Author |
Topic |
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2008/09/08 : 16:01:01
|
Hejsan
Jag var på väg att köpa echoes till min mamma. läge för en liten present
Tittade dock här först och det verkar som om ljudkvalitén lämmnar en del att önska
Hon har lyssnat in sig på ett antal LP här hemma och därför passar en samlings-CD bra. Men ljudet får ju inte vara skunk!!
Några förslag??
M |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
Posted - 2008/09/08 : 16:25:23
|
Jag tycker att live-dubbeln Pulse är ett bra alternativ. Ljudet bra och för mig så är "rätt" låtar med. DVDn ännu bättre förstås.
Men det är live så det kanske går bort för dig.... |
Min anläggningstråd |
|
|
Mc Square
Member
3723 Posts |
Posted - 2008/09/08 : 16:43:05
|
Delicate sounds of thunder....men den är oxå live förvisso. |
Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt... -->Mitt system EoJeud - A better snack!
"220 volt för att det kittlar så skönt" |
|
|
eclipse100
Starting Member
10 Posts |
Posted - 2008/09/08 : 18:54:13
|
Hej Mace!
Jag håller med Guy. "Pulse" är ett fantastiskt bra album. Ljudet är bra och det är LIVE. Inte skrammellive utan det låter verkligen bra. Köper du DV´n till henne får hon än bättre ljud, förutsatt att hon har en hemmabio. Då kan hon välja mellan att titta och lyssna. Showen är magnifik, jag aldrig sett något liknande.
Andra tips för mödrar som precis lyssnat in sig på Pink Floyd kan vara
"Amused to death" med Roger Waters. Ett av de bästa album som gjorts enligt mig. Min mamma gillade verkligen detta konceptalbum med fantastikt bra ljud.
|
|
|
Patrik
Aston Martin
613 Posts |
Posted - 2008/09/08 : 19:10:35
|
Pulse om det är samlingsalbum. Annars kanske DSOTM eller Wish... fungerar? |
[green]It's all about the music![/green] |
|
|
Freddie Boy
Member
704 Posts |
Posted - 2008/09/08 : 19:37:18
|
samlings med Pink Floyd funkar kanske inte så bra, köp orginal skivorna istället....efter som deras skivor hänger i hop så kallade concept album så är det kanske bättre och höra hela albumen i sin helhet. Jag tycker inte om trumljudet på Pulse, så den hamnar inte så långt upp på min lista. |
Länge leve Vinylen! Because Sound Matters. |
|
|
edison
N.A.udiophile
2529 Posts |
Posted - 2008/09/08 : 23:53:47
|
"Delicate sound of thunder" är hur bra som helst både ljud- och musikmässigt!
Rekommenderar även liveplattan "The Wall live" från 1980-81", låter mkt bra och musiken...mums
|
SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300 (Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad. |
|
|
Blue
Member
2120 Posts |
Posted - 2008/09/09 : 09:33:44
|
Pink Floyd är ett typiskt exempel på sådant som inte funkar att göra en bra samlingsplatta av, som någon sa. Precis som Frank Zappa. Och många andra. |
Ett kungarike för en vevgrammofon. |
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2008/09/09 : 09:44:36
|
Jag håller med Blue & Freddie Boy!!
Hela skivan snurrar
Men vem bestämmer över sin mor Det får nog bli En skiva, början på hennes samling
Och så lite live-skivor till mig, och en DVD kanske
TAAAAACK! M |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
|
|
eclipse100
Starting Member
10 Posts |
Posted - 2008/09/10 : 11:13:44
|
Hej!
Så sant, varje pink Floyd album är ju bäst i sina helheter. men samlingsalbum, kan ju vara ett bra sätt att upptäcka och få mer smak. Jag själv upptäckte Pink Floyd när jag köpte "Pulse" Cd´n, tror det var 94. Köpte den bara för den blinkande lampan, visste inget om Pink floyd. Det blev upptakten till en ny musikera för min del. Sedan dess kunde jag inte riktigt få nog av Pink Floyd.
Har ingen personlig favorit bland de olika albumen men de jag lyssnat mest på i nummerordning är:
1. The Wall, låter fantastiskt på vinyl 2. Dark side of the moon 3. Pulse 4. Animals, tycker detta album är bland de bästa 5. Wish you where here 6. Delicate sound of thunder 7. Amused to death med roger Waters 8. Works
Annat tips är P-floyd konsert på Dalhalla eller i ladan.
|
|
|
Freddie Boy
Member
704 Posts |
Posted - 2008/09/11 : 18:17:14
|
jo det är väl så att deras mellanperiod är den bästa, Gilmour utan Waters är som McCartney utan Lennon. Har Amused to death med roger Waters på Vinyl, men har inte riktigt lyssnat in mej på den ännu, tycker nästan att The Pros And Cons Of Hitch Hiking är grymt bra efter The Final Cut som inte går och få in på en samlingsplatta, man vill bara höra mer.....
|
|
|
shaft
Member
524 Posts |
Posted - 2008/09/11 : 21:01:40
|
Skall man bara ha en så kan man ju ta "A collection of great dance songs" som har de största hittarna. Studioinspelad. Där började jag;-) /Shaft |
|
|
Freddie Boy
Member
704 Posts |
Posted - 2008/09/13 : 22:12:26
|
just det den glömde jag, har för mej att money ska vara en ny inspelad version stämmer detta, shaft. |
|
|
bliss
Member
681 Posts |
Posted - 2008/09/14 : 09:33:56
|
Ja, det stämmer Freddie! |
Oh by the way, which one's Pink? |
|
|