HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vad ska jag byta till mig?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2002/12/24 :  14:13:26  Show Profile Send Johansson a Private Message
Nu får det vara nog. Jag har möblerat på alla möjliga sätt i min nya lägenhet, men får det inte att låta i närheten av hur det lät när jag hade stereon hemma. Nu är Anders less.

Jag vill ha ett par högtalare som inte behöver ett perfekt rum, som klarar "icke-perfekta" inspelningar och som för den delen inte låter som om dom låg nerpackade i en kartong med duntäcken...

Carlsson? Thiel? Dom ska gå få loss för under 20kkr. Begagnat spelar ingen roll.

God jul förresten! //Johansson - Magneplanar 1.6 ägare

Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel...

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/12/24 :  14:38:22  Show Profile Send n/a a Private Message
Carlsson är känsliga för hur de placeras, och de är fruktasvärda mot dåliga inspelningar. Men de låter förb-nnat fint tycker jag. Ett par 52.3 och du har en högtalare för resten av livet.

Herr_Engel:#hififorum@quakenet
Go to Top of Page

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2002/12/25 :  13:27:20  Show Profile Send Johansson a Private Message
Jo, jag var och lyssnade i Carlssons demorum på Arken och det lilla jag hörde lät bra. Problemet är att på grund av att jag lyssnar mycket på äldre blues (Hooker, Muddy Waters osv) så måste högtalarna vara en aning förlåtande.

Sen har jag väl insett att jag aldrig kommer att ha det där perfekta rummet och bara perfekta inspelningar där man kan höra om pianisten har glömt att knyta ena skosnöret, så länge det låter levande och svänger är det bra.

Mera tips på högtalare? Jag är sugen på att byta förstärkeriet till rör framöver, så dom får gärna vara lättdrivna...

//Johansson

Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel...
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/12/25 :  13:39:48  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Den dyraste vägen är omvägen....

Vad är det som fattas i maggisarna?

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/12/25 :  14:10:54  Show Profile Send n/a a Private Message
Johansson: Blues o Carlsson är ett fint äktenskap, lika så jazz o Carlsson. Helst skall du spela på vinyl oxo, för att få bäst 'känsla'.

Mitt råd: Vinyl->Stärkare->Carlsson.

Det blir du garanterat nöjd med.

En rejäl matta som täcker hela golvet är oxo rekommenderat.


Herr_Engel:#hififorum@quakenet
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2002/12/25 :  14:18:07  Show Profile Send Conan a Private Message
Åk och lyssna på ett par Dynaudio 1.3Mk II och en Amplifix eller för-/slutstegskombo från Rotel så är du hemma sen. Inte den roligaste anläggningen i världen om du vill "tweaka" med delningsfiltret och specialbeställa rör från mörkaste Kina, men du får ett ljud åker i åttor runt rörförstärkare och Audio Note-prylar. För pengarna du spar in från rörstärkarna så toppar du sen med en Infinity Kappa Sub, och du har ett ljud i den absoluta världsklassen!

Lycka till!

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/12/25 :  14:25:46  Show Profile Send n/a a Private Message
Jo, dynaudio helt ok, och de är lite förlåtande, men de *brukar* kräva rätt mycket kraft av förstärkaren. Kan bli dyrare än vad man tänkt sig. Carlsson är relativt lättdrivna. Jag har själv haft både dynaudios och nu Carlsson OA50.2, och till blues o jazz är det inget snack om saken. Carlsson låter bättre. Men det är klart en smaksak oxo. Dynaudio är oxo bra högtalare.

