HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Tube traps, materialval?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Outer heaven
Member

100 Posts

Posted - 2008/08/21 :  19:26:12  Show Profile Send Outer heaven a Private Message
Sitter och funderar på om jag ska bygga ett par tube traps för att se om det ger några förbättringar i mitt rum. Hittade detta efter en snabb sökning http://www.geocities.com/jonrisch/basstrap.htm

Är detta en bra metod?

Vilket material bör man välja? Vanlig gul isolering har man ju sett, men har också läst att det kanske inte är så jättebra ur hälsosynpunkt. Någon som har erfarenheter på området?

Tell me why I had to be a powerslave.

Edited by - Outer heaven on 2008/08/21 19:40:15

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2008/08/22 :  17:31:44  Show Profile Send asto a Private Message
Kan inte påstå att jag är kunnig på området, men vilka frekvenser är det du har du problem med? kanske där man skall börja att titta för att sedan kunna bestämma vilken typ av absorbent som man skall ha.
Go to Top of Page

Outer heaven
Member

100 Posts

Posted - 2008/08/22 :  17:41:49  Show Profile Send Outer heaven a Private Message
Jag har inte gjort några mätningar, men det är basen som smiter undan. Det är en s.k. betongbunker det handlar om. Är inte ute efter att få ett perfekt resultat då jag betraktar detta som en temporär uppställning, men om man kunde plocka fram lite mer bas så vore det utmarkt.

Tell me why I had to be a powerslave.

Edited by - Outer heaven on 2008/08/22 17:42:51
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2008/08/22 :  18:40:09  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Sådana har jag byggt. De är kanonbra om man behöver lite uppfräschning både här och där men inga spjutspetsar för att punktera specifika problem.

Om du gör dem med en rejäl diameter(40-50 cm) Så kommer de att städa lite i den övre regionen av basregistret.

Jag har vanlig gullfiber i mina. Utanpå gullfiberna har jag polyestervadd. På det viset smiter inte glasfibern ut utan fångas av vadden.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2008/08/22 :  18:45:25  Show Profile Send svejk a Private Message
Byggde inte många av rörskålar för några år sedan? Finns säkerligen gamla trådar


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2008/08/22 :  19:34:38  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Jo, jag har två par sådana också.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Outer heaven
Member

100 Posts

Posted - 2008/08/23 :  05:23:47  Show Profile Send Outer heaven a Private Message
Jo jag hittade en hel del gamla trådar när jag sökte efter det, men det var inte många som innehöll några specifika tips eller bygginstruktioner utan mest en massa dividerande om hurvida de faktiskt gjorde någon skillnad för ljudet eller inte, samt diskussioner om var man kan hitta rörskålar. Jag bygger nog ett par av den modellen som jag länkade till i mitt första inlägg.

Tack Pac för inputen, är det inner- eller ytterdiametern du menar när du säger 40 - 50cm?

Tell me why I had to be a powerslave.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2008/08/23 :  07:20:19  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Ytterdiameter. Ju större du gör dem desto mer städer de nedåt i frekvens.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2008/08/23 :  11:52:04  Show Profile Send ninja a Private Message
esl, hade en tråd hur bygger man dom.

Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2008/08/23 :  12:56:56  Show Profile Send ztenlund a Private Message
ninja, tänker du inte på resonatorabsorbenterna gjorda av gjutrör?
Det är inte samma sak som tube-trapsen som diskuteras här.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Outer heaven
Member

100 Posts

Posted - 2008/08/23 :  13:07:23  Show Profile Send Outer heaven a Private Message
Gäller större = bättre även på höjden? Så höga som möjligt? Har ingen fru så jag kan gärna göra dem hela vägen upp till taket

Tell me why I had to be a powerslave.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2008/08/23 :  13:45:44  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Så höga som möjligt? Javisst! Det ger större absorptionsyta. Diametern påverkar däremot även förmågan att gå djupare nedåt i frekvensbandet.
Det finns ju färdiga rörskålar att köpa. Mina tubetraps är gjorda av sådana. Problemet var bara att man var tvungen att köpa en större mängd. Men om du hör med en isolerfirma som utför isolerarbete så kanske du kan köpa av dom.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000