Author |
Topic |
|
EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr
3091 Posts |
Posted - 2008/09/09 : 20:10:47
|
Har just dragit in bredband till två av husets rum på övervåningen. Lätt som en plätt förstås när man har ett vindsutrymme så jag har bara grävt bort isolering, sågspån och borrat ned genom väggbandet.
Fast nu har jag källare, och bio/lyssningrummet är där nere och jag vill förstås också ha ett uttag där nere.
Någon som har en fiffig idé hur jag kommer ned genom väggbandet från insidan av en innervägg på övervåningen?
Tänkte, om det fanns någon stav/borrmaskin som man kunde triska in genom ett apparatdosehål och fortsätta borra nedåt.
En 2500 mm lång borr uppifrån vindan skulle förstås funka, men det blir ju problem med A) att få tag på en sådan, B) att plocka bort taket från huset så jag får ned den i väggen
En sak till. Jag skulle vilja ha ett uttag i ytterväggen vilken är fylld med isolering. Det var inte innerväggarna så det var lätta att hitta ned. Jag har fuskat och bara släppt ned lös kabel (det är ju ingen ström) och det går ju inte så bra genom en isolerad vägg.
Några tips hur man går tillväga med detta? |
/Jonas
|
|
Gordi
fd. Mikael_1979
1922 Posts |
Posted - 2008/09/09 : 20:21:37
|
quote: Någon som har en fiffig idé hur jag kommer ned genom väggbandet från insidan av en innervägg på övervåningen?
borra brevid och lista lite?
quote: n sak till. Jag skulle vilja ha ett uttag i ytterväggen vilken är fylld med isolering. Det var inte innerväggarna så det var lätta att hitta ned. Jag har fuskat och bara släppt ned lös kabel (det är ju ingen ström) och det går ju inte så bra genom en isolerad vägg.
fiska med tex ett vp-rör (funkar utmärkt) |
wHy r u here? ask yourself
|
|
|
EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr
3091 Posts |
Posted - 2008/09/09 : 20:25:24
|
Hm, känns som att trycka ned ett VP-rör bara skulle pressa ihop isoleringen till en kompakt klump längst ned i väggen, men vad vet jag. Sedan är det inte så högt i tak på vindan där jag ska ned, tveksamt om jag får ned ett 2m-nåt rör men det är värt ett försök.
Bredvid listen kändes inte så skoj, men visst skulle det gå att lirka ut kabeln ur väggen vid golvet och ned snett ned i väggbandet. Jag får nog försöka, kommer ju inte att synas och det man inte ser finns ju inte |
/Jonas
|
|
|
Gordi
fd. Mikael_1979
1922 Posts |
Posted - 2008/09/09 : 20:32:08
|
quote: Hm, känns som att trycka ned ett VP-rör bara skulle pressa ihop isoleringen till en kompakt klump längst ned i väggen, men vad vet jag. Sedan är det inte så högt i tak på vindan där jag ska ned, tveksamt om jag får ned ett 2m-nåt rör men det är värt ett försök.
kanske lättare att trycka upp röret? för du kan ju ha större håll på vinden än i väggen |
wHy r u here? ask yourself
|
|
|
d.ma
Member
233 Posts |
Posted - 2008/09/09 : 20:34:07
|
hej,,
det där med ytterväggen e enkelt,,, (kanske) testa att ta ett elrör (vp-rör) å gör en ytterst liten böj på det längst fram å styr in det i väggen samtidigt som du vrider en aning på det fram å tillbaks samtidigt som du styr in det,,det brukar funka.
det där andra,, du ska alltså från vindan å ned till källaren?? isåfall kan den enklaste vägen vara om du har ytterpanel går det att gå den vägen,, låssa en bräda å göm kabeln där bakom,, å sedan bara att borra igenom sockeln in i källaren,,,har själv gjort denna lösningen hemma has mig,,
MVH Daniel,,,// ""20 år i branchen som elektriker""
|
|
|
d.ma
Member
233 Posts |
Posted - 2008/09/09 : 20:38:17
|
åhå så att det hänt en del sedan jag börjde skriva,, det där med böjen fram,, är att du håller spetsen mot insida vägg just för att undvika pressa ihop isoleringen,, sedan om det e för trångt så ta kortare bitar å skarva /// D |
|
|
EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr
3091 Posts |
Posted - 2008/09/09 : 20:53:24
|
quote: det där andra,, du ska alltså från vindan å ned till källaren?? isåfall kan den enklaste vägen vara om du har ytterpanel går det att gå den vägen,, låssa en bräda å göm kabeln där bakom,, å sedan bara att borra igenom sockeln in i källaren,,,har själv gjort denna lösningen hemma has mig,,
Det funkar inte eftersom jag har Mexitegel, och sedan är det halvsoutterain så det är lättbetong från golvet övervåningen och ned.
Jag ska prova det där med VP-rör! ..och borra genom golvet. Faktum är att jag kommer att komma ned där ridån är och där är det väldigt enkelt att lossa en gips så är jag hela vägen upp mot parketten till övervåningen. Jag har inte ens orkat spackla skruvskallarna där |
/Jonas
|
|
|
EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr
3091 Posts |
Posted - 2008/09/10 : 22:23:35
|
Det gick inte så bra, ytterväggen har horisontella reglar mitt på väggen så jag kommer bara halvvägst. Däremot så drog jag ned kabeln på en liten stump innervägg som är hyfsat nära så det får duga. Ned till biorummet kom jag genom golvet som ni tipsade om
3 uttag i vardagsrummet, 1 i sovrummet och 1 i biorummet. Tjoho! Tack för tips.
Nu fattas bara att sätta in patchpanel, switch, uttag och tuta och köra |
/Jonas
|
|
|
|
Topic |
|
|
|