Herr_Engel:#hififorum@quakenet
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2002/12/25 :  14:35:35  Show Profile Send n/a a Private Message
Vad var det som var så perfekt med det gamla rummet då. Jag har hört MG's i många olika rum och alldrig upplevt det som att en lådhögtalare skulle göra det hela bättre. Hur ser det nya rummet ut? Är det väldigt litet eller vad. Ta hem och prova något annat välrenomerat innan du diskvalificerar det du redan har. Har för mig att små högtalare borde vara enklare att integrera i "dåliga" rum. Annars får du väl köpa hörlurar.
Go to Top of Page

Brosk
Member

426 Posts

Posted - 2002/12/25 :  16:01:28  Show Profile Send Brosk a Private Message
Jag har varit i samma sits ljudmässigt. Lyssnar nu på detaljerade dynamiska JBL L90 (3-vägs studiomonitors m 12-tumsbas) drivna av 30W Pass Aleph3. Passar americana utmärkt. Aldrig hårt och inga skosnören (kul, Johansson!). Spelar det mesta roligare än på länge för min del. (Tidigare Copland-duo, SF minina-amator, Quad ESL63+Gradient, Mirage M7si, Carlsson OA50.2(ok))

Go to Top of Page

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2002/12/26 :  00:49:02  Show Profile Send Johansson a Private Message
Mitt förra rum var en takvåning med måtten 4x6 meter ungefär där långväggarna hade snedtak. Anläggningen stog mot kortväggen grovt uppställt efter Cardasmetoden, sedan finjusterat under ett par månader. Det var närfältslyssning, hade kanske 2 meter mellan mitten på högtalarna.

Och det lät helt jävla underbart. Precis allt fanns där, Ljudbilden sträckte sig från ett par decimeter framför och utanför högtalarna till långt bakom. Du hörde inspelningsrummet tydligt. Tidigare i enplansvillan och nu för närvarande i lägenhet låter det bara skit i jämförelse. Jag har köpt fiberplattor och skruvat upp lite här och där utan resultat. Stor tjock matta på golvet och så vidare. Plus att det blir någon låg egenresonans som gör det totalt outhärdligt att lyssna på en del skivor. Lisa Ekdahl bland annat.

Rummet jag har nu är mera fyrkantigt, ungefär 5x5 meter, och har högre i tak. Även det en takvåning, men osymmetriskt. (snedtaket går längre ner på den ena väggen, och snedtaket går ihop i en spets längst upp) En mardröm ljudmässigt sett, men var hittar man annars en 2:a på 80 kvadrat för under 3300:-? En del i problemet är nog att jag bor själv, så det har inte kommit in något överflöd av hyllor och prydnadsgrejor. Bara en fåtölj och stereon.

Jag tycker att jag har provat allt men ändå blir det inte bra, så vad ska man göra? Det är ju inte säkert att det blir bättre med andra högtalare om det är rummet som jävlas...

Hade jag haft någon digitalkamera så kunde jag ju ha lagt ut några bilder, men så är inte fallet. Jag bjuder dock på både krubb och husrum ifall någon har vägarna förbi Övik! :-)

//Johansson

Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel...
Go to Top of Page

yoko
Member

420 Posts

Posted - 2002/12/26 :  01:16:49  Show Profile Send yoko a Private Message
Kan du tänka dig akustikreglering (m. hjälabsorbenter och akustikvägg+ en tjock, långhårig o stor matta)?! det gör underverk om du har bra grejjor....Kanske Ingvar Öhmans PI 60S....MUMS!!!!
Go to Top of Page

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2002/12/26 :  01:30:19  Show Profile Send Johansson a Private Message
Njaooo, till en viss grad. En tjock matta har jag redan inklusive ett gäng draperier, och jag är nämligen av naturen lat så det tog mig ett par månader innan jag lyckades masa mig iväg och köpa ett par fiberplattor...

Sen har jag inte möjlighet att plöja ner stora pengar i det, just nu går jag och stämplar i väntan på vårsäsongen plus att jag har ett par projekt till på gång som slukar tid och en hel del av det som finns kvar av pengarna efter hyran.

Till sist så kan jag inte göra några större fysiska angrepp på lägenheten på grund av att jag inte vet hur länge jag ska bo kvar. Glesbygdsgrabb som man är så är det bara att flytta dit det finns jobb...

Taskigt läge, eller hur?

//Johansson

Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel...
Go to Top of Page

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2002/12/26 :  01:37:21  Show Profile Send Johansson a Private Message
quote:
Originally posted by Dahlberg

Vad var det som var så perfekt med det gamla rummet då. Jag har hört MG's i många olika rum och alldrig upplevt det som att en lådhögtalare skulle göra det hela bättre. Hur ser det nya rummet ut? Är det väldigt litet eller vad. Ta hem och prova något annat välrenomerat innan du diskvalificerar det du redan har. Har för mig att små högtalare borde vara enklare att integrera i "dåliga" rum. Annars får du väl köpa hörlurar.



