HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 förstärkare till Quad ESL 57
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2002/12/26 :  21:05:36  Show Profile Send DasKapital a Private Message
Nu har jag lyckats skaffa mig ett par av mina absoluta högtalarfavoriter; nämligen Quad ESL 57. Dock måste jag ragga tag i ett slutsteg som inte brinner upp av 57:ornas duktigt elaka last(mycket reaktiv last som ramlar ned till runt 1 ohm i diskanten ).

Jag är ute efter ett transistorsteg som låter trevligt. Vad tror ni om Aleph 3/30? Dessa skall väl vara stabila "into a dead short"?

Kanske någon gammal Krell? De lär väl klara av att driva vilken last som helst?

Har ni fler förslag så låt dem dundra in!

Mvh,
Rickard

Ino Audio for life

Edited by - DasKapital on 2002/12/26 23:06:17

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2002/12/26 :  22:37:27  Show Profile Send EAR a Private Message
Synd du inte vill ha rör för då är där alternativ.
Mats

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

pekka.j
dead end - live end

425 Posts

Posted - 2002/12/26 :  23:13:55  Show Profile Send pekka.j a Private Message
Grattis till ett trevligt högtalarval! ESL:erna mår bäst av strömkapabla transistorsteg med tanke på deras hisnande impedanskurva. Min första riktigt seriösa hifi-upplevelse var med ett par 57:or drivna av ett slutsteg baserat på "The End" som var ett självbygge i tidningen High Fidelity. Ett gammalt Krellsteg borde fungera bra. Själv drev jag mina två par ESL med ett par Quad II. Det gick det med...
Med vänlig hälsning

Pekka Johansson
_________________________
Lennon in the living room
Go to Top of Page

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2002/12/26 :  23:25:28  Show Profile Send DasKapital a Private Message
Vad kostar ett par Quad II:or i hyffsat skick begagnat?

De använder kt66-rör väl? Är de svåra att få tag på? Nytillverkas kt66:or med god kvalitet?

Vad bör man tänka på om man får tag på ett par Quad II:or? Finns det några kända fällor i konstruktionen som kan bråka, förutom att lytarna lär vara rätt snustorra?

Det är ju nästan så att man skulle vilja ha ett par bara för nostalgins skull! Känna att man har ett high end-system med historiska anor!!

Ino Audio for life
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2002/12/26 :  23:39:11  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Krell skall vara bra för högtalare som dyker kraftigt i impedanskurvan som Apogee. Kanske inte 300i som är en budgetvariant som inte funkar fullt ut i detta avseende utan ett litet tyngre steg. Kombinationen Krell - Quad tycker jag låter trevlig, fast jag har aldrig hört dem ihopkopplade.
Go to Top of Page

pekka.j
dead end - live end

425 Posts

Posted - 2002/12/26 :  23:49:36  Show Profile Send pekka.j a Private Message
Quad II-orna är en enkel konstruktion och får betraktas som mycket driftsäkra. Jag helrenoverade mina och köpte nya Golden Dragon KT66:or av Curre på Veteran-Hifi på Karlbergsvägen i Stockholm (Curre är numera i hifi-himlen, men hans kompis Mirre håller så vitt jag vet på fortfarande). Då, i mitten av 90-talet, var rören lite besvärliga att få tag på men jag hade som sagt tur och fick dessutom ett schysst pris. Min renovering byggde på en artikel i Hifi News & Record Review. Jag köpte alla delar nya på ELFA och ersatte helt enkelt de gamla komponenterna. Man vinner mycket på att byta brusiga kolmotstånd till metallfilmsditon samt på att separera spänningsmatning och signalväg (alla sladdar ligger ihopvirade i original). Ljudet blir förvisso mindre vintage, men om man inte tycker att brus och brum befrämjar musikupplevelsen så kan jag rekommendera denna typ av helrenovering. Sedan är ju Quad II-orna så oerhört vackra! De verkar tyvärr bli allt ovanligare på begagnadmarknaden, och priserna brukar börja någonstans runt 4 000 kronor.
Med vänlig hälsning

