Author |
Topic |
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2008/08/29 : 19:01:27
|
Ja, jag har en nyinstallerad windowsburk utan antivirus och liknande. Blir datorn infekterad bara av att stå kopplad till nätet bakom en kombinerad router/brandvägg?? Behövs dessa a-v program om man inte använder datorn till surfning? Eller om man tex endast besöker hififorum.nu??
Jag har blivit bortskämd med Linux. Jag behöver ju inte tänka så mycket på sånt här längre. Hur osäkert är det med windows???
Johannes. |
|
staffann
Member
691 Posts |
Posted - 2008/08/29 : 19:34:35
|
Har du tur så kanske det kan gå (beror på vad du gör med datorn), men jag hade nog kört ett AV i alla fall. Avast är gratis för privatpersoner och bra. Som gratisalternativ finns AVG från grisoft. Själv kör jag alltid Avast, Windows Defender och Zonealarm på datorer som jag installerar (till polare etc). Brukar räcka till. |
Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable. Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2008/08/29 : 20:03:14
|
quote: Själv kör jag alltid Avast, Windows Defender och Zonealarm
Det är ju detta som jag helst slipper. När datorn är fräsh och nyinstallerad med XP så är den ju snabb och stabil osv, några antiviruprogram och några spel senare så är den ju seg som frusen sirap, om man jämför med en Debianinstallation på samma dator. Trist att man behöver tre separata och ganska tunga program bara för att den skall fungera hjälpligt. Det går ju att jämföra med bilar. Jag måste alltid ha med startspray, bogserlina och startkablar, då min bil stannar varannan dag lite när den känner för det. Det är ju inget att gnälla på då alla har det likadant, och så har det varit de senaste 10 åren. Jag har hör talas om en ny sorts bil som visst funkar i åratal utan en massa hjälp utifrån, den är ju dessutom gratis med bättre prestanda, men ingen har ju den så den måste ha nått fel, annars skulle väl alla använda den väl????
Sorry om jag spyr lite galla över MS produkter i denna tråden. Blir bara frusterad av att behöva krångla och fundera på sånt här. Spel och hornresp funkar ju inget vidare i Linux än, så jag kan tyvärr inte slänga ut windows helt.
Tack Staffann för svar. Skall egentligen bara kolla på HF, hifikit och spela på denna datorn.
Nån mer som vet hur det går med en XP-burk utan antivirus mm?? |
|
|
Gus
RödaTråden vinnare April-lurare
3570 Posts |
Posted - 2008/08/29 : 21:26:49
|
Tja,jag har en ny dator sedan några månader tillbaka. Jag installerade XP och sedan F-Secure kombinerade Antivirus/brandvägg. Efter F-Secure-inst.skulle jag registrera/uppdatera densamma,anslöt till internet och efter ca,tre sekunder stannade hela proceduren. Omstart och nytt försök,fick upp något meddelande som jag inte kommer ihåg,blev lite misstänksam och ringde till supporten som sa att du har fått in en trojan som heter si eller så. Enda botemedlet var att göra om hela installationen på nytt. Tog alltså en á två sekunder för denna trojan att hitta in i min dator,enl.supporten var detta inget ovanligt.
|
|
|
staffann
Member
691 Posts |
Posted - 2008/08/29 : 21:30:21
|
Tja, jag tycker att ovanstående konfiguration fungerar ganska bra till skillnad från t.ex. Norton (din beskrivning ovan låter mycket som Norton...). Allra snabbast skulle det ju gå (inom microsoft) med orginal-XP utan servicepackar, men det är väl knappast att rekommendera säkerhetsmässigt. Det gäller att hitta bästa möjliga kompromiss.
Det skulle nog inte vara så stor skillnad om Linux var det förhärskande systemet för då skulle alla virusmakare koncentrera sig på det istället. Visst är det tråkigt, men det är den värld vi lever i. Jag har förresten inte kört Linux nu på en 5-6 år men då krävdes i alla fall betydligt mer datorkunskaper och mekande för att få till en bra fungerande installation. När den väl var där så var det stabilt men trots alla brister tyckte jag att XP var att föredra. Kan ha förändrat sig sedan dess men jag orkar bara inte börja med dual-boot och sådant igen...
För att göra browsandet säkrare och bättre rekommenderar jag Firefox istället för IE. Säkrare, snabbare och bättre på alla sätt och vis, IMHO. |
Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable. Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system |
|
|
pak
Member
1572 Posts |
Posted - 2008/08/29 : 21:31:42
|
om du går in på denna sidan: http://www.blackviper.com/WinXP/servicecfg.htm där kan du kolla hur säkert du vill ställa in xp med att stänga av onödiga bakgrundsfunktioner osv. har en kompis som använt detta och har bara brandvägg och en ganska hårt tweekad xpinställning. har själv använt detta för att skippa onödiga saker med bra resultat.-finns måånga bakvägar in för virus i xp. |
-----------OBS------------ Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
|
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2008/08/29 : 23:31:45
|
Brandvägg är ett måste oavsett OS, använd Windows inbyggda om inte annat (den som först dök upp med ett servicepack till XP). Antivirus kan man ju i princip klara sig utan om man inte installerar några osäkra program, är försiktig med attachments etc
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2008/08/30 : 00:25:31
|
Jag kör helt utan virusprogram. Inga bekymmer.