Dahlberg, apropå hörlurar. Under Arkenmässan stod jag länge och sneglade på Orpheus-lurarna innan jag tordes gå fram och provlyssna.

Det var en chock, minst sagt.

Mässans i särklass sunkigaste ljud? Jag tror vi har en vinnare. Där blev då jag botad från allt vad hörlurar heter, för om inte ens en lur för en bra bit över 100 papp låter bra så är det nog inte så lyckat...

Sen gjorde det väl inte saken bättre att killen som demade använde en halvbillig dvd-spelare som källa...

Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel...
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/12/26 :  09:55:19  Show Profile Send Timbre a Private Message


"Rummet jag har nu är mera fyrkantigt, ungefär 5x5 meter, och har högre i tak. Även det en takvåning, men osymmetriskt. (snedtaket går längre ner på den ena väggen, och snedtaket går ihop i en spets längst upp) En mardröm ljudmässigt sett, men var hittar man annars en 2:a på 80 kvadrat för under 3300:-? En del i problemet är nog att jag bor själv, så det har inte kommit in något överflöd av hyllor och prydnadsgrejor. Bara en fåtölj och stereon."

Måste erkänna att jag har svårt att se den ljudmässiga mardrömmen i sammanhanget.
Med 5x5 meter, högre i tak och självboende, kan du ju prova att placera högtalarna diagonalt så långt ut i rummet det bara går.
Tillbaka till närfältslyssningen alltså.
Allteftersom tiden går fyller du på med trevliga absorbenter och snart är du tillbaka där det började:

"Och det lät helt jävla underbart. Precis allt fanns där, Ljudbilden sträckte sig från ett par decimeter framför och utanför högtalarna till långt bakom. Du hörde inspelningsrummet tydligt."

Utan att byta högtalare...
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2002/12/26 :  10:59:53  Show Profile Send ryst a Private Message
Vad sägs om ett par Revel M20, borde gå att få tag på under 20kakor beggade.

Låter i mitt tycke riktigt bra tillsammans med Vincent SP 993.

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/12/26 :  11:06:40  Show Profile Send n/a a Private Message
Finns en möjlighet att du har dålig (skitig) ström också.

Herr_Engel:#hififorum@quakenet
Go to Top of Page

gurin
Member

196 Posts

Posted - 2002/12/26 :  11:32:53  Show Profile Send gurin a Private Message
Jag har en kompis som också hade sina maggisar i en takvåning med snedtak. Det lät väldigt bra med ett tak som började bara några centimeter från högtalarnas topp. Även hans anläggning lät mycket sämre när han flyttade till ett ”vanligt” rum. Mycket flyttande blev det och nu låter det hyfsat igen. Sannolikt är det så att även de nya högtalare du köper skulle ha låtit bättre i det gamla rummet. Så börja med rummet och inte med anläggningen, är mitt råd. Nu vet jag inte vad du har för högtalarkablar, men jag misstänker att nya mer högupplösande högtalarkablar kan göra lika mycket, om inte mer än att byta högtalare. Det kan också vara så enkelt, som någon skrev, att du har ”sämre” ström där du nu bor. Om du inte kör ”nätkablar” så pröva med sådana.

Min kompis slutade med att han satte högtalarna efter långväggen, en bra bit in i rummet, och lyssningssoffan direkt mot bakväggen för att ge basstöd.

Annars är varken Dynaudio, som jag själv kör, eller Thiel, som jag lyssnat mycket på, fina högtalare. Men om du tyckte att dina lät ”jävla underbart” så bör du nog behålla dem.

Mvh/Gurin

Mina öron är mina mätinstrument.
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/12/26 :  11:37:52  Show Profile Send n/a a Private Message
Prova att dra åt alla kablar i vägguttagen. Slå av strömen först bara . Be en elektriker att kolla så att allt sitter som det ska i proppskåpet oxo.

