HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Hjälp med ett första projekt.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

widescreen4
Member

264 Posts

Posted - 2008/09/09 :  03:55:38  Show Profile  Visit widescreen4's Homepage Send widescreen4 a Private Message
Tänkte ge mig på lite DIY.

Jag vill hålla det ganska simpelt så jag vill köra med ett element.
Tanken är att det skall bli en stativare modell stor och basreflex på framsida.

Är inte på det klara med vilket program jag skall simulera i, försökte med WinIsd men den godtog inte parametrarna jag matade in.

Elementet är iaf Seas H1333 T18RE/XFCTV2http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=1083

Är jag helt ute och snurrar eller finns det möjlighet till välljud i detta element?

/wide

Edited by - widescreen4 on 2008/09/09 04:06:34

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2008/09/10 :  00:02:19  Show Profile Send Larsen a Private Message
Elementet du länkar till är inte ett element, utan två. Diskanten sitter i centrum av basen och är ett separat element. Du behöver därför konstruera delningsfilter till detta.
Välljud finns nog att få, men beror mycket på just filtret (och lådan).

EDIT: såg först efter att det finns ett filter att köpa. Då är frågan vad för låda just det filtret är designat för. Då de skriver "installationshögtalare", så kanske de menar att fälla in den i tex vägg och då är kanske filtret inte optimalt om man sätter elementet i en låda, men jag bara spekulerar, då infon på deras sida var mager.
Vet att detta element använts i byggen, så om du söker på nätet finner du nog något intressant.

EDIT2: hittade detta bygge, men såg att elementet inte är identiskt och då kan filtret återigen vara mindre optimalt:
http://www.humblehomemadehifi.com/USB.html

Har ingen koppling till varumärket Larsen

Edited by - Larsen on 2008/09/10 00:14:45
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000