HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Mystiskt problem med ena subwoofern, hjälp!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Invest Again
Member

51 Posts

Posted - 2008/06/28 :  19:51:31  Show Profile Send Invest Again a Private Message
Hallåj,

jag har råkat ut för ett mystiskt problem med min ena subwoofer. Jag har två identiska FinalSound S10 subbar. För en månad sedan började den ena "knäppa". Nu och då kommer det djupa, dova knäppljud. De kommer helt oregelbundet. Håller på ett tag, slutar sedan. Sedan kan det gå en, eller flera dagar innan nästa. Ibland börjar den också "susa och rassla" oregebundet - typ någo skrapande ljud.

Jag förde den på service, men de hittade egentligen inte något. De hade på den flera veckor och sa att de kanske hörde nåt någon gång...

Jag tog hem den igen, och samma fortsätter. Igår kväll började den plötsligt bröla (som en trumpet) och jag fick bråttom att stänga av strömmen...

Finns det någon därute som har råkat ut för något liknande eller har någo idéer på var felet kunde ligga... Går den att rädda, eller är det bara att hosta upp pengar till ny(a)...

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2008/06/28 :  20:44:23  Show Profile Send Zombie a Private Message
en konding som har kastat in handduken

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2008/06/28 :  21:30:46  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Låter som slutsteget har gett upp
Go to Top of Page

Invest Again
Member

51 Posts

Posted - 2008/06/28 :  21:31:06  Show Profile Send Invest Again a Private Message
Zombie, ta inte detta på fel sätt, men jag undrar om ditt svar är en så pass "educated guess" att jag med näven i vädret kan tåga in till servicefirman och be dem kolla kondensatorerna?
Go to Top of Page

Invest Again
Member

51 Posts

Posted - 2008/06/28 :  21:35:34  Show Profile Send Invest Again a Private Message
Om det är slutsteget i subben så blir det väl bara att skaffa nya subbar....

Finns det några andra därute som har några goda idéer och råd??????????
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2008/06/28 :  21:50:50  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Det går säkert att laga slutsteget om det skulle visa sig vara det.
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2008/06/28 :  23:04:25  Show Profile Send U1 a Private Message
Jag gissar som Zombie, en konding i slutsteget.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2008/06/29 :  11:33:53  Show Profile Send Zombie a Private Message
Beskriver du felet utan att nämna kondingarna så kommer dom förmodligen att leta efter sådan ändå...jag svarade bara på det här: "har någo idéer på var felet kunde ligga"
lycka till

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2008/06/29 11:35:22
Go to Top of Page

Invest Again
Member

51 Posts

Posted - 2008/06/29 :  19:08:21  Show Profile Send Invest Again a Private Message
Tack för snabba kommentarer och svar/tips... Jag provar föra in den till service på nytt...

Go to Top of Page

Invest Again
Member

51 Posts

Posted - 2008/08/24 :  11:56:38  Show Profile Send Invest Again a Private Message
Hello!

Det lyckades inte... De har slitit hela sommaren men gav upp i fredags. "Klar för avhämtning, tyvärr ej reparerad". Det blir att börja söka efter två nya... Finns det förslag på sådana som kunde tänkas passa elektrostater? ;-)
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2008/08/24 :  13:06:46  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Kan du inte pröva att lämna in subben på reparation på något annat ställe?
Ursäkta mig, men om en reparationsfima inte ens hittar felet när det "brölar" ur högtalaren, eller har misstankar om ett kondingbryt, låter det inte som den här typen av reparationer är deras starka sida. Om jag missuppfattat dig, och det fortfarande bara knäpper då och då, varför inte byta ut några kondingar på försök?

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

Invest Again
Member

51 Posts

Posted - 2008/08/25 :  18:55:34  Show Profile Send Invest Again a Private Message
De har faktiskt försökt byta ut det ena och det andra, en massa komponenter har de beställt in, men jobbat lite i blindo. Det är en bra firma, och de har faktiskt tagit det här som en utmaning som de inte tänkte ge upp med. Men tyvärr fick de kasta in handduken...

Den dog helt efter brölet, de hann bara sätta på den och innan de kunde göra några mätningar dog den. Sedan dess, totaldöd...
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2008/08/25 :  19:50:03  Show Profile Send B-200 a Private Message
har du inte garanti?

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2008/08/25 :  20:11:22  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
quote:
Den dog helt efter brölet

Jag förstår inte alls. Då borde det väl vara jättelätt att felsöka för en fackman. Följa signalvägen i stärkarn med oscilloskop.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2008/08/25 :  20:15:30  Show Profile Send acebowler a Private Message
hmm verkar konstigt att det inte skulle gå att laga denna?? Är det ytmonterade komponenter på alla kretskort?

GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000