HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 DHT "kvasi-SE" med nättoroid
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 7

BddB
Medlem i AÖ

231 Posts

Posted - 2008/10/03 :  21:40:02  Show Profile  Visit BddB's Homepage Send BddB a Private Message
Men, vart tog schemorna vägen ?????????

http://bennspcb.se
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2008/10/03 :  21:44:50  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Det vet bara Revintage
Schemat till min varant finns på diyaudio,se länk på sid 5.

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2008/10/03 :  22:10:28  Show Profile Send Lord a Private Message
quote:
(vad menade du Lord? det här är faktiskt..)

Någon mystisk substans har gjort synen sämre......
det skall var "det här är faktiskt intressant"
Som Fuling är inne på sätt ett par matchade motstånd på jordsidan på varje ben, så kan du mäta den faktiska strömen genom varje halva eller ochså skillnaden på ett mer tillförlitligt sätt.

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning

Edited by - Lord on 2008/10/03 22:11:23
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2008/10/04 :  07:49:06  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message

En bild till maal

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2008/10/04 :  09:54:51  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Trafosar på väg till en ny version
http://se.rs-online.com/web/search/searchBrowseAction.html?method=getProduct&R=2239373#header


Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

maal
Member

791 Posts

Posted - 2008/10/04 :  10:14:46  Show Profile Send maal a Private Message
Hoppsan! Jag hade en bild av något du hade snickrat ihop lite hastigt, men så fel jag hade. Det är ju riktigt stiligt . Jag lyfter på hatten!
Själv försöker jag få ihop mitt EL84 push-pull steg...

DIY och rör.
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2008/10/04 :  13:57:16  Show Profile Send ludo a Private Message
quote:
Jag är lite osäker på hur jag ska mäta balasen i trafon.


Den säkraste metoden vore att koppla en distortionsmeter och justera strömmarna för lägst dist.
Men annars skulle man kunna mäta spänning över katodresistorn på ena sidan och en dummy resistor i serie med kollektorn på tredje trissan (enligt mitt senaste schema) på "andra" sidan.

Sen tycker jag att man får bestämma sig om man vill bygga en SE förstärkare eller en PP förstärkare.
Det ni har byggt ser ut som ett mindre bra PP-steg där de bägge signalhalvorna försärks med olika rör (med allt det innebär) och olika mycket pga olika förstärkartopologier - gemensam katod för trioden och gemensamt galler för pentoden (... förutsätter ac-koppling mellan de bägge rören som i ert senaste schema).

Vill man bygga ett SE-steg med en billig toroid nättrafo så vill man väl bara skicka ren dc-ström (utan ac komponent) i trafons andra primärlindning för att förebygga mättnad?

Och vill man bygga ett PP-steg så bör man väl välja rör som är av samma typ, som är matchade och som jobbar exakt lika?

Vad är det ni försöker bygga egenligen? Vad är "planen"
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2008/10/04 :  15:35:47  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Jag får ta och önska mej en distortions meter i julklapp
Ge mej några ledtrådar vad jag ska lyssna efter när det gäller distortion.
Jag har försökt koncentrera mej på röster och sss ljud,cymbaler,piano.
Jag kan utan problem höra alla instrument och deras placering.
Om disten blir för hög vad i musiken drabbas?

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/10/04 :  16:53:40  Show Profile Send reVintage a Private Message
Hej Ludo!

Nu har du retat upp Surgubben rejält!

Du är ute på väldigt tunn och hal is när kräver att vi ska bestämma oss om PP el. SE, det har du faktiskt inte ett dugg med att göra!

Först och främst vet du ju inte ens exakt hur förstärkaren är kopplad.

Sen bör du nog också ta och fräscha upp dina Spicekunskaper så att du inser hur fel du har redan på det teoretiska planet! Vad jag vet så har du bra kompetens för att klara det!

Jag hade aldrig släppt konstruktionen till hoktuna för protobygge om den inte varit bra på papperet(läs Spice). Fö bygger Spice på vedertagna matematiska funktioner av både passiva och aktiva komponenter. Det säger inte sanningen men kan ge fingervisningar. De modeller jag använder ger fö förbluffande överenstämmande resultat med verkligheten. Bättre än om man själv sätter sig och räknar och dessutom mycket bekvämare!

