Show Profile Send Jimmy a Private Message
det finns inget som är bra med dem...

hade att par xtz hemska var ordet--..

lika tröga som sirap i ljudbilden.


inte min melodi direkt..
Go to Top of Page

Mschill
Member

420 Posts

Posted - 2008/10/08 :  16:44:06  Show Profile Send Mschill a Private Message
Tråkigt att du känner så, Men att det inte finns något bra med XTZ är att dra det långt. Jag är grymt nöjd med vad mina 99.26or presterat så här långt. I det rum jag har dom i målar dom upp en ljudbild som jag inte har hört tidigare av de högtalare jag haft här (DALI Ikon6, CW SAT-6, KEF iQ3 mm.) De som kommer närmast är Ikon6 men de når inte ända fram. Sen kan du specificera VILKA XTZ du hade hemma?? dom har och har gjort en del modeller.

//Schill

Snurrar, blänker och transporterar ljud, om den inte var platt kunde man tro det va Gud.
Go to Top of Page

educk
Member

316 Posts

Posted - 2008/10/08 :  17:26:57  Show Profile Send educk a Private Message
ja de är synd att höra jimmy att de inte föll dig i smaken. smaken är ju som baken. mina xtz 99 w2mt tyckte jag var riktigt bra om man kollar till priset. men de blev riktigt bra med bra elektronik. med ett electrocompaniet steg blev basen torr å go. hade ett rotel innnan detta å de var natt å dag. visst mellanregistret var lite tillbakadraget men för de pengarna så var de bra.

denna nya serien har jag bara hört på mässa men jag antar att de inte gjort dem sämre.

Ljudrättsaktivist

arcam cd82 - Plinius M16 - Electrocompaniet AW60FTT - Martin Logan Vista
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2008/10/09 :  20:53:04  Show Profile Send Snoop a Private Message
Har en liten fundering huruvida vilken lösning som ger mest väl ljud?

1. XTZ 99.26 + XTZ 99W12
2. XTZ 99.36
3. XTZ 99.38

vilken av dessa 3 tror ni man kommer att få bäst ljud genom?

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio


Edited by - Snoop on 2008/10/09 20:55:19
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2008/10/09 :  21:35:44  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Om det bara är bäst som gäller, så vet jag vad svaret är,
men nu skulle vi gissa, så då vet jag inte...


"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2008/10/09 :  21:45:18  Show Profile Send Snoop a Private Message
Det jag själv tror är att 99.38 ger bäst ljud, men sedan är jag lite kluven vad som är näst bäst, vad tror ni andra?

Några priser på 99.38 vill du kanske inte släppa Zalve?

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2008/10/09 :  22:18:04  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Jodå,, Riktpriset blir 14000:- för 99.38

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.99 sekunder. Snitz Forums 2000