Author |
Topic |
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2008/08/28 : 18:41:23
|
Någon som vet var man kan få tag i sådana ? SR sände vissa prylar på 80 talet vill jag minnas o vissa hörlurstillverkare har demos.
Syftet är att det ska ingå i undervisning på fysiken i högstadiet.
Någon som kan hjälpa mig ?
|
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben
3057 Posts |
Posted - 2008/08/28 : 19:37:02
|
Menar du inspelning med mickar vid öronen på ett konstgjort huvud? Så har väl P3 Live gjort många av sina inspelningar om jag inte är felunderrättad. |
Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar Min medlemstråd
|
|
|
JonFo
Member
218 Posts |
Posted - 2008/08/28 : 19:46:58
|
Roger Waters, The pros and cons of hitch hiking har en del konsthuvudinslag, så även Pink Floyds The final cut.
BosseBula; Det låter ju oerhört intressant, varifrån har du fått denna information?
# Jon |
|
|
BosseBula
3057 Posts |
Posted - 2008/08/28 : 19:51:27
|
Ifrån en kompis. Man placerar ju mickarna så för att få en ljudbild så likt det man hör som möjligt. Blir väl iofs bäst vid uppspelning i hörlurar kan man tänka.
Jag ska ta upp ämnet med honom igen så att jag inte är ute och reser... |
Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar Min medlemstråd
|
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
|
Kilgore
Member
1579 Posts |
Posted - 2008/08/28 : 20:18:53
|
Man kan ganska enkelt göra egna inspelningar, köp ett par billiga hörlurar som har byglar som du sätter bakom varje öra. Byr ut de små hörlurarna mot mickar och sedan är det bara, att ta på sig mic-lurarna och börja spela in. Jag och en kollega gjorde detta med min gamla Iriver-spelare o spelade in i wav-format. Det var kul att testa, skulle man kunna ha med sig på konserter ;)
Det blir klart ingen dummyhead-inspelning om du använder ditt eget huvud ;) |
"I love the smell of fresh napalm in the morning" /Lieutenant Colonel Bill Kilgore |
Edited by - Kilgore on 2008/08/28 20:20:10 |
|
|
Anton
Klubbmästare eoJeud
1219 Posts |
Posted - 2008/08/28 : 20:19:13
|
Jo P3 sände som sagt några "ljudäventyr" på 90-talet (fredagskvällar var det), dessa var konsthuvudinspelningar och var väldigt imponerande. Samma program hade även inslag om filmljud etc. Har ett sådant ljudäventyr på kassettband någonstans. |
|
|
BosseBula
3057 Posts |
Posted - 2008/08/28 : 20:31:08
|
Jag kom tyvärr ihåg fel. Min kompis vill inte kännas vid att han sagt det nån gång... Jag köpte iofs mina PA högtalare av en som jobbat på P3 live men tror inte det var han som sa det.
Jag får bjuda på en länk istället för om man vill köpa ett eget konstgjort huvud för drygt 50k http://www.dolphinmusic.co.uk/shop/flypage/product_id/12981 |
|
|
|
JonFo
Member
218 Posts |
Posted - 2008/08/28 : 20:49:09
|
BosseBula; Det var ju synd, såg fram emot att testa lite trevliga p3live för att se om det stämde.
# Jon |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2008/08/28 : 20:57:06
|
Numann och Sennheiser var dom första mikrofonföretagen som tillverkade s.k. dummyhead. Neumann kan man fortfarande köpa för dyra pengar. SR köpte ett sådant huvud på den tiden som Kjell Stensson var chef för musiktekniken. Huvudet är gjort i ett kunststoff material som tyskarna kallar det för. Det är något som ska likna den mänskliga skallen vad betr. hårdhet. På den sitter det ett par öron och i öronen sitter det monterat och försänkta ett par rundtagande mikrofoner. Personligen så tycker inte jag att det låter speciellt bra men tanken var ju att man ska kunna få ett slags ambiofoni över två kanaler. SR gjorde i tidigt 70-tal ett antal ambiofoniska hörspel. Det Schweiziska företaget Jecklin gjorde ett antal inspelningar i slutet av 60-talet som också kunde köpas på vinyl. Jag kan också berätta att Telarc använder Neumann´s konsthuvud vid många av sina inspelningar. Men då fungerar den som huvudmikrofon men domineras av stödmikrofoner just av den anledningen att konsthuvudet inte låter så bra genom högtalare. Telefunken gjorde i stereo´ns barndom experiment med "huvudstereo" men då använde man sig av en jordglob med en kondensatormikrofon på var sida om globen. |
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2008/08/29 : 07:17:09
|
Minns att radioteatern sände lite då o då med det här formatet vilket var skrämmande när det var thrillers Vissa dataspel det även patcher till tex Doom 1-2
Men iaf, ingen som vet var man kan hitta Stax skiva tex ??