Konstruktionen bygger fö på att använda en asymmetrisk self-split där "slaven" har högre branthet än 6B4an. Dessutom är det viktigt att ha en slav som har minst lika stort utstyrningsområde som trioden.

Ang. temperaturstabiliteten så vill jag också upplysa herrn om att den är mkt god från 25-70grader och så långt upp ska spegeln ändå inte jobba. Glöm inte heller att en rörförstärkare generellt ändå normalt sett behöver ca 1 timme på sig för att spela bra, så allt hinner definitivt stabilisera sig.

Kan erkänna att jag reagerade som du när jag smakade på ursprungsidén.

Vi utmanar dig på duell, handsken är kastad!

Bygg en förstärkare som lämnar minst 5W/8ohm med nättoroid som OPT och ett 2A3/6B4G så ska vi gärna jämföra. Det är mycket möjligt att du kan göra något ännu bättre och då är mycket vunnet!

Och vad är din "plan", att snacka ner en intressant konstruktion i vardande.

Ni övriga (och naturligtvis Ludo):
Sitter i Karlstads häkte*. Om jag kommer ut innan kvällningen väntar Värmlandsoperans uppsättning av Puccinis "La Bohème", http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2205&a=812727.

*Numera omgjort till mysigt hotell.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2008/10/04 17:34:15
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/10/04 :  17:27:29  Show Profile Send reVintage a Private Message
I proton bör skillnaden i potential mellan primärens lindningar ligga inom 50mV, värre är det inte!

Hoktuna: Kommer ut i veckan så mäter vi dist.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2008/10/04 :  18:27:17  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Nu skiljer 1-2mv mellan halvorna.
Sätter man fingret på en av trissorna rusar det iväg och blir 5-10mv skillnad.
Primär resistansen är 43R B+ 272V hur stor är då skilnaden i ström om det skiljer 2mv?
Spänningsfallet över primären är 2,12V.

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se

Edited by - hoktuna on 2008/10/04 19:11:44
Go to Top of Page

maal
Member

791 Posts

Posted - 2008/10/04 :  19:25:14  Show Profile Send maal a Private Message
All heder och respekt till reVintage och hoktuna . Jag har läst tråden med stort intresse. Mina kunskaper om rör är starkt begränsade så det har varit riktigt lärorikt. Att skapa välljud med en lite summa pengar är väl bland det roligaste man kan göra som DIY-are . Ös på gubbar .

DIY och rör.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2008/10/04 :  22:01:46  Show Profile Send pix a Private Message
quote:
Hoktuna: Kommer ut i veckan så mäter vi dist

Revintage, Berätta gärna hur ni går tillväga. Har du en dist-analysator eller en bra generator och specktrumanalysator?
Fö, tycker jag idéen är spännande, just för att det är en ny idé (för mig i alla fall). Målet är väl inte att bli "state of the art" utan att testa något nytt?
Kör på grabbar



"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2008/10/04 22:23:16
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2008/10/04 :  22:46:10  Show Profile Send scorpion a Private Message
Oj då ! Den här tråden borde jag ha läst innan det bar av till Lista med Ae IB15. Då hade jag tagit med mig att par egna skivor, som nog hade hjälpt mig att bilda en lite säkrare uppfattning ang förstärkar-ljudet. Och när vi lyssnade så visste jag inte heller att jag var apostroferad att uttala mig om det jag hörde. Om rör vet jag så lite att jag absolut inte kan säga något om konstruktionen.

Emellertid det första som jag tog upp med Hoktuna, när vi hade burit upp IB-elementen i lyssningsrummet och jag tittade mig omkring, var att "de där utgångstransformatorerna ser ju ut som vanliga nättranformatorer ?" Och höll på att stoppa fingarana i en något lösdrivande elektrolyt, men jag klarade mig. Svaret var ju att det var precis vad det var.

Jag kan intyga att steget är helt dödstyst även vid fullt volympådrag i förförstärkaren. Inte illa. Sedan spelade vi.

Jag har hört hoktunas multicellhorn ett par gånger tidigare, i Stockholm och Göteborg men nu lät de definitivt bättre. Kanske inte så konstigt. Mitt tidigaste intryck var att jag tyckte att de kanske kom bäst till sin rätt när det fick lägga ut en solid 'ljudbarriär' med lite tryck. Det var framförallt i Stockholm som jag hann lyssna mer ingående och det är ju också lite svårt att komma ihåg riktigt hur det lät.

