HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Digital Koaxial kabel?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Leif B
Member

1496 Posts

Posted - 2008/09/08 :  12:30:25  Show Profile Send Leif B a Private Message
Vad är skillnaden mellan en vanlig signalkabel och en digital koaxial kabel?
Är det någon märkbar skillnad rent ljudmässigt mellan dessa i syfte att föra över en digital signal från en Squeezebox till en DAC?

Jag anväder för närvarande en vanlig signalkabel men har inte testat någon digitalkabel.

Är det bättre att använda en optisk än en digital koaxial kabel?

Mvh Leif

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/09/08 :  12:33:29  Show Profile Send huzze a Private Message
Koaxial anses väl av de flesta vara bättre än optisk.

Skillnaden mot vanlig RCA-signalkabel är ju just att kabeln är koaxialt uppbyggd.

Ämnet har varit uppe ett par gånger, testa och sök
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/09/08 :  12:36:18  Show Profile Send huzze a Private Message
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=67230&SearchTerms=digitalkabel
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2008/09/08 :  12:41:01  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Det finns inget som säger att en "vanlig RCA-signalkabel" inte är koaxialt uppbyggd. Det förekommer olika varianter.
Digitalkabeln ska ha en impendans på 75 ohm om allting ska vara rätt, vilket det inte är sådär särdeles säkert att den vanliga analoga signalkabeln har.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Leif B
Member

1496 Posts

Posted - 2008/09/08 :  13:00:40  Show Profile Send Leif B a Private Message
Tack för länken huzze.

Undrar lite om det är värt att investera i en koaxial kabel?

mvh
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2008/09/08 :  13:04:11  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
Låna hem en från någon hifi butik och testa.. Det är det nog värt.. Såg att det fanns en till salu i säljes delen också, den kanske kan vara något..

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri

Edited by - j0akim on 2008/09/08 13:04:50
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2008/09/08 :  13:50:07  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message
LeifB: Du har väl gjort lött lite kablar tidigare!?

En bit RG-59 (av bra kvalitet) och två RCA-kontakter är allt du behöver!

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/09/08 :  15:02:14  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag håller inte helt med om att koaxialkabel är bättre än optiskkabel. Med en koaxialkabel kan man ibland men inte speciellt ofta få in yttre störningar iform av brum. Medans en optisk kabel är helt befriad ifrån sådant. I proffs sammanhang använder man en balanserad överföring och ibland också optisk. Den balanserade kallas för AES/EBU. Jag har provat och jämfört alla dessa tre och jag kan inte påvisa att det är någon skillnad i ljudkvalitet. Däremot så har det hänt några gånger att coaxialkabeln har börjat att glappa på grund av att skärmen har släppt i en av RCA-kontakterna.
Go to Top of Page

Leif B
Member

1496 Posts

Posted - 2008/09/08 :  17:11:34  Show Profile Send Leif B a Private Message
Det har påvisats att det ska vara skillnad mellan olika kablar även då det gäller digital överföring.
Ni som har hört detta kanske kan beskriva skillnaden mellan olika kablar?

Mvh
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2008/09/08 :  18:24:27  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
En kort förklaring på hur jag tycker att ljudet optisk/koax låter, är att med optisk kabel så låter musiken som att det är mer tryck i, nästan som loudness fast inte sådan skillnad, men liknande tryck. Koax lät för mig lite mer platt, tillbakadraget, men i slutändan mer behagligt.

Detta är dock inget jag har mätt och jag har inte gjort några raketforsknings tester utan jag har bara använt öronen..

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/09/08 :  18:39:16  Show Profile Send gcs a Private Message
För några år sedan jämförde jag olika kablar och jag mätte jitter på de tre olika. Det var ingen som helst skillnad mellan dom. Jag kollade frekvenskurvan med hjälp av rosabrus och sedan gjorde jag en likadan mätning med kablar som nu var 10 meter långa och då jag fick precis samma utslag som tidigare. Det var också någon eller några som påstod att det var ljudnivå skillnader mellan de olika formaten(AES/EBU, Spdif & Tos)eftersom det är en elektrisk skillnad på ut-nivån mellan AES/EBU och Spdif. Jag kollade det också och ljudmässigt så lät det precis lika starkt och dessutom likadant.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2008/09/08 :  18:54:10  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Bandbredden lär vara väldigt mycket större på en elektrisk förbindelse, rätt gjord, än med toslink.
Jag har använt separata dacar de senaste tio åren, och har testat många olika transporter. Det bästa ljudet har jag fått med elektrisk överföring. Men också det sämsta. Det är viktigt att man inte fuskar med den elektriska digitala utgången för då kan det låta riktigt illa.
En bekräftelse på att toslink är sämst är att man aldig hittar en sådan utgång på en jittermumsare.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/09/08 :  20:25:54  Show Profile Send gcs a Private Message
Jittermumsare förekommer inte i studiovärlden utan bara för hifi-konsumenter. Vad heter det på det engelska språket? Konvertrar som man använder i studion har vanligen alla tre typer av ingångar och numera också firewire som sedan konverteras till AES/EBU eftersom det ändå är den stora standarden. Jag har själv några produkter från TC elektronik som alla har alla tre formaten både in och samtidigt ut från alla tre formaten plus analogt balanserat. Jag vet inte vad du har lyssnat på för grejer men jag har då aldrig stött på något i min värld som har låtit dåligt. Jag läste för ett tag sedan en kommentar från Steve Hoffman just när det gäller det här med konvertering av digitala signaler. Han skrev att han inte hade hört någon konverter i sin värld som lät dåligt. Varför finns det inga professionella jittermumsare? På SVT, TV4 och SR skickar man digitala optiska signaler kors och tvärs i huset och utanför. Hur kan det nu komma sig att fiberoptik är det som numera används i en massa sammanhang?
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2008/09/08 :  21:41:04  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag menar cd-spelare med elektrisk digitalutgång som låtit dåligt som transport.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000