Author |
Topic |
|
marcus_ec
Member
2396 Posts |
Posted - 2008/09/05 : 11:15:11
|
Hej
Jag har fått min första Hifisvacka, visst jag lyssnar på musik. Men inte lika intensivt. Rätt skönt att bara lyssna utan att tänka på akustik och uppgraderingar hela tiden... Jag har fått ett till intresse.. Mountainbike! är ju skitkul! Rätt bra hobby, man får ju motion med. Så nästa gång blir det nog ingen hifi för pengarna utan en ny Cykel.
Så jag tuffar vidare, inga planer på att sälja för det kommer jag ångra bigtime i framtiden tror jag. Men det är klart! är ju snart vinter och slask igen.. Det kanske kommer igen.
Allt från mig! |
|
nahoj
Member
1542 Posts |
Posted - 2008/09/05 : 11:31:42
|
Efter första stabila vurpan kan det vara skönt att ha en schysst anläggning att lyssna till under läkprocessen |
Min hemsida/Blogg http://johanstephan.com/
|
|
|
marcus_ec
Member
2396 Posts |
Posted - 2008/09/05 : 11:37:37
|
haha
Skall snart inhandla SPD skor & pedaler. Då kanske det blir tid att njuta. |
|
|
Boergars
Member
1641 Posts |
Posted - 2008/09/05 : 11:51:29
|
vet hur det känns. Svackorna kommer ibland. Från att fixat och lött nästan varje kväll så har verkstan bara fått ett enda besök sen jag köpte systemkamera i somras. Prioriteringen på vill-ha-listan har gått från nya utgångstrafon till en vidvinkelzoom. Men, snart vänder det igen! Min sambo säger att män bara kan ha ett intresse i taget, är det sant?
/B |
SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder sammanfoga medelst smält metall |
|
|
henrickpettersson
Member
359 Posts |
Posted - 2008/09/05 : 12:20:42
|
Finns ingenting som slår upplevelsen av att vurpa på en MTB i skogen och ha så ont direkt efter att knappt klarar av och stå på benen |
|
|
marcus_ec
Member
2396 Posts |
Posted - 2008/09/05 : 12:42:01
|
Jag har inte fått någon rejäl inu. Men den kommer nog snart, för man börjar bli lite mer våglig nu. Fast jag bara kör XC... =) |
|
|
wallraff
Member
1077 Posts |
Posted - 2008/09/05 : 13:45:42
|
Vad har ni för cyklar?
Jag har funderat på att ta mig ut i skogen jag också, men länge undrat vilken cykel som gäller?!
Vilka skydd har ni mer än hjälm?
Fast det var ju svackor det handlade om.
Jag köpte en sportbil i våras och har lagt alla pengar på den i sommar. Men nu är det dags att ställa av den, den har ju inget tak. Och vipps så var en ny förstärkare beställd |
"I'm easy to forget, I'm just the leadsinger!"
Almost Famous |
Edited by - wallraff on 2008/09/05 13:47:15 |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2008/09/05 : 15:02:24
|
quote: Min sambo säger att män bara kan ha ett intresse i taget, är det sant?
Tror det ligger mer i det än vi själva tror... Jag är alltid som Åsnan mellan höapparna,,, kanske beror på att man är en åsna ?!
|
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
henrickpettersson
Member
359 Posts |
Posted - 2008/09/05 : 15:17:24
|
quote: Vilka skydd har ni mer än hjälm?
Handskar är bra att ha, skrapsår på handflatorna är extremt oskönt samt myggmedel vid den årstiden. Annars gäller det att ha bra läkekött
Själv åker jag på en Cannondale M800 som är mer än 10 år gammal. Specialized, Scott, KHS och Giant är några exempel på tillverkare som gör bra MTB ramar, själv har jag länge stått och dreglat på en Specialized ram.
Liten parantes bara, man behöver inte köra med 24-växlar och dämpare. En polare som brukar vara med och cykla kör en singlespeed helt odämpad med skivbromsar fram och bak, kör ifrån oss alla i ett spår där det är en stor utmaning att bara ta sig runt ett varv utan att kliva av cykeln. |
|
|
j0akim
Member
1387 Posts |
Posted - 2008/09/05 : 16:19:18
|
Man kan ju ha fler intressen att pendla emellan, jag själv har några stycken, men det blir oftast dessa, hifi/hemmabio/inredning/foto/mode Det är rätt bra kombination för när du tröttnar på hifi, då kan du sitta i en skön soffa i sköna kläder och njuta av en film :)
|
Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP
Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod Mitt galleri |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6799 Posts |
Posted - 2008/09/05 : 17:06:11
|
quote: Min sambo säger att män bara kan ha ett intresse i taget, är det sant?