Nu spelade vi emellertid lite mer varierad musik med mycket vokala inslag. Det lät, tyckte jag genomgående bra, både vid lägre och högre volym. Framförallt tyckte jag att stereobilden hade djup, bra definition och helt stabil placering av både instrument och sångare. Det fanns inget att klaga på i röstdefinition och klangbild oavsett vad som snurrade på skivtallriken eller i Wadia-spelaren Det var helt enkelt bara att luta sig tillbaka, stampa takten och njuta.
När resultatet verkar bli så här intressant så är det ju kul att konstatera att experimentera måste man för att kunna få fram något nytt.

/Erling

OB ... cd

Edited by - scorpion on 2008/10/04 22:52:58
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2008/10/04 :  23:04:51  Show Profile Send Lord a Private Message
Jag vet inte vem som har mest rätt eller fel för den delen, men jag tycker diskussionen har ramlat ner på sandlådenivå !!!!

Skärpning !!!


En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7806 Posts

Posted - 2008/10/05 :  00:20:55  Show Profile Send Fuling a Private Message
Mina (något lördagkvällsluddiga) synpunkter på det hela:

* Det är skitfint att folk ägnar tid åt att prova nya lösningar som ligger i allmänhetens intresse!

* Det faktum att en 6B4G ger med än "lagstadgade" 3,5W antyder att kopplingen arbetar i PP.

* Ska man köra PP så borde man (enligt min trånga skalle) kanske köra med samma rör i båda faserna...? Jag kommer dock inte att börja grina om jag blir motbevisad här.

Generellt tycker jag att tonfallet helt plötsligt blev lite hårt i tråden, det handlar trots allt inte om världspolitik utan om att definiera funktionsssättet (SE eller PP) hos en bevisligen redan (väl) fungerande kopppling.
Jag tänker på hur pers. 1 verkar reta upp sig över att pers. 2 kommer med ett rent tekniskt ifrågasättande, vilket jag tycker är helt sunt. Det handlar som sagt om en gemensam hobby där vi bör/måste tåla att våra idéer ifrågasätts av andra.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

Edited by - Fuling on 2008/10/05 00:49:26
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2008/10/05 :  08:38:26  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Jag hoppas vi kan spåna vidare om detta koncept och att nån mer kan slänga ihop en testkoppling(läs,fuling,lord,ludo,pix,eller nån)
Michael Koster på diyuadio skriver..

Congratulations Hoktuna and Lars!

You have a working push-pull signal-mirrored amplifier.

The bypassed current mirror may be a very good solution to DC
balance and AC drive. I look forward to some measurements.

It looks like you're working into about 11K anode-anode based
on the transformer ratio. What's your output at OPT saturation?

Also, a great use of a pentode, pushing current around under the
control of a DHT.

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/10/05 :  11:37:40  Show Profile Send reVintage a Private Message
quote:
Jag tänker på hur pers. 1 verkar reta upp sig över att pers. 2 kommer med ett rent tekniskt ifrågasättande, vilket jag tycker är helt sunt.


Det handlade inte om det, Fuling. Det var inte jag som "retade up mig" Det var ett svar i samma ton som person 2 som, på ett i mitt tycke arrogant och pekpinnemässigt sätt, krävde att vi skulle bestämma oss om vad vi skulle bygga , SE el. PP! Dessutom var hans tekniska ifrågasättanden, också i mitt tycke och i sammanhanget, inte helt relevanta. Jag har inget alls emot person 2, tvärtom tycker jag att han vanligtvis har mycket initierade och kunniga inlägg. Ev. kan allt bero en krock mellan grus- och rör-tänk.

Som synes ändrade jag namnet på tråden till kvasi-SE efter att MatsT missförstått mig. När tråden började var det faktiskt en SE som gällde, men under resans gång förändrades konstruktionen bl.a efter ihärdigt dikuterande med bl.a. kenpeter, Elias och M. Koster på diyaudio.

Anledningen till att jag kallar det kvasi-SE är att, som tidigare nämnts, konstruktionen har ett jämnt fallande övertonsspektra som SE till skillnad mot PP som har undertryckta jämna övertoner. Jag också benämnt konstruktionen "asymmetrisk self-split" vilket med önskvärd tydlighet visar att jag talar om en variant av PP(som iofs inte beter sig som en sådan). Denna konstruktion kan ej heller på något sätt fås att arbeta i Klass-B eller AB vilket gör att den kan ifrågasättas som PP. Arbetssättet är snarlikt en Schmitt-fasvändare, jag har aldrig hört någon kalla den för PP.