*edit Drog iväg ett mail till SR http://sv.wikipedia.org/wiki/Konsthuvud
*edit igen* http://www.binaural.com Hittade lite olika demos här, ska kolla senare i kväll om det är något att ha |
|
Edited by - johan.björklund on 2008/08/29 08:07:08 |
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2008/08/29 : 12:27:51
|
Kul projekt till fysiken Johan. Är det en tankevurpa att vilja höra ljudet genom 4 öron för att sedan tolkas av hjärnan ? Dvs vad får vi för vinningar genom att låta tryckvågorna passera genom accelrationen i ytterörat och sedan genom hörselgången för att träffa en mikrofon. Sen ska det ut i högtalare för att sedan göra en likadan resa igen.
Lyckat till med projektet. |
Edited by - Stormen on 2008/08/29 12:29:23 |
|
|
DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005
1025 Posts |
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2008/08/29 : 14:45:33
|
För att det ska bli konsthuvudstereo behöver mikrofonen sitta innanför ytterörats vindlingar. Avlyssningen bör sedan ske med ett par hörlurar för man ska få någon effekt. Alla inspelningar jag har hört med den här tekniken har låtit "apa" när man lyssnar med högtalare. |
|
|
Mickeman
Member
688 Posts |
Posted - 2008/08/29 : 15:54:11
|
Om man tittar på en "perfekt" frekvensgång för en hörlur så är den inte rak på samma sätt som för en högtalare utan den har en markant puckel i de högre frekvensområdena.
Om man lyssnar på ett par högtalare sitter man oftast men nosen mot dem, ljudet kommer då stutsa via ytterörat genom örongången till trumhinnan osv. När man lyssnar på hörlurar får man ljudvågorna inskjutna rätt mot trumhinnan, ljudet tar alltså en helt annan väg än vi "naturlig" lyssning.
För att hjärnan skall uppfatta en hörlur som rak behöver alltså hörlurens frekvensrespons anpassas till att efterlikna att ljudet "studsar" in i örat (=örongångens överföringsfunktion).
Om man skall spela in med mikrofoner i ett fejkhuvud måste man alltså lyssna på inspelningen i hörlurar för att det skall bli rätt - spelar man upp dem i vanliga högtalare kommer det låta helt fel.
Om man däremot placerar mikrofoner vid öronöppningen på ett fejkhuvud så gör man så för att kunna återskapa stereobilden mer precist.
Mvh Mikael |
Think what's inside the box!
|
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2008/08/29 : 16:22:55
|
quote: Om man däremot placerar mikrofoner vid öronöppningen på ett fejkhuvud så gör man så för att kunna återskapa stereobilden mer precist.
Precist å precist det vet jag nu inte om jag håller med om. Det kommer att motsvara Huvudmikrofon paret vid en normal inspelning av klassiskmusik. Sedan tillkommer det vid en modern inspelning ett antal stödmikrofoner. |
|
|
staffann
Member
691 Posts |
Posted - 2008/08/29 : 19:16:23
|
Jag har en cdskriva, "Ravel - Trio en la mineur" på ett bolag som heter calliope som ska vara en konstljudsinspelning. Jag köpte den just för att jag tyckte inspelningstekniken var intressant, men tyvärr har jag aldrig lyssnat på den med ett par ordentliga hörlurar. I högtalare låter det inget speciellt bra. Är du intresserad av att testa den så hör av dig (t.ex. pm). |
Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable. Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system |
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2008/08/29 : 21:30:05
|
Pm skickat ! |
|
|
|
JockeWe
Member
151 Posts |
Posted - 2008/08/29 : 21:38:01
|
Måste man inte lyssna med "in-ear lurar" för att det ska bli riktigt rätt?
