HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 En SACD-oskulds tankar och funderingar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

PatrickJ
Member

62 Posts

Posted - 2002/12/23 :  23:35:18  Show Profile Send PatrickJ a Private Message
Halloj alla hifitokiga!

Är på gång att ta mina första staplande steg in i SACDs förlovande land, men vägen dit är kantad av funderingar, oändliga val samt en hel del hemska aningar (fallgropar kanske rent av?). Av dessa frambringar nog den lilla klisterlappen på flertalet SACDskivor med ordet "multichannel" mest kaos; är detta något av ondo, en försmak av framtiden eller är kanske framtiden rent av här?

Då jag är SACD-oskuld (har inte ens testat SACD inne i butik av frukan att drabbas av uppgraderingsfrossa) vet jag inte hur jag ska tacka detta; innebär det exempelvis att man måste investera dyra pengar i en klangmatchad centerhögtalare för att ens kunna få ut de fördelar som SACD har att erbjuda? Jag antar (?) att det via källan går att ställa in att man exempelvis inte använder någon center, men förstör detta då inte i princip hela mixningen?
Vidare så är jag oerhört nyfiken på om/hur bakhögtalarna är ämnade att användas. För film är det inte så svårt att förstå syftet med 2 bakkanaler (eller tom 3!), men hur tusan nyttjas detta för musik? Jag hoppas innerligt man inte mixat instrumenten i olika kanaler, bak som fram, vilket skulle ge en ljudbild där man sitter i centrum? Eller är det kanske detta som är hela idén samt tjusningen (hugha!)?

Ber om ursäkt om dessa frågor har ställts samt besvarats hundratals gånger tidigare, har sökt på forumet men inte funnnit :).

Tills vidare; En riktigt God Jul på er!

-------------
MVH Patrick

Edited by - PatrickJ on 2002/12/23 23:35:45

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/12/24 :  00:14:04  Show Profile Send ekman a Private Message
att en sacd är multichannel innebär ju inte att du MÅSTE spela den i multichannel det innebär väl bara att det finns ett multichannelspår på skivan? tror jag iallafall eller finns det RENA multikanalsskivor också??
Go to Top of Page

PatrickJ
Member

62 Posts

Posted - 2002/12/24 :  01:11:41  Show Profile Send PatrickJ a Private Message
Mycket bra fråga! Mitt antagande var att det finns ett SACD lager som innehåller information för flera kanaler samt ett vanligt stereo CD spår. Du menar alltså att det även finns ett stereospår i SACD format? Det vore ju toppen i så fall!

-------------
MVH Patrick
Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2002/12/24 :  01:16:46  Show Profile Send DHT a Private Message
Japp så är det. Även multikanalsskivor har ett separat SACD 2-kanalsspår.

The term "social darwinism" can be easily transferred into
"vinyl darwinism": Vinyl still survives as it still achieves the best music reproduction.
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2002/12/24 :  09:03:03  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Som ny i SACD familjen kan jag bara bekräfta att det finns stereo spår också, dock finns inte alltid ett cd lager, så att skivan kan spelas i CD spelare, men två kanal och fler kanal SACD finns det alltid.
Jag har sjäv en tvåkanals SACD spelare (Sony SCD-555Es), och jag är personligen helt ointressaerad av flerkanal.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif
Go to Top of Page

PatrickJ
Member

62 Posts

Posted - 2002/12/24 :  12:13:41  Show Profile Send PatrickJ a Private Message
Ahh, härligt! Då är det alltså bara att köra på som vanligt, högupplöst dock! :)
Ja det där med flerkanalig musik låter underligt tycker jag...är det någon som har testat ett multichannelspår på fler än 2 högtalare, vore onekligen intressant att få reda på hur det låter och fungerar.

-------------
MVH Patrick
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/12/24 :  12:30:00  Show Profile Send Timbre a Private Message
I början blev jag mycket tveksam när dessa Multichannel Hybrid SACDs dök upp...
Nu står det som sagt klart att det alltid finns ett DSD stereolager att tillgå, så välljudet är räddat...
En god flerkanalsupptagning bör väl närma sig det som Jan-Eric Persson på Opus3 ägnar sig åt...(), det vill säga att fånga upp rumsambiensen istället för ljud som dyker upp på de mest oväntade ställen...
För egen del blir det dock aldrig aktuellt med mer än två högtalare i taget.
Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2002/12/24 :  13:33:20  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
Jag håller mig också till 2-kanals SACD.
Mina gamla favoriter har kommit ut på SACD Tack för det tomten, jag lade en beställning direkt från Acoustic Sounds.

