HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Rör + elektronisk musik = bra lr dåligt?!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

PsYcHoGUN
Member

124 Posts

Posted - 2008/08/24 :  15:27:45  Show Profile Send PsYcHoGUN a Private Message
Tja

Ok, saken är den att jag satt och funderade på om rör/rörförstärkeri inte "passar" med tyngre elektonisk musik pga. den lite sämre basen än hos transistorförstärkare?! Jag har inga belägg eller så, utan frågar er med mer kunskap. Jag har nämnligen tänk mig en uppsättning med rörförstärkare då jag gillar "själen" som musiken plötsligt får med rör.

Elektronisk musik är väll lite annorlunda då det är fokus på dynamik och bas etc.

Finns det rör som är bättre på detta än andra, dvs. dynamik och bas.?

Tack

S.

Tomas.S
Member

96 Posts

Posted - 2008/08/24 :  15:41:56  Show Profile Send Tomas.S a Private Message
Ett tag körde jag rör ihop med ett par trögdrivna dynaudio.
Lyssnade mkt på elektronisk musik, typ infected mushroom osv.
Det var absolut inget problem med gung och dra i överlag faktiskt, visst det vart bättre med ett stort transistorslutsteg.
Men å andra sidan så kostade transistorslutsteget det 3 dubbla så det var nog inte en bra jämförelse.

Fördelen med att köra rör var främst att det aldrig blev vasst.
Billiga transistorsteg kan ju låta lite "kantiga" ibland vilket blir jobbigt på hög volym.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2008/08/24 :  17:01:46  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det går nog inte att generalisera så. Allt beror på vad du vill driva.
För det första så antar jag att det är slutsteg/integrerat du menar? Det finns ju ingen orsak till varför rörbaserade försteg,CD osv inte skulle passa till elektronisk musik.

Problemet med rörbaserade slutsteg är ju att de oftast är rätt effektsvaga vilket innebär att man måste matcha dem med ett par lättdrivna högtalare om man vill kunna spela musik på hög volym med bibehållen kontroll över basen; det senare är ju extra viktigt om man ex. vill spela "svamparna" och annan musik med mycket bas.
På pluskontot för rörförstärkare finns dock att de klipper mycket "snällare" än transistorstärkare vilket gör att det inte märks lika mycket när förstärkaren drivs för hårt.

Så allt beror på vilka högtalare du har...
Go to Top of Page

PsYcHoGUN
Member

124 Posts

Posted - 2008/08/24 :  17:44:47  Show Profile Send PsYcHoGUN a Private Message
Ok, så det ligger mycket på högtalarna och deras känslighet, tack för infon.

S.
Go to Top of Page

bruce
Member

395 Posts

Posted - 2008/08/24 :  18:32:06  Show Profile Send bruce a Private Message
Jag lyssna till en hel del elektronisk musik, Layo Bushwacka,Benga mm
Tycker att det funkar utmärkt med min lilla Almarro 5w Single ended pentode och 97db 16ohm Ocellia högtalare! Ingen brottar bas kanske, men fn vad det kan låter bra ibland!
Go to Top of Page

Daniel_S
Semester på egen begäran

308 Posts

Posted - 2008/08/25 :  08:28:42  Show Profile Send Daniel_S a Private Message
Håller med bruce, körde att tag med 15w i PP och 86db Opera Eric Linear stativare, kunnde spale riktigt högt. Rummet var på 25km2.

Daniel
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/08/25 :  08:53:35  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Som med all elektronik så handlar det om matchning
Något säger mig att rör reagerar på ett annat sätt än trissor om dom belastas av en tung talare. Men det har jag inga som helst belägg för !

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Daniel_S
Semester på egen begäran

308 Posts

Posted - 2008/08/25 :  09:33:09  Show Profile Send Daniel_S a Private Message
Har varit och lyssnat på Erik A:s 2A3 SET ihop med ett par gammla Snell tror dom va på 89db. SET:en lvererade ca: 2w och det rockar bra, dock i ett ganska litet rum. Om du bor i Sthlm regionen borde du höra med Erik för provlyssning. Har idag 30w PP och 97db och kan inte utnyttja all effekt, tippar på att jag andvänder 10w som max. Kan spela skadligt högt utan att det låter illa.