Det finns virussökningssiter på nätet som jag kör någon enstaka gång och det brukar inte vara något. Det är ett par år sedan jag hade virus och då var det ganska harmlöst. Siten på nätet tog bort det utan bekymmer.
Jag har dock för säkerhets skull flera partitioner jag kan boota från, plus att jag har backup på fräscha installationer. Det slår mig att man skulle ju kunna ha en separat USB-disk man kan boota från och köra restore på en fungerande, fullständig installation. Den disken ska då inte användas till något annat.
Image for windows rekommenderas för dessa saker. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Melker
Member
448 Posts |
Posted - 2008/08/30 : 09:28:21
|
Ha ett antivirusprogram. Datorn kan bli infekterad av att bara vara inkopplad på nätet. Det brukar dessutom gå ganska snabbt dvs mindre än 30 minuter. |
Halmstad |
|
|
Lovan
Member
3166 Posts |
Posted - 2008/08/30 : 11:03:10
|
Bara för att du har ett antivirusprogram igång behöver du inte ha alla scanningfunktioner igång. Jag brukar själv minska ner så den bara skannar vissa områden och sen kan man ställa in att den ska kolla igenom datorn med jämna intervall. Det ger ett helt ok skydd.
|
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2008/08/31 : 07:18:25
|
quote: Ha ett antivirusprogram. Datorn kan bli infekterad av att bara vara inkopplad på nätet. Det brukar dessutom gå ganska snabbt dvs mindre än 30 minuter.
Är det så även bakom en hårdvarubrandvägg??? Datorn "syns" ju inte utifrån alls, sålänge man inte går ut och surfar. Dom ända sidorna jag varit inne på är Google, Hififorum.nu och Eniro. Det borde ju vara säkra sidor som inte installar trojaner, virus och annat scheisse??? Den inbyggda brandväggen har jag hört/läst nånstans att den är typ ok bakom en hårdvarubrandvägg för att en smittad dator på nätverket inte skall kunna smitta andra, men direktkopplad till Internet så är den torsk på några sekunder. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2008/08/31 : 08:31:49
|
Vi har en hårdvarubrandvägg, D-link nånting. Dessutom är windows brandvägg igång på alla mina datorer. Är det därför jag inte får virus då alltså? |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
Edited by - Bernt Jansson on 2008/08/31 08:32:22 |
|
|
staffann
Member
691 Posts |
Posted - 2008/08/31 : 12:48:02
|
quote: Vi har en hårdvarubrandvägg, D-link nånting. Dessutom är windows brandvägg igång på alla mina datorer. Är det därför jag inte får virus då alltså?
Det i kombination med dina vanor. Om du verkligen aldrig öppnar en okänd bilaga i ett mail, aldrig laddar ner en fil från en okänd site, aldrig surfar in på andra sidor än känt seriösa etc så kan det gå. Men även då kan man ha otur... Man vet ju t.ex. aldrig vad alla annonser ställer till med. Bäst att vara på den säkra sidan, tycker jag.
Om man verkligen absolut inte vill ha någon realtidsskanning igång för att man tycker datorn blir långsammare så tycker jag ändå att man ska installera antivirus&antispyware, stänga av realtidsskanningsfunktionen och regelbundet starta en manuell diskskanning istället. I vissa fall vet jag att datorer blivit långsammare bara av att ha AV inställerat, men det var Norton AV så det undviker jag numera som pesten. |
|
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2008/08/31 : 21:02:23
|
Använder du lite sunt förnuft klarar du dig fint utan antivirus-program. Däremot kanske det varierar från person till person hur svårt det är att tillämpa det sunda förnuftet
Bara du ser till att hålla saker och ting uppatchade och sitter bakom en hygglig brandvägg har du kommit långt. Ger du dig ut på nätet med en lite för gammal Internet Explorer lär du förr eller senare få in skräp i systemet, även om du bara besöker "okej" sidor - nyligen blev en hel hög officiella sidor här och var "infekterade" med fulkod som infekterade besökare till sajten som hade gamla versioner av IE. Då skulle iofs ett antivirus-program förhoppningsvis upptäcka och fixa det, men som sagt, om du har sunt förnuft nog att patcha i tid så är problemet ofta löst redan där. |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips! |
Edited by - Ayn on 2008/08/31 21:04:30 |
|
|
marcus_ec
Member
2396 Posts |
Posted - 2008/09/05 : 11:48:43
|
NOD32 och hårdvarubrandvägg tycker jag rockar. NOD drar inga resurser alls. |
|
|
|