Jag minns en radiosändning med Tromboner i Vildmarken som var mäktig att lyssna på med "vanliga lurar", måste varit -80 eller nå't... |
____ ____ Joakim Wendel
Come visit my home page at http://www.violinist.nu |
|
|
Rutger
Member
135 Posts |
Posted - 2008/08/30 : 04:11:11
|
staffann, står det på skivan att det är en konsthuvudinspelning, eller varifrån kommer uppgiften? Jag har ett flertal Calliope men inte sett några löshuvuden. Vad heter ljudteknikern? Calliope brukar nämna det på baksidestexten ("sous la direction technique de..."). |
|
|
staffann
Member
691 Posts |
Posted - 2008/08/30 : 08:25:47
|
Bra fråga, rudger. Det är så länge sedan jag köpte denna cd att jag inte kommer ihåg var uppgiften kom ifrån. Jag har ett vagt minne att det var i samband med ett radioprogram men säker är jag inte. Jag hittar heller inte några uppgifter på nätet. Tyvärr står det inte så vitt jag kan se något alls om inspelningstekniken i häftet men inspelningsteknikern är Georges Kisselhoff. Inspelningen är gjord 1974. |
Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable. Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system |
Edited by - staffann on 2008/08/30 08:26:28 |
|
|
Comus
Member
321 Posts |
Posted - 2008/08/30 : 11:57:56
|
Hej!
Det tyska skivbolaget Delta-acustic gav ut skivor med märkningen "Kunstkopf-Sterephonie".
På den enda LP jag har på detta bolag (Seedog's We hope to see you) står det (ordagrant):
This record is playable stereo and mono. The optimal artificial stereophonic effect can, however only appreciated through the use of stereo headphones, preferably so-called "open air" headphones of the type Sennheiser HD44, HD414 or HD 424.
Jaja, de kunde få till det tyskarna på 70-talet.
Mvh / |
Comus |
|
|
lennartj
Member
1273 Posts |
Posted - 2008/08/31 : 14:56:59
|
1980 köpte jag AKGs billigare konsthuvud med dynamiska mikrofonelement. Att det skulle vara korrekt att ha mikrofonelementen inne i hörselgångarna på konsthuvudet för återgivning i vanliga hörlurar anser jag vara en tankevurpa. Då fanns inga hörproppar man sätter i hörselgången för lyssningen. Med AKG K240-lurar, som var bland de bättre på den tiden lät mina konsthuvudsinspelningar färgat och hemskt. När jag i stället satte Sony ECM-150 myggor cirka en centimeter ut i konsthuvudets ytteröron fick jag välljudande inspelningar. Då fångade jag ju ljudet på samma plats som vanliga hörlurar levererar det till mina ytteröron. Jag har svårt att tro att konsthuvudsinspningar med mikrofoner i hörselgångarna kan låta klangligt korrekt om inte konsthuvudets ytteröron är en avgjutning av lyssnarens egna ytteröron och avlyssningen måste sedan ske genom hörproppar i hörselgången (alltså inte generellt användbart). Min inspelningsutrustning har legat i dvala länge, men tråden "Hur låter ditt rum" på ett annat forum väckte mitt intresse för en månad sedan och jag riggade mina gamla prylar. Tyvärr kunde jag konstatera att elektretmikrofonerna ECM-150 hade passerat "bäst före-datum" och hade mycket låg utsignal och olinjär frekvensgång. Det fick bli traditionella kondesatormikrofoner i stället, men jag äger inga rundtagande för närvarande så inspelningarna blev inte riktigt som jag skulle önskat. Jag passade på att ta några bilder på mina försök, men jag har inte sett att uppladdningsmöjligheten till hififorum kommit igåmg ännu. |
/lennartj "Friskt kopplat, hälften brunnet" |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2008/08/31 : 18:00:34
|
Jag beskriver bara hur Neumann,s konstuvud ser ut. Sedan det härmed små mikrofoner. Det är alltid så att små kondensatormikrofoner har ett högre brus än större modeller. Allra helst när det gäller elektretmikrofoner. Sedan är det så att den här typen av stereofoni bör avlyssnas med hurlurar av öppen typ, Stax eller de små lurarna från Koss eller varför inte Sennheiser HD 600 & 650.
|
|
|
lennartj
Member
1273 Posts |
Posted - 2008/08/31 : 19:47:35
|
Jag var kanske otydlig. Mina elektretmikrofoner är defekta nu på grund av ålder. De var alldeles utmärkta som nya, och tilräckligt lågbrusiga för live-inspelningar av musikaliska soaréer, som var min huvudsakliga användning då. Enligt tillförlitlig källa tyckte BBC att ECM-150 var så bra att de på skoj använde endast ett par sådana vid en direktsändning från Proms i Albert Hall. |
/lennartj "Friskt kopplat, hälften brunnet" |
|
|
|
Topic |
|