Daniel

Go to Top of Page

Musik Hemma
Member

191 Posts

Posted - 2008/08/25 :  12:43:53  Show Profile Send Musik Hemma a Private Message
Ja, som flera har varit inne på så finns det bra och dåliga förstärkare, oavsett konstruktion.

Det har inget med rör/transistor att göra utan helt korrekt, matchning.
Trögdrivna högtalare trivs inte med strömsvaga förstärkare, är väl en generalisering man kommer ganska långt med.

Jag har själv en rörupställning och om det skulle låta konstigt så beror det inte på den.

Musikvalet skall eller borde inte ha med typ av förstärkare att göra, tycker jag.

" 90 procent av min förmögenhet har jag spenderat på droger och prostituerade, resten har jag slösat bort".
Sebastian Horsley.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2008/08/25 :  18:44:48  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Det beror ju givetvis på eftersom få rörförstärkare klarar att ge effekter vid låga impedanser. Men det här är ju egentligen inte så särskilt konstigt eftersom rör redan från början har ett ljud med mer distorsion vilket gör att när man mäter och jämför mot transistorförstärkare så klarar inte rörförstärkaren att ge ström och effekt med mindre än att distorsionen ökar. och den når taket mycket tidigare pga detta vilket gör att de är sämre lämpade för musik som kräver mycket effekt.

Dock är den distorsion som kommer från en rörförstärkare lättare för örat att acceptera.

Sedan så är ju allt en smaksak,men jag håller mig till transistorslutsteg eftersom jag inte tycker att den distorsion som finns hos rörförstärkare tilltalar mig.Och ja jag har hört väldigt kraftfulla och kostsamma rörkonstruktioner. mvhKristofer
Go to Top of Page

Daniel_S
Semester på egen begäran

308 Posts

Posted - 2008/08/25 :  19:50:53  Show Profile Send Daniel_S a Private Message
quote:

vilket gör att de är sämre lämpade för musik som kräver mycket effekt.
quote:

Det där har jag svårt att köpa! Förklara gärna...

MvH

Daniel
Go to Top of Page

Musik Hemma
Member

191 Posts

Posted - 2008/08/25 :  20:18:54  Show Profile Send Musik Hemma a Private Message
Ja, ta och förklara det för mig med.
Gärna var sambandet mellan musiktyp och effekt kommer ifrån.??
Eller rättare, varför viss typ av musik skulle kräva mer effekt av förstärkaren?
Har lite svårt att hitta det i Ohms lag nämligen.

" 90 procent av min förmögenhet har jag spenderat på droger och prostituerade, resten har jag slösat bort".
Sebastian Horsley.

Edited by - Musik Hemma on 2008/08/25 20:26:50
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2008/08/25 :  20:44:48  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Med "rätt" musik menas kanske dynamikfattig musik ??

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2008/08/25 :  20:56:28  Show Profile Send rolnor a Private Message
Körde med ett ARC VT100 slutsteg under en tid, fanns en massa resurser, saknade ingen bas, faktum är att det spräckte mina baselement i ett par Alòn V högtalare (Radiohead...)

rolnor
Go to Top of Page

Daniel_S
Semester på egen begäran

308 Posts

Posted - 2008/08/25 :  21:20:21  Show Profile Send Daniel_S a Private Message
Kan inte påstå att en bra byggd rör förstärkare har dåligt med resurser för mycket dynamik o transienter, så den gubben går inte Johan

P=U*I

Lägre impedans, mer ström = högre effekt! Det går ju.. men med det i tanken måste ju den svåra musiken vara frekvensbestämd med all dynamik i låg impedans registret hela tiden och den måste matchas med en speciell högtalare som besitter dessa egenskaper.