Go to Top of Page

PatrickJ
Member

62 Posts

Posted - 2002/12/24 :  14:11:45  Show Profile Send PatrickJ a Private Message
Ja det är just orsaken till att jag nu också väljer att hoppa på SACD tåget; det börjar kommaen hel del sköna skivor i detta format!
Är oerhört sugen på att beställa de Creedence SACD () som finns på just acoustic sounds, är dock lite orolig att tullen ska få tag i beställningen vilket skulle resultera i över 350:-/skiva. Det är ingen som känner till någon ÅF i Europa som säljer skivor från Analog Productions?

Vore även intressant att ta reda på när Sony planerar att sänka priserna på sina samtliga SACD skivor, de nya Rolling Stones skivorna kostar ju runt 150:- medan Kind of Blue med Miles Davis inte går att hitta för under 250:-.

-------------
MVH Patrick
Go to Top of Page

luminous
Member

252 Posts

Posted - 2002/12/24 :  15:34:20  Show Profile Send luminous a Private Message
Personligen så tror jag mer på DVD-Audio. Tekniskt sett så är det formatet överlägset SACD, och jag har inte sett några tester där formaten testas mot varandra med likvärdiga inspelningar. Sedan att det bara är Sony som tillverkar SACD-spelare är ju lite dumt!

MVH | Life's too short for bad sound
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2002/12/24 :  16:05:03  Show Profile Send Anders47 a Private Message
luminous,
Man kan ha olika uppfattningar om de nya digitala formaten. Jag vill inte på något sett utesluta att DVD-A kan vara bättre än SACD men tror att det väsentliga är att få något som är bättre än CD (som dock verkar klara sig bra om man skaffar sig någon av den senaste generationens spelare till rätt högt pris).
Men ditt påstående om att bara Sony tillverkar SACD spelare är grovt felaktigt. Det är märkligt att du inte noterat att Philips också gör det, vilket är väldigt naturligt eftersom både Philips och Sony står bakom SACD formatet. Det finns också SACD spelare från andra fabrikanter som Sharp, Marantz och Pioneer. Och många fler lär komma snart.

Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2002/12/24 :  16:26:24  Show Profile Send brumel a Private Message
Jag tror man kan undvara rena sacd spelare helt multi- eller tvåkanal. Kommer flerformatspelare snart som lämnar dom i gruset.
Sayonara, Sony.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2002/12/24 :  16:40:55  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Inte för att jag kan uttala mig om DVD audio och kvalitén på detta, men det finns ett par saker som gör att jag tror mer på SACD.

Kopieringsproblematiken för skivbolagen löser sig. "Money Talks".

Skivbolagen kan lösa övergången till ett format enkelt genom Hybridskivor, Då SACD har ett CD lager i standarden. En typ av skiva gör övergången till nytt format enkel, den stora allmänheten slipper att köpa nya spelare, (nästan sant det finns några drivverk som inte klarar CD spåret på SACD).

Om DVD audio forum vill lägga in motsvarande på sina skivor, krävs tillstånd från, gissa vem? Jo, Sony/Philips, (som äger standarden), Tror Ni att dom får det? Inte jag ialla fall.

Viktigast är att SACD är ett klart lyft mot CD, är DVD audio vassare? kanske, jag vet inte, men kom ihåg vad som hände med VHS/Betamax, VHS var sämre, men var tillräckligt bra och hade mjukvaran!

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif

Edited by - Leif Eriksson on 2002/12/24 16:48:23
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2002/12/24 :  16:57:56  Show Profile Send brumel a Private Message
Nu när svensson har köpt en dvd-spelare kommer han att i fortsättningen köpa sånt som går att spela på sin apparat. Dvs inga sacd skivor från obskyra audiofilbolag.
När det är dags att uppgradera om ett par år när drivverket har pajat kan han köpa en spelare som klarar allt för 2995 kr.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/12/24 :  17:20:50  Show Profile Send Timbre a Private Message

Det spelar väl mindre roll om vi lyssnar på framtidens DSD-masters i DVD-Audio eller i DSD direkt...
En liten nedsampling är allt som behövs...
Det viktiga är att var och en får välja själv.
Detta avgörs knappast av vare sig konsumenter eller hifiindustrin. Besluten tas med största sannolikhet i musikbolagens styrelserum.
Bästa lagringsformatet vinner och just nu ser det väldigt trevligt ut på skivfronten...
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2002/12/24 :  18:11:34  Show Profile Send Anders47 a Private Message
brumel, varför denna desinfomation om att SACD skivor kommer från obskyra audiofilbolag? Uppenbarligen har du missat t.ex. den nya utgåvan av Rolling Stones med 22 skivor på hybrid SACD. Samt en del från andra etablerade skivbolag och mycket mer som kommer.
Utgivningen på SACD ligger på marginalen än så länge och det är inte säkert att formatet kommer att öveleva, men vaför ägnar du dig åt denna vilseledande desinformaton för att diskreditera SACD?

Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2002/12/24 :  18:43:40  Show Profile Send brumel a Private Message
quote:
Originally posted by Anders47

brumel, varför denna desinfomation om att SACD skivor kommer från obskyra audiofilbolag? Uppenbarligen har du missat t.ex. den nya utgåvan av Rolling Stones med 22 skivor på hybrid SACD. Samt en del från andra etablerade skivbolag och mycket mer som kommer.
Utgivningen på SACD ligger på marginalen än så länge och det är inte säkert att formatet kommer att öveleva, men vaför ägnar du dig åt denna vilseledande desinformaton för att diskreditera SACD?





Jag förstår att du skulle reagera, mästare på att märka ord som du är. "Desinformation" får dock stå för dig.
Det är klart att det finns stora bolag som ger ut sacd material men någon massindustri är det väl inte. Det är ju klart nischat mot audiofiler vilket du också medger.
Jag tar inte ställning för något format visavi något annat. Försöker bara säga att det kan vara ide med att vänta med rena sacd-spelare innan marknaden satt sig.

Nu är det mat!

God Jul!

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

PatrickJ
Member

62 Posts

Posted - 2002/12/24 :  19:28:46  Show Profile Send PatrickJ a Private Message
Jag undrar om detta verkligen måste resultera i att ett av formaten "vinner", finns det inte plats för bägge?
Speciellt om det blir vanligare med hybridspelare som klarar både DVD-A samt SACD, då är kvalitén på mjukvaran det enda vi behöver oroa oss för. Jag hoppas innerligt att Rolling Stones albumen bara är början, tänk om man skulle börja remastra fler goa gamla klassiker och se till att de äntligen får den behandling de förtjänar!

Personligen hoppas jag i så fall på Hendrix, lite mer klassisk jazz samt Bob Marley; sen kan jag dö lycklig!

-------------
MVH Patrick
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/12/24 :  19:51:18  Show Profile Send Timbre a Private Message

Jo, musikbranschen måste nog bestämma sig för hur man skall få med sig alla gamla klassiska inspelningar in i framtiden. Analogband som ligger i arkiven och vittrar sönder.
Kopieras dom över på PCM är det "no way back" som Ed Meitner säger.
Loppet är så att säga kört. Förlorat är förlorat. Digitalissyndromet kommer att (för)följa oss i alla dagar...
Att överföra dessa musikskatter till DSD innebär en total frihet till utgivningar i alla format. Fram och tillbaka. Hur den enskilde konsumenten sedan vill få sin musik serverad är ju upp till var och en.
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2002/12/25 :  14:01:30  Show Profile Send Conan a Private Message
"No way back"..? Är du säker på att du inte blandar ihop DSD och PCM nu? PCM med t.ex. 24 bitar 192 kHz är total transparent med väldigt god marginal för alla ljud- eller musiksignaler som vi slänger på det. Du får ett dynamikomfång som närmar sig 120dB hela vägen 0-100kHz, vilket vida överstiger... ja allt både på inspelnings- och apparatfronten samt även i "mottagarändan" med den mänskliga hörseln. Räcker inte totalt transparent längre!?!

Vad är då DSD; jo ett fifflande och trixande med Philips gamla få-bitsteknik med främsta avsikt att uppfylla skivbranschens våta drömmar om kopieringsskydd som heter duga. Vad gäller ljudmässigt så ser jag en hel hop av frågetecken runt DSD/SACD. Systemet har ett brusspektra som verkligen ser hemskt ut +20kHz (eller t.o.m. under detta). Dessutom har jag ännu inte sett någon göra ett vettigt utformat lyssningstest mellan CD och SACD där SACD har stått som segrare, resultatet har snarare varit tvärt om. Med "vettigt" menar jag dubbelblint, matchade nivåer, bästa mastering på båda håll och en högpresterande anläggning. Hifi-tidningarnas "lyssna-och-tyck"-tester ger jag inte vatten för -- säkerhetsnålar i gardinerna, någon..?

