HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Perspektiv !!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2008/08/23 :  17:31:29  Show Profile Send Jamo a Private Message
quote:
Är dessa bra? JM Lab Micro Utopia Be Avantgarde

Om stativare är med i spelet så borde B&W 805, System Audio SA2K och Acoustic Energy AE1 Mk III vara intressanta kandidater. Samtliga ligger över 20 tkr nya men en bit under som begagnade.

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2008/08/23 :  22:06:18  Show Profile Send geldis a Private Message
Samt inte minst AE1 Classic som kostar ca 13K nya. Jag återvänder ständigt till AE1. Kräver dock effekt för att spela ut.

mvh

geldis
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/08/24 :  00:12:12  Show Profile Send OcA a Private Message
Final Sound 150 med S110 sub borde du lyssna på! Har lånat hem en uppsättning över helgen och är helt lyrisk!

Makalös upplösning, avslappnat ljud, enorm ljudbild med "rätt" proportioner på instrumenten. Inte ens de vidrigaste inspelningarna låter hårt eller skramligt. Vassa S-ljud finns inte och trummor och cymbaler låter löjligt bra.

Låter lika bra på väldigt låg volym som på "full patte". För att vara elektrostat är sweetspot väldigt stor. Faktiskt bättre än mina PMC GB1, tro det eller ej...

Baslådan måste vara årets fynd! Har aldrig hört maken till snabb och detaljerad bas med enorma muskler för den här pengen... Köttig och svart som natten, men ändå ruskigt snabb och rytmisk.

Jag kommer absolut att köpa Final Sound högtalarna, går inte att gå tillbaka till konhögtalare efter det här...

Lätta att placera, enkelt att få basen integrerad med panelerna osv. Jag ställde upp dem ca 1 meter från bakvägg och ca 50 cm från sidoväggar med rätt rejäl invinkling. Baslådan ställde jag bredvid vänstra högtalaren.

Delningen kan göras via subben, men jag använder min processor för att skära basen från panelerna vid ca 140hz. Inga som helst problem med att subben spelar så högt i frekvens alls. Suben har dessutom väldigt smarta inställningar för fas, frekvenskurvor osv. Att det bara är en 8" med 100 watts slutsteg märks inte... Det går att spela ruskigt högt med bibehållen kontroll. Har inte lyckats få den att bottna ens på idiotnivåer.

Panelerna har en rätt snäll impedans på 4-5 ohm och känsligheten är 85db. Mina PMC har 87 db, så jag får ha volymkontrollen en anings mer uppskruvad, men jag har å andra sidan tillgång till ca 4-500 watt per kanal, så effekten tar inte slut för det...

Har lyssnat på många högtalare i 15-30k klassen och Final Sound panelerna med S110 subben gör fullständigt mos av konkurrensen... Funkar med all musik (lyssnar själv väldigt mycket på hårdrock och de är lysande!) och även perfekta till hemmabion.

De ska absolut vara med på listan tycker jag! Mina PMC GB1 har inte en suck på ett enda område jämfört med Final Sound - tyvärr...

Vart en riktig hiss detta, men det är de värda. Ge dig av till närmaste butik och provlyssna!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Leif B
Member

1496 Posts

Posted - 2008/08/24 :  13:23:52  Show Profile Send Leif B a Private Message
OcA.
Jag kikade väldigt mycket på dem där Final Sound igår.
Blev väldigt nyfiken. Tror att någon typ av paneler kommer bli mitt val till slut. Tyvärr fanns det inte mycke av tester än av dem här högtalarna men dem har ju väl tydligen satt vissa "märken" på dina referenser i fortsättningen. Har sett att det finns en hel del olika storlekar på dessa paneler med skiftande frekvens neråt i basfrekvenserna. Vad som utpräglar dem är ju den låga rörliga massan.
Jag ser att den finns lite varstans i vårt långa land så jag får söka upp någon av dem.
Tycker du att du får ett djup i ljudet med dessa? Vad jag har hittat är att dem är väldigt bra på bredden av ljudbilden. Höjden har jag ingen aning.
PMC GB1 är ju inga duvungar på ljudbilden. Så visst blir man imponerad av det du säger i jämförelse.
Har du lyssnat på de olika storlekarna på dessa paneler?
Har det någon betydelse på ljudresultatet om man tar en något mindre resp. större? För jag förmodar att man bara "måste" ändå ha en sub.

Tack för tipset.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/08/25 :  09:27:17  Show Profile Send OcA a Private Message
Sub är ett måste med dessa paneler och du klarar dig utmärkt med Finals egen för 5k. De stora panelerna, 600 och 1000, kan du köra fullrange med viss musik, men jag tycker att de hela fungerar bättre med stöd från baslådan.

