Author |
Topic |
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2008/09/02 : 09:47:26
|
Hej Vi är nog många som drömt om att driva vårt eget företag, och anledningarna till detta kan nog vara olika. I mitt fall har jag jobbat med teknik i olika former -som anställd, under tjugo års tid. Jag tror -innerst inne, att jag har erfarenhet och kunskap som andra är beredda att betala för. Och det är väl det som är sjäva grunden till att jag allt mer börjat fundera i dessa banor. Att bli sin egen har alltid funnits med i bakhuvudet, men jag känner att först nu, finns alla förutsättningar. Jag befinner mig ändå i ett tidigt stadium där man behöver bollplank och mentorer, snarare än att registrera företaget och att kontakta Almi. Det är viktigt för mig att övergången från anställd till att bli sin egen blir mjuk och successiv.
I mitt fall skulle det egna företagets affärsidé bygga vidare på de erfarenheter som jag ådragit mig från min tid som anställd. Någon som har tips om bra forum där man kan möta andra i samma situation?
Mvh /Pix
|
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2008/09/02 : 22:50:02
|
Hej pix!
Jag har eget företag som jag driver vid sidan om en vanlig anställning. Det bästa är att börja på det viset så att man har sin försörjning tryggad. Sedan kan man minska ner anställningen och samtidigt öka på tiden med det egna företaget. I mitt fall har jag kört företaget på fritiden i omk 20 år. Jag vill inte ha det som mitt dagliga arbete för då är jag rädd att charmen över det jag håller på med går förlorat.
I övrigt kan jag säga att man behöver omkring 50.000kr i bruttoinkomst per månad för att matcha en vanlig lön vid anställning.
Det vanligaste misstaget är de som tar ut segern i förskott och tror sig få enorma inkomster och därför köper på sig en massa saker som t.o.m kan betyda livslång återbetalning. Jag vet en som köpte en sprillans ny Van av lyxmodell. när han sedan sålde för max 100kr i veckan började paniken sprida sig. han tog ett vanligt jobb igen.
Alltså, 1. Var försiktig 2. Försök att ha en reträttanställning att ta till om det kniper 3. Låt inte drömarna segla iväg. 4. ha is i magen 5. ha kul
Sedan är det bara att tuta och köra. Kom ihåg att Sverige är ett av det företagsvänligaste landet i Världen vad alla andra än säger.
Lycka till!
http://www.startaeget.se/ http://www.expowera.se/index.htm http://www.juristakuten.nu/sidan/faktabank.htm http://www.skatter.se/ http://www.estra.se/ http://www.webmasternetwork.se/
|
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
Posted - 2008/09/03 : 08:09:38
|
Hej, kul att du är sugen och jag har själv funderat många gånger på att starta eget, men ej gjort det....
Varför då, kan man kanske undra? Jo, jag anser att utan en övertygande affärsidé och tillhörande affärsplan så blir det nog inte så mycket mer än en kul idé. Och det är här jag stannat varje gång. Det går inte ihop och känns därför som pengar i sjön. En variant är givetvis göra som linnar gör men, jag tror att ovanstående gäller ändå.
Du skriver lite om din affärsidé ovan, men jag tror att du måste vara mycket tydligare än så, i varje fall mot dig själv. Vad är det som gör att en kund skall handla av dig?
mvh
Magnus
|
- Det finns inget problem som är större än lösningen..
- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225 |
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2008/09/03 : 08:32:12
|
Jo, en affärsplan måste man ha. Om man ex.vis måste låna pengar så kräver banker ofta att man har gjort en marknadsundersökning för att se om planen håller måttet.
Man skall aldrig starta något om idén inte är solklar.
En annan bra sak med Sverige är det faktum att man behöver inte ha ett företag registrerat för att bedriva egen verksamhet. Det är bara till att börja sälja, bygga eller vad det nu är man skall göra. Registrera företaget brukar skattemyndigheten påminna om när det är dax för det. men inte ens då är det ett måste. Men för att få ett momskonto måste man ha registrerat företaget. Som icke registerad företagare använder man kontantmetoden när skatten skall räknas ut.
|
Edited by - linnar on 2008/09/03 08:36:37 |
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2008/09/03 : 09:36:26
|
Hej Tack för mycket bra tips!
En önskan att jobba åt sig själv har funnits med de senaste 20 åren, men i unga år har man så mycket annat som tar all ens uppmärksamhet. Nu känns det som det är en lämplig tidpunkt i livet att ta sig an en ny utmaning.
Affärsidén har succesivt vuxit fram genom den erfarenhet man dragit på sig dessa år som anställd. Jag tror att många vill hitta ett "guldägg", innan man startar eget. Men man kan även lyckas, om man är bättre än konkurenterna. En fördel kan ju även vara att hitta en nish som inte är så "sexig". Då minskar ju konkurensen och ökar möjligheten att företaget blir bestående och långsiktigt.
Jag har satt upp någa punkter som jag tror jag skall kunna följa:
Inte brottom - ta ett år för att studera, lära och knyta kontakter. Starta småskaligt - inga dyra initiala investeringskostnader Förbered familjen - inga dyra privata billån eller nya hus Ha altid en reträtt - se ovan Se allt från kundens ögon - ingen kund, inget företag
Linar, quote: En annan bra sak med Sverige är det faktum att man behöver inte ha ett företag registrerat..
Detta var jätteintressant och nytt för mig. Kan detta upplevas som problematiskt eller oseriöst om man vänder sig mot större företag?
/Pix
|
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
Edited by - pix on 2008/09/03 09:37:50 |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2008/09/03 : 09:49:47
|
quote: Detta var jätteintressant och nytt för mig. Kan detta upplevas som problematiskt eller oseriöst om man vänder sig mot större företag?
Att ha ett enkelt företag registrerat och sköta allt med fakturor och bokföring är ett rätt litet jobb för ett småskaligt företag. Fördelarna är som du är inne på att den upplevda seriositeten ökar hos presumtiva kunder.
Tag kontakt med en revisions/bokföringsnisse. Kostar med stor säkerhet under 5000kr per år att få det hela gjort av ett proffs - då kan du lägga tid på det du är proffs på!
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
Jamo
Member
724 Posts |
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2008/09/03 : 11:09:28
|
Som EngelholmAudio skriver så upplevs man som mer seriös om man har ett registerat företag. Om man arbetar för andra företag är ett registrerat företag ett måste. Om man kör utan att registrera får man inte ha med moms i fakturor. Då är det bara bruttobeloppet som gäller.
Om man skall stå på gatan och sälja korv så behövs inget registrerat företag.
|
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2008/09/04 : 18:14:52
|
Bra länk Jamo Tackar ! /Pix |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7711 Posts |
Posted - 2008/09/05 : 09:10:55
|
Min erfarenhet är att du bör nog testa av din ide#180;ganska snabbt med någon kund du känner väl. - Om jag kör eget skulle du köpa min tid då?
Du behöver ett kvitto på att tankarna håller och om de håller så tveka inte om att fråga efter en beställning. Du kan säkert få jobba både kvällar och nätter men det måste man ofta satsa för att få den mjuka övergången. Min erfarenhet är också att man inte skall tänka för länge, att ta reda på fakta måste man men drar man det i långbänk blir det oftast inget av med företaget. Du kommer spendera tider med att fundera och det går inte att göra för länge.
att sälja till första kunden är lätt (du väljer alltid någon som står nära) men kund nummer 2 kan vara värre. fundera hur du skall hitta den.
Micke Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
|
Topic |
|