HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Söker Bra Samlings CD Med Pink Floyd.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2008/09/08 :  16:01:01  Show Profile Send mace a Private Message
Hejsan

Jag var på väg att köpa echoes till min mamma. läge för en liten present

Tittade dock här först och det verkar som om ljudkvalitén lämmnar en del att önska

Hon har lyssnat in sig på ett antal LP här hemma och därför passar en samlings-CD bra.
Men ljudet får ju inte vara skunk!!

Några förslag??

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2008/09/08 :  16:25:23  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Jag tycker att live-dubbeln Pulse är ett bra alternativ. Ljudet bra och för mig så är "rätt" låtar med. DVDn ännu bättre förstås.

Men det är live så det kanske går bort för dig....

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2008/09/08 :  16:43:05  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Delicate sounds of thunder....men den är oxå live förvisso.

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

eclipse100
Starting Member

10 Posts

Posted - 2008/09/08 :  18:54:13  Show Profile Send eclipse100 a Private Message
Hej Mace!

Jag håller med Guy. "Pulse" är ett fantastiskt bra album. Ljudet är bra och det är LIVE. Inte skrammellive utan det låter verkligen bra. Köper du DV´n till henne får hon än bättre ljud, förutsatt att hon har en hemmabio. Då kan hon välja mellan att titta och lyssna. Showen är magnifik, jag aldrig sett något liknande.

Andra tips för mödrar som precis lyssnat in sig på Pink Floyd kan vara

"Amused to death" med Roger Waters. Ett av de bästa album som gjorts enligt mig. Min mamma gillade verkligen detta konceptalbum med fantastikt bra ljud.





Go to Top of Page

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2008/09/08 :  19:10:35  Show Profile Send Patrik a Private Message
Pulse om det är samlingsalbum. Annars kanske DSOTM eller Wish... fungerar?

[green]It's all about the music![/green]
Go to Top of Page

Freddie Boy
Member

704 Posts

Posted - 2008/09/08 :  19:37:18  Show Profile Send Freddie Boy a Private Message
samlings med Pink Floyd funkar kanske inte så bra, köp orginal skivorna istället....efter som deras skivor hänger i hop så kallade concept album så är det kanske bättre och höra hela albumen i sin helhet. Jag tycker inte om trumljudet på Pulse, så den hamnar inte så långt upp på min lista.

Länge leve Vinylen!
Because Sound Matters.
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2008/09/08 :  23:53:47  Show Profile Send edison a Private Message
"Delicate sound of thunder" är hur bra som helst både ljud- och musikmässigt!

Rekommenderar även liveplattan "The Wall live" från 1980-81", låter mkt bra och musiken...mums


SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2008/09/09 :  09:33:44  Show Profile Send Blue a Private Message
Pink Floyd är ett typiskt exempel på sådant som inte funkar att göra en bra samlingsplatta av, som någon sa. Precis som Frank Zappa. Och många andra.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2008/09/09 :  09:44:36  Show Profile Send mace a Private Message
Jag håller med Blue & Freddie Boy!!

Hela skivan snurrar

Men vem bestämmer över sin mor Det får nog bli En skiva, början på hennes samling

Och så lite live-skivor till mig, och en DVD kanske

TAAAAACK!
M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

eclipse100
Starting Member

10 Posts

Posted - 2008/09/10 :  11:13:44  Show Profile Send eclipse100 a Private Message
Hej!

Så sant, varje pink Floyd album är ju bäst i sina helheter.
men samlingsalbum, kan ju vara ett bra sätt att upptäcka och få mer smak. Jag själv upptäckte Pink Floyd när jag köpte "Pulse" Cd´n, tror det var 94. Köpte den bara för den blinkande lampan, visste inget om Pink floyd. Det blev upptakten till en ny musikera för min del. Sedan dess kunde jag inte riktigt få nog av Pink Floyd.

Har ingen personlig favorit bland de olika albumen men de jag lyssnat mest på i nummerordning är:

1. The Wall, låter fantastiskt på vinyl
2. Dark side of the moon
3. Pulse
4. Animals, tycker detta album är bland de bästa
5. Wish you where here
6. Delicate sound of thunder
7. Amused to death med roger Waters
8. Works

Annat tips är P-floyd konsert på Dalhalla eller i ladan.


Go to Top of Page

Freddie Boy
Member

704 Posts

Posted - 2008/09/11 :  18:17:14  Show Profile Send Freddie Boy a Private Message
jo det är väl så att deras mellanperiod är den bästa, Gilmour utan Waters är som McCartney utan Lennon. Har Amused to death med roger Waters på Vinyl, men har inte riktigt lyssnat in mej på den ännu, tycker nästan att The Pros And Cons Of Hitch Hiking är grymt bra efter The Final Cut som inte går och få in på en samlingsplatta, man vill bara höra mer.....

Länge leve Vinylen!
Because Sound Matters.
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2008/09/11 :  21:01:40  Show Profile Send shaft a Private Message
Skall man bara ha en så kan man ju ta "A collection of great dance songs" som har de största hittarna. Studioinspelad. Där började jag;-)
/Shaft
Go to Top of Page

Freddie Boy
Member

704 Posts

Posted - 2008/09/13 :  22:12:26  Show Profile Send Freddie Boy a Private Message
just det den glömde jag, har för mej att money ska vara en ny inspelad version stämmer detta, shaft.

Länge leve Vinylen!
Because Sound Matters.
Go to Top of Page

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2008/09/14 :  09:33:56  Show Profile Send bliss a Private Message
Ja, det stämmer Freddie!

Oh by the way, which one's Pink?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000