Skillnaden mellan de olika panelerna är dels storleken på ljudbilden som växer med panelstorleken. Dock kan jag tycka att det blir väl maffigt med tex 600 modellen där aktörerna blir nästan väl stora i ljudbilden. Ett långt avstånd mellan panel och sweetspot är nog ett måste med de större modellerna.

Jag sitter ca 3,5 meter ifrån högtalarna och det fungerar kanon. Med de större varianterna är det nog 5 meter som gäller, minst...

Höjden på ljudbilden är också extremt bra, inte bara bredden. Mina PMC känns som en 40" TV jämfört med Final som känns mer som duk och projektor om du förstår liknelsen?

Djupet är också mycket bra. Ljudbilden är kort sagt det bästa jag hört - någonsin!

Det du också vinner på att välja större paneler är ju att du får mer skjuts i mellanbasen, samt att de flyttar mer luft, vilket blir mer fysisk upplevelse. Ska jag gnälla på de mindre panelerna så kan jag tycka att tex pukor kan låta en anings tunna, men det är en randanmärkning och inget jag stör mig på alls.

Har även provat med Velodyne sub till Final, men tycker att Finals egen har mer musikalitet och sväng i ljudet. Att Final suben enligt spec bara går ner till 35hz är inget som märks hemma, den går betydligt djupare än så när väl rummet får vara med och hjälpa till.

Men ge dig av och lyssna själv, lovar att du kommer bli imponerad!

Se bara till att du har möjlighet att dela högtalarna på ett vettigt sätt. Att dela genom suben går, men jag föredrar att dela via min processor eller direkt via mina slutsteg som har inbyggt filter. Blir en massa onödig kabeldragning annars...

Tilläggas bör att jag varit helt allergisk mot elektrostater innan. Har inte alls gillat hur de spelar rock tex, men de här panelerna fixar allt. T.o.m elektronisk musik som techno och annat synthigt låter makalöst! Gå gärna in på Component-forumet där det skrivts spaltmeter om Final.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2008/08/25 :  13:43:18  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Leif

Dipoler har alltid en djup ljudbild och på mycket musik passar det väldigt bra men var också vaksam på att lyssnar du på musik där det INTE finns djup inspelat så kan det upplevas som lite konstigt att det finns där ändå.
Vissa gillar det, vissa inte.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Leif B
Member

1496 Posts

Posted - 2008/08/25 :  17:21:34  Show Profile Send Leif B a Private Message
Micke.
Ja man vill nog helst ha en realistisk ljudbild inte överdriven stor om den inte är menad så av dem som producerat musiken.
Läste lite om din test av rörförstärkare. Intressant hur dem skjiljer sig åt med olika typer av uppbyggnad. Tror du fick skillnad även där i ljudbilden eller hur? Vilken gav bäst resultat där tycker du?

OcA.
Läst lite mer om FinalSound nu. Verkar som 600 modellen är nästan ett måste för att det ska låta riktigt bra. Spränger tyvärr budgeten.
Har dock hittade demoex av 400 modellen för strax över 20k.
Vill så gärna lyssna på dem. Kanske jag åker upp till Arken... kanske dem finns där för provlyssning?

Leif
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2008/08/25 :  22:36:39  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Ljudbilden påverkades inte av vilket Audion slutsteg jag använde vad jag kan minnas men det var ett tag sedan så det är lite suddigt.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/08/25 :  23:32:30  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Vill så gärna lyssna på dem. Kanske jag åker upp till Arken... kanske dem finns där för provlyssning?

Vad jag vet så ska Audioprophile inte ställa ut men kolla här -> http://www.audioprophile.com/sv/aterforsaljare.htm

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Leif B
Member

1496 Posts

Posted - 2008/08/26 :  08:57:34  Show Profile Send Leif B a Private Message
johan.björklund

Enligt den här listan så verkar det så.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=69819

Mvh Leif
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2008/08/26 :  10:20:22  Show Profile Send tian a Private Message
Mitt system har ett stort ljud med rymd och bredd i ljudet.

Tycker dom flesta högtalarna som jag har lyssnat på så har dom verkligen låtit "små" =?
Go to Top of Page

matta
Member

627 Posts

Posted - 2008/08/26 :  11:11:47  Show Profile Send matta a Private Message
För 11 000 är Thiel 3.6 svårslagna, dom är otroligt bra!

Marantz -> Leben RS-100 + Leben CS660P <- EAR834P <- ZYX R-1000 Airy3 <- Continuo+Cantus =>Tannoy Kensington se (ihopsnörat med auditorium 23)
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000