Pekka Johansson
_________________________
Lennon in the living room
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2002/12/27 :  10:30:11  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
quote:
Originally posted by DasKapital

Nu har jag lyckats skaffa mig ett par av mina absoluta högtalarfavoriter; nämligen Quad ESL 57. Dock måste jag ragga tag i ett slutsteg som inte brinner upp av 57:ornas duktigt elaka last(mycket reaktiv last som ramlar ned till runt 1 ohm i diskanten ).

Jag är ute efter ett transistorsteg som låter trevligt. Vad tror ni om Aleph 3/30? Dessa skall väl vara stabila "into a dead short"?

Kanske någon gammal Krell? De lär väl klara av att driva vilken last som helst?

Har ni fler förslag så låt dem dundra in!

Mvh,
Rickard




Hej DasKapital!

Dina qudar är inte så svåra att få välljud ifrån, min bästa kamrat Hasse driver ett par sådana med en Denon Avr 1600 surrondreciver!
Denonen är specad till 3x50 watt samt 2x15 watt, allt låter bra!
Att som Anders 47 "klanka" ned på Krell Kav 300I är bara löjligt, men med denna förstärkare är det snarast som att skjuta över målet med.
Viken förstärkare som helst från t ex Denon, Nad eller HK mfa med hygglig strömkapacitet klarar dina burkar. Min kamrat Hasse valde mellan ovanstående Denon och en Linn Classic, Denonen var här den bättre trots ett nypris 99 på 1998 kr.
Mvh
Kenth

"Billiga lösningar är inte alltid fel"
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2002/12/27 :  10:33:37  Show Profile Send Majjen03 a Private Message

Hej DasKapital!

Dina qudar är inte så svåra att få välljud ifrån, min bästa kamrat Hasse driver ett par sådana med en Denon Avr 1600 surrondreciver!
Denonen är specad till 3x50 watt samt 2x15 watt, allt låter bra!
Att som Anders 47 "klanka" ned på Krell Kav 300I är bara löjligt, men med denna förstärkare är det snarast som att skjuta över målet med.
Viken förstärkare som helst från t ex Denon, Nad eller HK mfa med hygglig strömkapacitet klarar dina burkar. Min kamrat Hasse valde mellan ovanstående Denon och en Linn Classic, Denonen var här den bättre trots ett nypris 99 på 1998 kr.
Mvh
Kenth

"Billiga lösningar är inte alltid fel"
[/quote]

Hej igen DasKapital!

Glömde att Hasse och jag testade med ett par nyrenoverade Quad II:or också, dessa är mycket bra men tyvärr så orkade de inte riktigt helt ut att driva burkarna. Denonen var även här ett bättre köp!
Mvh
Kenth
Go to Top of Page

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2002/12/27 :  10:47:50  Show Profile Send DasKapital a Private Message
quote:
Originally posted by Majjen03


Viken förstärkare som helst från t ex Denon, Nad eller HK mfa med hygglig strömkapacitet klarar dina burkar.


Det låter bra! Jag var lite rädd då jag hört att motkopplade transistorförstärkare (rotel!! bla) kan få för sig att börja självsvänga och ge upp i ett moln av rök, med eldade paneler som följd. Jag har nämligen redan eldat ett par högtalare i höst och vill inte råka ut för det igen!!

Ino Audio for life
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2002/12/27 :  15:44:10  Show Profile Send Zombie a Private Message
Quad II:or, byt endast ut de torra elytkondingarna, motstånden ur tolerans mot andra kolmassemotstånd, KT66:or kan du köpa på Watford Valves eller hos Gintaras. Om du byter ut 180R mot 220R kan du köra med Svetlana 5881:or istället...
God fortsättning!

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000