HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Fråga angående filter i högtalare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2008/10/14 :  16:14:32  Show Profile Send dwain a Private Message
Hejsan. Jag har ett par proson reality 63mk2. Dessa är mina huvudhögtalare och jag är verkligen nöjd med nästan allt dom presterar. Då är frågan vad vinner jag på att uppgradera filtret?
Det filter som sitter nu verkar väldigt undermåligt när det gäller styrkan. Komponenterna är verkligen ruskigt klena. Där sitter större spolar i mina datorhögtalare hehe. Sen undrar jag finns det möjlighet att ändra på filtret så man kanske lyfter fram mellanregistret något?

Känns som att filtret blir duktigt varmt när man spelar ganska högt och att det inte bör bli det?

Zirro77
Starting Member

13 Posts

Posted - 2008/10/14 :  17:48:01  Show Profile Send Zirro77 a Private Message
Svårt att säga vad du vinner på det. Du måste isf ta reda på hur filtrets specifikationer ser ut, dvs Hur många Henry spolarna är på, Fahrad på kondningarna osv.... Sen kan du byta till komponenter med bättre kvalitet fast samma specifikationer, ska du ändra filterdesign blir det betydligt besvärligare

Ett filter har ju ingen "styrka" i sig utan serverar bara rätt frekvensregister till respektive högtalarelemnt. Har aldrig kännt på ett filter i drift, så där kan jag inte säga något säkert där.

Lycka till

Vad är en bal på slottet?
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2008/10/15 :  14:06:02  Show Profile Send dwain a Private Message
Okej men jag ska se om jag kan fixa ett schema över filtret. Det hade varit kul att se om det kunde bli bättre. Och om det är lönt. För känns det inte lönt så ska jag nog göra mig av med burkarna och fortsätta med mina diy-burkar istället.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2008/10/15 :  14:12:15  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Förändring eller skillnad uppnås lätt genom byte av komponentkvaliteer.

Att (med säkerhet) förutspå en förbättring kräver mer kunskap, tester och insikt.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2008/10/15 :  19:23:34  Show Profile Send dwain a Private Message
Kikade in nu i lådan. Filtret verkar inte alls vara av någon bra kvalite men samtidigt består det av väldigt få komponenter.

I basen verkar det bara vara en spole och i mellanregister diskant så verkar det endast vara 2 spolar 3 kondingar. Jag har svårt att tro att det kan bli mkt bättre om jag bytar till bättre kvalite. Kanske bättre att satsa på något annat? Jag har ju två andra projekt som kanske ger mer i utbyte?
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2008/10/15 :  20:48:10  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Jag bytte kondingar i mina gamla högtalare som jag hade sålt till en kamrat de gamla var e-lyter som byttes till plastfilmare Mcap tror jag att det var och det som hände var att de spelade jämnare över hela registret och att mellanregistret blev snällare innan var det lite vasst och spretigt. Min kamrat blev först besviken men idag är han väldigt nöjd över resultatet.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2008/10/16 :  20:09:57  Show Profile Send marens a Private Message
Det mesta som ändras när man "byter till bättre komponenter" är ju att filtrets överföring ändras.

Tex elektrolyter har högre inre resistans. Parallellkopplade elektrolyter utan serieresistorer kan ge en stor förändring på q-värdet i filtret pga den stora %:uella förändringen av dämpningen i kretsen.

Motsvarande för parallella (främst luftlindade) spolar som ser klena ut. Sätter man dit en fetare spole av samma värde och den inte har någon resistor kopplad i serie så får du ett annat q-värde i filtret.

I båda fallen blir q-värdena högre och är q-värdena redan lite höga så får du alltså toppar i frekvenskurvan. Har kontruktören brytt sig om att få ett bra fasförhållande mellan elementen så går den också åt skogen.

Det kan ju bli bättre också, men poängen är att man inte vet om man inte met.

Många billigare högtalare kan nog vinna en del på att filtret designas om från grunden med helt andra komponenter och filterfunktioner men det krävs ju att man är bra på att kontruera filter för att det ska ha en chans att bli bättre.
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/10/16 :  21:02:51  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Det kan ju vara värt ett försök i alla fall, jag moddade ett par Boston Acoustics Hd8 där jag bytte kondingar samt ersatte internt kablage som var av modellen sytråd. Jag dämpade även upp lådan lite till för att om möjligt få bukt med en envis höjning i basen. (Ska man byta internkablage bör man se till att inte byta kablar som tillhör filterkonstruktionen.) Roligt nog trillade jag över ett likadant par nästan gratis så jag fick tillfälle att jämföra moddat mot omoddat sida vid sida, den moddade var klart följsammare i basen samt att mellanregistret spelade mera öppet och bättre upplöst. Kul var det även om det mest var tänkt som ett experiment.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000