Har du jordade eller ojordade apparater? Om du har jordade, se till att du använder jordade uttag. Det är ungefär allt jag kan rekommendera.. PSA UO kan göra nytta oxo, eller nån strömskyddstrafo. Prova först innan du köper bara.

Herr_Engel:#hififorum@quakenet
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2002/12/26 :  12:50:10  Show Profile Send Conan a Private Message
Plocka in ett normalt möblemang och jobba vidare med akustiken och högtalarplacering innan du springer iväg och köper nya prylar. Om du gillade ljudet från Magneplanar så är det klart att du ska försöka komma tillbaka dit! Kvadratiska rum är i allmänhet inte roliga men prova en assymetrisk placering (t.ex. i ett hörn) och jobba på med akustikhjälpmedel. En heltäckningsmatta är heller aldrig fel...

Att det skulle vara strömmens fel tror jag inte på. Möjligen kan man få hörbara fel beroende på strömsystemet, men detta inträffar nästan bara som följdfel av taskiga förstärkare och/eller dålig skärmning av lågnivåkablaget. Störskyddstrafon och specialnätsladdar är bara bluff och båg. Herr Conan ombeds läsa forumets policy för undvikande av tramsiga trassliga provocerande inlägg som av oss moderatorer kommer att raderas, posta "sanningar" i runda arkivet i stället..../sladd

Lycka till!

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2002/12/26 :  14:40:40  Show Profile Send n/a a Private Message
Hörlurar var mest menat som ett skämt men jag tror nog att du skall behålla dom högtalare du har. Vem vet, om någon månad har du fått jobb någon annanstans och så skall du flytta igen. Lycka till.
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/12/26 :  15:01:14  Show Profile Send n/a a Private Message
Tänker inte kommentera *barbarens* inlägg ovan. Tycker det är värt att kolla upp strömmen. Min erfarenhet säger att den spelar stor roll. Om det är skillnad som natt o dag, med samma elektronik som i ditt fall, tror jag inte att akustiken är hela sanningen. Kanske tom så att något blivit slitet eller gått sönder. Vem vet... Men kolla strömmen. Det är mitt råd. *over and out*


Herr_Engel:#hififorum@quakenet
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2002/12/26 :  15:48:43  Show Profile Send brumel a Private Message
Hej Johansson!
Jag tycker du ska titta på några hyffsade stativare att ha så länge.
Linns högtalare är inte så kritiska vare sig placeringsmässigt eller inspelningsmässigt. Kräver heller inget kraftverk till drivkälla.
Sen kan ju nåt vara vajsing med dina planarer så du får kolla upp att dom inte har ramlat o slagit sig. Att Lisa Ekdal skulle låta illa med dina grejor har jag svårt att förstå. Det är ju ganska snälla inspelningar men om basen resonerar kan det vara nåt fel.

mvh Johan

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2002/12/26 :  18:36:11  Show Profile Send Johansson a Private Message
Att strömmen är skit vet jag. Det är gamla, ojordade uttag som glappar och har sig. Nätkablaget är Jormas 2.5:or, men efter att ha kollat med en ElFix så har jag mycket större magnetfält runt cd och förstärkare än i mitt tidigare rum. Oavsett fasvändning. Tidigare bodde jag ju på landet och där borde det rent logiskt vara mindre skräp på nätet.

Skulle det funka att ställa upp på diagonalen? Kanske jag måste testa det nästa gång jag åker till Övik.

//Johansson

Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel...
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/12/26 :  18:54:14  Show Profile Send Timbre a Private Message


Att prova kostar inget...
Är det någon gång man kan ha diagonal uppställning så är det väl i rum med kvadratformad golvyta ().
Kolla in en av dom turkiska guldöronpojkarna.
Han kör diagonalt...

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/12/26 :  18:57:14  Show Profile Send ekman a Private Message
ml 33 och ml cd och dac men vad är den där stora silverfärgade grejen i mitten av racket??? är det burmesters strömrenare eller?? hade för mig att Can hade en sån
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/12/26 :  18:59:38  Show Profile Send Timbre a Private Message

Då har dom bättre smak i Paris...
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000