Till syvende och sist handlar detta inte om den "perfekta hajänd förstärkaren". Det är en budgetkonstruktion som nu ev. visats sig ha bra ljudmässiga kvaliteter!

Eftersom det nu tjafsats lite väl mycket, kommer jag inte att publicera fler kretslösningar på detta tema. Fortsätter ist med att bygga fler protovarianter för att se vart det leder.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2008/10/05 11:59:32
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2008/10/05 :  19:46:31  Show Profile Send pix a Private Message
quote:
Jag hoppas vi kan spåna vidare om detta koncept och att nån mer kan slänga ihop en testkoppling

Allt jag gör har en förmåga att ta 3år för att bli färdigt..
Men Erlings omdämme läser jag som att det var en lyckad demo
quote:
Jag kan intyga att steget är helt dödstyst även vid fullt volympådrag i förförstärkaren

Inget jag har lyckats med hittills
Hoppas du tar med steget till Uppsala Hoktuna, Jag tror vi är många som vill se och provlyssna
/Pix


"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2008/10/06 :  20:08:44  Show Profile Send jonasz a Private Message
Hade nöjet att lyssna på ett par låtar via Hoktunas anläggning i fredags. Jag vet ingenting vare sig om rörförstärkare eller multiceller men jag tyckte det lät väldigt bra med ett väldigt lättflytande (dynamiskt) välavvägt ljud! Hoktuna verkade lite ängslig över diskantnivån men jag tyckte den låg helt rätt i nivå. Tyckte också att perspektiv/tredimensionalitet var väldigt bra men det kan nog också tillskrivas det fantastiska rummet i tillägg till högtalare och förstärkeri!


You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2008/10/06 :  21:23:56  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Jonaz!
Mina 25 år som hantverkare gör att jag behöver lite eq i dom övre registren
Jag höjde cp16 superdiskanten liiiite.

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2008/10/10 :  05:03:20  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Lite mätningar gjordes igår
Drivsteget duger inte,hammond drosseln på 150H till 6c45 är nog inte menad för hifibruk.
Neråt 100hz började sinusvågen se eländig ut.
Det blev en hump på den uppåtgånde kurvan,om man ökade nivån till nära klipp så flyttade humpen till den nedåtgående.
Frekvensgången ser fin ut och den är jag inte orolig för.
Återkommer med moddat drivsteg.

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7806 Posts

Posted - 2008/10/10 :  10:42:50  Show Profile Send Fuling a Private Message
Två drosslar i serie och strömmen strax under 8mA, då funkar hammonddrosslarna klockrent. Till 6S45 hade jag dock valt en annan drossel som tål mer ström.
Om ni har runt 300V B+ tillgängligt så ska det väl gå bra med en CCS istället för drossel annars.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2008/10/10 :  19:35:47  Show Profile Send pix a Private Message
quote:
Drivsteget duger inte,hammond drosseln på 150H till 6c45 är nog inte menad för hifibruk.
Neråt 100hz började sinusvågen se eländig ut.
Det blev en hump på den uppåtgånde kurvan,om man ökade nivån till nära klipp så flyttade humpen till den nedåtgående.
Frekvensgången ser fin ut och den är jag inte orolig för.
Återkommer med moddat drivsteg.


Hoktuna, 150H är mer än tillräcklig anodlast för 6C45 (brytfrekvens runt 1,5Hz med ett Ra på 1400 Ohm)
Jag har 70H/18mA (ej Hammond) i mitt steg med 6C45 som driver.
Menar du att Hammond drosslarna är olinjära?
Prova med dina LL1660 med öppna sekundärlindningar.

Edit: Fast vid nämare eftertanke... Det var ju dyra trafos vi skulle undvika, sorry

Mvh
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2008/10/10 19:41:27
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7806 Posts

Posted - 2008/10/11 :  12:14:03  Show Profile Send Fuling a Private Message
150H är definitivt tillräckligt, men med två drosslar i serie halverar man kapacitansen och skjuter upp egenresonansen långt över det hörbara området.
Kanske inte relevant information i just det här sammanhanget men kanske intressant om man t.ex. håller på med gamla rör med högt inre motstånd och behöver väldigt mycket induktans på anoden.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page
Page: of 7 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000