Kan stämma men jag har tre aktiva hobbys dock tycker jag att det har sina baksidor att spänna fast stereon på ryggen när man är ute och cyklar .
Själv har jag en gammal Kona Kiluea men letar efter en ram till Kona exlosif av 99 års modell hade en hel cykel på gång i England killen ville ta en sista runda vilket resulterade i att han behöll cyklen , typiskt. Lite OT.
Visst är det en härlig motion men jag har varit dålig på senaste tiden att motivera mig att ge mig ut i skogen på en runda.
quote: man behöver inte köra med 24-växlar och dämpare. En polare som brukar vara med och cykla kör en singlespeed helt odämpad med skivbromsar fram och bak
Jag körde utan dämpad framgaffel till för 5 år sedan då jag fick den av min bror så det är inget måste det är bara till att trampa lite hårdare så flyger man över hindren .
Singlespeed hade varit roligt att prova men först får man nog få tummarna ur det berömda stället och ge sig ut så man inte köper en cykel till som vilar i förrådet.
Du marcus_
quote: Skall snart inhandla SPD skor & pedaler.
Träna ordentligt att ta dig ur pedalerna innan du ger dig ut i skogen annars kan det bli ett hårt fall, jag minns mitt ännu .
Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
henrickpettersson
Member
359 Posts |
Posted - 2008/09/05 : 17:25:24
|
quote: det är bara till att trampa lite hårdare så flyger man över hindren
Det är det som är nybörjarfelet oftast, att ligga på lite för lätt växel. Ligger man på en högre växel så blir det inte lika ryckigt när man trampar eller hur man skall förklara det, problemet brukar då vara att man behöver ha bättre kondis till det. Vilket i sin tur leder till att man måste vara ute fler ggr för att få den kondisen.
quote: Träna ordentligt att ta dig ur pedalerna innan du ger dig ut i skogen annars kan det bli ett hårt fall
Precis! jag missade att få ur foten ur SPD: en gång för ett par år sedan, stjälpte över åt den sidan som jag satt fast i och landade med låret på en sten. Hade ett fett blåmärke i ett par veckor efter det.
Jag brukar använda mig av tekniken att dels ha pedalen välsmord så att i- och urstigning går lätt samt att inte ha dom så hårt spända. Prova även med att köra med bara ena pedalen isatt vid passager som du känner dig osäker.
När det är lite mera panik än en kontrollerad urklivning ur pedalen, försök att sparka framåt med foten samtidigt som du vrider foten lätt utåt snarare än att bara vrida foten. Den tekniken går mycket fortare. |
|
|
Passerati
Member
3449 Posts |
Posted - 2008/09/05 : 21:06:25
|
Cyklade en hel del förut, sen dök det väl upp ngn form av svacka. För cirkus en vecka sen var jag ute och spankulerade med polarn på stan och klev in på cykelaffärn (säkert 1,5 år sen sist) Proffsigt bemötande av den bekante på cykelaffärn direkt som om jag varit där dagen innan... sa till polarn och imorrn blir det cykel och nu har det cyklats i flera dagar. Kanonkul! Men i skogen eller utför skidbacken, som förut har jag inte vågat mig ut... än, men det kommer
För ungefär två år sen cyklade jag och en kompis utför trappor osv i stan, kul värre!
Cyklar på en heldämpad och tidigare även en helstel 24vxl redigt lättvikts-mtb ala hardcore (SPD ibland, ibland ej) |
Edited by - Passerati on 2008/09/05 21:06:55 |
|
|
marcus_ec
Member
2396 Posts |
Posted - 2008/09/05 : 22:17:01
|
Jag har renoverat upp en gammal Crescent som jag fick av en polare 99års modell som har Rock Shox dämpare, ny kedja, nya kuggar bak, ny sadel, nya däck. Men är jäkligt sugen på en ny Cykel nu, tycker det är skitskoj.
Hjälm har inhandlats, glasögon. Cykelbyxor kommer nog i helgen. Riktigt biten, bra mycket roligare än springa.. Här händer ju lite!
SPD pedaler hade jag tänkt träna lite på. Jag hoppar inte direkt på tekniska sten partier.. Man har läst en del roligheter som hänt med SPD. |
|
|
|
Topic |
|