HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kabeltestet i senaste Hi-Fi&Musik...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/09/12 :  08:56:21  Show Profile Send OcA a Private Message
Någon mer som läst kabeltestet i senaste HF&M?

Jag tyckte det var bitvis riktigt intressant!

Det som lite grann ligger och surrar i bakhuvudet är att skribenten säger emot sig själv hela tiden.

När olika kablar testas så testas de mot "referenskabeln" som är en riktigt, riktigt kort bit av tex Supra Ply eller annan grov ledare av no-name typ.

I alla - och då menar jag alla - deltester oavsett om det är Transparent, Nordost eller annat märke är de aldrig bättre än referenskabeln! Det står klart och tydligt i texten.

Signalkabeltesten är samma sak där. Ingen snok är bättre än referensen. Dessutom står det att skillnaderna mellan de olika kablarna är nära nog noll när man kör balanserat?!

I slutklämmen skriver man glatt att det är värt att lägga extra pengar på bra kabel som passar till ditt system, men jag skulle nog i så fall köpa billiga XLR (om man nu har möjlighet att köra balanserat), eftersom det vid balanserad drift inte hörs nån skillnad (enl. HF&M) på kablarna och sedan ha extremkorta Supra Ply mellan slutsteg/stärkare och högtalare. Det förefaller som att 10cm Supra Ply slår 18.000kr Nordost på fingranra vad gäller det mesta...

Ett riktigt märkligt och på alla viss motsägesefullt test som jag blev väldigt förvirrad av att läsa.

Någon annan som tolkat som jag, eller på annat sätt? Vore intressant att diskutera utan att vi behöver bli osams om märkeskablars vara/icke-vara.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2008/09/12 :  09:26:35  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Jag håller för min del inte med testaren åsikter när det gäller Transparent. Här testar de Transparent Plus och tycker att den låter relativt lik en annan Transparent som jag vet är Ultra.

Jag bytte för en tid sedan upp mig från Super som ju är steget över Plus och tycker helt klart att detta var värt pengarna.

Nu skall man ju, som inom allt annat, se testarens åsikter endast som en åsikt i mängden men eftersom det gäller en tidning som läses av många så blir det ju ändå ett annat ljus över testerna.

Sedan när del gäller prisvärdhet så kan som jag ser det endast köparen själv bedöma om det är värt pengarna.

Jag känner dock folk som är av den åsikten att när man använder balanserad överföring så finns det inga skillnader mellan kablar vilket jag inte delar. mvhKristofer
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/09/12 :  09:34:16  Show Profile Send OcA a Private Message
Håller med i mycket av det du skriver.

Jag har dock aldrig provat att köra med extremkorta högtalarkablar. Man kanske borde prova?

För egen del kan jag höra skillnad på kablar, men om det är till det bättre eller sämre är ju alltid en smak- och prisfråga.

Vet att en kompis till mig provade en billig XLR från Klotz mot en silver XLR och hörde ingen skillnad, så det kan säkert stämma...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/09/12 :  10:26:13  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
eftersom det vid balanserad drift inte hörs nån skillnad (enl. HF&M)
Nu vet ju inte jag hur dom uttryckte sig i tidningen men om dom varit lite smidiga hade dom sagt att dom upplevde små eller inga skillnader vid balanserad drift i systemet man använde, att skriva det som en sanning blir helt fel. Att balanserade kablar skulle vara mindre känsliga ang ljudskillnader har dock jag aldrig upplevt.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/09/12 :  10:38:50  Show Profile Send OcA a Private Message
Har inte tidningen framför mig, men jag kan kolla det när jag kommer hem. Jag tolkade iaf deras text på det viset som jag skrev i första inlägget.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000