Eller

Daniel
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/08/25 :  21:43:25  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Ja, ta och förklara det för mig med.
Gärna var sambandet mellan musiktyp och effekt kommer ifrån.??
Eller rättare, varför viss typ av musik skulle kräva mer effekt av förstärkaren?
Har lite svårt att hitta det i Ohms lag nämligen.
En förstärkare som är underdimensionerad mot en viss högtalare har inte den "effektreserv" som behövs vid långvariga komplexa passager i musiken vilket gör att den börjar klippa, ett dynamiklöst musikmaterial ger lättare arbetsbetingelser för förstärkaren helt enkelt.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2008/08/25 :  21:54:48  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Kan inte påstå att en bra byggd rör förstärkare har dåligt med resurser för mycket dynamik o transienter, så den gubben går inte Johan

Dålig trisse stärkare eller rör för den delen är just dåliga precis så som Goldfinger nämner.

Annars tycker jag att rör enbart har en stor nackdel o det är att talare med stora fasvinklar gör att ljudet kan ändra karaktär drastiskt. Spelar som ni kanske vet själv på rör o är så nöjd jag kan bli

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

Daniel_S
Semester på egen begäran

308 Posts

Posted - 2008/08/25 :  22:06:34  Show Profile Send Daniel_S a Private Message
Jag vet Johan, därav glimten i ögat.

Daniel
Go to Top of Page

Daniel_S
Semester på egen begäran

308 Posts

Posted - 2008/08/25 :  22:13:06  Show Profile Send Daniel_S a Private Message
quote:

"effektreserv" som behövs vid långvariga komplexa passager i musiken vilket gör att den börjar klippa,
quote:

Där finns ännu en fördel med rör, en rör förstärkare klipper in av toppen på vågen så där hämningslöst rakt av som en sax utan rundar av den lite snyggt så det inte låter riktigt så där skitilla som en trissa gör vid samma incident.

1-0 till rörig värld

Daniel
Go to Top of Page

Musik Hemma
Member

191 Posts

Posted - 2008/08/25 :  22:15:34  Show Profile Send Musik Hemma a Private Message
quote:
En förstärkare som är underdimensionerad mot en viss högtalare har inte den "effektreserv" som behövs vid långvariga komplexa passager i musiken vilket gör att den börjar klippa, ett dynamiklöst musikmaterial ger lättare arbetsbetingelser för förstärkaren helt enkelt.

Ålraijt.
men vad har det med rörförstärkare att göra?

Å med risk för att pretantiös, så citerar jag mig själv:

quote:
Det har inget med rör/transistor att göra utan helt korrekt, matchning.
Trögdrivna högtalare trivs inte med strömsvaga förstärkare, är väl en generalisering man kommer ganska långt med.

Sebastian Horsley.
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/08/25 :  22:46:31  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------

quote:
Ålraijt.
men vad har det med rörförstärkare att göra?

Ja du ställde en fråga som jag svarade på, i den inbegrep såvitt jag förstod inte bara rörförstärkare!

quote:
Där finns ännu en fördel med rör, en rör förstärkare klipper in av toppen på vågen så där hämningslöst rakt av som en sax utan rundar av den lite snyggt så det inte låter riktigt så där skitilla som en trissa gör vid samma incident.

Tja, jag föredrar att ha så pass på fötterna att jag slipper klippning.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2008/08/25 :  22:59:49  Show Profile Send Lech a Private Message
He he.
Fördomen lever tydligen kvar att "rör" inte presterar.
Mina 10 watt och högtalare ger 124 db/1m lätt som en plätt utan klippning.
Det med en dynamik av sällan skådat/avlyssnat slag

Gör om det med en säck grus.
MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.

Edited by - Lech on 2008/08/25 23:07:44
Go to Top of Page

Musik Hemma
Member

191 Posts

Posted - 2008/08/25 :  23:17:18  Show Profile Send Musik Hemma a Private Message
Alltså, om vi skall ta det här en gång för alla.

Som jag skrev i mitt första inlägg, det finns bra och det finns dåliga förstärkare, och det har ingenting med om det är rör eller inte.

Antingen presterar en förstärkare det som man vill eller inte, det har fortfarande ingenting med rör att göra.

Musiktypen har heller ingenting med om rör/transistor låter bra eller inte. Antingen så låter det bra eller inte. Oavsett vilken typ av musik eller vilken typ av förstärkare.