Istället för att gå på SACD-bluffen borde vi försöka lobba för insatser som skulle kunna göra riktig nytta; d.v.s. bättre inspelningar (ge mig t.ex. en kommersiell studioinspelning som har SNR motsvarande mer än 13 bitar) samt vettiga multikanalinspelningar.

Se för övrigt upp med dessa "hybridspelare" för både SACD och DVD-A. Det finns risk att spelaren "DSD:ar" musiksignalen och så sitter man där med övertonsdistorotionen även på DVD-A! Pioneer hade t.ex gjort så i sina första spelare men nu vet jag inte hur deras senaste funkar.

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

luminous
Member

252 Posts

Posted - 2002/12/25 :  14:07:32  Show Profile Send luminous a Private Message
quote:
Originally posted by Anders47

luminous,
Man kan ha olika uppfattningar om de nya digitala formaten. Jag vill inte på något sett utesluta att DVD-A kan vara bättre än SACD men tror att det väsentliga är att få något som är bättre än CD (som dock verkar klara sig bra om man skaffar sig någon av den senaste generationens spelare till rätt högt pris).
Men ditt påstående om att bara Sony tillverkar SACD spelare är grovt felaktigt. Det är märkligt att du inte noterat att Philips också gör det, vilket är väldigt naturligt eftersom både Philips och Sony står bakom SACD formatet. Det finns också SACD spelare från andra fabrikanter som Sharp, Marantz och Pioneer. Och många fler lär komma snart.




Whoops! Håller med dig helt. Det senare fick jag från en inte helt pålitlig källa... Men har ni läst det som står här? http://sound.westhost.com/cd-sacd-dvda.htm Det satte griller i huvudet på mig iallafall! Rekommenderas!

MVH | Life's too short for bad sound
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2002/12/25 :  22:39:32  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Jag HÖR att min SACD spelare låter ljusår bättre än min gamla CD.
Jag HÖR att SACD spåret låter bättre än CD spåret.
Nej, jag tror INTE att t.ex. J-E Persson på OPUS 3 medvetet gör CD spåret sämre.
Mjukvaran finns NU.
Spelarna finns NU.
SACD fungerar utmärkt i tvåkanal.
Det räcker för mig.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif
Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2002/12/26 :  02:38:07  Show Profile Send DHT a Private Message
quote:
Originally posted by luminous

Men ditt påstående om att bara Sony tillverkar SACD spelare är grovt felaktigt. Det är märkligt att du inte noterat att Philips också gör det, vilket är väldigt naturligt eftersom både Philips och Sony står bakom SACD formatet. Det finns också SACD spelare från andra fabrikanter som Sharp, Marantz och Pioneer. Och många fler lär komma snart.

Whoops! Håller med dig helt. Det senare fick jag från en inte helt pålitlig källa... Men har ni läst det som står här? http://sound.westhost.com/cd-sacd-dvda.htm Det satte griller i huvudet på mig iallafall! Rekommenderas!



Länken är också en inte helt pålitlig källa...
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/12/26 :  07:05:08  Show Profile Send Timbre a Private Message

Universal Music Group håller just nu på att ge ut ett antal SACDs som är Single Layer Stereo DSD. Priset kommer att vara lägre än för ordinarie CD. Runt 14 dollar i USA.
Har lyssnat på Natalie Cole, Ask A Woman Who Knows. Ljudet är äkta vara och även om det är en bonus till innehavare av SACD-spelare, undrar man om det är ett så smart marknadsföringsdrag...
Klokast vore väl att ge ut allt på hybridskivor och istället försöka sänka priserna rakt över...
Go to Top of Page

PatrickJ
Member

62 Posts

Posted - 2002/12/26 :  14:08:49  Show Profile Send PatrickJ a Private Message
Timbre: Menar du att det precis som med nysläppen av Rolling Stones inte annonserasa att det medföljer ett SACD spår (syftar på Natalie Cole)?

-------------
MVH Patrick
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/12/26 :  14:25:49  Show Profile Send Timbre a Private Message
Nä, det tycker jag också är en knepig variant.
De bolag som redan har bestämt sig för SACD-produktion skulle säkert vinna i längden på att vara konsekventa genom att ge ut allt som är möjligt på vanliga hybridskivor med en tydlig markering om i vilka format skivan är spelbar.
Större volymer borde ge lägre priser. Lägger man priset på normal CD-nivå kommer ju ingen att förlora på det. Tvärtom, det finns ju välljud att hämta för alla!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000