HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 AC adapter funderingar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2008/09/11 :  20:14:03  Show Profile Send B-200 a Private Message
Hej köpte precis en Densen DP drive och till den skall man koppla en AC adapter.

Det finns en uppgradering man kan göra till denna Dp drive och det är en ny nätdel som man kan köpa till för 1000 kronor (den heter XS).

Dock undrar jag huruvida AC adaptrar kan påverka apparatens påverkan på ett stort sätt.

Jag har under tiden lärt mig att desto större nätdel desto bättre är det men varför är det så?

Som denna Ac adapter jag har nu, den har denna info:
AC adapter Type: FW 6199
Input 230v~/50Hz/20,8mA/4.8VA
Output 18V~/160mA/2,88V

Och kontakten ser lite småkonstig ut med. Har inte den runda med metall på utan är lite i plast med 2 små hål i.

Hur skulle en bättre AC adapter se ut specifikationsmässigt och varför är den bättre?

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2008/09/12 :  09:20:50  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Du skulle kunna kolla specarna för uppgraderingskitet och jämföra ev avvikelser.

En gissning är nog att uppgraderingen består i ungefär samma specifikationer, men med mer VA på trafon, mer µF och förmodligen stabbad försörjning med lägre rippel.

Många menar på att en större kapacitetreserv på strömsidan ger positiva ljudliga resultat. Lågt rippel med stabil matning är ju eftersträvsamt. Batteridrift kanske?
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2008/09/12 :  10:03:16  Show Profile Send B-200 a Private Message
problemet är att specarna för uppgradeingskitet är svårfunna. Jag har inte lyckats att finna dem. Men jag har en fundering av batteridrift vid användning och uppladdning när den inte används. Har sett det någonstans på ett riaa och det lät intressant.

Men i första hand blir det nog en rejäl nätdel att ersätta den nuvarande. Får nog lägga ut ett bygge av nätdel till någon kunnig för om jag gör det brinner det nog före eller senare.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel

Edited by - B-200 on 2008/09/12 10:05:34
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000