Effektuttag i en förstärkare är inte alls så viktigt som en del tycks tro, rör eller inte.
Det är betydligt viktigare med att matcha den effekt som finns med en högtalare som är snäll mot befintlig förstärkare, avsett last(impedansstabilitet) och känslighet(dBprestation vid inmatad effekt.)

Självklart finns det andra faktorer att ta hänsyn till, men vi borde upphöra med den förlegade fördomen att rörförstärkare generellt inte har den effekten som behövs, enligt topic.

Sebastian Horsley.
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2008/08/25 :  23:23:30  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
tja med ett par hundra rediga trisse W till dina Klipsch

Kom på en sak, diskantens styr mycket av det klippet vi upplever av basen. Det var något jag verkligen lade märke till när jag testade JJ för första gången. Det leder i i sin tur in på diskant/fasförskjutning och rör, en kombi som inte passar väl ihop !
WLM har varit smarta o fixat det via filtret.

Jag har bla lyssnat på JJ med Magnepan o det var en riktig hit vilket fick mig att vilja testa andra talare med. JJ 323 på Focals Alto var allt annat än en hit då diskanten dämpades ett par db vilket fick effekten att basen o mellan reg fick överhand. Då försvann även klippet i musiken o det lät murrigt o bullrigt.

Det i sin tur tar oss till Bramas Jupiter som hos förra ägaren var kopplade till Bladelius äldre svarta akrylsteg. Där ville Brama dämpa toppen ett par db sen lät super ! Hemma hos Brama själv o via ARC så stod filtret rakt o det blev en perfekt setup ! Jag tog med mitt QSC steg mest för att kolla om ARC:n hade "muskler nog" att orka driva Jupiter.
Det steget är absolut inte ljust i klangen men vipps så ökade diskanten ett par db upp igen.
Annars så spelar ARC:n absolut inte någon sluddrig bas men hade man dämpat toppen ännu mer via filtret så hade det även då låtigt murrigt o utan klipp i musiken.

Bara en tanke om ämnet.

*edit*
Kom på en sak till ang det whiskyman skrev. Macintosh som ofta kör med utgångstrafo till sina trissesteg borde i så fall lida av samma bekymmer som rör när det kommer till låg impedans ?
Alla rörsteg jag vet förutom BAT har bara 4 ohms tapp som lägst.

>musik förmedlingen<

Edited by - johan.björklund on 2008/08/25 23:29:12
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2008/08/25 :  23:33:07  Show Profile Send Lech a Private Message
Johan
Jag har provat:
quote:
tja med ett par hundra rediga trisse W till dina Klipsch

Det blev inte bra

Här kommer omtänksamheten och matchningen på tapeten igen

Ett par hundra watt blir inte bättre än svagaste länken
MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2008/08/26 :  00:30:35  Show Profile Send f95toli a Private Message
Kanske dags att räta upp den här tråden igen

När jag (och flera andra i tråden) påpekar "problemet" med effektsvaga rörförstärkare så menar vi självklart inte att ALLA rörförstärkare är effektsvaga; det är ju inget "inbyggt" problem i tekniken. Men förhoppniningsvis så kan vi alla vara överens om att man får flera watt per krona med transitorförstärkare, det finns rörförstärkare på säg 100W men de kostar ju som bekant rejält med pengar.
Så har man ett par trögdrivna högtalare (vilket ju idag faktiskt betyder en majoritet av alla högtalare, över 90 dB känslighet är rätt sällsynt) som man vill kunna driva utan att klippa när man spelar musik med många transienter (där ju den för övrigt den dynamiska effekten spelar stor roll) är kanske inte ett rörslutsteg det bästa valet.
Men vet man med sig att man gillar rör så kan man å andra sidan skaffa ett par lättdrivna högtalare och då räcker även 2W långt.
Sen är det sant att rör klipper snällare än transistorförstärkare, men å andra sidan så föredrar nog de flesta ingen klippning alls.

Tänk också på att dB är en logaritmisk skala, 100W betyder inte "50 gånger högre volym" än 2W.

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000